שטח 4X4 > טיפ שטח > טיפ טכני

ביקור בטבע שאינו פוגע

בואו נבקר במדבר - במרחבים העצומים והפתוחים ובנופי בראשית. נהנה מהביקור ונשמור על כל היופי הזה! למעננו ולמען הדורות הבאים (ונא לא לשכוח יש גם חוקים בעניין שנאכפים ע''י פקחי רשות שמורות הטבע).

טיפ שטח לשמירת טבע ע''פ הנחיות של רשות שמורות הטבע:

הנסיעה בשטח בדרכים המסומנות בלבד

''קולי'' או ברבים ''קוליס'' הם עקבות של צמיגי רכבים מכול הסוגים הנעים בשטח טבעי. העקבה דורסת בעלי-חיים וצמחים, הורסת מחילות, פוגעת בקרום הקרקע הביולוגי ומשאירות סימן בשטח. ע''פ החוק בשמורת טבע - אין לרדת משבילים מסומנים. שימו לב כי הפקחים נוהגים לחסום שבילים שאינם מותרים לנסיעה או שנמצאים בשיקום באמצעות אבנים ומוטות פלסטיק לבנים.

הנסיעה בשטח בדרכים המסומנות בלבד

הבערת צומח מקומי אסורה

שבירת ענפים ואיסוף זרדים למדורה, עלולים לפגוע בסיכויי הצמח לשרוד. גם כשהצמח יבש, הוא אינו מיותר, הוא משמש כמקור מזון לטרמיטים וחסרי חולויות, שבעצמם מהווים מזון ללטאות; הלטאות נטרפות ע''י נחשים ועופות דורסים וכך חי לו מחזור חיים שלם בטבע. הפרעה שלנו למחזוריות פוגעת בצמחייה ובחיות שבטבע. מתכננים מדורה: הביאו קרשים מהבית!

הבערת צומח מקומי אסורה

קחו את האשפה עמכם

השארת הפסולת בשטח ''מפתה'' את בעלי-החיים לאכול ולפזר את הפסולת. בעלי-החיים נפצעים מקצוות חדים של קופסאות שימורים, ועלולים להיחנק מבליעת שקיות ופסולת אורגנית אחרת, שקיבתם אינה רגילה לעכל. זבל - מקומו אתכם עד לפח הקרוב (פח סגור). שימו לב לא לקשור שקיות זבל מחוץ לרכב - עד לסוף הנסיעה תגלו כי השקית קרועה ותוכנה התפזר לאורך הדרך.

קחו את האשפה עמכם

פעילות לילה בחניוני הלילה בלבד

שימו לב כי בשמורות טבע אין לנוע בלילה! בלילה גובר הסיכוי לדריסה של חיות בר גדולות וקטנות כאחד ולהפרעות לבעלי-חיים בשטחים ובשמורות. כמו-כן מקטינה מאוד הפעילות של המטיילים בחושך, את האפשרות של בעלי-החיים להסתובב חופשיים בשטח, והדבר אף מונע מהם להגיע למקורות המים. לצורך פעילות לילה (ושינה) הוגדרו חניוני לילה מאושרים (מופיעים על מפות סימון שבילים) בתוך שמורות הטבע - רק שם מותר לשהות בלילה (או מחוץ לשמורה).

פעילות לילה בחניוני הלילה בלבד

טיול עם חיות מחמד

חיות המחמד שאנחנו מביאים אתנו לטיול בטבע, אינן רגילות לחיות הבר, ולכן עלולות לרדוף אחריהן בשטח הפתוח ולגרום ולמותן או לפגיעה בהם. בעלי-חיים רבים חיים במדבר, ולמרות שאת מרביתם אין אנו רואים, המדבר הוא ''ביתם'', ואנו אורחים בו, וככאלה עלינו להתייחס למארחינו במלוא תשומת הלב והכבוד. הכלב שלכם יוצא לטבע - דאגו לקשור אותו לידכם!

טיול עם חיות מחמד

לראות ולשמור

יש לנו ארץ נהדרת עם היסטוריה מדהימה והבעייה שרק מעט נשאר שלם אם בכלל - שמרו על עתיקות ארצנו וכבדו את האתרים שנחשפו והוכשרו לביקור קהל, בכדי שישמרו לנו ולדורות הבאים. הימנעו מלפגוע בעתיקות ואל תקחו מזכרות.

לראות ולשמור

תגובות

6 תגובות

1

pijilan

01 ביולי 2012 ב 14:29

הכל בצדק

צודקים בכל מילה. אפשר להנות מהטבע וגם לשמור לדורות הבאים. גיפאי טוב זה גיפאי שומר טבע ומדינה.

2

leornevo

20 באפריל 2016 ב 00:21

ביקור בטבע שאינו פוגע

אתר השטח 4X4 כתב/ה:
" בואו נבקר במדבר - במרחבים העצומים והפתוחים ובנופי בראשית. נהנה מהביקור ונשמור על כל היופי הזה! למעננו ולמען הדורות הבאים (ונא לא לשכוח יש גם חוקים בעניין שנאכפים ע''י פקחי רשות שמורות הטבע). טיפ שטח לשמירת טבע ע''פ הנחיות של רשות שמורות הטבע. "
אחרי 4-5 ימים בנגב במסע חוצה מבאר שבע לאילת אני יכול להגיד שהייתי ממש גאה במה שראיתי, כל חניוני הלילה היו נקיים ולמרות שהרטג לא דואגים לשים שם צפרדעים לאשפה או שירותים כימיים, הכל היה נקי כאשר היגענו והישארנו אפילו יותר נקי אחרי שעזבנו ולקחנו את כל הזבל איתנו בשקים מיוחדים לנקודות הפינוי, גם האתר ההיסטורי נישמר כמידת האפשר , השבוע אני יוצא לרמת הגולן ומצפה ליראות אותה שמירת טבע גם שם - נדווח,,,

3

alex.scandler932

15 במאי 2022 ב 08:42

הכי טוב זה להירגע בטבע ומקומות כאלה , אבל לפעמים צריך לדאוג לכרטיס לפני כניסה למקומות מסוימים , מצד שני חשוב לשמור על המקום שאנו יושבים בו מבלי לפגוע בשום דבר , חשוב מאוד .

4

nisso809026

28 במרץ 2023 ב 12:28

ממש ככה אלכס!! ובאמת הכי חשוב לשמור על המקום וששום דבר לא יפגע.

5

nisso809026

19 באפריל 2023 ב 13:45

בשבוע שעבר טיילנו בצפון בחורשת טל לאחר ששנה שעברה גם היינו שם עשינו טיול 4X4 מספר חברים וגם שם למזלנו היה נקי ומסודר!!

6

tools1986

14 בנובמבר 2023 ב 11:54

תודה