אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

עליית מדרגה: מבחן שטח פולריס ספורטסמן 800 Polaris

פסגת ההיצע של פולאריס מקבלת דיפרנציאל אחורי ובקרת ירידה במורד. אתם בטוחים שזה טרקטורון?

סיבוב חד, קצת כידון פנימה ולחיצה עם הבוהן על הגז, על מנת להחליק את הזנב לרוחב הסיבוב ולייצר פנייה יפה וחלקה כמו שצריך עם טרקטורון, אבל לא קורה שום דבר! הגלגלים האחוריים לא מחליקים, אין דרמה, הצלמים מאוכזבים, מה קורה פה? זה טרקטורון זה? אה... שכחתי, הדיפרנציאל האחורי פתוח ועובד וכך הספורטמן 800 החדש של פולריס לוקח את הסיבוב המהיר חלק ובאלגנטיות, בלי להחליק את הזנב ועם אחיזה מעולה לאורך כל הסיבוב - ברוכים הבאים לטרקטורון שישנה לכם את סגנון הרכיבה.

אולי כדאי להתחיל בהסבר הטכני לעניין

עד היום כל רוכב טרקטורון שנתן מעט בגז יודע כי כשרוצים להסתובב עם הטרקטורון, יש ללחוץ עם האגודל על הגז, על מנת להחליק את הציר האחורי לרוחב הדרך ולהשלים את הסיבוב. ברוב* הטרקטורונים שיוצרו עד היום קיים ציר אחורי אליו מחוברים שני הגלגלים והוא מחובר לגיר דרך שרשרת או גל הינע (דרייבשפט) היוצא מהגיר ומתפצל לשתי ציריות המתחברות כל אחת לגלגל. כך שהכוח (המהירות) אשר מגיעים מהגיר מתחלקים בחלוקה שווה לגלגל ימין ולגלגל שמאל, אשר כאמור מחוברים כל הזמן יחד.

אולי כדאי להתחיל בהסבר הטכני לעניין

*אני כותב ב ''רוב הטרקטורונים'' ובעצם זה בכל הטרקטורונים שאני מכיר שנמכרים או נמכרו בארץ. אבל למען הזהירות ובגלל שאני יודע שיש קוראים חכמים וידענים יקפוץ משהו בתגובות לכתבה בסגנון : ''קוואסאקי כבר בשנת 78 יצרו סדרה של כלים לשוק המקסיקני שבהם היה אפשר בתוספת מחיר להזמין דיפרנציאל אחורי או מספרים על סבא רבא שלי כי במלחמת העולם השנייה הוא הוסיף דיפרנציאל אחורי לטרקטורון שלו וכבש את נורמנדי מבלי להחליק זנב בסיבוב''.

שני גלגלים מחוברים יחד לגיר - נשמע פשוט וטוב? לא?  אבל למה זה לא בעצם מה שקיים ברכב עם הנעה אחורית או רכב 4X4? או... אז כאן המקום לספר בקצרה כי ברכב שלו הנעה אחורית (או 4X4) הכוח (המהירות) מהגיר אינה מגיעה ישירות לגלגלים אלא עוברת דרך מנגנון מכאני הנקרא דיפרנציאל – ולהרחבה בעניין – אפשר לגלוש לכתבה הטכנית על הדיפרנציאלים.

 

מערכת בלימה משולבת ביד שמאל – נחמד? כן! אבל יש להתרגל ואם אדייק – מי שעובר מהרכב לטרקטורון – אין לו למה להתרגל – זה מה שהוא מכיר מהרכב, לחצת על דוושת הבלם והיא מפעילה 4 בלמים (אה... זה גם משהו בפסגת הכלים –דיסק בלימה עצמאי לכל גלגל) בצורה משולבת בחלוקת עצמה של 70% קדימה ו-30% לאחור בהתאם לחלוקת משקל בהעברת משקל בבלימה. למי שעובר מכידון אופנוע לכידון של הפולריס זה קצת מוזר - אבל לדברים טובים מתרגלים מהר.  אה... ויש גם דוושת בלם אחורי ברגל ימין. ויש גם עוד כל מיני דברים שטובים לסוכני מכירות באולם התצוגה – מערכת פנסים כפולה מקדימה, חישוקים (ג'נטים) מאלומיניום, אגזוז כפול, מערכת תאורה כפולה מאחור, תאי אחסון ועוד כל מיני דברים שישכנעו אתכם מדוע יש לשלם 80 אלף זוזים בשביל לטייל בשבת.

ואיך זה נוסע?

