שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

אגדות ענק בשטח: לנדקרוזר 100 ופטרול Nissan V. Toyota

מבחן השוואתי: מסע ג'יפים במרוקו מאפשר לנו לקחת שתי אגדות שטח מוטוריות ולעמת אותן ראש בראש. אז מי יותר טוב, ניסן פטרול, או טויוטה לנדקרוזר 100?

 

לנד קרוזר האגדי (לא, אין קשר לדגם בעל שם זה, אשר נמכר אצלנו בהצלחה יתרה) משווק במרוקו כ''דגם אפריקה'' – בסיסי מאוד, ללא חשמול, ללא תוספות, מחיר זול עם אמינות מופלגת. בארץ הרכב המדובר אינו נמכר כלל ואילו אילו שקיימים כאן מייבוא אישי או מכאלו שנקנו משגרירות או כוחות זרים. הפטרול מיובא ארצה באופן מסודר, אבל עם המנוע הקטן והמתוחכם יותר (זה שנמצא גם בדגמים האחרונים של הטראנו שיובא לארץ), אבל זה שנמצא במרוקו הוא 6 צילנדר בסיסי ופשוט, בלי טורבו ובלי אינטרקולור, כמו גם המנוע של הטויוטה.

אל תסתכל בקנקנן...

 

דגמי אפריקה הם המצאה של יצרני הרכב היפנים על מנת להוזיל עלויות, ליצור רכב בסיסי, מאוד אמין ופשוט לאחזקה, רכב שיתאים לשוק דל תקציב, שאין בו מודעות אחזקה ונושא הסביבה ותקינה מתקדמת אינו מעניין אותו. וכך אפשר למצוא במרוקו, כמו גם בארצות ערב ובעוד מדינות אפריקאיות, רכבים הנראים מודרניים או כמו הרכב שלכם בארץ, אך בעצם רק הצורה החיצונית דומה.

אל תסתכל בקנקנן...

 

שני המנועים גדולים ובנויים עם 6 צילינדרים, כ-4,200 סמ''ק, שותים סולר בהנאה וללא שום מחשוב או שכלול. אין אינטרקולר (מצנן ביניים) ואין טורבו (מגדש) וכמובן אין מחשב ניהול. חוסר השכלול זו אחת הסיבות לכך כי אין לרכבים אלו תקינה אירופאית, הם לא עומדים בסטנדרט של פליטת גזים ולכן גם אסורים בייבוא ארצה.

הטיפוס למרומי הרי האטלס מאפשר לבחון את השלדה, המתלים וגם המנוע. אין כאן שכלולים, או הגברת הספק, אך המנועים הבריאים האל המפתחים מומנט המאפשר לטפס הכל, ואם משלבים להילוך LOW בתיבות ההעברה נהנים מטרקטור אמיתי.

אטלס כרטא

 

שני המתמודדים הם אוניות שיוט מעולות, סרן חי מקדימה וסרן חי מאחור עושים את העבודה בשטח בפשטות ויעילות. הקפיצים והבולמים ברכבים שקיבלנו הם מקוריים והם עושים עבודה לא רעה בכלל על השבילים הישרים, הרכב הארוך מגהץ יפה את השבילים ומאפשר קצב התקדמות מהיר.

האורך עושה את העבודה (למעט רדיוס סיבוב מעצבן) – על שבילים מהירים הרכבים יציבים ושומרים על הכיוון כמו קטר של רכבת. הבעיה היא בסיבובים, כאן כבר יש לדעת להיכנס ולצאת מסיבוב על מנת לשמור על קו הסיבוב ולבצע אותו מהר. על דרכי הכורכר המהירות שבין כפרי האטלס יש לצאת מהסיבובים עם תוספת גז על מנת לשמור על קו הסיבוב.

אטלס כרטא

 

בטיפוס טכני האורך עוזר והרכבים מטפסים ומתקלים כל מדרגה (עד חצי גובה גלגל כמובן) אבל בתמרון טכני בין מכשולים האורך מהווה מכשול. חשוב לזכור כי הרכבים גם נמוכים ופוגשים מהר את הסלעים הבולטים. לפטרול כיוון מתלים מוצלח יותר, ונא לא לשכוח כ מדובר במתלים המקוריים, הפטרון נוח יותר ומגהץ טוב יותר את השבילים. הלנדקורזר מעט קופצני ולא יכול לנסוע בקצב של הניסאן.

