שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ טכני

הורדת אוויר בצמיגים בירידה לשטח

מדוע מורידים אוויר בצמיגים במעבר מנסיעת כביש לנסיעת שטח?
מתי לעשות כן?
לכמה לחץ אוויר לרדת?
ומה הסכנות והיתרונות שבעניין?

אחיזה - זה כל העניין?

הצמיג הוא הקשר שלנו (של הרכב שלנו) עם הקרקע - כביש אספלט, דרך כבושה, שביל טרשי משובש, בוץ, חול וכו'. באמצעות השכבה החיצונית של הגומי אוחז הצמיג בקרקע ומאפשר לכלי הרכב להתקדם קדימה ולפנות הצידה. מבלי אחיזה הצמיג מחליק וגם אז יכול וכלי הרכב יתקדם, אך ללא שליטה ובדרך כלל גם לא לכיוון הרצוי! חשיבות נוספת של הצמיג ולחץ האוויר שבו הוא היכולת לשכך חלק גדול מתחלואי הדרך ולשמש חלק ממערכת המתלים (קפיץ ובולם) של כלי הרכב. את ההמצאה בעניין רשם בשנת 1888 סקוטי בשם ג'ון דאנלופ (כיום מותג צמיגים). לחץ האוויר שבצמיג משפיע על הקשיחות למול הרכות של הצמיג והדבר משפיע גם על השיכוך, גם על האחיזה וגם על העמידות שלו בכביש ובשטח.

אז מתי מורידים אוויר?

ג'יפאים רבים מורידים אוויר בכל ירידה מהכביש לשטח וזאת על מנת לשפר את האחיזה של הצמיג בקרקע (''יותר צמיג'' וגם חלק מהדופן של הצמיג אוחזים בקרקע) ולשפר את השיכוך והנוחות שבנסיעה בשטח (כי הצמיג פחות דחוס ורך יותר במפגש עם הסלעים והמהמורות).

בשטח טרשי (סלעים) ובשבילים משובשים מומלץ להוריד אוויר עד כ-20% מלחץ האוויר המומלץ לנסיעה בכביש. כלומר אם בכביש לחץ האוויר הקבוע הוא 32PSI אפשר לרדת בשטח טרשי ובשבילים לכ-24PSI .

הורדת אוויר בשטח טרשי משפרת את האחיזה של הצמיג עם הסלעים והופכת את הנסיעה בשטח משובש לנוחה יותר.

בשטח חולי (דיונות) מומלץ להוריד אוויר עד כדי 50% מלחץ האוויר המומלץ לנסיעה בכביש ואפשר אף פחות בהתאם לעומק של החול. כלומר אם בכביש לחץ האוויר הקבוע הוא 32PSI מומלץ לרדת בשטח חולי ובדיונות לכ-15PSI , ואם לרכב עדיין קשה לנסוע בחול גם ל-12PSI ובמקרה של שקיעה בחול וניסיון חילוץ גם ל-8PSI (ובסיום החילוץ חשוב למלא בחזרה אויר לכ-12 עד 15PSI ).

הורדה של אוויר בשטח חולי גורמת להגדלת שטח הפנים (המגע) של הצמיג ובכך משקל כלי הרכב מתחלק על שטח גדול יותר דבר הגורם לגלגל לשקוע פחות לעומק החולי ומאפשר ''ציפה'' טובה יותר ונסיעה רצופה ללא שקיעות.

בשטח בוצי (ובשלג) כאן ההמלצה היא לרוב להוסיף ללחץ האוויר על מנת לגרום לצמיג להיות ''דק'' יותר ולחדור עמוק יותר את שכבת הבוץ העליונה על מנת להגיע לשכבה קשה ובעלת אחיזה. ההמלצה היא להוסיף עד כ-15% מלחץ האוויר המומלץ וזאת על מנת ''לחדד'' את הצמיג ולהגביה את כלי הרכב.

הוספת לחץ אוויר בשטח בוצי ובשלג מאפשרים לכלי הרכב להתקדם ללא שקיעה בשטח בוצי (הדבר דומה לצמיגי טרקטור חקלאי - דקים וגבוהים).

אז למה שלא ניסע גם בכביש עם לחץ אוויר נמוך יותר?

התשובה היא ברורה וחד משמעית - על הכביש יש לנהוג בהתאם להוראות יצרן! יצרן הרכב בתיאום עם יצרן הצמיג חישבו באמצעות מהנדסים ומחשבי רבי עוצמה את לחץ האוויר המדויק אשר יספק לרכב את האחיזה האופטימאלית וברמת הבטיחות המתאימה לביצועי הרכב! בכביש לחץ אוויר גבוה או נמוך מהמומלץ פוגעים באחיזה של הצמיג ומפחיתים את ביצועי הרכב. באופן קיצוני לחץ אוויר נמוך גורם להתחממות של הצמיג עד כדי קריעה של רצועות הברזל המחזקות את סוליית הצמיג והתפוצצותו במהירות גבוה. לחץ אוויר נמוך בצמיג יכול גם לגרום לבריחה של האוויר דרך הדופן של הצמיג (בנקודת המגע של הצמיג והחישוק) עד כדי יציאת כל האוויר מהצמיג (ובפנייה במהירות גבוהה הדבר יכול לגרום לתאונה ו/או להתהפכות של כלי הרכב).