 

מהר! אם טרם הבנתם – זה כבר מזמן לא כלי לעבודה בפאלחה. זה כלי איכותי לטיולים, לשבילים ארוכים ומהירים. פשוט תענוג! מערכת מתלים איכותית, משקל כבד, מושב (מושב? קצת מעליב אה...? זה בעצם כורסא כשלרוכב/ת מאחור אפילו יש רגליות מתכוונות לגובה) סופר נוח. בקיצור כיף אמיתי ומפנק – רק ללחוץ בבוהן והכלי המדהים הזה מאיץ מהר ומשייט לו סביב ה-80 קמש בנחת.

ואיך זה נוסע?

 

אז מדוע לטרקטורון אין דיפרנציאל אחורי? כנראה בעיקר כי ניתן היה לחסוך זאת עד היום. למה? כי הכלי קצר ובעיקר צר (באופן יחסי), הוא נועד לעבודה בשדה ובשל כך מיועד לנסוע לאט, הוא נועד לשטח ובשל מקדם החלקה נמוך של הדרך אין בעיה שאין דיפרנציאל ובעיקר כי הטרקטורון אמור להיות כלי פשוט וזול וחבל להכביד עליו בחלקים מיותרים. או בקיצור כל הסיבות למה הטרקטורון הוא לא הטרקטורון של היום. וכאן פולריס מבינה כי הטרקטורון שלה הוא כבר לא הכלי האיטי לחקלאי המצוי, אלא כלי פאן לטיולים שברב מדינות אירופה מותר לו לנוע על הכביש. אז מה עושים? מסתכלים ימינה על יצרני הרכב ושמאלה על המהנדסים בחברה ופותרים את הבעיה בקלות – מוסיפים דיפרנציאל אחורי. כאן אולי המקום לספר כי דיפרנציאל בטרקטורון זו לא המצאה גדולה. לכל (וכאן הדגש הוא לכל) טרקטורוני 4X4 יש דיפרנציאל קדמי. אחרת טרקטורון שיש לו גם הנעה קדמית לא יוכל להפנות את הכידון מבלי שצריה קדמית תישבר, או שהכלי יתהפך.

 

בקיצור ספינת הדגל של פולריס היא פסגת הטכנולוגיה של עולם הטרקטורונים. יש לו מנוע 800 רב עוצמה, גיר אוטומטי חלק ומגיב מהר, הילוך HIGH, הילוך LOW, מערכת בלימה משולבת, בקרת מהירות לירידות (מה זה רכב 4X4 לעשירים מפונקים?). חיפשתי ולא מצאתי משהו רע. אה... (הרבה אה... יש בכתבה הזאת) מד המהירות הוא במיילים (כלי אמריקאי) כך שאתה נותן בגז, מתסכל על השעון ורואה שהמהירות היא 60 קמש – מה זו העגלה הזאת? במבט מעמיק בזמן עמידה אפשר לראות כי הסקאלה הגדולה היא במיילים  לשעה ולידה בקטן יש סימון של קילומטרים בשעה.

טוב, אז אם אין דרמות, אז מה יש בפולריס? בעצם יש בו הכול! אולי אפילו יותר מידי!

 

מנוע  800 סמק (ליתר דיוק 760 סמק) עם הזרק דלק אלקטרונית - EFI (electronic fuel-injected ) חזק, גמיש ושקט – תענוג. המנוע מחובר לגיר אוטומטי מסוג ואריאטור (גיר רציף), כמקובל בעולם הטרקטורונים הגדולים. כפתור נעילת דיפרנציאל חייב להיות שם לטיפוס עליות עם אחיזה מפוקפקת, למעברים קשים, לרכיבה טכנית במקומות בהם אין אחיזה טובה, לרכיבה באטרף או סתם אם רוצים לצאת מכל סיבוב עם החלקת זנב. אבל לא לשכוח שהרוכב מתעייף ורוצה לחזור על השבילים המהירים או על הכביש (בשונה מרוב המדינות באירופה אסור לנוע עם טרקטורון על הכבישים בישראל). או אז משחררים את נעילת הדיפרנציאל (אחרי שקוראים את טיפ השימוש בנעילת דיפרנציאל) ורוכבים כאילו אתם במכונית – פשוט קל וחלק, ללא כל התייחסות מיוחדת בסיבובים.

טוב, אז אם אין דרמות, אז מה יש בפולריס? בעצם יש בו הכול! אולי אפילו יותר מידי!

