שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

סכינים בדרך לפסגת הר כמריר

מסלול טיול אתגרי בחלק המזרחי של סכיני דימונה. המסלול מטפס במרעולים - שבילים צרים, משופעים ומלאי אבנים חדות, לעבר הר כמריר, הר קדים, הר דיה ויורד צפונה בשבילים רחבים יותר לתוך אזור האוהלים של הפזורה הבדואית אשר מדרום לנבטים.

אבני דרך:

צומת חתרורים, כביש 258, נחל חמר, נחל סלון, נחל דימונה, הר כמריר, הר קדים, הר דיה, גבעות מסך, כביש 80, נבטים.

נהיגה אתגרית בשטח טרשי - טיפוס עליות ושיפוע צד

הנוהג בטיול אתגרי ובמיוחד במסלול זה צריך להיות בעל ניסיון בנהיגה בשטח ובעל יכולת לטפס ולרדת עליות טרשיות עם דרדרת ולהתמודד עם שיפועי צד.

המלצות לטיפוס עליות טרשיות:

פעלו לפי הכלל: ''לא רואים - לא נוסעים!''. בטרם תתחילו לטפס (ולפעמים גם לרדת), יש לבדוק את העלייה בעין או עדיף בסריקה רגלית וזאת על מנת להחליט מהו נתיב הטיפוס המועדף.

ככלל נתיב הטיפוס צריך להיות בקו הניצב לעלייה (גלגלים בכיוון העלייה), עם מינימום תמרון בין מכשולים לאורכה של העלייה, למעט במקומות המחייבים זאת ואז יש להיזהר מכניסה מסוכנת לשיפוע צד.

לאחר שבחרתם נתיב יש להכינו לטיפוס ולפנות מכשולים לאורך ציר הטיפוס.

הטיפוס צריך להתבצע בנחישות תוך שמירה על מהירות קבועה ולהימנע מפרפור (החלקה) של הגלגלים.

היה ולא הצלחתם לטפס?! - חזרו בנסיעה לאחור (שלבו הילוך אחורי) ונסו שנית – קצת מהר יותר או במסלול אחר.

המלצות להתמודדות עם שיפועי צד:

ההמלצה הטובה ביותר היא להימנע מלהיכנס לשיפוע צד! אבל לפעמים אין ברירה ונתיב הנסיעה מחייב נסיעה בשיפוע צד. כי אז יש לפנות מכשולים ואבנים היכולים להחריף את השיפוע ולשלב להילוך ראשון LOW בטרם נכנסים לשיפוע צד. במהלך הנסיעה בשיפוע יש לנסוע לאט עם מינימום נדנודים לרכב. רצוי להוריד את מרכז הכובד של הרכב (במיוחד ציוד מהגגון). במידה ויש צורך להוסיף משקל לכיוון העלייה אפשר ליצור ''טרפז'' מאנשים המוסיפים את משקלם מחוץ לרכב בכיוון העלייה – היזהרו מדריסה! ואפשר גם להוריד אוויר בגלגלים העליונים ובכך ''למתן'' את הזווית בה נמצא הרכב.

הכלל החשוב ביותר בשיפוע צד: בהחלקה לכיוון השיפוע או במצב שבו אתם מרגישים כי הרכב מצוי לפני התהפכות, יש להפנות את ההגה לכיוון השיפוע – לכיוון הירידה.

קישור לכל טיפ שטח לנהיגה של אתר השטח

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות בינונית עד קשה (תלוי בנהג) ומתאים רק לרכב 4X4 עם הילוך כוח LOW.

חובה לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ .

אורכו של המסלול 27 ק''מ של טרשים וסלעים בערוצי הנחלים, בטיפוס על הסכינים ובמרעולים שבניהם. המסלול אפשרי לטיול של 5 עד 8 שעות, בהתאם לעצירות ולקצב הנהיגה.

המסלול אינו עובר בשמורת טבע אך אין לרדת מהשבילים או מהמרעולים (וגם אין סיבה או צורך לעשות זאת), אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של חיות המדבר. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול חוצה שטחי אש פעילים של צה''ל ואפשר לטיול בו רק בסופי שבוע או חגים.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף האחרון של מסלול טיול זה.

שיטת הניווט:

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול:

מצפן,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

אם רוצים: שולחן וכסאות לארוחת הצהרים,

מים ומזון ליום טיול בשטח.

תחילת המסלול:

בצומת חתרורים שעל כביש 31 בין ערד לים המלח בפנייה לכביש 258.

אפשר להגיע דרך ערד (הנמצאת כ-140 ק''מ מתל אביב) ולרדת 6.8 ק''מ מכיכר הכניסה לערד עד לצומת חתרורים. לחילופין אפשר לטפס על כביש 31 מים המלח - 16.2 ק''מ מצומת זוהר.

