אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

עבריין לא קטן - פולאריס POLARIS OUTLAW 500

טרקטורון ספורטיבי חדש מבית פולאריס מאיים לזעזע את השוק העולמי. היבואנית בישראל מחתימה כישרון חדש ומאיימת לכבוש את הליגה בישראל

כתב: רני פלג, תצלומי סטילס: אדיר טובי, טל זוהר, וידאו: אייל נוריאל, אילן אשל, מאפרת: יונית אבירם

חברת פולריס חזקה בשמות. כלי הרכב שלה תמיד מקבלים שם מעניין, מושך. אותה חברה שהציפה את הארץ בטרייל-בוס, בעידן הזהב של הטרקטורונים בארץ, מביאה לכם עכשיו את פורע החוק החדש שלה. העניין הוא שטרייל-בוס לא היה חייב להיות הבוס של השביל - שם שיווקי וקליט, אתם מבינים - אבל Outlaw 500 החדש הוא אשכרה פורע חוק, לפחות את המוסכמה המקובלת שטרקטורון ספורטיבי צריך חתיכת ברזל אחת שמחברת את הגלגלים האחוריים, או במילים אחרות ציר אחורי. אז זהו, שלפורע החוק של פולריס אין כזה.

כמה שנים אחורה

למהנדסים של פולריס יש הרבה זמן פנוי. חלק ניכר מהשנה מכסה שלג עמוק את הקרקע במינסוטה, שם ממוקם המפעל, והמהנדסים שרויים בבתיהם, או בבקתות הציד ופשוט יושבים וחושבים. עודף זמן פנוי ורצון להגיע מהר לבקתת הציד גרם לאנשי פולריס לבנות את אופנוע השלג הראשון שלהם ב-1954, ואותו עודף זמן מעורר אצלם פרץ של יצירתיות פעם בכמה שנים - כך נולד הטרקטורון הראשון של החברה ב-1985, כך נולד הריינג'ר ב-1998. אנשים שרוצים להגיע לבקתת הציד שלהם לא ממש חושבים על מסלולי מוטוקרוס ולכן באופן היסטורי התמקדה פולריס בייצור של טרקטורוני פנאי ועבודה גדולים, כבדים ונוחים, אך כל זה השתנה, עת פולריס הגיבה לפני כשלוש שנים לגל טרקטורוני המרוץ שהגיעו ממזרח והציגה את הפרדטור - טרקטורון הספורט הקיצוני הראשון של פולריס. הטורף הציע לראשונה אצל היצרן הצפון אמריקני, כלי מרוץ קטן, זריז וחזק מאוד, וקטף גביעים רבים ברחבי העולם וגם אצלנו בישראל, עם שליטה רבתי של יובל שרון במרוצי הניווט וביצועים נאים של יוני רווה בתחילת דרכה של ליגת האנדורו.

כמה שנים אחורה

שלושה חורפים עתירי שלג וכמה מסעות צייד ארוכים הספיקו לפולריסים כדי להציע את המהפך. כלי הספורט החדש שהגו החבר'ה קיבל את השם המושך Outlaw והוא אכן כן כזה. הבסיס הוא האח הגדול, פרדטור, כלומר יש שם מנוע, בלמים ושלדה דומה בחלק הקדמי, אך מאחור, בזנב, מוצאים משהו שונה לגמרי. מתלים נפרדים מאחור הופיעו תמיד רק בכלים שיועדו למטרות פנאי ועבודה. טרקטורוני הספורט קיבלו תמיד זרוע אחורית בודדת, אליה מחובר ציר קשיח, בקצותיו ממוקמים שני הגלגלים.

מתלים נפרדים אינם חדשות חמות בעולם הרכב בפרט ובטרקטורונים בכלל. מכוניות נוסעים הפרידו בין הגלגלים מתישהו משנות ה-50 ואילך, ג'יפים משנות ה-80 וטרקטורונים קיבלו מתלים נפרדים מאחור אי-שם לפני איזה עשור. מתלה נפרד מאפשר לגלגל לעקוב אחרי פני הקרקע ביתר יעילות, מה שמספק נוחות ואחיזה עדיפות. באזור החסרונות נמצא בעיקר את תוספת המשקל של ציריות ובולמי זעזועים, בהשוואה לציר ובולם יחיד (פורע החוק שוקל 11 קילוגרם יותר מהפרדטור) וגם את העובדה שמערכת העברת כוח שכזו ''בולעת'' יותר כוח מנוע, בהשוואה לציר הקשיח, המסתובב ישירות על ידי שרשרת ההנעה.

לחדשנות הטכנולוגית הזו יש מחיר נוסף - כספי. פורע החוק של פולריס עולה 68,600 שקלים, שהם תוספת של 5,600 שקלים על מחירו של פרדטור בגרסת ''טרוי לי'', המיועד גם הוא לשימוש תחרותי. שני הדגמים ישווקו במקביל, ויחד עם גרסת הבסיס של הפרדטור (57,000 שקלים), מציעים כעת בפולריס שלל גרסאות לרוכב הספורטיבי - בהחלט מהפך לעומת ימים עברו.