 

ואז ראינו את כפתור בקרת הירידה. מה? בטרקטורון? מה זה כלי לכוסיות ? אה...  זה פשוט פסגת הכלים של פולריס ובמלחמת לי יש את הכי משוכלל הוסיפו במפעל גם מערכת בקרת ירידה. מפעילים את הכפתור שנמצא במקום קצת מוזר, בהמשך לבורר של 2X4 או 4X4 אפשר להעביר ל 4X4 ADC  (Active Descent Control)   אה.. וזה עובד - הטרקטורון יעשה את העבודה בירידה מבלי שתצטרכו לגעת בבלמים – נחמד? כן! צריך את זה? לא בטוח! אבל כנראה מי שיש לו הכול לא יוכל בלי זה.

 

האם זה כלי לאטרף? לא כל כך. זו יותר ספינה למסעות ארוכים, בזוג ובנחת כאשר כוח יש בשפע, מהירות אין מגבלה (למעט המגבלה החוקית ומעט אחריה המגבלה של הכלי – טוב זה בכל זאת טרקטורון). אה... ויש את מתן ניר, שהצטרף אלינו לנסיעת המבחן. הוא לא קרא את הכתבה לפני שהוא עלה על הספורטסמן (אולי כי היא טרם נכתבה... מ.נ.) בשבילו הספורטסמן, כמו כל כלי אחר שנמצא לו בין הידיים, יכול וצריך לנסוע רק על שני גלגלים ולא משנה אם אלו השניים שמאחור, או השניים שבצד. וגם זה במקרה הטוב.

 

אני פותח תחרות אה... למי שיספור נכון את כמות האה... בכתבה יזכה בפרס יוקרתי* מבית אתר השטח.

* אה... הפרס היוקרתי? בקבוק חול מאובק מארץ הקודש לבישום חיצוני של המגפיים.

 

תגובות

26 תגובות

1

אורח/ת

02 באפריל 2008 ב 16:10

כלי מדהים

2

אורח/ת

02 באפריל 2008 ב 19:44

מתי אתה עושה השוואה לcan am?

3

אורח/ת

02 באפריל 2008 ב 19:53

איזה כלי יפה יש למתן ניר

פששששששששששששששששששש

4

אורח/ת

02 באפריל 2008 ב 21:59

ל מס 3

לא חושב שזה נכון להשוות , כדאי לחכות למחליף של האאוטלנדר בטח גם
הוא יהיה עם דריפנציאל , נכון להיום פולריס מוביל במלחמה , אבל בטח יהיו
הפתעות נוספות גם מCAN AM לצערי הבעייה היחידה היא שהמחירים רק
עולים .... 80000 ש"ח מביא גיפ מכובד !

5

אורח/ת

03 באפריל 2008 ב 15:54

מלך , ללא ספק מלך

רק איושר מהבנק ואני שם ~!!

6

shuki1

03 באפריל 2008 ב 20:23

יש דפרנציאל ואז...

פולריס מנסים לשנות ולא מצליחים!
מס'6 למי התכוונת מלך?
בקיצור יש להם דרך ארוכה לפיסגה,בהצלחה!

7

אורח/ת

04 באפריל 2008 ב 20:16

חחח

בכלל לא פרסומת של פוךיס .. כאילו שהבומברדיר אוטלאנדר 800 נותן לו על הראש מכל הבחינות.. מרובע מסריח מי שרוצה לדעת באמת על האוטןלנדר 400 או ה800 שיכנס לnazzima.com ויכנס למבחני שטח(ואני מדגיש אין לי כלי כזה ואני לא מכור כמו מתן ניר.

8

אורח/ת

04 באפריל 2008 ב 22:24

7 אתה רוכב בכלל ??

מה אתה מקשקש על פולריס או על CAN AM , נכון להיום מרבית הכלים המיוצרים הם טובים גם אלו וגם אלו , יחד עם זאת בתור רוכב ותיק מאוד ללא ספק שדיפנציאל ישנה את צורת הרכיבה עם הכלים , זה לכשעצמו פריצת דרך והובלה של פולריס בפסגה , לא יודע מי אתה חושב שנמצא בפסגה , נכון להיום פולריס בפסגת הטכנולוגיה עם דרפיניאל , תסכים איתי שעופר אוגש לא עובד בפולריס !!!!!
על דבר אחד אני מסכים , המחירים של כולם בפסגה ,

9

אורח/ת

05 באפריל 2008 ב 19:18

יחסי ציבור ? תמהתני

דיפרנציאל ? הלך כל הכיף,
לא צריך להשתולל על מנת להחליק זנב , כל הכיף הוא לקחת סיבובים בהחלקה מבוקרת.

