שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים אאודי Audi Q3 RS

ארס ה-Q - אאודי החליטו להוציא גרסת RS גם לכלי הפנאי של החברה.
יצאנו לתהות על קנקנה בכביש ובשביל.

 

Racing Sport

 

 

תכירו את ה-RS Q3, רכב הפנאי הראשון של אודי שנושא את התג המחייב 'RS', שמשמעותו Racing Sport בגרמנית. אין לי ספק שהשילוב הזה גרם לחלק מחובבי 'ארבע הטבעות' להחליף צבעים, אבל צריך להיות יען אמיתית כדי להתחמק מהעובדה שזה שילוב מתבקש בימינו.

הרי הציבור אוהב רכבי פנאי ואוהב מכוניות חזקות - ואם יש מי שאוהב, יש מי שמוכר. שלא במפתיע, ה-RSQ לא זול – 380 אלף שקלים, לפני תוספות. מצד שני, אם אתם מאנשי החצי המלא, זו עדיין הדרך הכי זולה לשים בחניה אודי RS.

 

Quattro מודגש

 

 

ה-Q3 הוא רכב הפנאי הקטן ביותר בהיצע של אודי. הוא נראה טוב בגרסת הבסיס, וכמו תמיד – הוא נראה עוד יותר טוב בגרסת RS.

במקרה שלנו זה אומר פגוש אגרסיבי יותר, עם כיתוב Quattro מודגש בתחתית, יש גם כונסי אוויר חדשים, ספוילר, דפויוזר אחורי, תגי RS, אגזוז בודד מגודל במיוחד ולסיום חישוקי ''20 (אופציה של 29,000 שקלים במקום ה-''18 המקוריים).

התוצאה הסופית קרבית ובולטת כמצופה, ומשכה לא מעט מבטים וצילומים מעוברי אורח.

 

פתיחת הדלת חושפת מושבי עור עם תפירה לבנה במרכז (בצורת מעוינים) שנראים פשוט נהדר ועולים לא פחות מ-19 אלף שקלים, הם חלק משפע התוספות שהיו ברכב המבחן בעלות כוללת של 136 אלף שקלים. אלא שאחרי שמתיישבים בו, התחושה היא של Q3 רגילה.

אומנם תגי RS פזורים פה ושם, וההגה הקטום נראה טוב, אבל אין עוד אלמנט יחודי כמו המושב. העיצוב הכללי של התא נעים, אבל מרגישים שהוא שייך לדור הקודם של דגמי אודי, עובדה שבולטת במיוחד במסך העבה ובפקדים השונים.

 

איכות החומרים טובה למעלה, אבל די מהר הופכת להיות פלסטיק נוקשה ופשוט עם הירידה בגובה. רמת האבזור גבוהה – יש ריפודי עור, פנסי קסנון עם תאורת לד ליום, מערכת קול מעולה מבית BOSE, בקרת שיוט, בקרת אקלים, גג פנורמי שגם נפתח בחלקו הקדמי (אם כי הינו שמחים אם הוילון שסוגר היה אטום לגמרי), כניסה והתנעה ללא מפתח ועוד. עיון במפרט מגלה שחלק מהן בתוספת תשלום, למשל בקרת השיוט (3700 שקלים) שציפינו לפגוש כסטנדרט במחיר כזה. בצד הבטיחות נציין לטובה את מערכת שמירת הנתיב האקטיבית שעובדת יפה  ויודעת לתקן סטיות מהנתיב בצורה עצמאית (דרך התערבות בהגה, שיכולה לעצבן לפעמים). בנוסף יש מערכת התראה לרכב בשטח המת במראות. אך נציין לרעה, שהמערכות הן אופציה בתוספת תשלום של כ-15 אלף שקלים. המרווח מלפנים טוב, למעט מרווח ראש בינוני. בנוסף, הייתי שמח לשבת נמוך יותר, אבל המושב עצמו נוח ותומך והכוונון שלו חשמלי. מאחור המרווח טוב, הן לברכיים והן לראש.