חתיך אמיתי

הרושם הראשוני מעולה - הכלי קיבל מראה מאיים, כראוי לשם. החלק האחורי מרהיב, עם משולשים כפולים בכל צד, המקושרים במוט מייצב ועם בולמי ''פוקס'' בעלי מיכל חיצוני. לכלי המבחן הותקנו משתיקים חליפיים המוצעים על ידי פולריס, שגם הם נראים (ונשמעים) נפלא. כל השאר מוכר לנו היטב מהפרדטור: מנוע חצי ליטר עם צמד גלי זיזים, שיודע לספק את הסחורה בכל מצב, מידות זהות, בלמים בריאים ואיכות גימור והרכבה טובה למדי. צריך להצטייד בפתיחות מחשבתית כאשר מתחילים לרכוב על פורע החוק. זו נדרשת כדי להתגבר על התמיהה הראשונית על נכונות התפיסה התכנונית, אבל אם עוברים את המדרגה ושופטים את העניין לגופו, מתחילים לאהוב את הכלי. זו בדיוק הדרך בה הכלי הזה התקבל בעולם הרחב - ראשית הביעו כל המומחים את הסתייגותם מהצעד הנועז, אך כאשר התחילו להתפרסם חוות דעת של רוכבים מובילים, היה ברור שהתכנון של פולריס חכם ונכון, וכיום נקשרים לכלי הזה כתרים רבים בזכות יכולתו להתמודד עם סוגים רבים של שטח בהצלחה מרובה.

חתיך אמיתי

חם בשרון

הנפתי רגל בלתי משוחדת מעל למושב ולחצתי על מתג המתנע. צמד המשתיקים מאחור ייצרו נביחה באסית מאיימת ומפלס האדרנלין החל לעלות. הממדים ותנוחת הישיבה מוכרים היטב מהפרדטור, גם ההילוך האחורי שנוסף לטורף לפני יותר משנה. עם קבלת פנים כה חמה מכלי חדש אפשר להתחיל ולהזיז את בוהן ימין, המופקדת על המצערת. ובכן, אין הפתעות - המנוע המשובח הזה יודע להזניק את הכלי הקל (גם לאחר תוספת המשקל הוא אינו מגיע ל-200 קילוגרם) והקטן קדימה בנחישות בכל מהירות והילוך ומייצר דמעות גיל אצל האוחז בכידון.

חם בשרון

עם הפניה הראשונה בשביל מגיע המבחן הראשון של המתלה השונה. גם עם הרבה דעות קדומות וקיבעון מחשבתי חמור אפשר מיד להבחין ביתרונות המתלים הנפרדים. פורע החוק, בניגוד לשמו, דבק בנתיב שבוחר הרוכב כאילו היה סמל ומשל לצייתנות עיוורת. כאשר שבילי השרון מתבלים את הפניות גם בשלל מהמורות ובאמפים, או אז מתגלה הצייתן הזה בשיא יכולתו ושומר על קשר הדוק ויציב לקרקע, מה שמאפשר מהירויות פניה גבוהות יותר, מאפשר לפתוח מצערת מוקדם וחזק יותר ומעניק לרוכב רמת ביטחון גבוהה.

אחרי שהבנתי איך העסק עובד בפניות, הפניתי את הכידון לעבר אדמה מחורצת ומחוצ'קנת קשות, כדי לבדוק את הבונוסים בנוחות ובאחיזה. גם כאן הפליאו המתלים האחוריים לגהץ ואפשרו למנוע הבריא לשגר את מלוא עדר הסוסים אל האחו. ברור שגם הרוכב הרוויח נוחות מוגברת. אין זה כלי מתאים למרוצי מדבר חוצי ארצות (בגלל הממדים וההיגוי הזריז), אך כעת הוא פחות מעייף את הרוכב. לא בחנו את הכלי במסלול מוטוקרוס, לכן אסתפק בהעברת חוות דעת מהארץ ומחו''ל, שסיכמו כי המתלים עובדים נפלא גם בתנאים אלה. הרושם הראשוני הטוב לא דעך עם הזמן, אלא רק התגבר, גם כאשר עלו וצפו צדדים פחות נעימים בכלי. מערכת הבלימה מספקת עצמה נאותה ומסוגלים להפריד בין עיני הרוכב לארובותיהן, אך קיים חוסר איזון בין הבלמים הקדמיים המעט חלשים, לבין הבלם האחורי הרגיש מדי. לאחר עוד פרק רכיבה פורע החוק הזכיר לי כי מדובר בכלי מרוץ ממוקד והתחיל להתיש אותי עם הזריזות ועצבנות היתר שלו, המוכרת היטב מהפרדטור. אין ספק, אדרש לתקופת אימונים מסיבית כדי להתחיל ולדגדג את יכולות הסייח הזה.

