שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מדבר מערבי - מצרים

יומן מסע - חציית ים החולות הגדול - מדבר מערבי - ינואר 2006

17 ישראלים יצאנו לחצות את ים החולות הגדול של מדבר הסהרה וחזרנו הלומי מרחבים לאחר 600 קילומטרים בדיונות שוממות, בגובה של כ-150 מטר ובעיקר אין סופיות.
חוץ מזה הספקנו לבקר בנאות מדבר של סיווה, פאראפרה ובחריה, לשמוע את סיפור המלחמה באל עלמין, לנסוע בעמק הלוויתנים ולבקר בפירמידות ובמוזיאון בקהיר.
ניווטו, הובילו והדריכו: עופר אוגש ושולי מויסיף.

על המפה שורטט בקו שחור מסלול המסע:

הנסיעה עד סיווה הייתה על הכביש ומהקצה של סיווה נכנסנו דרומה לתוך ים החולות הגדול. 650 ק''מ של רק דיונות עד לפאראפרה - אין כבישים, אין חיים ואין צמחייה - רק חול (עם 4 אתרים מעניינים בדרך). החזרה צפונה התבצע דרך האתרים המיוחדים של המדבר הלבן, המדבר השחור ועמק הלוויתנים עד לקהיר.

זהו סיפורם של 17 ישראלים אשר יצאו למסע יחודי בו חצינו את ים החולות הגדול של מדבר הסהרה וחזרנו הלומי מרחבים לאחר 600 קילומטרים בדיונות שוממות, בגובה של כ-150 מטר ובעיקר אין סופיות. ובדף מספר 2 הפתעה...

לתמונות מדהימות מיומן המסע של שכי גרליץ הקליקו כאן

המשתתפים והמדריכים במסע

רבים השבחים שאפשר להרעיף על המטיילים שנסעו אחרינו וכאן המקום לומר תודה. תודה על הביטחון, על העזרה ועל ההקשבה - רק בזכות הרצינות של המשתתפים ניתן היה לאסוף חבורה של אנשים שאינם מכירים וליצור קבוצה של מקצוענים. אני שמח לכתוב כי אנו המדריכים (שולי ועופר) סיימנו כל יום מלאי סיפוק וחזרנו ארצה מאוד מרוצים.

הניווט במדבר המערבי

תנועה בים החולות נראית פשוטה לכאורה - מה עוד שכול המדבר ממופה על מכשירי ה- GPS שלנו. אך הדבר אינו פשוט כלל ועיקר! תנועה נכונה במדבר כוללת שני מרכיבים: הראשון הוא הניווט המדוייק בציר הקצר והבטוח ביותר לעבר היעד, והשני הוא בחירתו של ציר תנועה נכון על השלוחות של החול בחציית סכיני הדיונות. רק שילוב נכון יחד עם הרבה מאוד זהירות אפשר תנועה זורמת. נסיון העבר שלנו במסעות במדבר ובפרט הנסיון בנהיגת דיונות לימד אותנו כי יש לשמור על ריכוז גבוה לאורך כל הדרך ולבחור את הכיוון הנכון לאחר ניתוח כל אפשרויות התנועה באותו מרחב.

לימוד נהיגה בדיונות והקפדה על בטיחות הן חלק בלתי נפרד מהמסע

הכיף האדיר שמלווה את המסע וההתמקדות בנהיגה בים החולות הגדול אסור להם שישכיחו את הסיכון שבמסע. ים החולות הגדול הוא מקום שומם ומרוחק - אמנם אנו מצוידים בטלפון לוויני קבוע, ברופא מעולה ומצויד היטב ובעיקר האנשים שיוצאים למסע הם שקולים ואחראיים אבל... תמיד יש להיזהר!

לשמחתנו כולנו חזרנו בריאים ולכל הרכבים שלום

הפצועים לאורך המסע היו שכי שחתך את ידו בתאונת צילום! וויקו שחתך את ציפורן האצבע לאחר שהחליק בבריכה החמה בשעה 02:00 לפנות בוקר?! כן חברים - היזהרו לכם מהמצלמות, ובמיוחד מפונקצית הצילום האוטומטי שגורמת לקפוץ, לרוץ וגם ליפול. השמועה אומרת שהחברה רצו לבדוק מה סוחב דוקטור שמחה בצימדן הענק...

