שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

גליל עליון מערבי - צוקי גיתה

מסלול בעבירות בינונית באורך של כ-33 קילומטרים המטפס מכביש החוף דרך ינוח וגיתה לתפן.
מסלול מקסים החוצה כבישים, שבילי כורכר ושבילים צרים האופייניים לגליל העליון. המסלול ירוק כל השנה ובאביב שופע פריחה צבעונית מכול הסוגים (לאוהבים - יש להביא מגדיר פרחים טוב).
המסלול נכתב ע''י עופר אוגש עבור מסע האביב של עמותת משפחה אחת שכול המשתתפים בו עושים זאת בהתנדבות.

הגליל אינו ידידותי במיוחד לרכבי שטח ולנוסעים בהם: קיימים מעט שבילים - רובם כבושים או סלולים ואלו היפים יותר - צרים, עם צמחייה עבותה השורטת את הרכב, משובצים בסלעים גדולים וקטעי מעבר טכניים. אבל את החיסרון אפשר להפוך ליתרון וליהנות ממסלול שהוא שילוב בין הדרכים הרחבות, המשמשות את תושבי המקום, לבין השבילים הצרים והנסתרים העוברים במקומות יפים שמעטים, אם בכלל, נוסעים בהם. המסלול אשר הוכן עבור המתנדבים בעמותת ''משפחה אחת'' מתחיל בצומת רגבה, נוסע דרך השדות של מישור החוף הצר בגליל המערבי ומטפס דרך שלוחת ינוח וצוקי גיתה לאזור התעשייה של תפן מגובה של 5 מטרים ועד 630 מטרים מעל גובה הים.

לאתר של עמותת משפחה אחת הקליקו כאן
לתמונות מהטיול הקליקו כאן

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך מפורט עם 20 נקודות ציון הניתנות להורדה מהאתר. המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ולכן אפשרי לנסיעה לכל ימות השבוע. אורך המסלול כ- 33 ק''מ והוא ניתן לנסיעה רצופה של כשלוש שעות בקצב בינוני או ארבע שעות או יותר באופן רגוע ועם עצירות. עבירות - קלה עד בינונית לכל אורך הדרך עם קטעים קשים של ירידות. המסלול חוצה את שמורת טבע ''נחל בית העמק''. יש להקפיד לנסוע רק על השבילים המסומנים, לא לחצות חסימות של אבנים ו/או שלטים שהניחו פקחים מרשות שמורות הטבע ולא לזרוק זבל אף לא ''זבל אורגני'' שכן הוא גורם לחנק של החיות בשטח. המסלול מתאים לכול עונות השנה. בחורף לאחר הגשמים יהיה הרבה בוץ בשטח.

שיטת הניווט:

הניווט במסלול הנוכחי הוא קל באופן יחסי, מבוסס על נסיעה בשבילים ברורים בשטח המסומנים ע''י הוועדה לסימון שבילים (סימון על אבנים/סלעים ו/או בצידי הדרכים של קו קטן בצבע של המסלול שמצידיו שני קווים לבנים). כשכתוב בסיפור הדרך ''השביל המסומן באדום'' - הכוונה לשביל המסומן בסימון שבילים אדום. בשיטת הניווט הזו יש לנסוע ישר ובשביל המרכזי מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין כל נקודה לנקודה ולעקוב אחר סימון השבילים. בכל נקודה שבה צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר) - לכן השתמשו בשכל הישר והתאימו את סיפור הדרך לשטח. שימו לב שבאזורים חקלאיים יכולים להתווסף או להימחק חלק מהשבילים המשניים בהתאם למשטר עיבוד השדות באזור - הקפידו לנסוע על השבילים ולא לרדת לשדות. מומלץ להשתמש במפה בטרם יציאה לדרך ותוך כדי הטיול. שימו לב כי צבע השבילים המסומנים במפה הוא צבע השבילים בשטח. אם תשתמשו גם במכשיר GPS תוכלו להגביר את ביטחונכם העצמי גם אם אין לכם ניסיון רב בניווט.

קישור לכתבות הניווט באתר

הכנות:

דורש תכנון של ערב קודם, מציאת בן זוג (רכב נוסף) אחד לפחות והכנת אמצעים בסיסיים. המסלול מתאים גם למי שנפש בצימר באזור ורוצה לנסוע קצת בשטח. מפה בקנה מידה של 1/50,000 - הגליל העליון (מספר 2), מצפן, GPS - מומלץ לביטחון העצמי של הנווט, אבל אפשר להסתדר גם בלעדיו, טלפון סלולארי, טעון ו/או סוללה נוספת. ציוד חילוץ בסיסי (רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים), ומומלץ כי יהיה תקני ובדוק. במסלול זה חובה לצאת לשטח עם מינימום שני רכבים היכולים לעזור אחד לשני במקרה הצורך.

קישור לטיפ נהיגה בשטח

תחילת המסלול:

נ.צ. 1 - צומת רגבה מומלץ לתדלק בטרם התחלת הטיול.