 

לשני הרכבים תיבת ההעברה בסיסית  2X4 HIGH, 4X4HIGH, 4X4 LOW וניוטרל וגיר הילוכים ידני של 5 הילוכים. שתי תיבות ההילוכים חלקות ונוחות לתפעול בהתאם לסטנדרט היפני – אין מה להוסיף. ובכל זאת אהבתי יותר את הגיר של הפטרול בגלל יחסי ההעברה טובים יותר בהילוכים הגבוהים. בטויוטה ההילוך הרביעי וההילוך החמישי מאוד קרובים, כך שהחמישי מרגיש קצר ולא מאפשר לנצל את שיא ההספק של המנוע ולנסוע מהר בסל''ד נמוך.

למי שרגיל לפטרון בארץ ולכפתור החשמלי המנתק את מוט הייצוב מאחור יופתע לדעת כי בדגם אפריקה לא חשבו כלל על הכפתור וכושר העבירות של הרכב מוגבל מאוד בקטעים טכניים.

מבחן חולי

 

הדיונות של הסהרה המרוקאית צפופות וגבוהות ומחייבות טכניקת נהיגה טובה ובחירת ציר – אחרת הרכבים הכבדים יישארו תקועים בחול. המנוע של הטויוטה מרגיש מעט חזק יותר בהילוכים הנמוכים ומאפשר לטפס כמעט על כל דיונה. הניסאן חלש מעט.

למרות המשקל שני הלוויתנים צולחים היטב כל ים חול, וזאת בזכות הממדים, החוסן והסטייל הכללי.

ואפרופו סטייל, מבפנים הרכבים בנויים חזק ואין קרקושים או תנועות של הפלסטיקים, למרות שמדובר ברכבי השכרה, שלא זוכים ליחס הכי טוב מהשוכרים וגם לא מבעלי הבית.

מבחן חולי

 

מסיבוב של 2,500 ק''מ אפשר לבדוק צריכת דלק ולגלות שהפטרול מעט חסכן יותר – ליטר אחד ל- 7 ק''מ ואילו הטויוטה צורך 1 ליטר ל-6 ק''מ.

במציאות היום-יומית התוצאות יהיו טובות יותר שכן רב התנועה היא בגבהים ולאחר מכן בדיונות.

וכאן אפשר לסכם את המידע הצרכני ולקבוע כי עם מעט מאוד אלקטרוניקה והרבה ברזל, ניסן פטרול ולנד קרוזר 100 הם צמד אגדות שטח נחשקות, גם בגרסתן האפריקנית, עם מעט מאוד אבזור ופינוקים.

רוב הלקוחות של כלי רכב אלה ודומיהם בארץ לא היו בוחרים בצמד הענקים הספרטנים, אך אלינו הם ממש מדברים, בזכות החוסן, היכולת, הממדים ובזכות יכולתם המופלאה לסבול שנים של התעללות ותחזוקת שבר.

השורה התחתונה:

הפטרול הוא רכב טוב יותר לנסיעה בשבילים המהירים ובכלל רכב טוב יותר לטעמי, אבל הטויוטה הרבה יותר נחשק!

אז מה מחליטים? קשה! אבל הפתרון נמצא בכך שאין הדבר רולוונטי לישראל.

תגובות

13 תגובות

1

eyali0001

22 באפריל 2008 ב 11:34

רק ג'ימני :-)))))

2

Ogash Ofer

22 באפריל 2008 ב 15:11

במיוחד שג'ימיני זה שניים במחיר אחד!

3

אבימו

23 באפריל 2008 ב 18:41

סוף סוף!!!

ראשית מר אוגש היקר, דע כי הצטרפת כלאחר כבוד והדר רב לראש רשימת נוהגי הפטרול לדורותיהם בארצנו היקרה (לצידו של אחד גלעד טל....).
נעים לגלות ולחזות באנשי מקצוע המעריכים מיתולוגיות מוטורויות בעלות שיעור קומה ודרך שטח, כמו גם לגלות שלא אבדה תקוותנו - ישנם עדיין אי אילו ברנשים המעריכים את כוחה של מכניקה טובה ופשוטה על פני מכלולים ממוחשבים, בעל דעה עצמאית משלהם המנהלים את הרכב ונהגו ביד רמה.
הפטרול אמנם בא בימים ושיבה זרקה במכלוליו, אך בעליו יעידו כי אין שני לו בהנאה בשטח, במתינות בכביש ובצמצום הפוזה על הסביבה.
כה לחי!

