שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מהר חורשן לרמות מנשה

חורש ים תיכוני סבוך לצד מרחבים, שבילים מהירים לצד קטעים טכניים, נחלים יבשים לצד מעיינות קטנים עם מעט מים אפילו בשיא הקיץ, שמורות טבע לצד שטחי חקלאות - טיול שיש בו הכול ומתאים לכול המשפחה.

מצורף קובץ טורבוCD / נבגייד מפורט להורדת המסלול אליכם למחשב ו/או למכשיר ה-GPS...

טייל וכתב: עופר אוגש, צילם: תומר קרלינסקי

מסלול בעבירות בינונית מתאים לטיול משפחתי

להלן סיפור דרך מפורט עם 29 נקודות ציון לאורכו על-מנת להקל על הניווט בשטח (נקודות הציון להורדה מצורפות בתחתית סיפור הדרך). חשוב לנו כג'יפאים לשמור על מעט הטבע שעוד קיים במרכז הארץ ולהשתדל להיות ''הישראלי היפה'' - שלא יורד משבילים, סוגר שערי בקר ולא זורק זבל בשטח אפילו לא גלעיני פרות, מסטיקים או בדלי סיגריות הגורמים לחיות להיחנק. לצד המסלול שני שטחי אש ולכן מומלץ כמסלול לשישי או שבת. עבירות: בינונית עם ירידה אחת קשה מנ.ג. 186 - שאפשר לעקוף ולא לרדת אותה (מנקודת ציון 11 לנקודת ציון 12).

מסלול  בעבירות בינונית מתאים לטיול משפחתי

שיטת הניווט:

הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי, מבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח המסומנים ע''י הוועדה לסימון שבילים (סימון על אבנים/סלעים ו/או בצידי הדרכים של קו קטן בצבע של המסלול שמצידיו שני קווים לבנים). כשכתוב בסיפור דרך ''השביל המסומן באדום'' - הכוונה לשביל המסומן בסימון שבילים אדום. בשיטת הניווט הזו יש לנסוע ישר ועל השביל המרכזי מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. שימו לב שיכולים להיות הפרשים קטנים במדידת המרחקים - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח. מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול. שימו לב כי צבע השבילים המסומנים במפה הוא צבע השבילים בשטח. אם תשתמשו גם במכשיר GPS, תוכלו להגביר את ביטחונכם העצמי גם אם אין לכם ניסיון רב בניווט. לנוחיותכם מצורף (בתחתית הכתבה) קובץ נקודות ציון להורדה אליכם למחשב.

הכנות:

מפה בקנה מידה של 1/50,000, רצוי מפת סימון שבילים מספר 4 (הכרמל ורמות מנשה), מצפן, GPS - מומלץ לביטחון העצמי של הנווט, אבל אפשר להסתדר גם בלעדיו, טלפון סלולארי, טעון ו/או סוללה נוספת. ציוד חילוץ בסיסי (רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים), ומומלץ כי יהיה תקני ובדוק. במסלול זה חובה לצאת לשטח עם מינימום שני רכבים היכולים לגרור אחד את השני במקרה הצורך. יש לתדלק בטרם היציאה למסלול.

תחילת המסלול:

במושבה בת שלמה שעל כביש 70 - ואדי מילק, המקשר את זכרון יעקב עם יוקנעם. תחנת תדלוק אחרונה לבאים ממערב באזור צומת פוראדיס וזכרון יעקב ולבאים ממזרח בצומת אליקים. מכביש 70 עולים על המחלף של בת שלמה ופונים דרומה לכיוון החלק הדרומי של המושבה. (לבאים מזכרון יעקב פונים ימינה על הגשר ולבאים מיוקנעם ופונים שמאלה על הגשר). נקודת ציון 1 -מחלף בת שלמה

בת שלמה - המושבה:

נוסדה בסוף המאה ה-19 יחד עם מאיר שפייה כמושבות בת של זיכרון יעקב במטרה ליצור רצף התיישבות באזור. המושבה נקראת על שם בתו של שלמה (סלומון) רוטשילד - חותנו של הנדיב הידוע. לאחר קום המדינה נוסד המושב מצפון ולפני מספר שנים החליטה המועצה לשימור אתרים לשמר את הרחוב הישן בחלק הדרומי.

