שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול טיול - ממערת עלמה לנחל דישון

טיול שבילים בגליל העליון המזרחי בעבירות בינונית בימי הקיץ היבשים אך בחורף, ובמיוחד לאחר הגשם, יכול להיות בעבירות קשה עד קשה מאוד. המסלול באורך של כ-30 ק'מ ואפשרי למעבר בכמה שעות בודדות בנסיעה מהירה או כיום טיול מלא אם נוהגים בנחת וגם מוסיפים טיולים ברגל לחרבת מרות ולמערת עלמה.

אבני דרך:

צומת מחניים, כביש 90, תל חצור, איילת השחר, חרבת מרות, מערת עלמה, עלמה, ריחניה, נחל דישון, עין אביב, שדה אליעזר.

image

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש של צה''ל

המסלול בעבירות בינונית ומומלץ לרכבי 4X4 עם הילוך כוח.
ביום קיץ יבש אפשרי גם לג'יפונים בידיעה כי מרווח הגחון מוגבל.
בחורף לאחר הגשם המסלול יכול להיות בעבירות קשה ואפילו קשה מאוד בקטע הטיפוס למערת עלמה ונחל הדישון יכול להיות לא עביר ואף מסוכן כשהוא זורם וגבוה.
יש לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ מתאים לרכבים המשתתפים.
רב ממסלול הטיול בתוך שמורות טבע ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
תחילתו של המסלול חוצה שטח אש פעיל של צה''ל ואפשר לטייל במסלול רק בסופי שבוע או חגים.

image

שיטת הניווט

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו.
המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 14 נקודות ציון הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.

image

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

image

הכנת אמצעים למסלול:

ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – לא חובה, אך עוזר
מפת סימון שבילים (מספר 2)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום שטח

image

תחילת המסלול:

צומת מחניים עם הפנים צפונה על כביש 90.
נ.צ. 1 – צומת מחניים

image

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים צפונה על כביש 90 .
2.3 ק''מ מחלף איילת השחר דרום וכביש הכניסה לתל חצור.
נ.צ. 2 – מחלף איילת השחר

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה במחלף על הכביש לכיוון איילת השחר.
0.8 ק''מ צומת ירידה מהאספלט שמאלה לתל חצור.
נ.צ. 3 – ירידה מהכביש

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לכביש המטפס לתל חצור ההופך במהרה לשביל כורכר כבוש.
0.8 ק''מ השביל חוצה תחת גשר של כביש 90.
1.6 ק''מ צומת שבילים עם עמוד תאורה ועליו סימון שבילים שחור (השביל הכבוש מתעקל שמאלה לעבר הבסיס הצבאי).
נ.צ. 4 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בשחור והמקיף מצפון את הבסיס.
0.5 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
0.9 ק''מ צומת שבילים בפינה הדרום-מערבית של הבסיס.
נ.צ. 5 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל העפר המסומן בשחור.
0.4 ק''מ צומת שבילים עם שלדת טנק מימין בו פונים ימינה.
1.2 ק''מ צומת שבילים למרגלות כיפה.
נ.צ. 6 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה במעלה הערוץ עם סימון השבילים השחור.
0.5 ק''מ צומת שבילים קטן בו פונים שמאלה עם השביל הראשי.
0.9 ק''מ תצפית מהשביל ימינה וצפונה לחרבת מרות.
1 ק''מ צומת שבילים במרכזו של מטע זיתים.
נ.צ. 7 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה בצומת ויורדים על השביל לכיוון חרבת מרות.
0.3 ק''מ חונים ברחבת החנייה הקטנה מול השער בגדר של חרבת מרות.
יש להקפיד לסגור את השער על מנת למנוע מחיות רועות להיכנס לתוך בית הכנסת העתיק.
נ.צ 8 – חרבת מרות