4

רני פלג

23 באפריל 2008 ב 22:51

אכן סוף סוף

אבימו כתב/ה:
"ראשית מר אוגש היקר, דע כי הצטרפת כלאחר כבוד והדר רב לראש רשימת נוהגי הפטרול לדורותיהם בארצנו היקרה (לצידו של אחד גלעד טל....).
נעים לגלות ולחזות באנשי מקצוע המעריכים מיתולוגיות מוטורויות בעלות שיעור קומה ודרך שטח, כמו גם לגלות שלא אבדה תקוותנו - ישנם עדיין אי אילו ברנשים המעריכים את כוחה של מכניקה טובה ופשוטה על פני מכלולים ממוחשבים, בעל דעה עצמאית משלהם המנהלים את הרכב ונהגו ביד רמה.
הפטרול אמנם בא בימים ושיבה זרקה במכלוליו, אך בעליו יעידו כי אין שני לו בהנאה בשטח, במתינות בכביש ובצמצום הפוזה על הסביבה.
כה לחי!
"
לא יכולתי לכתוב את זה טוב יותר, אז פשוט אצטט את קודמי המכובד. מסכים עם כל מילה

5

Ogash Ofer

24 באפריל 2008 ב 09:30

עולם הולך ונעלם

שוק הרכב מתקדם עם הטכנולוגייה (לדוג': מערכות ניהול מנוע ממוחשבות), שיתוף בין פלטפורומות שונות (לדוג': המנוע של פורד טרנזיט הוא המנוע של הדיפנדר החדש) ותקנים של בטיחות והגנת הסביבה אשר מחייבים את יצרני הרכב לשנות ולהתקדם עם רכבי השטח, וגם הקשוחים שבין רכבי השטח הופכים להיות רכים יותר.
הפטרול, ה-100, סדרת 70 של לנדקרוזר, הג'יפ המקורי, הדיפנדר ועוד יצירות מוטוריות לשטח כבר אינם זמינות למכירה בעולם המערבי ואפילו באפריקה הולכות ומתמעטות.
חבל - אבל זה העולם בו אנו חיים.
ולסיום נהיה אופטימיים: לפחות אופנועים, טרקטורונים וכלים יעודיים לשטח (באגים וכ'ו) הופכים להיות טובים יותר בזכות הטכנולוגייה.

6

אורח/ת

26 באפריל 2008 ב 13:30

כבר שנה על פטרול

הוא עובד קשה אצלי והזקן הזה פשוט לא מפסיק להרשים.
נהיגת כביש ושטח חוויתית מהנה, קשיחות ורכות יוצרים מעיין סימביוזה ברכב.
נוחות ומרחב בתא הנוסעים, ללא ציקצוקים של חלקי פלסטיק.
וכן, הוא צלח גם את חולות ואדי ראם בכבוד ומסקר בחולות סמר באופן קבוע. הביצועים מרשימים למרות המשקל.
להתראות בשטח.
סמי

7

אורח/ת

27 באפריל 2008 ב 14:36

נשאר רק הדיפנדר

עדיין זמין למכירה ועדיין מיוצר ויותר רכב שטח מרכבי המבחן הנ"ל שהם עדיים סטיישנים מגודלים

8

אורח/ת

25 ביוני 2008 ב 10:43

Beautiful pictures

I have the toyota 100 2007 model.
It use for work in Central Asia. It's a great car.

9

נועם בנדל

25 ביוני 2008 ב 12:22

לא הייתי מתנגד לאף אחד מהם

רכבים טובים בלי אלקטרוניקה יכולים לשרוד מסעות מדבר ארוכים

10

אורח/ת

10 ביוני 2009 ב 15:31

תמיד פטרול

מנסיון אישי הרכב ענק עובר בכול מקום יושב טוב ואמין ביותר

11

micha_kr

10 ביוני 2009 ב 22:48

עכשיו יש בארץ את הלנדקרוזר 200

משאיר את שניהם הרחק מאחור

12

Ogash Ofer

11 ביוני 2009 ב 09:51

לא בטוח כי ה-200 שווה יותר

בטח למי שמחפש משהו ''ברזלי'' ובסיסי יותר
גם ה-100 וגם הפטרול הרבה יותר קשוחים - מסוג הרכבים שכבר כמעט לא מייצרים כיום.
אני מניח שה-200 מפנק יותר ובטח בטיחותי ומעודכן יותר.
קישור למבחן דרכים - טויוטה לנד קרוזר 200

13

אורח/ת

15 במרץ 2010 ב 15:40

אני!? בכלל הייתי הולך על הטראנו שלי!

עובר בכל מקום(לפעמים פה משיכה עם כננת ,שם גרירה של שניים אבל עובר בשלום)!!!