כמה מילים על מתן ניר

פורע החוק עליו רכבנו שייך ליבואנית פולריס, אשר לקחה תחת חסותה את מתן ניר, אלוף ישראל במוטוקרוס לשנת 2003 ואלוף ליגת החורף בטרקטורונים שהסתיימה לא מכבר. מתן הוא רכש נבון ביותר עבור פולריס ומהווה השקעה אסטרטגית בהיותו רוכב המקבל מימון כספי, מעבר לכלי המרוץ ותחזוקתו. לדברי סער שגב, מנהל מותג פולריס, מתן נבחר בזכות השגיו הבולטים וכהרחבת דריסת הרגל של המותג לקראת מיסוד הספורט המוטורי בישראל. מתן הוא הרוכב הישראלי הזוכה למספר הרב ביותר של חסויות, כאשר אנחנו עדיין בעידן הטרום-לגיטימי של ספורט מוטורי בארץ. הרשימה הנוכחית של הגופים התומכים במתן כוללת את יבואנית פולריס, יבואנית ימאהה (בליגת המוטוקרוס), חברת רד-בול, שעוני סקטור, אופנועית וא.ד.מוצרי תעבורה. למרות המספר הרב של נותני חסויות, מתן עדיין נאלץ לעבוד קשה למחייתו (כסו-שף בקייטרינג יוקרתי), אך מקווה לעתיד בו יוכל להפגין את יכולותיו כספורטאי מקצועי, המשקיע את כל זמנו באימונים, כנהוג בענפי ספורט אחרים. אם מישהו מהגולשים רוצה ללכת בדרכו של מתן, נסביר כי האיש עובד קשה כדי להגיע להשגים. מתן, בן 27, רוכב על טרקטורון מגיל 14 ועל אופנוע מגיל 20. את הכישרון הטבעי טיפח מתן עם השנים וכיום כולל תפריט האימונים 4 שעות בחדר כושר ושני אימוני רכיבה שבועיים. מעבר לכך, מתן מביא עימו אופי נוח ביותר, המאפשר לו להיות בקשרי עבודה כמעט עם כל יבואני האופנועים והטרקטורונים. מהצד השני של ''עבודתו'' מתן הוא רוכב פעלולים מיומן ביותר ומסוגל להגשים את בקשותיהם המוזרות והמתישות ביותר של צלמי סטילס ווידאו ומפגין סבלנות אין קץ גם לשאלות של כתבים טורדנים במיוחד. או בקיצור, שוב תענוג לעבוד איתך, מתן.

כמה מילים על מתן ניר

עתיד חם

צל האקליפטוס תחתיו חסיתי לאחר הרכיבה על פורע החוק הפיג רק במעט את החום המעיק. בתנאים שכאלה ניתן היה להוציא ממני הודאה מפורטת אפילו ברצח ארלוזורוב. גם בתנאי שפיכות מתקדמים שכאלה גייסתי את מיטב כוחי ויכולת הניתוח שלי כדי להגיע לכמה תובנות. הראשונה שבהם היא כי פולריס הצליחה, עוד פעם, לייצר טרקטורון ספורטיבי של ממש, כזה שלא ינמיך מתלים אל מול הטובים שבמתחריו. בכך ממשיכה פולריס את המהפך שהחל הפרדטור. התובנה השניה היא כי הקונספט פורע חוקי המתלים של פולריס עובד טוב. מתלים נפרדים מאחור מצליחים להדביק את הגלגלים לקרקע, כדי לתת יותר אחיזה ונוחות, מה שמעלה את מהירות הרכיבה ופחות מעייף את הרוכב, תועלת ששוה את העלות במשקל ובאיבודי כוח. אמר פעם איש חכם כי במרוצים מדבר רק דבר אחד - השעון, ולכן יש להמתין לתוצאות שישיג הקונספט הזה אצלנו וברחבי העולם. התובנה השלישית כבר גובלת בנבואה, אבל נציגה בכל זאת: נראה כי הקונספט החדשני של פולריס יישאר וייושם בכלים נוספים, גם אם יצרנים אחרים ייאלצו לבלוע את גאוותם.

עתיד חם

תגובות

5 תגובות

1

shajaf

09 ביוני 2006 ב 16:40

רני כל הכבוד אחלא כתבה

ממש עושה חשק לחזור לארץ ולהשתולל בדיונות (לא שאני אעשה את זה) ד''ש

2

Ogash Ofer

09 ביוני 2006 ב 19:07

תוכנית האירוח מספר אחד בתחום המוטורי

גם אני רציתי להגיע להתראיין בתוכנית האירוח ''המושב עם רני'' אבל אז הגיע סוף הסרט... והבנתי הכול אודותיך עבודה מעולה! התמונות, הסרט, הכתבה – ישר כוח!

3

אייל

11 ביוני 2006 ב 23:49

רני,

מאפרת? יונית אבירם? למה היא לא ''עבדה'' גם על פרצופנו? צוות ההפקה המצומצם (א.נ.)

4

RONI

03 באוקטובר 2006 ב 19:33

כבוד ~על הכתבה !!

כן ירבו...כיף לא נורמלי היה הקליפ האינפורמטיבי הזה...תשתבחו ותגדלו אינשאללה מן אללה..

5

שחק מלכה

10 בדצמבר 2007 ב 17:03

outlow הכי שווה יש לי 2008