מאפסים מד אוץ

חרבת מרות – בית כנסת עתיק

בתוך השטח המגודר נמצאים שרידי בית כנסת עתיק ומסביב שרידים של הישוב היהודי מרות אשר נוסד בתקופת יהוחנן הורקנוס ה-1 לבית חשמונאי, כ-100 שנים לפני הספירה. הישוב היהודי מרות שרד את המרד הגדול ברומאים, בשנת 70 לספירה ונושב עד לסוף התקופה הצלבנית בארץ ישראל, בשנת 1,260 לספירה.
נראה כי בית הכנסת שבמקום נוסד במהלך התקופה הביזנטית (332-638 לספירה) אך רצפת פסיפס היפה שבמרכזו נוספה בתקופה מאוחרת יותר.
בתקופה העותומאנית (1516-1917 לספירה) התיישב במקום הכפר הערבי מארוס אשר ננטש מתושביו במלחמת העצמות, בשנת 1948.

חרבת מרות – בית כנסת עתיק

מאפסים מד אוץ

חוזרים דרומה על השביל לצומת ממנו הגענו.
0.3 ק''מ צומת T (מכאן הגענו) בו פונים ימינה וממשיכים לטפס על השביל הראשי המסומן בשחור.
1 ק''מ צומת שבילים בו אפשר לפנות ימינה (קשה ביום בוצי) או שמאלה (שביל עוקף).
3.1 ק''מ חוצים פתחה רחבה של נחל, שבחורץ היא ביצה טובענית.
3.2 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה עם הסימון האדום למערת עלמה.
3.3 ק''מ השביל לרכב מסתיים ברחבת חנייה קטנה לפני העצים.
המשך הדרך כשלוש דקות הליכה ברגל עד לחלל הכניסה למערת עלמה.
נ.צ. 9 – מערת עלמה

מאפסים מד אוץ

מערת עלמה

מערת קרסט מדהימה מהגדולות והעמוקות בישראל.
חלקה העליון, בצורת פעמון, פתוח וניתן לגישה קלה בהליכה רגלית – מומלץ מאוד אך יש להיזהר מהחלקה על הסלעים הרטובים והבוציים, יש להשתמש במעקות המותקנים במקום ולאבטח את הציוד והמצלמות.
בתחתית הפעמון כניסה צרה למערת זחילה ארוכה המחייבת פנסים ואפשר לזחול בתוכה לאור מחזירי האור שעל הקירות לאורך קילומטרים של מחילות.

מערת עלמה

מאפסים מד אוץ

חוזרים לאחור על השביל המסומן באדום.
0.1 ק''מ צומת שבילים שחור – אדום בו ממשיכים ישר ומערבה ומטפסים על הגבעה שמול.
0.4 ק''מ צומת בו פונים ימינה על שביל הכורכר הלבן לכיוון מושב עלמה.
2.3 ק''מ כביש מספר 886 בקטע שבין מושב עלמה מימין לריחניה ממול (עד כאן 14 ק''מ של טיול).
נ.צ 10– כביש 886

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה על כביש האספלט.
0.15 ק''מ חולפים על פני צומת הכניסה לריחניה.
0.2 ק''מ צומת בכביש בו פונים ימינה לכביש מספר 8966 לכיוון אביבים ויראון.
2.8 ק''מ צומת T עם כביש מספר 899 בו פונים ימינה לכיוון קריית שמונה.
3.3 ק''מ פנייה ימינה לשביל אדום ולשביל ישראל.
נ.צ 11 – ירידה מהכביש

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל האדום, לנחל דישון וחוצים מעבר בקר משוקע בקרקע.
2.1 ק''מ מימין מעיין עין אביב (בדרך כלל חרב בקיץ).
4.4 ק''מ מעיין קטן משמאל לדרך וצומת בו ממשיכים ימינה עם השביל הראשי.
6.5 ק''מ חוצים בזהירות את כביש מספר 886 ונכנסים לשמורה של נחל דישון תחתון.
נ.צ 12 – חציית כביש 886

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים לרדת בנחל דישון עם השביל המסומן באדום.
5.3 ק''מ השביל מגיע לכביש אספלט.
נ.צ 13 – כביש אספלט