בת שלמה  - המושבה:

לאחר 100 מטרים מהגשר, בסיום גדר הבטיחות ולפני הכניסה למושבה פונים שמאלה לכיוון כביש אספלט סלול היורד מטה. נקודת ציון 2 - פניה שמאלה.

יורדים עם הכביש ולאחר 600 מטרים פנייה שמאלה לשביל כורכר המסומן באדום. נקודת ציון 3 לאחר 1 ק''מ מגיעים לצומת T שמולנו הגדר של שמורת הר חורשן. נקודת ציון 4 - צומת T. פונים ימינה עם סימון השבילים האדום.

נוסעים לאורכו של השביל המסומן באדום שמשמאל הגדר של שמורת הטבע הר חורשן. לאחר 1.8 ק''מ השביל המסומן באדום מגיע לצומת, יש לפנות שמאלה ולהמשיך לאורכו. מיד לאחר הפנייה (20 מטר) מגיעים למזלג שבילים בו יש לקחת את השביל הימני. לאחר 2.1 ק''מ (מצטבר) עוברים מעבר בקר - פסי ברזל משוקעים בקרקע המאפשרים מעבר רכב ולא מאפשרים לפרות לעבור אותם, ופוגשים שלט ''שמורת טבע הר חורשן'' - ברוכים הבאים! נקודת ציון 5 - הכניסה לשמורת הטבע.

הר חורשן :

שמורת טבע מוכרזת עוד מתקופת המנדט הבריטי והיא בית גידול לחורש ים תיכוני בו צומחים האלון המצוי ואלון התבור ועוד עשרות מיני צמחים. החורש הסבוך והשמור מאוד משמש בית לחזירי בר ומינים רבים של חיות ועופות. חלק מהשמורה סגור ומשולט כשטח אש צה''לי.

ממשיכים עם השביל המסומן באדום, לאחר 1.6 ק''מ מגיעים לצומת בה מתעקל השביל שמאלה. נקודת ציון 6

פונים שמאלה וממשיכים לאורך השביל המסומן באדום.לאחר 800 מטרים מגיעים לצומת שבילים בה פונה השביל המסומן אדום שמאלה, מימין מגיע שביל המסומן בירוק ולפנינו חורשת אורנים שאפשר לעצור בה להפסקת קפה/תה או משהו… נקודת ציון 7 - חורשת אורנים.

בצומת פונים ימינה-דרומה ויורדים לאורכו של השביל המסומן בירוק. לאחר 400 מטרים מגיעים לצומת T בה פונים שמאלה עדיין עם השביל הירוק. לאחר 700 מטרים מגיעים לפיתחה רחבה (בשפת הנווטים - משולש ואדיות). נקודת ציון 8

פונים שמאלה ומתחילים לטפס מעלה המעלה הערוץ על שביל אדמה בצבע חום. לאחר 500 מטר בעליה מגיעים לצומת T שלפנינו היער ויש לפנות ימינה על שביל כורכר וסלע לבן. לאחר 1 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה על שביל ממצע סלע לבן. נקודת ציון 9

ממשיכים עם השביל בכיוון מטה, לאחר 600 מטרים חוצים מעבר בקר ומיד לאחריו פונים ימינה לשביל המסומן בכחול. נקודת ציון 10 - היציאה מהר חורשן.

נוסעים לאורכו של השביל המסומן בכחול. בצומת לאחר 400 מטרים פונה השביל הכחול ימינה (שימו לב שהמשך הסימון הכחול נראה רק לאחר שפונים ימינה). 800 מטרים (מצטבר) חוצים מעבר בקר והשביל מטפס מעלה. לאחר 1.2 ק''מ מגיעים לצומת T בה פונים שמאלה עם סימון השבילים הכחול. לאחר 1.5 ק''מ עובר השביל המסומן בכחול באוכף - נקודה נמוכה בין שתי כיפות, יש להמשיך עם השביל הכחול, אם הסימון אינו ברור אז עם השביל השמאלי, בכיוון שיא הגובה עד שלאחר 2.1 ק''מ מגיעים לפסגה של נקודת גובה (נ.ג.) 186. נקודת ציון 11