ומה הסכנות בלחץ אוויר נמוך בשטח?

לחץ אוויר נמוך אמנם משפר את האחיזה (המגע) של הצמיג בקרקע, גורם לצמיג להיות רך ונעים יותר וגם מגדיל את שטח הפנים של הצמיג (ובכך הצמיג פחות שוקע במיוחד בשטח חולי) אך במקביל ''חושף'' את הצמיג לסכנה של קריעה בשטח במקרה של ''התקלות'' עם אבן חדה, קצה של שורש חזק או כל עצם אחר שמשתפשף או פוגע בעיקר בדופן של הצמיג שעכשיו קרובה יותר למגע עם הקרקע ולסכנת ''צביטה''. צריך גם לזכור כי הורדה של אוויר בצמיגים מנמיכה את כלי הרכב וגורמת לו להיות נמוך יותר בשטח (מרווח גחון נמוך יותר) - דבר המסכן את שאר מכלולי הרכב שכעת הונמכו והתקרבו יותר אל המכשולים שבדרך (בעיקר בכלי רכב שלא ממוגנים בתחתיתם).

קישורים נוספים לכתבות על צמיגים בכביש ובשטח:

צמיגים לכביש או לשטח - מה יש?

צמיגים ללא אוויר - האם הגענו לעידן שבו פנצ'ר בשטח יפסיק להוות בעיה?

המדריך למפונצ'ר - מילון המונחים למי שעומד בפני החלפת צמיגים

פיצוץ בצמיג - העלאת צמיג על הג'נט באמצעות בנזין

בחירת צמיגים לג'יפונים

אמצעים להחלפה ותיקון צמיג בשטח:

אמצעים להחלפה ותיקון צמיג בשטח:

קישורים לציוד תיקון והחלפה של צמיג בשטח:

מדי לחץ, ערכות תיקון לשעת חירום, קומפרסורים ועוד ציוד לטיפול בצמיגים ניתן לראות בחנות של האתר בקישור: קומפרסורים ותיקון צמיגים

אמצעי הרמה שונים לחילוץ ולהחלפת צמיג בקישור: הייליפט וכריות

תגובות

8 תגובות

1

pijilan

13 בספטמבר 2016 ב 13:27

כתבה חדשה - הורדת אוויר בצמיגים בירידה לשטח


איזה רכב יש לך? לא בכל פעם מורידים אוויר ולא בכל שטח

2

roniovad

13 בספטמבר 2016 ב 13:51

לחץ אוויר

האם במעבר מצמיגי H/T לצמיגי A/T יש להמשיך ולנפח במצב קר עפ"י המלצת היצרן / לערך גבוה יותר / נמוך יותר..?

3

Ogash Ofer

13 בספטמבר 2016 ב 14:17

לחץ אוויר

roniovad כתב/ה:
"האם במעבר מצמיגי H/T לצמיגי A/T יש להמשיך ולנפח במצב קר עפי המלצת היצרן / לערך גבוה יותר / נמוך יותר..?"
לא הייתי משנה את לחץ האוויר - אלו צמיגים שדומים ברמת הקשיחות שלהם.

4

efime

15 בספטמבר 2016 ב 11:48

סובארו XV

האם נכון להוריד אוויר בשטח ובחול בסובארו XV ?

5

Ogash Ofer

15 בספטמבר 2016 ב 12:03

לחץ אוויר - סובארו XV

efime כתב/ה:
"האם נכון להוריד אוויר בשטח ובחול בסובארו XV ?
"
כל הרשום בכתבה רלוונטי גם לסובארו XV

6

יעקב 1

18 בספטמבר 2016 ב 11:28

פרגון

כתבה מקצועית ויכולה לתת סקירה מלאה על עולם הצמיגים והתפעול הנכון

7

efime

23 בנובמבר 2016 ב 13:27

הורדת אוויר בצמיגים - סובארו XV

להבנתי וממה שקראתי סובארו XV בעלי צמיג חתך נמוך לא מומלץ להוריד אוויר כלל. מה נכון לגבי נסיעה בחולות כמה להוריד לחץ ב XV ?

8

Ogash Ofer

23 בנובמבר 2016 ב 20:42

הורדת אוויר בצמיגים - סובארו XV

efime כתב/ה:
" להבנתי וממה שקראתי סובארו XV בעלי צמיג חתך נמוך לא מומלץ להוריד אוויר כלל. מה נכון לגבי נסיעה בחולות כמה להוריד לחץ ב XV ? "
גם ב-XV יש להוריד אוויר אם רוצים לנסוע בשטח חולי. תתחיל עם 20 PSI ואם יהיה קשה אתה יכול לרדת עד 15 PSI, לנסוע בזהירות ולשמור על הדופן של הצמיג.