10

אורח/ת

06 באפריל 2008 ב 19:47

ל 10 יש כפתור ביטול

11

אורח/ת

08 באפריל 2008 ב 16:13

וואו הוא ניראה גם מפלצתי

היתי שמח מאוד שיהיה לי את הכלי הזה בחצר..הכלי הבא שלי זה ספורטמן 800 עם דיפרנציאל,כל הכבוד לפולריס על החשיבה הנכונה

12

אורח/ת

15 באפריל 2008 ב 11:32

מה זה מה

מה קורה לכם השתגעתם ,
איפה הכלים של 250 סמק שרשרת ומושב מקצת סקאיי , נסענו בים בלי חשש מפקחים , והקבצנו החלקות בלי כפתורי ביטול ולוח דיגטלי .
התחרפנתם , תנו קצת מפעם , חלאס עם מפלצות של 80000 ש"ח ו 800 סמ"ק
יוצא לכל סמ"ק 100 ש"ח

13

אורח/ת

15 באפריל 2008 ב 11:33

אשכרה 100 ש"ח לכל סמ"ק !!

14

אורח/ת

15 באפריל 2008 ב 11:33

השוואה רוצים השוואה !!!!

15

אורח/ת

19 באפריל 2008 ב 16:43

טעות כתיב

כתבת מאלה ולא מעולה בפתיח , מלהעלה שורה 7 .
אחיזה מעולה ולא אחיזה מאלה , אגב אני אורחת ולא אורח אז תקנו לאורח/ת.

16

Ogash Ofer

19 באפריל 2008 ב 17:02

תודה לאורחת על התיקון

אכן "מעולה" ולא "מאלה" - תודה על התיקון!
לגבי "אורח/ת" - נשלח לתיקון המתכנת של האתר.
חג שמח

17

אורח/ת

23 באפריל 2008 ב 14:17

נפתח מול קניון חיפה בחיפה באגי שטח

נפתח מול קניון חיפה בחיפה באגי שטח
היתי ונהנתי ממליץ לכולם לבוא ולהנות כמוני

18

omerroz

02 במאי 2008 ב 09:57

באמת מה עם השוואה?

מבחן השוואתי יכול ליהיות רעיון מעולה!!

19

אורח/ת

02 במאי 2008 ב 14:06

יאללה עופר מה קורה ..

בו נראה מלחמה אמיתית ..
את עופר אבניר אתה מכיר את ד.ל.ב אתה מכיר מה הבעיה במבחן השוואה .
אולי הפחד מלהכריע מי יותר טוב......
מטכליס מפחד ?

20

אורח/ת

09 במאי 2008 ב 22:35

עושה חשק לתת בגז

21

אורח/ת

17 במאי 2008 ב 11:30

בעיית משקל

כרוכב סקאמבלר מנוסה (שלא נאמר מכור) כבר שנים רבות, אני מאוד מעריך את סדרת הספורטסמן , אך בעיית המשקל הנה ממשית ובעלת השפעה לסוג רכיבה כשלי.
אני יכול ציין לפחות 10 מעברים בישראל בהם נדרשתי להרים את הכלי או חלקו כחלק מהמעבר.
יש איזה שהוא אובדן הנאה בהתקדמות לכוון ג'יפ,
למעשה אפשר להוסיף חופה לכלי והוא יזכיר סוזוקי סמוראי (800) :)

22

אורח/ת

19 בנובמבר 2008 ב 16:30

ואווו איזה חויהההההההההההההההה

מהםםםםםםםםם

23

אורח/ת

22 בדצמבר 2008 ב 17:33

דיפרנציאל להונדה 300

לידיעת הצעירים להונדה 300 ביג רד יש דיפרנציאל אחורי

24

Ogash Ofer

22 בדצמבר 2008 ב 18:52

בדיוק בגלל ההונדה יש פסקה שלמה בכתבה:

*אני כותב ב ''רוב הטרקטורונים'' ובעצם זה בכל הטרקטורונים שאני מכיר שנמכרים או נמכרו בארץ. אבל למען הזהירות ובגלל שאני יודע שיש קוראים חכמים וידענים יקפוץ משהו בתגובות לכתבה בסגנון : ''קוואסאקי כבר בשנת 78 יצרו סדרה של כלים לשוק המקסיקני שבהם היה אפשר בתוספת מחיר להזמין דיפרנציאל אחורי או מספרים על סבא רבא שלי כי במלחמת העולם השנייה הוא הוסיף דיפרנציאל אחורי לטרקטורון שלו וכבש את נורמנדי מבלי להחליק זנב בסיבוב''.

25

אורח/ת

22 בדצמבר 2008 ב 19:45

צריך רק לקרוא

26

אורח/ת

25 בנובמבר 2009 ב 20:06

יש לי כזה

יש לי כלי כזה שנת 2006 באמת כלי מדהים כל מילה בסלע