הרכבים והמארחים המצרים

לאחר שנים של עבודה עם המצרים זכינו בצוות משובח שדאג לכך שנקבל את כל מה שהובטח לנו ואף מעבר לכך. הרכבים הגיעו בזמן, מסודרים כפי שדרשנו - 4 ברכב עם כסא פרטי לכל אחד, רכב מדוגם למדריכים הישראלים, רכב מנהלה בפיקודו של מנהל החברה ועוד הרבה דברים קטנים וגדולים שלכאורה נראים פשוטים אך כלל אינם נהירים בעסקים מול המצרים - יישר כוח לאחמד והצוות שלו...

ציר המסע

התחלנו בקהיר לאחר שהגענו בטיסת הלילה של אל-על. החלטנו כי את המסע נתחיל בנסיעת הכביש הארוכה אל המדבר כאשר האנשים עדיין רעניים ונלהבים ולכן יצאנו לדרך של כ-800 ק''מ מקהיר לאל-עלמין עד לסיווה. מסיווה נכנסו ישירות לים החולות הגדול ובמשך 3 ימים נסענו למעלה מ-600 ק''מ עד לפאראפרה - שם ישנו במלון לצד קידוח של מים חמים. מפאראפרה נסענו דרך המדבר הלבן לבאחריה ומשם דרך עמק הלוויתנים לקהיר כשחלק מהנהיגה היא בשטח וחלק בכביש.

המוזיאון באל עלמין

גזרת אפריקה במלחמת העולם השניה התחילה עת ניסו האיטלקים לכבוש את צפון אפריקה ולהתקדם לקהיר. לאחר שניכשלו שלח היטלר את רומל - מצביא גרמני עטור קרבות, במטרה לכבוש את חופי צפון אפריקה, להתקדם לעבר תעלת סואץ ולהעלות מדרום לכיוון ארץ ישראל.

מול ''שועל המדבר'' - פילד מרשל רומל העמידו בעלות הברית את הגנרל מונטגומרי. לאחר סדרת קרבות לאורך אלפי קילומטרים בה זז ''קו המגע'' בין בנגזי בחוף לוב לאל עלמין שבמצרים הוכנעו הגרמנים והאיום על כיבוש תעלת סואץ וארץ ישראל ע''י הנאצים הוסר.

ציר הנסיעה עד לסיווה

בבוקרו של היום הראשון יצאנו מקהיר דרך ואדי נטרון לכיוון אל עלמין. המשכנו לאורך החוף עד למרסת מטרוח ומשם נכנסנו דרומה לתוך המדבר לקטע האחרון של 300 ק''מ עד נאת המדבר סיווה.

ציר הנסיעה  עד לסיווה

נאות מדבר - סיווה

בלב המדבר השומם, בקצה המערבי של שקע קטרה, נמצא נווה מדבר ענק ופורח הכולל שני אגמי מים ענקים ואלפי עצים. הכפר-העיירה מפורסם בזכות האורקל - מנהיג דת של העולם הקדום שהיה ידוע בנבואותיו. הסיפור אומר שמנהיגים מכל העולם הגיעו לקבל את ברכת האורקל שהמפורסם בהם הוא אלכסנדר הגדול שעל שמו קיים מקדש במקום.

נאות מדבר  - סיווה

אנו זכינו לישון במלון מיוחד שנפתח זה מכבר ומציע תנאים מצויינים בלב מקום שהקדמה זוחלת אליו בקצב איטי. במרכז הכפר עיר בוץ - SHALI הבנויה על גבעה ובה חיים גם כיום אנשים הנקראית ''סיוותים'' - כלומר האנשים מסיווה. במהלך הסיור ב- SHALI ביקרנו אצל קשיש שעיסוקו הכנת שמן זית בשיטות הישנות.

ים החולות הגדול

עזבנו את קצה הישוב של סיווה ומיד נכנסנו לתוך ים החולות הגדול. ים החולות הגדול הוא החלק המזרחי של מדבר הסהרה וכולו רק חול בגובה של עשרות עד מאות מטרים מעל סלעי משקע ימיים. הסלע מכוסה ונחשף בפיסות קטנות רק כל כמה עשרות קילומטרים.

ים החולות הגדול רובו שיממון מוחלט

לאורך עשרות קילומטרים של נסיעה אין כלום - רק חול וחול - מי שאוהב מדבר יחגוג כאן! פעמיים - שלוש ביום הצלחנו להגיע לנקודות בהם יש או היו מעט חיים.

עמק המאובנים

בלב החולות, במקום שהניווט אליו אפשרי רק בעזרת ה-GPS קיימים מספר גזעי עץ מאובנים - זכר לימים טרם הפך הפך המקום למדבר שממה.

