אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

טרקטורונים מבית בומברדייה - שמונה גלגלים בנגב

האם טיול בשטח צריך לכלול זוגיות אינטימית, או שמא הוא אמור להוות אורגיה עתירת אדרנלין מבוקר ועד ליל. לקחנו שני טרקטורונים מבית בומברדייה לנגב, כדי לענות על השאלה

כתב וצילם: רני פלג
אתר השטח הישראלי מרס 2006

כאשר אומרים איזו שטות לחבר'ה, אין שום בעיה להכחיש, להתפתל, או להפוך לחלוטין את העמדה. כאשר מביעים את הדעה באופן ציבורי, הרי שזו כבר בעיה, שכן צריך לעמוד מאחורי מה שנכתב. כאשר סיכמתי את המפגש המשולש שערכנו לפני זמן מה בדעה שאני מעדיף טרקטורון בשטח, לא חשבתי שאצטרך גם להוכיח את דברי. חודש מאוחר יותר מצאתי עצמי רוכב על בומברדייה אאוטלנדר 800, מנסה להדביק חבורת אופנוענים תאבי גז בשטחי האש של צאלים, מה שגרם לי להרהורי כפירה בחוות הדעת הקודמת שלי...

אז מה היה לנו כאן?

שני טרקטורונים יצאו למסע בנגב (במקום מסע בירדן – את הסיפור המלא אפשר לקרוא בקישור המצורף), כדי לבדוק את יכולת התנועה שלהם במהירות גבוהה בשטח. על הדרך גם עשינו טבילה מקומית לאאוטלנדר 800, אשר יכונה להלן 800 בשם הקיצור, וגם בדקנו שוב את יכולות אחיו קטן המנוע וכפול המושבים, אאוטלנדר 400 מקס (כנ''ל, 400). אין זה מבחן השוואתי בין שני הכלים, אלא בדיקה שונה של יכולותיהם באופן ממוקד – טיול מהיר בנגב.

אז מה היה לנו כאן?

אאוטלנדר 800 הושק לפני כמעט שנה בקנדה ומאז שלחתי מישהו תחתי לסקר את ההשקה, אני משתוקק לערוך על גביו מסע השקה פרטי. השילוב בין השלדה הסלחנית של משפחת אאוטלנדר למנוע V כפול צילינדרים, מוזרק דלק בנפח 800 סמ''ק גירה את בלוטות החשק שלי. עניין אותי כיצד יכול נפיל שכזה, השוקל 290 ק''ג, לגהץ את השבילים המהירים בדרום, בקצב של אופנוע, ולא בקצב של ג'יפ.

את הפיזיקה קשה לנצח, לכן הכלי הבא נבחן דרך יחס הכוח למשקל שלו. את אאוטלנדר 400 מקס אני מכיר היטב מכל מיני מבחנים בעבר. הפעם עניין אותי כיצד אעריך את המנוע, כאשר בסביבה יהיה כלי במשקל זהה (גם ה-400 שוקל 290 ק''ג), אך בעל מנוע כפול בגודלו. בומברדייה מצהירה על 72 כוחות סוס ב-800 ואינה מפרסמת את נתון ההספק של ה-400. עניין אותי גם כיצד יוכלו כמעט 300 קילו ו-400 סמ''ק לנוע ביחד עם אופנועים בעלי מנוע דומה, השוקלים מחצית ממנו. עניינו אותי גם שאלות שימושיות, נוחות ומחיר. 400 מקס עולה 61,950 שקלים. ה-800 הגיע בגרסת XT, לה כננת וחבילת מגיני גחון וידיים ושאר תופינים, המעמידים את תג המחיר בגובה 78,950 שקלים. יש לציין כי גם ה-800 מיובא בגרסת מקס כפולת מושבים העולה בגרסת הבסיס מחיר דומה (78,950) והגרסה המאובזרת, מקס, תגביה את המחיר ל-85,950 שקלים.

אדום וצהוב

אין הבדלים רבים בין שני הכלים במראה החיצוני, פרט לממד האורך. גרסת מקס כפולת המושבים היא בעלת בסיס גלגלים ארוך ב-15 ס''מ, האורך הכללי גדול ב-20 ס''מ. כאשר מניפים את הרגל ומתיישבים מתחילים לחוש בהבדלי אופי שיופגנו לאורך כל היום. מושב ה-400 קשה ותומך היטב את העכוז, לעומת הכורסה השוקעת והנינוחה ב-800. אין כאן הבדלי נוחות, אלא הבדלי אופי.

אדום וצהוב

הבדלי האופי הללו קופצים מייד כאשר מתחילים לנוע. למרות הבדלי האורך והכוח, ה-400 מתגלה ככלי ספורטיבי חד, בעל מתלים קשיחים המרסנים אותו היטב. לעומת זאת ה-800 מכויל הרבה יותר רך ומתנדנד. בסיס הגלגלים הארוך של המקס הופך אותו לחיה נינוחה ונשלטת היטב, היכולה לגהץ כל שטח מבלי להפתיע את הרוכב. ה-800 הקצר והמתנדנד יותר דורש יותר תשומת לב, וזאת עוד לפני שדיברנו על המנוע...