במבט צפונה:

מכאן אפשר לתצפת צפונה ולראות את תחנת הכוח חגית - אחת מ-15 תחנות כוח קטנות להפקת חשמל העובדות על עקרון של סיבוב הטורבינה באמצעות גז אך צורכות -לפחות בשלב זה - מזוט (סולר). ורחוק יותר ומזרחה את קרן הכרמל - המוחרקה שפרושו ''מקום השריפה'' שם לפי האמונה של שלוש הדתות ניצח אליהו הנביא את נביאי הבעל - עובדי האלילים כאשר הם נכשלו בהבערת אש המזבח ואילו אליהו הצליח כאשר ''... ותפל אש-יהוה, ותאכל את-העלה ואת-העצים, ואת-האבנים, ואת-העפר; ואת-המים אשר-בתעלה, לחכה.'' (מלכים א' י''ח).

יורדים מהגבעה בשביל היורד ממנה צפונה- זהירות!!! כאן המקום לעצור, לסרוק את הירידה ברגל (כן,כן בטיול הזה גם הולכים), לתכנן היכן הכי קל לרדת (כנראה מימין), לחזור לרכב, להיחגר, לשלב הילוך LOW בתיבת העברה, הילוך ראשון בתיבת ההילוכים ולהתחיל לרדת לאט-לאט שהמנוע בולם אותנו, הגה ישר וכמה שפחות ללחוץ על הבלמים. אם החלק האחורי של הרכב ''בורח'' הצידה בגלל הדרדרת והפודרה או בגלל שלחצתם חזק על הבלמים ונעלתם את הגלגלים מאחור (זכרו כי אין אחיזה) תנו קצת גז והרכב יתיישר. לאחר 300 מטרים חוצים מעבר בקר ומגיעים לצומת T בה פונים ימינה על השביל. לאחר 800 מטרים מגיעים לצומת T שמולנו תחנת שאיבה.

שימו לב הירידה יכולה להיות מסוכנת!!!

סרקתם את הירידה ברגל וזה לא נראה לכם! - מצויין!!! חיזרו על עקבותיכם - רדו מנ.ג. 186 מהכיוון ממנו עליתם ופנו שמאלה-מזרחה חזרה לסימון השבילים הכחול. השביל יורד מהכיפה ובצומת הראשונה שמאלה, עדיין על סימון שבילים כחול, הקיפו את הכיפה והגיעו לתחנת השאיבה שבצומת ה-T. מכאן המשיכו כרגיל.

תחנת השאיבה שממזרח לצומת ה-T

פונים שמאלה-צפונה עם השביל המסומן בכחול ולאחר 50 מטר, בפנייה הראשונה, ימינה בין שני בזנ''טים לתוך נחל דליה - הזורם מכאן מערבה עד לחוף טנטורה. נקודת ציון- 12.

נוסעים בתוך נחל דליה ולאחר 500 מטרים מימין לנו סבך של שיחי פטל ועצי תאנה - עין חדוה. לאחר 1.1 ק''מ מגיעים לצומת T במשולש ואדיות בה פונים שמאלה וממשיכים לטפס עם הנחל. לאחר 1.7 ק''מ חוצים מעבר בקר ומיד לאחריו צומת T בה פונים ימינה. נקודת ציון 13.

לאחר 100 מטרים עוברים ליד ''קידוח דליה 2'' ולאחר 450 מטרים (מצטבר) מתעקל השביל הראשי שמאלה בצומת שישר היא עליה עם דרדרת. לאחר 900 מטרים (מצטבר) מגיעים למעבר בקר עם פנייה שמאלה. ממשיכים בכיוון העלייה 1.1 ק''מ ומגיעים לקצה קיבוץ דליה, לגן הפסלים ולמצפור המייסדים הנמצא מול בריכת דליה.

קיבוץ דליה

הקיבוץ הוקם בשנת 1939 כישוב של חומה ומגדל והיה מחלוצי התעשייה הקיבוצית שהקים את מפעל הסבון וחומרי הניקוי - ''דליה''.