נוסעים מזרחה עד לפני שער הכניסה למושב רגבה. נ.צ. 2 - שער הכניסה למושב רגבה

בצומת הכניסה למושב פונים שמאלה לכיוון צפון עם השלט לכיוון ''נס עמים'' ומקיפים את רגבה מצפון בדרכנו מזרחה לכיוון השדות של בית העמק. לאחר 400 מטרים קיים צומת שבו אנו ממשיכים ישר (הכביש הימני בצומת). לאחר 3.1 ק''מ (מצטבר) מתעקל הכביש בחדות ימינה (וממשיך לנס עמים) ואנו פונים שמאלה ויורדים לשביל חום שמימין לו מטעי אבוקדו. נ.צ. 3 - ירידה לשטח

לאחר 400 מטרים השביל הופך לשביל כורכר לבן ולצידו עמודי חשמל. ממשיכים ישר - מזרחה ולאחר 2.5 ק''מ (מצטבר) מגיעים לבית העמק. לאחר 2.8 ק''מ (מצטבר) מגיעים לכיכר שבה פונים שמאלה לכיוון שער היציאה לכיוון הכביש הראשי, לאחר 3.1 ק''מ מגיעים לצומת על כביש 70 - המחבר את צומת יסיף לצומת כברי. נ.צ. 4 - צומת על כביש 70

פונים שמאלה על כביש 70 ונוסעים צפונה. לאחר 5.5 ק''מ פונים ימינה - מזרחה בצומת כליל (עם השילוט לגיתה) נ.צ. 5 - צומת כליל

לאחר 3.6 ק''מ צומת עם פנייה שמאלה לכיוון כליל (ממערב לחרבת מנה). נ.צ. 6 - צומת חרבת מנה

פונים שמאלה על הכביש ונוסעים, במקביל לנחל יחיעם, 300 מטרים עד הפנייה הראשונה שמאלה לשביל כבוש המוביל לתוך הבתים המבודדים של כליל. נ.צ. 7 - שביל כבוש

פונים שמאלה לשביל הכבוש ונוסעים עליו 1.7 ק''מ. השביל מטפס בין הבתים של כליל עד צומת עם שלט ''א. שחר'' נ.צ. 8 - צומת שבילים

פונים ימינה ונוסעים 100 מטרים לכיוון בית עד הצומת הראשון שבו פונים בחדות שמאלה ויורדים בשביל צר לכיוון הערוץ. לאחר כ-100 מטרים נוספים פונים ימינה לשביל צר המטפס למעלה בכיוון דרך עפר רחבה יותר. פונים ימינה על דרך העפר ונוסעים עליה עד הכביש - בסך הכול 400 מטרים מהאיפוס. נ.צ 9 - כביש

פונים שמאלה על הכביש הצר ומטפסים עליו (שומרים על השמאל) 500 מטרים עד סופו בצומת T. נ.צ. 10 - צומת T

פונים ימינה ונוסעים על שביל המסומן בסימון שבילים כחול. לאחר 100 מטרים פונים עם השביל וסימון השבילים ימינה וחוצים גשר אירי מבטון.

למה גשר אירי?

הבדיחה (אולי גם המציאות) מספרת שהבריטים, שלא כול כך אוהבים את האירים, מכנים כך את המעבר בתוך ערוץ הנחל למרות שאין הוא בכלל גשר.

מיד לאחר הגשר האירי פונים שמאלה ומטפסים על דרך המסומנת כחול (הסימון הכחול נראה רק לאחר 50 מטרים). לאחר כ-1,000 מטרים הופך השביל הכחול לכביש אספלט שעליו נוסעים עוד כ-100 מטרים עד צומת עם שביל צר מימין. סה''כ 1.1 ק''מ. נ.צ. 11 - פנייה ימינה לשביל צר

פונים ימינה לשביל הצר ונוסעים לאורכו על צלע הר ינוח. לאחר כ-600 מטרים אפשר לעצור לתצפית יפה שמדרום לירכא (בניין המועצה בולט על השלוחה) ומתחתיו ממערב כפר יסיף. מצפון רואים את מצודת יחיעם. לאחר 900 מטרים (מצטבר) מגיעים לצומת T. נ.צ. 12 - צומת T

פונים שמאלה ב-T ומטפסים על שביל כורכר צר ולבן שמשמאל (מצפון) מצודת יחיעם. לאחר 1.1 ק''מ קיים צומת שבו יש להמשיך ישר (שמאלה). לאחר 1.8 ק''מ (מצטבר) קיים צומת שבו יש להמשיך ישר (שמאלה). לאחר 2.1 ק''מ (מצטבר) חוזרים לשביל/כביש המסומן בסימון שבילים כחול. פונים ימינה ומטפסים על השביל המסומן בכחול לכיוון ינוח. לאחר 2.5 (מצטבר) מגיעים לכביש ולבית הספר (מפעל הפיס) בקצה המערבי של ינוח. ממשיכים ישר ומזרחה על הכביש. לאחר 3.1 ק''מ (מצטבר) - כיכר. נ.צ. 13 - הכיכר בינוח

ינוח וג'ת :

שני ישובים דרוזים שהם מועצה מקומית אחת ולאחרונה חוברו עם כפר ירכא והפכו לעיר חמשת הכפרים (ירכא, ינוח, ג'ת, ג'ויס ואבו סנאן).