פונים ימינה ודרומה לכביש 258 לכיוון דימונה ואילת.

9.2 ק''מ צומת עם שביל מסומן בירוק, הפונה ימינה למחצבות נגב מינראלים.

נ.צ. 1 - צומת נגב מינראלים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל הירוק ונוסעים מערבה על השביל הכבוש היטב בצמיגי המשאיות הבאות והיוצאות מהמחצבות - זהירות מתנועת המשאיות ממול!

1.3 ק''מ צומת בו השביל הירוק פונה ימינה לכיוון הר כפון.

נ.צ. 2 - צומת ציר הגז

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בירוק.

0.1 ק''מ צומת עם צינור הגז (צינור הברזל החלוד) בו ממשיכים ישר ושמאלה עם הסימון הכחול וסימון שביל ישראל היישר לתוך ערוץ הנחל.

0.4 ק''מ בערוץ הנחל פונים ימינה לכיוון צפון מערב לתוך נחל חמר, כשבהתחלה השביל בערוץ והסימון הכחול לא ברורים.

1.8 ק''מ במפגש נחל חמר ונחל סילון ממשיכים מערבה ושמאלה לערוץ נחל סלון. מיד לאחר מכן נקודת עצירה בלב הערוץ - מתחת למצוק הסלע שמדרום או עץ השיטה שבמרכז הערוץ - מקום מצוין לארוחת בוקר. לאחר העצירה ממשיכים מערבה בערוץ נחל סלון.

4.3 ק''מ השביל עוזב את הערוץ ומטפס על שביל לצידו.

4.5 ק''מ מפגש ערוצים בו השביל האדום עוזב צפונה לתוך ערוץ נחל סלון.

נ.צ. 3 - נחל סלון

ממשיכים מערבה ושמאלה בשביל במרכז ערוץ נחל סלון (ללא סימון שבילים).

0.6 ק''מ צומת שבילים ומפגש עם הערוץ הרחב של נחל דימונה.

נ.צ. 4 - צומת ערוץ נחל דימונה

פונים ימינה לערוץ הנחל הרחב, בצמוד לגדה הימנית - המזרחית, כשהשביל לא ברור בהתחלה.

0.1 ק''מ השביל עוזב את הערוץ פונה חזק ימינה ומטפס מעלה ומזרחה - אם עד עכשיו לא שילבתם להילוך כוח זה הזמן! בחרו נתיב טיפוס עם מעט הצלבות וקדימה למעלה עד לראש הסכין הצר.

0.2 ק''מ רחבה קטנה ''על הסכין'' שבין ערוצי הנחלים.

נ.צ. 5 - ראש הסכין

פונים שמאלה לכיוון צפון- מערב על הסכין.

0.3 ק''מ השביל פונה ימינה יורד לערוץ ומטפס על השלוחה ממול.

0.6 ק''מ כמאה מטרים מימין לשביל ובתוך הערוץ מחפורת לבנה המחביאה מאחוריה בור מים - שווה ביקור רגלי!

1.1 ק''מ הדרך חוצה את הערוץ לצד עץ השיטה הקטן, עולה על השביל הצר המסומן באדום ומטפסת צפונה.

1.6 ק''מ עיקול חד ימינה עם השביל האדום.

נ.צ. 6 - עיקול חד

פונים ימינה עם העיקול - בחרו נכון את נקודת הירידה.

0.7 ק''מ מטפסים כמעט עד שיא הגובה - צומת שבילים (שלפני הכיפה).

אפשר לטפס עוד 200 מטרים מעלה עד הפסגה לתצפית ממנה רואים ממול לכיוון צפון מערב בתוך הערוץ מצוק לבן ובתוכו מעין בשם: קטר שביב. מעל בשיא הגובה רואים את פסגת הר כמריר. במבט דרומה רואים את המחצבות של נחל אפעה ואת מפעלי רותם שליד צומת צפית.

נ.צ. 7 - צומת שבילים

פונים שמאלה ומערבה עם השביל.

0.3 ק''מ לאחר שיפוע צד - יש לבחור נתיב נסיעה נכון בו שיפוע הצד מתון, השביל מתעקל ימינה ומטפס לכיוון הר כמריר.

שימו לב לעלייה המורכבת עם מדרגת הסלע שבמרכזה - כאן צריך הכוונה מהקרקע על מנת לטפס את המדרגה ישר, בכיוון העלייה ומבלי להיכנס לשיפוע צד.

0.7 ק''מ אוכף בו השביל יורד לצד שמנגד היישר לתוך ערוץ נחל מאתגר בו יש לסרוק היטב את הדרך על מנת לתכנן נכון את נתיב הנסיעה.