ממשיכים להקיף את הקיבוץ מדרום

לאחר 1.7 ק''מ (מצטבר) מגיעים לאתר הצימרים של הקיבוץ ועולים על כביש המערכת של הקיבוץ. לאחר 2.4 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה בצומת כבישים שבתוך הקיבוץ. ולאחר 2.9 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה בצומת T המשולטת בתמרור ''עצור''. לאחר 3.1 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T שעל הכביש הראשי - 672. נקודת ציון 14.

פונים שמאלה ונוסעים על הכביש צפונה, חוצים את הצומת לקיבוץ רמות מנשה. לאחר 4 ק''מ פונים ימינה חזרה לשטח לשביל המסומן באדום. קל לזהות את הכניסה ימינה היא מופיעה לפני גדר בטיחות קטנה החוסמת מכביש גישה קטן מהישוב עין העמק לחבור לכביש הראשי. עין העמק - יישוב כפרי קהילתי שהוקם 4 שנים לפני הקמת המדינה. נקודת ציון 15.

נוסעים על השביל המסומן באדום בכיוון מטה. לאחר 800 מטרים מגיעים לצומת בה פונה השביל המסומן ימינה ומצידה הרחוק של הצומת בתוך סבך קטן בריכה מקסימה - עין ריחניה. נקודת ציון 16.

ממשיכים עם השביל על השלוחה ויורדים איתו לתוך נחל השופט. לאחר 1.4 ק''מ (מצטבר) מגיעים למעיין פעיל הנמצא בתוך הסבך ובקצהו תחנת קמח ישנה. מומלץ לטייל בתוך השבילים בסבך שיצרו החזירים - מקום מדהים עם מפלים קטנים. נקודת ציון 17.

ממשיכים עם השביל בגדה הדרומית של נחל השופט ולאחר 2 ק''מ (מצטבר) חוצים נחל קטן המגיע מצד ימין ופונים שמאלה לכיוון הנחל הראשי - נחל השופט. לאחר 2.2 ק''מ (מצטבר) חוצים את נחל השופט (מעט מים) ופונים שמאלה לאורך הגדה הצפונית של הנחל חזרה במעלה הנחל. לאחר 2.5 ק''מ (מצטבר) למרגלות הגבעה שמימין - מצפון שביל המטפס מעלה. נקודת ציון 18.

נחל השופט, עין השופט ורמת השופט:

נחל ושני ישובים בסביבתו: עין השופט על שם לואיס ברנדיס - שופט אמריקאי ציוני שהיה היהודי הראשון בבית המשפט העליון האמריקאי, ורמת השופט לזכר השופט היהודי אמריקאי ג'וליאן ויליאם מק, שהיה נשיא הקונגרס היהודי האמריקאי הראשון. אז על שם מי הנחל? לא יודע ומה זה משנה - המקום מקסים ויש בו מים אפילו בשיא השרב.

משלבים להילוך LOW ומתחילים לטפס לאט, גז קבוע ובנחישות. היה ולא הצלחתם - יש לחזור לאחור בשילוב הילוך אחורי (רוורס) ולנהוג לפי כללי ירידה במדרון, ואז לנסות שנית במהירות גבוהה יותר. לאחר 300 מטרים מגיעים כמעט לשיא הגובה הגובה ולצומת T (עם עמוד ועליו הספרה ''7''). פונים ימינה, עולים עוד קצת ואז יורדים על השלוחה. לאחר 1 ק''מ מגיעים חזרה לנחל השופט, פונים שמאלה, ימינה וחוצים את הנחל. נקודת ציון 19 - חציית הנחל.

לאחר חציית הנחל פונים ימינה על שביל המסומן באדום - הסימון הראשון יופיע לאחר 150 מטרים של נסיעה, ובהמשך יקבל השביל ריצוף אבנים שהוא שריד לריצוף רומי עתיק - דרך שרוצפה באבנים על-ידי חיל המצב הרומי ששהה בארץ לפני כ-2,000 שנה. לאחר 500 מטרים מגיעים לצומת בה יש להמשיך ישר על שביל המסומן בשחור. לאחר 700 מטרים (מצטבר) משמאל אנדרטה של חברי עין השופט שנרצחו במקום בשנת 1938. לאחר 1.3 ק''מ (מצטבר) יוצאים לשביל לצד שדה חרוש/זרוע, ממשיכים דרומה לצד השדה ולאחר 1.7 ק''מ (מצטבר) צומת - השלט כותב שמאלה ל''הר גחר'' ואנו ממשיכים ישר לג'וערה על השביל המסומן בשחור. לאחר 2.5 ק''מ (מצטבר) מתעקל השביל המסומן שחור שמאלה, חוצה מעבר בקר ולאחר 2.8 ק''מ (מצטבר) מגיע השביל לכביש העולה ממשמר העמק לעין השופט. נקודת ציון 20 - חציית כביש.