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ימינה ומזרחה על כביש האספלט.
2.2 ק''מ חוצים מתחת גשר של כביש מספר 90.
2.5 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה לכיוון כביש 90 דרום או פונים ימינה לכיוון איילת השחר וכביש 90 צפון.
2.6 ק''מ צומת T בו פונים ימינה לכיוון איילת השחר או פונים שמאלה לכיוון קריית שמונה.
נ.צ 14 – צומת T

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן כ-33 ק''מ של מסלול טיול

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל הישנה


נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1266163

202819

2

1268205

202736

3

1268959

203149

4

1269726

201972

5

1269734

201499

6

1269788

200586

7

1270453

199896

8

1270744

199940

9

1271521

197889

10

1272679

196145

11

1274092

194244

12

1275314

198840

13

1271590

201593

14

1270638

203864

קובץ TWL להורדה - לתוכנת NAVIGUIDE

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

קובץ TWL למכשירי GPS של מסלול נחל דישון עד מערת עלמה

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

קובץ TWL להורדה - לתוכנת NAVIGUIDE

imageimageimageimageimageimageimage

הדיפנדר של רובי גולדשטיין בנחל דישון - ינואר 2013הדיפנדר של רובי גולדשטיין בנחל דישון - ינואר 2013

תגובות

16 תגובות

1

אורח/ת

30 בספטמבר 2011 ב 10:20

avnin1@012.net.il

בהדפסה של מסלולים יש מספר בעיות וההיתי מעונין שתנסו לשפר /לתקן אותם
1)כאשר אני מציין הדפסה ללא תמונות זה מדפיס כן את התמונות וחבל
2)לחלק את הדפים ולציין מספר דף להדפסה על מנת שאוכל להדפיס את הרלונטי עבורי
3)אולי, לרכז כתיבת מסלול ללא תמונות ואת התמונות רק לראות או להדפיס בנפרד,למה אני צריך להדפיס לכל מסלול חבילה של 12-15 דפים ועוד ציבעונים
4} המסלולים כתובים היטב ונוחים להבנה
בברכת שנה טובה ומשופרת יזהר

2

Ogash Ofer

01 באוקטובר 2011 ב 20:05

avnin1@012.net.il

אורח/ת כתב/ה:
"בהדפסה של מסלולים יש מספר בעיות וההיתי מעונין שתנסו לשפר /לתקן אותם
1)כאשר אני מציין הדפסה ללא תמונות זה מדפיס כן את התמונות וחבל
2)לחלק את הדפים ולציין מספר דף להדפסה על מנת שאוכל להדפיס את הרלונטי עבורי
3)אולי, לרכז כתיבת מסלול ללא תמונות ואת התמונות רק לראות או להדפיס בנפרד,למה אני צריך להדפיס לכל מסלול חבילה של 12-15 דפים ועוד ציבעונים
4} המסלולים כתובים היטב ונוחים להבנה
בברכת שנה טובה ומשופרת יזהר"
קיימת גרסת הדפסה ללא תמונות - בקשתי מגיא (המתכנת של האתר) מדוע ''חזרו'' חלק מהתמונות לתוך הגרסה הזו. אני מניח כי הבעיה תתקון בקרוב ויהיה קובץ הדפסה עם רק מלל וללא תמונות. ותודה על סעיף 4. שנה טובה

3

adini

03 באוקטובר 2011 ב 03:19

יזהר, האם יפעת לשעבר?

4

אורח/ת

21 בדצמבר 2011 ב 15:28

האם עביר גם לג'יפונים?

אמנם ציינת שעדיף רכב עם הילוך כח, אך ראיתי שבדצמבר 2004 הובלת טיול בהשתתפות ג'יפון מסוג סנטה פה.
אם אני מתכנן לתקופה יותר יבשה כמו באביב, האם המסלול יהיה עביר לג'יפונים בתקופה זו ואיפה צפוי קושי בעבירות ?