פצצת אנרגיה צהובה

ה-800 צריך בדיוק שתי שניות של מצערת מלאה כדי לכבוש את לבכם ולהפוך את האוחז בכידון לחיה מפוחדת ומחויכת. למעשה, לאחר שלוש דקות של רכיבה עליו הוא הזכיר לי את המכונית החזקה ביותר בה נהגתי מעולם – מכונית שרירים אמריקנית עם מנוע של סטי''ל (באמת) ועדר של יותר מ-600 סוסים ביום טוב – דרך אגב, גם היא הייתה צהובה. כוח מנוע הוא הדבר האחרון הנדרש לשם תנועה מהירה בשטח. הרבה לפני כן צריך מתלים, יציבות ובכלל יכולת להישאר מחוברים לקרקע ויכולת להעביר את הכוח לקרקע. אבל כאשר אלה קיימים, הרי שכוח מנוע עוזר להרחיב את החיוך. כוח מנוע כמו של ה-800 הוא כבר מעבר לחיוך, אי שם בקטגוריה של חוויות רוחניות המסוגלות לשנות לכם את החיים. תנו באגודל בכל סל''ד או מהירות והקרנף הצהוב ישעט קדימה ללא כל היסוס. שלבו את הכוח הזה עם מתלים רכים ותקבלו הזדקרות חרטום משפריצת אדרנלין כמעט בכל הזזת אגודל.

פצצת אנרגיה צהובה

ה-400 מלמד היטב שכוח מנוע לא ממש דרוש, שכן יש לו מנוע מספק, לא יותר. את השאר עושים השלדה המעולה והמתלים שמצמידים את החבילה הכבדה אל הקרקע בכל תנאי. בסיס הגלגלים הארוך מייצר יציבות כיוונית גבוהה ביותר – תכונה מבורכת בטרקטורון. בונוס נוסף הוא תקשורת מעולה בין הגלגלים לרוכב, המאפשרת להחליק בבטחה ובהנאה בכל תנאי. בתנאים זהים ה-800 יפחיד את הרוכב עד לייצור זיעה קרה, גם עקב הכוח המתפרץ וגם בזכות העברות משקל מודגשות ופחות תקשורת ויציבות כיוונית. לא היה זה טיול בזוג עבור המקס, אבל בקטעי הצילומים הוכיח מקס שוב שהוא יכול לשנע צמד רוכבים במהירות ובנוחות. לשני הכלים מערכת בלימה טובה מאוד, המייצרת כוח תאוטה מרשים במחיר הפעלת הרבה כוח ביד וברגל.

בתנועה איטית

רוב היום עבר עלינו ברכיבה בשבילים חוליים, עתירי באמפים ובשבילים פתוחים בקרקע קשה. בתנאים אלה, מהם חששנו, הצליחו צמד הטרקטורונים לעמוד ללא קושי בקצב המהיר שהכתיבה חבורת האופנוענים. כאשר הפסקנו לפחד מהחיבור הזה, התחלנו להנות מהיתרונות. הראשון הוא הנוחות. כדי לרכוב מהר על אופנוע יש לעמוד, דבר שאין צורך לעשות בטרקטורון, אלא אם מנסים לשבור שיאי מהירות. כאשר האופנוענים כבר החלו להתאמץ עקב עמידה ממושכת לאורך כל היום, צמד הרוכבים על הטרקטורונים נותר ישוב זחוח בכורסאות. ובאותו עניין, פחות או יותר, ברור למי היה יותר מקום לפק''ל קפה, עוגות ושאר דברים המנעימים את השהייה בשטח.

בתנועה איטית

העלייה והירידה מהר חמרן כבר היו המקום בו כולם רצו להיות באוכפי הטרקטורונים. שני הכלים זחלו במעלה ובמורד עם הילוך LOW משולב. לשניהם בלימת מנוע מעולה, אך ברור שתפוקת הכוח מחייבת הערכות שונה בשני הכלים. ה-400 טיפס בכל מקום, מבלי להזדקק לכוח נוסף ומבלי לאיים על הרוכב, גם בזכות אורכו של הכלי. הרכיבה על אחיו הגדול הייתה פחות טריוויאלית. כוח המנוע המתפרץ, המתלים הרכים ובסיס הגלגלים הקצר יותר הפכו את הטיפוס למפחיד יותר ומצריך יותר תשומת לב, מאשר על האח החלש והארוך, אך עדיין הכל נעשה בקלילות.

זוגיות ושרירים

סיכום חוויות הרכיבה מאותו היום עדיין מעורר התרגשות אצל עבדכם הנאמן. היה זה יום מהנה ומאלף, אשר חוץ מהתלאות ומההנאה הרבה גם לימדני רבות. הצלחתי להוכיח את התזה הפרטית שלי לגבי היכולות המאוד גבוהות של טרקטורון בפרט ושל משפחת בומברדייה אאוטלנדר בפרט. שוב הצליח ה-400 להקסימני ביכולותיו ובאופיו ואילו אחיו הגדול והחזק שבה את לבי בזכות האופי של מכונית השרירים האמריקנית אותו הפגין במעמקי הנגב.

זוגיות ושרירים

אם בכל זאת ננסה להשוות בין הכלים, הרי שמקס 400 יכול לשרת למטרות טיול בשניים גם במהירויות גבוהות ובתנאים קשים. הפרש של 17,000 שקלים לעומת האח הגדול (בגרסת מקס, או XT) מגדיל את יכולת המשיכה של דגם זה, משום שבאמת אינו נכשל בדבר. אבל אם אתם חפצים להשתעשע ושרירים אינם מפחידים אתכם, הרי שהפרש המחיר יוצדק עבורכם לאחר שתי לחיצות אגודל - צריך לחוות את זה כדי להבין ולהתרשם. בכל מקרה, אני כבר בונה את היעד הבא: טיול משפחתי עם הגרסה הדו-מושבית של מכונת השרירים של בומברדייה.


קישור לסיפור המלא של טיול האימים
קישור למפגש המשולש בשטח

תגובות

0 תגובות