פונים ימינה ונוסעים על הכביש בירידה לכיוון ג'ת (כפר בין ינוח לירכא). לאחר 2.4 ק''מ מגיעים לצומת עם פנייה שמאלה לכביש צדדי ושילוט לישוב גיתה. נ.צ. 14 - צומת

לאחר 100 מטרים קיים צומת (ימינה לכביש, שמאלה לשביל) שבו ממשיכים ישר. לאחר 400 מטרים (מצטבר) חוצים כביש ראשי חדש וממשיכים ישר - דרומה עם סימון השבילים השחור. לאחר 700 מטרים (מצטבר) פנייה שמאלה לשביל המסומן בשחור. נ.צ. 15 - פנייה שמאלה

פונים שמאלה ונוסעים על השביל המסומן בשחור. לאחר 800 מטרים, לפני שמגיעים למחצבה, פונים ימינה לשביל קטן. לאחר כ-25 מטרים פונה השביל שמאלה, חוצה גדר ומעבר בקר, ויורד בירידה אתגרית לנחל בית העמק כשמולכם ניצבים צוקי גתה (אז גם ממשיך סימון השבילים השחור).

הירידה בצוקי גיתה

הירידה קשה בגלל מדרגות הסלע שבה! לפני הירידה יש לסרוק אותה ברגל, לפנות סלעים שמפריעים ולמלא בסלעים גדולים (כאלו שלא יעופו ממשקל הרכב) את המדרגות הגבוהות (השתמשו בכפפות והיזהרו על האצבעות). לקבוע את ציר הירידה במדויק ולרדת באיטיות ''על הברקסים'' - פסיעה אחר פסיעה. מומלץ להיעזר במכוון קרקעי! במקרה שהתמזל מזלכם ויש לכם מכוון קרקעי טוב (ותשאלו את בני - השם המלא שמור במערכת) ותרדו עם סבלנות, לא תשפשפו אפילו לא את מגני הבוץ של הרכב (אם עדיין לא פירקתם אותם).

קישור לטיפ ירידה בשטח טרשי

העליה בצוקי גיתה אתגרית ויכולה להיות קשה מאוד

לאחר 1.3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T בו פונים ימינה. לאחר 2 ק''מ (מצטבר) מגיעים לנחל בית העמק. ופונים ימינה לתחנת הקמח הישנה בעין מג'נונה (בחורף יש מים). נ.צ 16 - תחנת הקמח

פונים ימינה ויורדים עם הנחל כ-800 מטרים עד הכביש שמחבר את ג'ת עם ירכא. נ.צ 17 - כביש

פונים ימינה על הכביש ומטפסים למעלה לכיוון ג'ת. חוצים את הירידה (משמאל) לשביל השחור בנ.צ. 15, חוצים את הכביש הראשי המטפס לגיתה ומגיעים לצומת כשמשמאל כביש ומימין שביל (לפני הצומת בנ.צ. 14). נ.צ 18 - צומת

פונים ימינה על השביל ונוסעים 300 מטרים עד הצומת, כשמולנו עמוד חשמל ומימין בור ים בסלע. פונים שמאלה לשביל המטפס מעלה. לאחר 500 מטרים (מצטבר) פונים שמאלה. לאחר 700 מטרים (מצטבר) קיים צומת קטן שבו השביל הראשי מתעקל לשמאל. יש להמשיך ישר לשביל לא ברור ולאחר כ- 10 מטרים לפנות ימינה לשביל צר (כך עוקפים את מחסום הסלעים מימין) שבהמשך מתרחב לשביל המרכזי המטפס על השלוחה מזרחה. נ.צ 19 - אימות על השביל. לאחר 2.3 ק''מ מצטבר מתחבר השביל עם קו מתח במקביל לו. לאחר 4.4 ק''מ (מצטבר) מגיע השביל לכביש העולה מכרמיאל לאזור התעשייה של תפן. נ.צ 20 - כביש

סוף הדרך.

שימו לב - רגע לפני העלייה לכביש מומלץ לעצור, לבדוק את תקינות הרכב ואת שלומם של הנוסעים, להדליק אורות ולנסוע בזהירות הביתה. תודה רבה על הסבלנות והעזרה בהכנה למשפחות ברוקשטיין, פריפלד, עטיאס ושזר. תגובות יתקלו בברכה:

למשלוח דואר אלקטרוני לעופר הקליקו כאן

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות בטבלה הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE, לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

נקודות הציון ברשת ישראל ישנה

19 173311 1264412 אימות על השביל
20 176531 1263994 כביש

קובץ TWL להורדה למחשב

הקובץ מתאים לתוכנת נביגייד ומאפשר לראות את ציר הניווט על מחשב PC מאפשר לטעון את הקובץ למחשב כף יד ועליו תוכנת נביגייד או למכשיר GPS מקצועי (קישור) ולנווט איתו בשטח מנ.צ. ל-נ.צ.