ג'וערה :

תל שלו היסטוריה של אלפי שנים וכיום בסיס אימונים של הגדנ''ע וחיל החינוך. בתקופה של טרום המדינה שימש כבסיס אימונים נסתר (מעיני הבריטים) של הפלמ''ח וההגנה -כונה ''גבעת נח'' והוקם על שרידי המקום הראשון בו הוקם קיבוץ עין השופט כישוב חומה ומגדל שעמד בגבורה בפרעות המרד הערבי. בתקופה העות'מאנית היה במקום מבנה מבוצר, והשריד העתיק ביותר הוא פסלון שהגיע ממצרים העתיקה של תקופת הברונזה - כ-2,500 שנה לפני הספירה.

חוצים את הכביש ונוסעים של שביל המסומן בירוק. לאחר 300 מטרים פונים ימינה על השביל הירוק בצומת בה יש שלט המפנה שמאלה ל''מטווח ג'וערה''. לאחר 650 מטרים (מצטבר) קטע מהשביל נסלל באספלט ולאחר 1.1 ק''מ (מצטבר) צומת. פונים שמאלה עם השביל הראשי המסומן בירוק ולאחר 2 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T בה פונים ימינה עדיין עם הסימון הירוק. נקודת ציון 21 - צומת T.

עין שולמית

לאחר 2.6 ק''מ (מצטבר) עוברים ליד מעיין מגודר - שרב מימיו מופנים בצינור לטובת קיבוץ משמר העמק ואילו המקום עצמו מלוכלך ואינו מזמין אורחים. לאחר 2.8 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T בה שביל המסומן באדום פונה ימינה. נקודת ציון 22.

ממשיכים על השביל המסומן באדום ומשולט ''דרך פארק - גלעד''. לאחר 1.4 ק''מ פונים ימינה בצומת לשביל המסומן בכחול ועדין עם השלט ''דרך פארק - גלעד''. לאחר 1.6 ק''מ (מצטבר) צומת בה פונים ימנה עם השילוט והשביל המסומן כחול ולאחר 1.9 ק''מ (מצטבר) צומת - בה יורדים מהדרך הראשית. נקודת ציון 23.

פונים שמאלה, חוצים גדר ומיד ימינה לשביל לאורך הגדר. שימו לב שהשביל הוא בקצה שטח אש פעיל של צה''ל ולכן השילוט ''שטח אש''. יורדים לאורך השביל שהגדר מלווה אותנו מימין. משמאל אפשר לראות את השלדות והמטרות שבתוך שטח האש. לאחר 650 מטרים פונים ימינה עדיין לאורך הגדר שמימין ולאחר 1 ק''מ (מצטבר) חוצים שביל לבן ראשי - ימינה ומיד שמאלה חוזרים לשביל צר בכיוון מערב לאורכה של גדר חלודה. נקודת ציון 24.

לאחר 150 מטרים פונים ימינה ומיד שמאלה חוצים שער בקר (אם פתחתם יש להקפיד לסגור - פרות בשטח!). ממשיכים מערבה בנחל שלאט לאט מתעקל דרומה. לאחר 600 מטרים (מצטבר) מגיעים לצומת בה פונים שמאלה. לאחר 1.2 ק''מ (מצטבר) מגיעים למבנה בטון - מעין עין כפר - מומלץ להיכנס לתוך המבנה וליהנות מהמים הזכים שבתוכו. נקודת ציון 25 - עין כפר.