5

רועי רז

23 בספטמבר 2012 ב 21:06

אז כמה זמן

לוקח הטיול בנחת, כולל עצירות וכו?
תודה

6

Ogash Ofer

01 באוקטובר 2012 ב 14:35

אז כמה זמן

Roy100100 כתב/ה:
"לוקח הטיול בנחת, כולל עצירות וכו?
תודה"
בנחת קח בין 8 ל-10 שעות כולל עצירות והנאה מהטבע.

7

Ogash Ofer

18 בינואר 2013 ב 13:22

הדישון זורם...

הוספתי תמונה של הדיפנדר של רובי חוצה את הדישון הזורם לאחר הסערה של תחילת ינואר 2013

8

ganotganot

09 בפברואר 2013 ב 22:23

מצב המסלול

מישהו יודע אם יש מצב לעשות את המסלול הזה בסוף השבוע הקרוב עם רכבים גבוהים אבל בלי שנורקל?

9

Ogash Ofer

08 במרץ 2013 ב 17:51

תיקון מסלול בעקבות סגירת הדישון

כפי שפרסם עופר אדר על סגירת נחל דישון תיכון בתאריך 15.3.13 (קישור להודעה) לא ניתן לנסוע בין נ.צ. 11 לנ.צ. 12.
ולכן לאחר שמגיעים לכביש 886 (נ.צ. 10) יש לפנות ימינה על כביש 886, לנסוע כ-6 ק''מ על הכביש, ולהגיע ישירות לכניסה לדישון (נ.צ. 12) - שם להיכנס לערוץ של הדישון ולרדת בו כמפורט במסלול.

10

Babagee

04 בספטמבר 2013 ב 18:03

Terios

Is it advised to take this track in terios without skidplate?
Considering the road is dry.

Thanks

11

Ogash Ofer

04 בספטמבר 2013 ב 20:11

עבירות לטריוס

ככלל המסלול מומלץ לרכב עם הילוך כוח.
טריוס מספיק גבוה כדי לעבור את המסלול בשלום.
הכול תלוי בנהג.

12

eliks

06 בפברואר 2014 ב 17:30

מסלול טיול - ממערת עלמה לנחל דישון

משיהו יודע עם המסלול פתוח יש שמוע שהמסלול ניסגר

13

Ogash Ofer

08 בפברואר 2014 ב 12:10

מסלול טיול - ממערת עלמה לנחל דישון

eliks כתב/ה:
" משיהו יודע עם המסלול פתוח יש שמוע שהמסלול ניסגר "
אני מכיר רק את הסגירה של חלק מהדישון, כפי שעודכן באחת התגובות מעלה בזו הלשון: כפי שפרסם עופר אדר על סגירת נחל דישון תיכון בתאריך 15.3.13 (קישור להודעה) לא ניתן לנסוע בין נ.צ. 11 לנ.צ. 12.

ולכן לאחר שמגיעים לכביש 886 (נ.צ. 10) יש לפנות ימינה על כביש 886, לנסוע כ-6 ק''מ על הכביש, ולהגיע ישירות לכניסה לדישון (נ.צ. 12) - שם להיכנס לערוץ של הדישון ולרדת בו כמפורט במסלול.

14

אורח/ת

11 בפברואר 2014 ב 19:36

מסלול טיול - ממערת עלמה לנחל דישון

היינו שם באפריל 2013 , חודש לאחר סגירת דישון. אם נוסעים לפי סיפור הדרך שמעודכן  אז אין שום בעיה. לא לשכוח פנסים עבור כניסה למערה.

15

bechoril

07 ביולי 2014 ב 19:09

לינה לאורך המסלול

שלום,
רוצים לעשות את המסלול בסופש הקרוב, מחפשים לעשות את הלילה בשטח, האם לאורך או בסוף המסלול יש נקודות שניתן ומותר לעצור בהם? כמובן שיש עדיפות ללינה בסמיכות למקור מים תוך המנעות מעבירה על החוק.
תודה לעונים

16

אתר השטח 4X4

14 בינואר 2021 ב 20:41

למסלול הטיול נוסףקובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט