שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - ב.מ.וו BMW X6

שש שש - קשה להאמין אבל ה- BMW X6 כבר כמעט בן שש.
יצאנו לבדוק את הגרסה המחודשת שלו עם מנוע דיזל 6 צילנדרים בנפח 3,000 סמ"ק.

 

זה היה יום ישראלי טיפוסי

 

אבנים בגדה, ירי מתוח ברמה, פצמ''רים מהרצועה, ''רמזים של גאולה והצבא בפעולה''. לאן כדאי לנסוע?
בייחוד כשהרכב שאיתי גם יקר וגם מושך תשומת לב לגמרי מיותרת בשפע המחסומים שעל הדרך...
רבים הרימו גבה כאשר בסוף 2007 שיגרה ב.מ.וו שילוב בין רכב פנאי גדול לקופה תחת הכותרת SAC (ספורט אקטיבי קופה). גם כך היה מי שהתקשה לעכל את ההסתערות הגדולה של מותגי היוקרה הגרמניים, וב.מ.וו בפרט, על תחום הפנאי וראה בה כמעט לא ראויה.
שפע של משקל, גובה ומידות לא נראו לנו כדבר הנכון למכונת הנהיגה המוחלטת.

עשור וחצי אחרי, נראה שזה היה הצעד הנכון מבחינת מכירות, ומי שלא ביצע זאת, כמו יגואר, נותר מאחור.
התחום הפך כה מהותי, עד שאפילו מהדורת קופה לשטח, לכאורה שילוב ביזארי בין ניגודים, הפכה חשובה מבחינת מכירות וההצלחה, עם כ-200,000 מכירות, הפתיעה אפילו את ב.מ.וו.

 

ראוותנות קלאסית

 

כמעט שש שנים עברו מאז, ובדרך קיבל הרכב גרסה היברידית (ראו באינציקלושטח: היברידי), מנועים חדשים, תיבת שמונה הילוכים ולאחרונה גם מתיחת פנים מינורית ועימה הצטרפות גרסת 381 כ''ס למנוע הדיזל 3.0 ליטר.
שש שנים – ועדיין קצת קשה לי להחליט איך להתייחס לכלי הענק שבחניה.
מזוויות מסוימות הוא נאה, בייחוד מלפנים, והוא מאוד בולט כמו שמעידים שפע המבטים שהוא עדיין מושך. מאידך הוא חסר את האלגנטיות המקושרת למכוניות קופה, בייחוד כאלה מבית ב.מ.וו. הוא ראוותני ומגושם מדי, ומזכיר קצת סופרלטיבים לא מחמיאים המקושרים לחלק מלקוחות המותג.
מקצה השיפורים לא שינה מהותית את המראה, עם עדכון קל ליחידות התאורה, לשבכה ולאחוריים, וחישוקי ''19 מחודשים.
פתיחת הדלת מגלה אווירה קלאסית ומאוד מוכרת של ב.מ.וו, שמהווה ניגוד לראוותנות החיצונית.
הקווים מוכרים והשילוב בין גווני בז', לפלסטיקה שחורה ורכה למגע ועץ, בהחלט נעים. סביבת הנהג אינה מתישה עם יותר מדי מתגים והאיכות טובה למדי (למרות שכמה מתגים כבר מוכרים מדי).
אפילו מערך ה-I-דרייב עם המצלמה האחורית כבר קל יותר לתפעול (או שאנחנו התרגלנו), למרות שפרטים כמו השליטה הכפולה במערך האוורור עדיין מבלבלים.

גם רשימת הציוד טובה וכוללת מפתח חכם, תפעול חשמלי למושבים ולהגה (כולל סיוע בכניסה), הצמדת וואקום לדלתות, ופתיחה חשמלית לגג ולדלת האחורית.

 

אז מה חסר?

 

לא הרבה!
בעיקר קצת חדשנות בעיצוב הפנים, שתתאים לציפיות שיוצר המראה החיצוני.

לוקח מעט זמן לייצר תנוחת נהיגה טובה, והמושב נוח רוב הזמן (משענת מעט רכה).
אך הראות, בייחוד לאחור, מקשה בעיר. טוב שיש מצלמה – ובכלל השיטוטים האורבאניים מדגישים את מידות הרכב.
למרות הקו המשתפל, ובזכות בסיס הגלגלים הארוך של ה-X5,  באורך של  293.5 ס''מ, עליה הוא מבוסס, המרחב נאה.
דלתות הכניסה האחוריות מעט צרות אבל המרחב לרגליים גדול. מרווח הראש מוגבל אבל אם לא נשענים לאחור בצורה מוגזמת, גם גבוהים יכולים להסתדר.
רק ב-2011 הוסיפו הגרמנים אפשרות להסעת שלושה מאחור, אבל המושב המרכזי צפוף יותר, במיוחד לראש. לתא המטען נפח גדול אך סף גבוה.

 

כח לצד מוח

 

גרסאות הדיזל ל-X6 מוצעות עם מנוע ה-3.0 ליטר בעל מגדש אחד בגרסת ה-30 או שני מגדשי טורבו בגרסת ה-40 שבמבחן ואשר הצטרף להיצע ב-2010. עם 306 כ''ס ו-61.1 קג''מ כבר ב-1500 סל''ד, מדובר ברכב חזק והביצועים בהתאם – 6.5 שניות מאפס למאה.
המנוע משודך לתיבת שמונה הילוכים המוכרת, עם אותו בורר נאה אך לא ממש אינטואיטיבי.
ברגע הראשון, עם מצערת זהירה בעיר, ה-X אינו משוויץ בכוחו. בלימת המנוע אומרת שכל הזמן נחוצה מצערת קלילה כדי להמשיך לגלוש, ומשהו כאן קצת פחות זורם מהרצוי. ואולם לחיצה עמוקה על המצערת מביאה מומנט שבאמת נוקע את הצוואר. שבריר שנייה אחרי מתגלה עד כמה המנוע הזה רמאי.
כיאה לדיזל מתקדם, הקלילות בה הוא מאיץ אותך למהירויות גבוהות מטעה, וצריך לשים לב שאינך מטפס על התנועה שמלפנים. התיבה המעט איטית מתאימה היטב ליחידת הכח והצליל הגברי נעים, ממש כמו החיבה לסל''ד שנעצרת עם העברת ההילוך ב- 5,000 סל''ד. על הגרגור שנשמע לעיתים בעמידה היינו מוותרים.

עניין צריכת הדלק מעט מורכב. בעיר הוא ינוע סביב ה-7 ק''מ לליטר וישתפר ל-11 באחו. רק במצבים רגועים הוא יגיע ל-12 ק''מ לליטר. במסלול המגוון שעברנו נרשמו 9.4 ק''מ לליטר. לא נשמע לכם מרשים? חשבו שוב על הגודל, המשקל והכח...

 

נוקשות לצד מהירות

 

מהרגע הראשון ברור שהרכב נוקשה מהמקובל בכלים כאלה, עם הרבה פחות תנודות בציר האורך, ומרגיש מרוסן ומוצק. יחד עם תגובה נחושה להפניית ההגה, נוצרת תחושה של פנאי שונה.
כאשר מגיעים הכבישים המפותלים מראה ה-X יכולת מצוינת לצלוח פניות במהירות, תוך שהוא אוחז היטב ונעזר בחלוקת הכח הטובה בין צידי הציר (מערך ה-DPC) כדי שלא לייצר דרמות.
הוא מרגיש מעט כבד אך לא מגושם, ולמרות כל הכח, על כבישים טובים התחושה היא שהוא יכול להסתדר עם עוד הרבה יותר, ולעיתים דווקא חסרה דרמטיות. המגבלה העיקרית היא החשש לליבם של הנוהגים ממול, שמתקשים לעכל את מראה הכלי הגדול ששועט מהפניה במהירות עם קורט יללות צמיגים.
משהו מהיכולת המרשימה אובד על כביש גלי במהירויות גבוהות, כאשר ההגה משנה משקל באופן מוזר ורוקד בידיים, והרכב מנתר מעט באופן שאינו נוסך ביטחון.
המחיר הברור לנוקשות הוא הנוחות בעיר, בייחוד על מהמורות גדולות, למרות שיש משהו באופי הנסיעה שמרגיש נעים. זה משתפר כשיוצאים מהעיר – אז ה-X מרגיש רגוע ויציב, ולמעט חיבורי כביש ופגמים רוחביים הוא נעים. אבל רעשי הכביש והרוח מעט חזקים מהצפוי וגם הבלמים מסתפקים בפעולה סבירה.

 

נהיגת שבילים מהירה

 

למרות גחון נקי מבליטות, ברור מכיול המתלים שה-X אינו מכוון לכאן.
נוחות הנסיעה לא מרשימה, כאשר המתלים מתקשים לספוג את המפגעים הקטנים. מצד שני, אם מתעלמים מרעשי וקרקושי המחאה, אפשר לקבל קצב מהיר עם תגובות מהנות מצד הישבן למצערת (כאשר הבקרה העצבנית מנותקת).
זה מאוד מהנה אבל איכשהו, אולי בגלל המראה או המחיר, ה-X מרגיש לא שייך לזה.

 

נותן תמורה טובה

 

קצת קשה להגיד על רכב שעולה יותר מחצי מיליון שקלים (565,000 שקלים לגרסת ה-40 הנבחנת או 500,000 ש''ח לגרסת ה-30) שהוא נותן תמורה טובה.
ואולם מאז כניסת דלק מוטורס לעניינים הבוואריים לפני שנה, הוזל ה-X6 באופן מהותי (כ-200,000 שקלים) והפך נגיש יותר. הוא מאובזר היטב, מרגיש שונה ומיוחד לעומת רכבי הפנאי המקובלים, ומציע תחושה דינאמית יותר. יש לזה מחיר, הן במרחב והן בתדמית מעט מוחצנת מדי, אבל עבור מי שמחפש כלי ייחודי יש כאן בהחלט אפשרות מעניינת.

 

 

נתונים טכניים: ב.מ.וו X6 40D

 

הנעה ומנוע
מנוע: דיזל קדמי, אורכי 6 צילנדרים בנפח 2993 סמ''ק
טורבו
תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שסתומים
הספק:  306 כ''ס / 4,400 סל''ד
מומנט: 61.1 קג''מ / 1,500
סל''ד
הנעה: הנעה כפולה הילוכים
הילוכים: תיבה אוטומטית, 8 הילוכים

 
מרכב

מתלה קדמי: עצמות עצה כפולות
מתלה אחורי: רב חיבורי

בלמים: קדמי / אחורי דיסקים מאווררים / דיסקים
מערכות עזר: בקרת יציבות 
צמיגים: 255/50-19 קונטיננטל קונטקט S
מידות
 בסיס גלגלים: 293.5 ס''מ
אורך X רוחב X גובה:  487.5X 198.5 X 169 ס''מ
משקל: 2110 ק''ג
 נפח תא מטען: 570 ליטר
 
ביצועים
מהירות מרבית: 235 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן)
תאוצה: 6.5 שניות מאפס למאה קמ''ש

צריכת דלק: (מבחן) 9.4 ק''מ/לליטר
 
מחיר

מחיר: 565,000 ש''ח
אחריות: 36 חודשים

תגובות

0 תגובות