שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ טכני

שרשרת, במה היא עוזרת?

שלג הוא אורח לרגע אצלנו, אז לא הייתי ממהר לרכוש שרשראות שלג עבור הסופה הנוכחית. אבל בעולם הרחב (והקר) שרשראות שלג הן מוצר חובה בכל כלי רכב. מדריך קצר על שרשר שלא תולים על הצוואר

על פי התחזיות, מאמר זה היה צריך להיכתב כאשר מחלון ביתי במישור החוף אפשר היה להביט על עיר בלבן. תחת זאת אני מקשיב לטפטוף הדליל בחוץ ורושם לפני עוד מקרה של חזאות יתר, אשר שולח מדינה שלמה להצטייד במצרכי מזון. טוב, אולי בהמשך הלילה ירד איזה פתית, או שניים. נראה שזו הסיבה מדוע שרשראות שלג מעולם לא הפכו למוצר חם במיוחד, ולא רק בגלל העונה בה הן משווקות.

שלג בירושלים, כפי שכבר כתבנו בעבר, הוא מחזה מרהיב המפריד בין ג'יפאים לשאר העם ושולח את בעלי כלי הרכב כפולי ההנעה לשחק ולהנות, עד שהכביש נפתח לתנועה. כך זה בארצנו הלא כל כך מפותחת. בארצות למודות שלג, צריכים כל כלי הרכב להתמודד עם כביש לבן והאמצעי שעוזר לעשות זאת הוא שרשראות שלג.

שרשראות שלג הן שרשראות ברזל פשוטת, אשר חובקות את הצמיג ומהודקות אליו והופכות כל צמיג למשונן, על מנת לייצר אחיזה במשטחים חלקלקים כמו שלג, או קרח. הרעיון העומד מאחורי השרשראות פשוט ביותר: מי שנע באזורים מוכי שלג מחזיק בתא המטען צמד שרשראות וכאשר הכביש מכוסה שלג, השרשראות נשלפות ומותקנות. כל רכב פרטי אשר מותקנות בו שרשראות שלג על גבי צמיגי הכביש של הגלגלים המניעים, הופך מיידית לאמצעי תחבורה יעיל, אך איטי (יש לשמור על מהירות נמוכה).

שרשראות השלג נמכרות בשלל מידות, המתאימות למידות צמיגים נפוצות והן נבדלות באיכותן ובהנדסת האנוש שלהן. שרשראות פשוטות עשויות להיות סיוט למרכיב, בעוד ששרשראות איכותיות יותקנו בקלות ובמהירות, גם בתנאי מזג אוויר קשים במיוחד. בישראל קשה למצוא שרשראות שלג, אך חיפוש זריז ברחבי האינטרנט ימצא מגוון רחב של סוגים, במחירים שונים (למשל 50 לישט עבור שרשראות במידות של צמיגי מכונית פרטית ומחיר כפול עבור מידות נפוצות של רכבי 4X4). ניתן להשכיר שרשראות שלג דרך כל חברת השכרת רכב, אשר פועלת באזור מושלג, או בסמוך אליו.

ויש עוד

הרעיון הפשוט והגס העומד בבסיס שרשראות השלג שוכלל לאורך השנים. ניתן למצוא כיום שרשראות, עשויות גומי, שהן למעשה רצועות גומי קשיחות, אשר חובקות את הצמיג ומתפקדות כשרשראות שלג, אך ללא הרעש המתלווה לשרשראות הברזל ובתהליך התקנה פשוט יותר. וגם אצלנו יש שימוש לשרשראות שרכשתם באירופה: אין צורך לחכות לשלג, אלא לדלג לעבר השביל הבוצי הקרוב למקום מגוריכם ולגלות כי שרשראות שלג הופכות את צמיגי הכביש שלכם לצמיגי בוץ מעולים.

ויש עוד

תגובות

0 תגובות