1.3 ק''מ חוצים את הערוץ ומטפסים מעלה להר כמריר.

1.7 ק''מ ראש הסכין של הר כמריר, ממש למרגלות הפסגה (שימו לב לשביל המתעקל בראש הסכין).

נ.צ. 8 - הר כמריר

פונים שמאלה ודרומה עם השביל, יורדים לערוץ הנחל ומטפסים ישר קדימה על השלוחה.

0.35 ק''מ צומת בחצי הגובה לפסגה בו חוצה את הדרך המטפסת שביל טוב לרכב.

נ.צ. 9 - שביל חוצה

פונים ימינה ומערבה על השביל הטוב שחוצה בחצי הגובה.

0.1 ק''מ בערוץ הנחל - בור מים מימין לשביל.

0.2 ק''מ בראש השלוחה פונים ימינה עם השביל הראשי.

1.4 ק''מ צומת T מעל מפגש הערוצים בו פונים שמאלה ולמטה לדרך הטובה בתוך הערוץ.

1.5 ק''מ מתחברים לשביל ברור בערוץ.

נ.צ. 10 - צומת שבילים

פונים ימינה ומערבה עם השביל הטוב למרגלות הר קדים.

0.7 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ועם הדרך מתעקלים ימינה ומקיפים את הגבעה.

1 ק''מ נוסעים עם הדרך הראשית הברורה לכיוון דרום מערב.

2.4 ק''מ צומת שבילים.

נ.צ. 11 - צומת

פונים ימינה לדרך המקיפה את הגבעה (ולא זו המטפסת מעלה).

0.2 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה.

0.3 ק''מ צומת בו פונים ימינה ודרומה.

0.7 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר וימינה.

1.1 ק''מ צומת בו פונים ימינה ומערבה, לכיוון הטיפוס להר דיה.

1.5 ק''מ צומת T עם שביל כורכר.

נ.צ. 12 - צומת T

פונים ימינה וצפונה על השביל הטוב ומטפסים להר דיה.

0.5 ק''מ ראש הר דיה, המורכב מסלעי צור חדים. בראש ההר נקודת מבוטנת לסימון הגובה של ההר - 643 מטרים. מצפון מזרח רואים את ערד ובקעת ערד. מצפון מערב את בקעת נבטים ולאחריה באופק את באר שבע. מדרום מזרח רואים את מפעלי רותם ואת צומת צפית. ומדרום מערב מבצבצת דימונה.

נ.צ. 13 - הר דיה

יורדים מטה 0.5 ק''מ חזרה עד לצומת שבילים של נ.צ. 12.

נ.צ. 12 - צומת שבילים

פונים חזק שמאלה לשביל הלא ברור היורד לערוץ ומקיפים צפונה את הר דיה על הציר המרכזי.

1.9 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים צפונה ישר וימינה בכיוון העלייה.

2.4 ק''מ עוברים לצד נ.ג. 618 וממשיכים צפונה לכיוון ערד.

3.2 ק''מ צומת בו ממשיכים ימינה ישר וצפונה.

4.8 ק''מ צומת T עם שביל ראשי מסומן באדום.

נ.צ. 14 - צומת T

פונים שמאלה ומערבה על השביל המרכזי המסומן באדום.

2.8 ק''מ מגיעים לכביש 90 המחבר את צומת תל ערד עם צומת ערוער.

נ.צ. 15 - כביש 80

סוף מסלול - עד כאן 27 ק''מ של מסלול הטיול

פנייה ימינה על כביש 80 לכיוון צומת תל ערד ומשם לערד, ים המלח, אילת ואזור המרכז.

פנייה שמאלה על כביש 80 לכיוון ערוער, דימונה ובאר שבע.

להתראות בטיול הבא...

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL להורדה

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL להורדה

gilzil

20 ביוני 2013 ב 12:12

השוואה למסלול סכיני דימונה

עופר שלום
שתי שאלות, האחת, האם רמת המורכבות והסיכון בשיפועי הצד דומה למסלול "סכיני דימונה" או שיפועי הצד מורכבים יותר?
השניה, האם בהר דיה, היכן שציינת סלעי צור חדים, יש סכמה מאוד רצינית לפנצרים, או שמבחינת פנצרים דומה לכלל המסלול?

עד הר כמריר המסלול הזה והמסלול של סכיני דימונה דומה, הפיצול הינו לאחר כמריר.

גיל

עדי וייזל

20 ביוני 2013 ב 16:01

השוואה למסלול סכיני דימונה

gilzil כתב/ה:
"עופר שלום
שתי שאלות, האחת, האם רמת המורכבות והסיכון בשיפועי הצד דומה למסלול סכיני דימונה או שיפועי הצד מורכבים יותר?

