אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

השקה ישראלית: קאן אם מאווריק MAVERICK X3

ארבעה חודשים אחרי השקתו ברומניה וחודשיים אחרי שנחשף בפני עיתונות הרכב הישראלית, הגיע הזמן לדבר האמיתי – נהיגה חוצת-נגב ראשונה במאווריק X3 החדש

משהו חדש בשטח

לעתים נדמה לנו שתעשיית הרכב היא טכנולוגית, מתקדמת, שופעת חידושים. ובכן – זה לא בדיוק כך. אמנם פיתוחים טכנולוגיים מרשימים צצים מכיוונה חדשות לבקרים, אבל בתכל'ס, אלה שינויים, שיפורים ושדרוגים הדרגתיים. מהפכה של ממש עוד לא ראינו. רק אחת לתקופה מוצג דגם חדש שניתן להגדירו כנקודת מפנה - כזה ששובר את כל הכללים. כותב מחדש את הספר.

גם בעולם ה-SBS  זה כך. הפעם האחרונה בה התרגשנו כל כך מכלי חדש, היתה כשהוצג פולאריסRZR800S  לפני לא מעט שנים - פולאריס רייזר 800  20/08/2009. כלי שלתקופתו היווה לא סתם קפיצת מדרגה, אלא המצאה מחדש של נישה. לא פחות. מאז זרם בנזין לרוב במנועי ה-SBS  לסוגיהם ודגמיהם, ושוב הגיע הזמן להמציא את ה- SBS הספורטיבי מחדש.

דף חלק

זה בדיוק מה שהקאן אם מאווריק X3 מייצג – דף חלק, התחלה מאפס. שבירת כל הכללים והמוסכמות. כבר לא אבולוציה של טרקטורון עבודה שהפך ל-SBS  ואחרי התקנת מנוע חזק ובולמי מירוץ הפך לכלי בניחוח ספורטיבי.

אנחנו מדברים כאן על רכב ספורטיבי קיצוני לשטח שתוכנן ככזה מלכתחילה, לאל פשרות. הפיתוח נערך בשיתוף לקוחות נבחרים של המותג. הללו שיתפו בהערות על הכיוון אותו היו רוצים לראות בכלי החלומות שלהם. הם קבעו פה אחד שהם מעדיפים כלי נמוך ורחב שיקרע מדבריות במהירויות שיא, קפיצות גבוהות ונחיתות רכות וחתוליות במהירות גבוהה, על פני זחלן סלעים ונהיגה טכנית איטית.  ומה שיצא זה X3, שנראה ומרגיש אחרת לחלוטין ממה שהכרנו עד היום.

רמה שטרם נראתה כמותה

אז תגידו ביי ביי לצללית הגוצית הגבוהה והמגושמת של SBS   כפי שאתם מכירים. תגידו שלום ולא להתראות למנוע בין המושבים, לתנוחת ישיבה טרקטוריסטית גבוהה, לכלובי התהפכות מגושמים, לבסיסי גלגלים קצרים מדי, למרכז כובד גבוה ול’‘תרומתו’‘ להתהפכויות.

X3 מציג תפיסה אחרת לגמרי. בסיס גלגלים ארוך משמעותית של 259 ס'‘מ, רוחב כללי עד 183 ס’‘מ, צמיגים בקוטר שבין 28 ל-30 אינץ', גובה כללי שירד בעשרות ס’‘מ מבלי לפגוע במרווח הגחון, תנוחת ישיבה נמוכה וספורטיבית, מערך מתלים משודרג עם ארבע יחידות קויל-אובר מתוצרת FOX, משולשים ארוכים מלפנים וזרועות נגררות ארוכות מאחור בסגנון טרופי-טראק.

תוסיפו לזה היגוי מהיר עם סיבוב וחצי בין נעילות, מושבי ספורט מחבקים עם רצועות ארבע נקודות וכמובן המון כוח – אוהו כמה כוח. מנוע רוטאקס עם שלוש בוכנות בטור בנפח 900 סמ’‘ק, מוגדש טורבו כמובן, והנתונים – 154 כ’‘ס (ועוד 3 סוסים עם מפלט יושימורה אופציונלי) ומומנט של -15.6 קג’‘מ. השילדה קשיחה מקודמתה ביותר מ-50%, אבל משקלה ירד ב-20%.

השורה התחתונה של כל בליל הנתונים הזה היא מרכז כובד נמוך ביחד עם ביצועים מהממים. התאוצה מעמידה ל-100 קמ’‘ש נמשכת פחות מ-5 שניות ויכולות גיהוץ השבילים המשובשים היא ברמה שטרם נראתה כמותה.

חוצה נגב ביום אחד

התוכנית לאירוע ההשקה לעיתונאים הייתה של מסע ממכתש רמון לאילת, דרך נחל ארדון, נחל נקרות, נחל חדב, נחל פארן, ציר הנפט, ירידת מעלה גרופית, חולות סמר והגעה לאילת. בפועל, בשל עיכובים בתחילת היום שגררו כניסה לשעות החשיכה, ויתרנו על החולות וסוף המסע נערך בחושך על אספלט, לאורך גדר המערכת.

עד אז, קשה היה שלא להתרשם שמדובר במשהו אחר מזה שהכרנו עד היום. כלי חזק ומהיר בצורה יוצאת דופן, עם איכויות שילדה, מתלים והיגוי שטרם חווינו כמותם ב-SBS  כלשהו. יכולות הכלי לשמר קצב מהיר לאורך זמן הופכות מסעות ארוכים לעניין של מה בכך. ובמפתיע – גם בשטח טכני כמו במפער נקרות, X3 מתנהג הרבה יותר טוב מכל ג'יפ וגם מכל SBS  אחר, עם מהלך מתלים ארוך ומרכז כובד נמוך הוא מפגין יציבות מרשימה ולמעשה אין לו שום צורך לזחול – כי הוא מטפס ועובר את כל הבולדרים ברכות נעימה.

ת'כלס

יש ל-X3 גם צדדים פחות זוהרים. ראשית – הביצועים והיכולות שלו דורשים מהנהג/ת מיומנות גבוהה, שיקול דעת ואיפוק. שנית – היכולות הפנומנליות שלו לא מגיעות בזול, וזה וכיום ה- SBS היקר בישראל.

המחיר מתחיל ב-173,000 שקלים עבור דגם R  הבסיסי עם צמיגי 28', ועד 200,000 שקלים עבור XRS  המצוייד במתלים המורחבים, צמיגי 30 אינץ', מרווח גחון מוגדל ובולמי  FOX 3 אינץ'.

בתקופת ההשקה תינתן לרוכשים הנחה בגובה 7,000 שקלים וחבילת אבזור בשווי 25,000 שקלים, אם זה מנחם מישהו.

את הפרטים הטכניים המלאים ניתן לראות בכתבת ההשקה הסטאטית:

חזק יותר, מהר יותר, יקר יותר - X3 מאווריק 06/11/2016

גם השתתף, גם נהג וגם כתב: צביקה כהן

מחלקת פנאי שטח בחברת עופר אבניר עשו בחכמה, הם רצו להוכיח לכולם שהכלי שלהם הכי טוב ולכן כיוונו הכי גבוה שאפשר. הם לקחו עשרה רכבי קאן-אם מבריק X3 טורבו ממצפה רמון עד אילת בשטח ביום אחד.

ביציאה ראשונה מהמקום ניכר כבר כוחו החזק של המנוע, בסיבוב הראשון חשים ביציבות ובמכשול הראשון המתלים האין סופיים שלו. במחלקת הפנאי אף הרחיקו לכת והשקיעו בהולוגרמות של סלעים גבוהים וחדים על אם הדרך, שהרי אם אלו לא היו הולוגרמות מתוחכמות, אין לי מושג איך הצליח המבריק לעבור שם בכזו קלות.

נהיגה ב- 90 קמ''ש וסדרה של חריצים עמוקים לפניי, גופי מתכווץ ונדרך במושב לקראת הקפיצות ו... כלום. המבריק עובר הכול באדישות מפוצצת. מהלך המתלים פשוט מדהים והמושג גיהוץ מקבל עבורי ממד חדש לחלוטין. טוב, אז המתלים באמת מעולים, אך מה עם המנוע, לחיצה הגונה על דוושת הגז והמבריק מדביק אותי למושב ושועט קדימה שעה שהחרטום נישא מעלה כמו סוס פרא. במצב ספורט תגובת הגז חדה ומדוייקת, לעומת כהות מה במצב החסכוני.

במצב 2X4 קצת קשה להשתלט על זריקות הזנב. זה מהנה ומצטלם נהדר, אבל כדי להתקדם כמו שצריך מוטב להשאיר מצב זה רק לקטעי קישור של אספלט. כאמור, הבולמים מדהימים ביכולת השיכוך שלהם, אך המחיר של מהלך כה אדיר הוא שלפעמים יש קצת תחושה של ציפה ובשינוי כיוון מהירים יש היגוי קצת כהה. סך הכול מחיר קטן עבור החבילה השלמה של ביצועי הבולמים. הכי קרוב לטרופי קאר בבאחה.

הבלמים עובדים מצוין. תא הנהג ספורטיבי, המושב נוח ברמה סבירה. שמחתי לגלות שניתן לכוון את המושב ואת ההגה. רעש המנוע מעורר את בלוטות החשק, אך עבור טיול ארוך הרעש די מעייף וקשה לשמוע את הנוסע שלידך מבלי לצעוק. מעולם לא נהגתי בכלי שטח סדרתי עם כזו יכולת עבירות וכאלו תחושות של ריגוש. נחל נקרות עבר תחתיי כמו שביל הירקון ביום אביבי נעים.

לקראת סוף המסע ירדנו את מעלה גרופית בחשיכה. חוויה עוצמתית, כאשר הביטחון שצברתי מאחורי ההגה במשך היום אפשר לי לרדת ישר מבלי לתכנן נתיב נוח יותר לימין או שמאל. פשוט לכוון מטה בהילוך נמוך והמבריק מגהץ בקלילות את המעלה האתגרי. קאן-אם משיקה כלי מהיר וחזק בעל יציבות מדהימה ותגובה חדה. לעניות דעתי, כלי הפנאי הטוב ביותר מסוגו.

תגובות

0 תגובות