הבאר הרוסית USSR

ביום השלישי למסע הגענו לחורבות של מתקן שאיבה במרכז ים החולות הגדל וקרוב לגבול מצרים-לוב. במקום זרזיף מים מתוקים היוצא מתוך צינור ושרידים של מתקני שאיבה - נפט לא נמצא כאן!

זריחה מדהימה במדבר

מזג האויר עמד לצידנו ולמעט ערפילים קלים של בוקר נהנינו מהטבע בכול רגע.

סחראת אל עמוד

עמוד של סלע משקע ימי העומד לו זקור בים החולות, ידוע לחליווה האיש שלנו מסיווה ומסומן גם על מפות ישנות.

המשאית של הכוחות המיוחדים הבריטים בלב ים החולות

לאחר כ-450 קילומרים בלב ים החולות הגדול נמצאת לה משאית BEDFORD מימי מלחמת העולם השנייה. המשאית הייתה שייכת לאחת מיחידות הכוחות המיוחדים של הבריטים שפעלו בעורף האויב הגרמני בלב ים החולות הגדול. בגלל תנאי מזג האויר (בעיקר היובש) נשתמרה המשאית, ולמעט חלקים שפורקו ממנה, היא שלמה לרבות הצמיגים שלה.

את ים החולות הגדול סיימנו מאוחר מאוד בלילה במעיינות החמים של פאראפרה

את ים החולות הגדול סיימנו לאחר שחזרנו מזרחה לכיוון פאראפרה. יצאנו מהדיונות וטיפסנו בדרך, לא דרך לאבו סעיד - רצועת הר הנמשכת על פני עשרות קילומטרים מעל פאראפרה. לאחר שלא הצלחנו לחבור לדרך הראשית היורדת מההר לעמק חזרנו לואדי המקיף את אבו-סעיד ומשם על הדרך הידועה לנו משנים עברו גלשנו למטה.

תיקוני דרך

הרכבים שבהם השתמשנו מטופלים ושמורים ובכל זאת העבודה הקשה דרשה התייחסות וטיפול לכל רכב.

לתמונות נוספות מהמסע של ינואר 2006 הקליקו כאן

המדבר הלבן

בלב המדבר המערבי על פני עשרות קילומטרים ניצבים להם עמודים לבנים שהטבע פיסל ועיצב. האירוזיה (השחיקה) הטבעית יצרה מקום שהוא גן עדן לצלמים. ל''רשמים מהמדבר'' של חנה יוליש - הקליקו על מספר 2:

לפרטים על המסע הבא למדבר המערבי הקליקו כאן

רשמים מהמדבר - רשמה חנה יוליש:

יום אחד הופצה שמועה יש ארגז חול גדול ומופלא בו משחקים ללא הגבלה אמנם לא ליד הבית אך שווה נסיעה.

התקבצו ובאו ילדים מכל הגילים להחזיק הגה ביד ולשחק בחול במרחבים עלו גבעות ירדו הרים גם התיישבו על סכינים צעקו בלהט גז, גז,שני !

הדרך מדהימה מראות נוף מרהיבים ים החולות נמשך לכל מלוא העין ועד אין סוף. רק חול וחול הרים וגבעות.

וכל נהג הרגיש שהוא אחד ואין לו שני, הילדים דוהרים בחולות שמחים וצוהלים מצלמים כל אבן, שקיעה וזריחה יושבים ומפטפטים מסביב למדורה ולמראה אבן בולטת וזקופה קופצים מגג הרכב בדחיפה וזוכים בטיפול ובתפירה.

בסיווה מקדש אמון, אלכסנדר מוקדון, ועיר בוץ הרוסה בפרהפרה בריכת מים חמים אליה קפצו (ע''פי הסיפור) גברים ערומים.

ויקו סחבק נאמן דואג למושי התפרן ונותן לו ציפורן לטפול מהימן. כדאי לציין שאין במשחק רק בנים לחוויה הזו הצטרפו שלוש נשים. המדבר הלבן מציע דמויות מהאגדות צורות ותצורות יפהפיות. כל דמיון כאן יכול להשתולל ללא גבולות.

לקינוח שאין דוגמתו בואדי ריאן נתקלים בספר צמרת שעשה תסרוקות תחרה לכל קרקפת של סלע ואבן ועצמות לוויתן וכמו שאומרים רבותי חבל על הזמן!!!

כל הנזכר להלן נערך בעקבות עופר ושולי זו מין אוירה שאם לא היית בה לא תוכל להבין

זו הנאה מתמשכת של 8 ימים, נ.ב. לגבי בתי המלון המים המטפטפים והצבע באסלה מעוררים רצון עז להישאר בשטח באוהלך, ולסכום מי ייתן ויהיה המשך בשנה הבאה .