עד הר כמריר המסלול הזה והמסלול של סכיני דימונה דומה, הפיצול הינו לאחר כמריר.

גיל"
שלום גיל אני אקח את המושכות ואענה לשאלתך ואם לעופר יהיה מה להוסיף - בשמחה. כאחד שביקר במסלול עשרות פעמים ב-5 שנים האחרונות במסגרת הובלת הטיולים באתר ( ראה טיולים ביומני מסע בארץ: מסלולים מערד דרך הר כמריר לדימונה, או מערד לדימונה וכד' ) מדובר במסלול ברמת עבירות קשה אבל לא אקסטרימית . דרוש ניסיון נהיגה, נחישות ורכבים מתאימים. שיפועי הצד הקיימים במסלול אינם קריטים ואינם מסוכנים!! אבל ברור כי שאננות היא האוייב מספר אחד בשטח ועל כן חובת הזהירות מתבקשת. סכיני דימונה כפי שנהוג לכנותם הם 3 מעלות נפרדים כאשר 2 יחסית קלים והשלישי מאוד קשה - שיפועי הצד באחד הסכינים לפחות נראה לי גדול יותר מזה הקיים במסלול הנ''ל אבל כל שיפוע צד שיודעים איך להיכנס ממנו - פחות דואגים מאיך יוצאים ממנו. איזור הר דיה יש המון צירי נסיעה אין חשש מאבנים אם לא סוטים מהשבילים הראשיים. לעניין המסלול - סכיני דימונה הם בסופו של המסלול. יורדים מהר כמריר ואז עולים שוב בעלייה גדולה (עבירות בינונית), ושמגיעים למעלה אתה בראש שלושת הסכינים - מהנקודה שתהיה, שמאלה חזק יש שביל שמוריד אותך לנחל דימונה - ירידה תלולה על ציר פחות או יותר ברור - זהירות חובה אבל בהחלט לא מסוכן! אם לא תבחר בה ותבחר לנסוע פחות או יותר ישר יש ירידה תלולה עם מדרגה ( שבעלייה מדובר בעלייה קשה!! עם דרדרת) ואם תסע ימינה כמה קילומטרים יש את המעלה המוכר מכולם המכונה הסכין הדרומית - לא קשה לא מסוכנת אבל לדעתי הכי יפה - לפחות במגמת עלייה. אם יש זמן ואתה אוהב אקסטרים רד בשמאלית עלה את האמצעית או עלה את הדרומית ואז זה דרך ערוער. בהצלחה, וייזל עדי אתר השטח הישראלי

gilzil

20 ביוני 2013 ב 16:17

מסלול חדש - סכינים בדרך לפסגת הר כמריר

עדי שלום
ראשית אנחנו מכירים ,,, לפני מספר חודשים יצאתי אתך לטיול של טויו OFFROAD לסרטבא.
את המסלול של סכיני דימונה אני מכיר. בצעתי אותו בשנה שעברה, ולכן שאלתי על המסלול החדש בהשוואה לסכיני דימונה המוכר לי. אכן, העליה בסכין השלישית בסיום המסלול מאוד מיוחדת.
אני משער שבהזדמנות אני אצא גם למסלול החדש, הר כמריר (אולי נחכה לעונה קרירה יותר).
גיל

21 ביוני 2013 ב 07:06

מסלול חדש - סכינים בדרך לפסגת הר כמריר

מסכים עם כל מה שעדי הסביר וכתב.

שיפועי הצד מחייבים זהירות, אך אפשריים בהחלט וללא סכנה מיוחדת.

האבנים החדות הן רק בראש הר דיה ואת ה-50 מטרים הללו לא חייבים לטפס עם הרכב.

בעתיד אפרסם מסלול נוסף הכולל את הסכינים המערביים יותר וכך יושלם מסלול סכיני דימונה.

storen119

27 בספטמבר 2013 ב 21:54

אכן מסלול אתגרי

ביצענו את המסלול היום,
אכן המסלול אתגרי ומהנה מאוד..
מסלול לנהגים מנוסים גם בניווט (לא כל השבילים ברורים)

תמשיכו לפרסם מסלולים כאלו...תודה רבה

25 באפריל 2015 ב 08:57

מסלול מרתק

אורח/ת כתב/ה:
"עשינו מספר גיפים את המסלול על פי ההכוונה שלך לא היו בעיות המסלול נהדר , אחד הגיפים היה טרופר לא נעול שהצליח לטפס את רוב המעלות בפעם אחת .
תבורך איש יקר."
תודה רבה על הפידבק. תמשיכו ליהנות.