 

 

יחידה עטורת שבחים

 

 

כצפוי באודי אליו הוצמד תג ה-RS, המנוע הוא אחד מכוכבי ההצגה – יחידה עטורת שבחים, שזכתבה בפרס 'מנוע השנה' בקטגוריה חמש פעמים ברציפות. מדובר במנוע 2.5 ליטר, 5 צילנדרים, שמספק 310 כ''ס ב-5200-6700 סל''ד ו-42.8 קג''מ מ-1500 ועד 5200 סל''ד. המנוע משודך לתיבה דו-מצמדית ומשם להנעה כפולה קבועה, עם חלוקת מומנט מוטה לפנים, שיודעת להעביר את מרבית הכח לאחור במקרה הצורך. מה שדף הנתונים לא מספר לכם, זה איך המספרים האלו נשמעים כאשר הם נקראים לדגל. ה-RSQ הזו נשמעת כמו רכב ששופר בסדנה פרטית, עם צליל חזק ועצבני, בניגוד לרחשי הפוליטיקלי-קורקט שמאכזב למצוא בחלק ממכוניות הביצועים היום.

 

 

נכון שביום שלם של נהיגה מהירה זה עלול להיות קצת יותר מדי, אבל אני, לא הייתי מוותר על זה. אגב, עד כמה שצליל המנוע נחמד בתוך האוטו – הוא הרבה יותר טוב מבחוץ, במיוחד בהאצה מעמידה. כל כך טוב, שלמרות החום נהגתי (בלילה, לא צריך להגזים!) בעיר עם חלונות פתוחים. בזכות הצליל הזה, ה-RSQ מכניסה אותך לאווירה קרבית, מפתה אותך להאיץ שוב ושוב, והמופע האור-קולי הזה גורם לה להרגיש עוד יותר מהירה ממה שהיא – והיא מהירה. למרות 1655 הקילוגרמים שלה, היא מסוגלת, לדברי אודי, להגיע למאה קמ''ש תוך 5.2 ש', בדרך ל-250 קמ''ש מוגבלים. המנוע בריון ''בטעם של פעם'', עם התגברות מוחשית בכח עם עליית הסל''ד, ומספק תאוצה זמינה וכוחנית (עם השהיה מדי פעם של התיבה).

 

 

אחרי כל כך הרבה מנועים מוגדשים חזקים אך משעממים, אלו בהחלט חדשות טובות. אבל לא הכל מושלם - זה מתחיל עם התיבה הדו-מצמדית שפשוט מתבלבלת כאן יותר מהרגיל. לא משהו נוראי, אבל קצת מעצבן. באופן לא מפתיע, צריכת הדלק לא מדהימה, אבל אנחנו מאשימים את המנוע שפיתה אותנו לתת עוד גז בכל רגע נתון. אנחנו רשמנו במבחן 7.4 ק''מ/ל', ובשיוט רגוע 12.4 ק''מ/ל'. אגב, גם אודי בעצמם מודים שהרכב לא ממש חסכוני, עם נתון צריכת דלק משולב של 11.3 ק''מ/ל'. לצורך השוואה, הנתון המקביל של ה-S3, עם הספק דומה, הוא 14.5 ק''מ/ל'.

 

 

אז ברשימת המרכיבים ל''רכב שיגרום לחובב-הגה לחייך'' סימנו כבר V בסעיף העיצוב והמנוע, מה שאומר שנשאר לבדוק את היכולת הדינאמית, ולקוות שהמתלים לא יפרקו לנו את הסתימות.

לטובת החלק הראשון, אודי עשו כמה וכמה שינויים במעבר מ-Q3 ל-RSQ – בבולמים, בבלמים, בהגה ובעיקר בהנמכה של 25 מ''מ. וצריך לזכור שנקודת הפתיחה טובה למדי. התוצאה? יכולת אדירה.

התחושה היא שהרכב פשוט דבוק לכביש, ובקרת היציבות נשארת מובטלת כמעט תמיד, לא משנה מה תעשו. נכון שהשלדה מגיבה כראוי להרפיית דוושה, אבל מי שבונה על החלקות כח, יתקל במערכת הנעה כפולה יעילה, שפשוט תוציא אותו מהפניה חזק ומהר.

זה לא רכב למשחקי זנב. זה רכב שיודע לעבור כל כביש, לא משנה מה איכות הסלילה שלו או סוג הפניה – מאוד מאוד מהר. ואני אהבתי את היכולת הזו.

 

ההגה בסדר, כל עוד בחרת במצב 'דינאמי' בתפריט מצבי הנהיגה (מתוך אוטומטי, נוחות ודינאמי), עם משקל טוב, ובסך הכל עושה את העבודה בסדר גמור. במצב הנוחות הוא קל מדי ברמה מעצבנת, וחבל שאודי לא מציעים מצב ''אישי'', כמו בדגמים אחרים שלהם.

הבלמים מעט חסרי תחושה, אבל פשוט לא מתעייפים והמנוע נהדר. משוטי ההילוכים מאחורי ההגה נוחים - אך הייתי שמח לעצמאות מלאה במצב הידני.

 

בכל הקשור לנוחות, ה-RSQ בסה''כ מפתיע לטובה, במיוחד בהתחשב בצמיגי ה-255/35-20 שהוא נועל. הוא נוקשה, אבל לא חובט או מנער, ודי בסדר במרבית הזמן.

הוא נעים יותר מחוץ לעיר (למעט רעשי כביש מורגשים ומנוע שמהמהם בשיוט ב-90 קמ''ש), שם הוא קצת מתקשה על שיבושים קטנים אבל מאוד מרוסן על גלים. בעיר הוא יכול לקפץ ולהיות קצת יותר מעייף, אבל כמעט אף פעם לא באמת ''יתרסק'', ובהחלט אפשר לחיות איתו ביום יום.

אפשר גם לבחור בחישוקים הקטנים יותר (''רק'' ''18), שבטוח ישפרו את הנושא. בצד השטח בדקנו אותו רק בשבילים, וגם לשם אנו לא באמת חושבים שהוא יגיע, לא עם הצמיגים האלו.

אבל גם שם הוא הפתיע לטובה בנוחות בהתחשב בנתוני הבסיס, אבל על שיבושים בינוניים עלול להרגיש נוקשה מדי. אבל לטיול שבילים רגוע, הוא בסדר גמור. 

 

ייחודי

 

 

ה-RS  Q3 מפתיע לטובה. הוא נראה מצויין, נשמע נהדר, ובהחלט ראוי לתג ה-RS בכל הקשור ליכולת דינאמית מעולה, גם אם לא מלהיבה. נקודה פחות חזקה היא תא הנוסעים, שמרגיש לא צעיר, בטח אם ישבתם באודי חדשה, למשל ה-S3. בנוסף, אם אתם לא חייבים ישיבה גבוהה, תוכלו למצוא מכוניות ספורטיביות יותר, או זולות יותר. אבל עבור מי שמחפש את השילוב של רכב פנאי עם יכולת דינאמית וביצועים – ה-RS Q3 מציע חבילה חסרת מתחרים. ואם היו מתחרים -  הוא היה עושה להם חיים קשים. מאוד. 

 

אאודי Audi Q3 RS

 

 

מנוע

מנוע, רוחבי, 2480 סמ''ק, מגדש טורבו

תזמון גל זיזים עילי, 20 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 310 כ''ס/5200-6700

מומנט/סל''ד 42.8 קג''מ/1500-5200

מרכב

הנעה כפולה

הילוכים דו-מצמדית, 7 הילוכים

מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב/רב חיבורי, מוט מייצב

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים מחורצים/דיסקים מאווררים

מערכות עזר סטיה מנתיב, BLIS

צמיגים 255/35-20

מידות

בסיס גלגלים 260.1 ס''מ

אxרxג 450.5x184.1x160.8 ס''מ

משקל 1730 ק''ג

נפח תא מטען 356 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 250 קמ''ש (מוגבל)

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 5.2 שניות

צריכת דלק (מבחן) 7.4 ק''מ/ליטר

מחיר

מחיר 379,900 שקלים (מבחן 516,000 שקלים)

אחריות 36 חודשים

תגובות

0 תגובות