חוצים את הנחל שמצד ימין המבנה ופונים חזק ימינה - ממשיכים לרדת לאורך נחל תנינים. לאחר 200 מטרים יוצאים משער בקר (שוב לא לשכוח לסגור) וממשיכים ישר בטיפוס מעלה לשלוחה. לאחר 500 מטרים (מצטבר) צומת T עם שביל כבוש לבן. פונים ימינה ולאחר 700 מטרים (מצטבר) צומת T בה פונים ימינה. נקודת ציון 26.

לאחר 100 מטרים ממשיכים על השביל הימני במזלג ועולים מעלה. לאחר 550 מטרים (מצטבר) מגיעים לצומת T בה פונים ימינה ויורדים לנחל תנינים לאורך דרך שלצידה קו תשתית של HOT. לאחר 1 ק''מ (מצטבר) חוצים את הנחל ופונים שמאלה לאורך גדת הנחל בירידה. לאחר 3.8 ק''מ (מצטבר) מגיעים לכביש 672 - המגיע מקיבוץ אבן יצחק צפונה לכיוון דליה. נקודת ציון 27 - כביש.

פונים שמאלה על הכביש ולאחר 200 מטרים פונים ימינה לשביל כורכר רחב. משמאל גבעת הרקפות המפורסמת, ישר לקיבוץ אבן יצחק ומולנו שטח מיוער עם שולחנות לפיקניק. ממשיכים לרדת על השביל הכבוש לאורך הנחל. לאחר 1.8 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה עם השלט ''דרך הפארק - גבעת ניל''י'' ומטפסים לשלוחה. לאחר 2.5 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה ויורדים עם השילוט לגבעת ניל''י. לאחר 5.3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T שעל שביל המוביל. נקודת ציון 28 - ציר המוביל.

מוביל המים הארצי

על מוביל המים הארצי מהכנרת דרומה לנגב אין מה להוסיף. אבל בקטע זה של הדרך עוברת מנהרת מנשה המאפשרת את הזרמת המים ממאגר אשכול (בצומת המוביל) ועד לראש העין בתוך צינור סגור.

פונים שמאלה עם השלט ''יציאה -גבעת ניל''י - תל אביב''. 1.8 ק''מ על ציר המוביל ומגיעים לכביש בפתח הישוב גבעת ניל''י. נקודת ציון 29 - סוף הדרך.

רגע לפני העלייה הכביש מומלץ לעצור!

לבדוק את תקינות הרכב ואת שלומם של הנוסעים, להדליק אורות ולנסוע בנחת הביתה ... להתראות בטיול הבא. ימינה על כביש האספלט מגיעים לבנימינה.

נ.צ. צפוניות מזרחיות תיאור

1. 1222621 150726 גשר בת שלמה 2. 1222518 150693 כניסה למושבה הדרומית 3. 1222149 150731 פנייה שמאלה 4. 1221838 150921 צומת T 5. 1221046 149707 כניסה לשמורת טבע 6. 1220714 151000 פנייה שמאלה 7. 1221049 151529 חורשת אורנים 8. 1220586 151924 משולש ואדיות 9. 1221168 152345 צומת 10. 1221259 152764 מעבר בקר 11. 1220863 153884 נ.ג. 186 12. 1221049 154428 נחל דליה 13. 1221613 155970 צומת T 14. 1222012 157931 כביש 672 15. 1225666 157742 ירידה מהכביש 16. 1225296 158374 עין רחינייה 17. 1225081 158911 תחנת הקמח 18. 1225139 159089 תחילת טיפוס 19. 1225428 159881 חציית נחל 20. 1222903 160175 חציית כביש 21. 1222432 161356 פנייה ימינה 22. 1221941 161773 צומת T 23. 1220664 162328 צומת 24. 1220300 161644 חציית שביל לבן 25. 1219532 160964 עין כפר 26. 1219092 160546 ימינה בצומת 27. 1218828 157831 כביש 28. 1218956 154099 צומת T 29. 1217322 153719 גבעת ניל''י

שימו לב!

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

מסלול הטיול להורדה לתוכנת נביגייד / טורבו CD

יש ללחוץ על התמונה לשם שמירת הקובץ למחשב, אחר יש לטעון אותו לתוכנה, ולהזינו למכשיר ה-GPS או למחשב כף היד.