שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מרוקו

מרוקו - טיול ג'יפים להרי האטלס ומדבר הסהרה, אביב 2016

הרפתקה רודפת הרפתקה: עוד בוץ, עוד שלג, עוד זרימה, עוד דיונה ועוד חילוץ ועוד גרירה כך שכל ערב היה לנו זמן לתצפית על הכוכבים בנקודות שונות במרחבי מרוקו.
טיפסנו על הרי האטלס, חצינו את הדיונות והשממה של מדבר הסהרה וחזרנו למרקש הקסומה עייפים ומרוצים תודות לחבורה שהלכה והתגבשה תוך כדי המסע.
סיכום מסע הג'יפים למרוקו - אביב 2016.

ללא מורא - בלב הדיונות של הסהרה

ללא מורא - בלב הדיונות של הסהרהללא מורא - בלב הדיונות של הסהרה

תחילתו של סיכום

מסע של 9 ימים הדוחס לתוכו תוכן רב, שקיעות וחילוצים לארוחת צהרים (ולרוב גם יותר מפעם אחת ביום), ארוחות צהרים בערב, 1,450 ק''מ של נהיגה, ארוחות ערב בלילה, שפע של נקודות ציון ברחבי הרי האטלס ומדבר הסהרה של מרוקו בהן צפינו על הכוכבים שהאירו לנו את הדרך, 6,541 תמונות ואין ספור חוויות והרפתקאות!

יציאת מרוקו - אביב 2016

יציאת מרוקו - אביב 2016יציאת מרוקו - אביב 2016

מתחילים להתאסף...

לארגן קבוצה למסע ג'יפים בעולם זו משימה ובטח ובטח שמדובר במסע ג'יפים אתגרי למרוקו - בו מציע המארגן (זה המדריך הח''מ) הרבה בוץ, שלג, שקיעות, חילוצים, חול בנעליים ונסיעות לתוך הלילה... לאט - לאט מתגבשת לה הקבוצה, אוסף של אנשים שונים, שלכולם דבר אחד משותף - יצר ההרפתקנות והרצון העז לגלות עולמות חדשים שלא בדרך המלך (התיירותית).  ההזמנות מתבצעת מבעוד מועד, כלי הרכב (לא פשוט בשיא עונת התיירות של מרוקו), מקומות הלינה (יותר קל כי הם בלב ההרים ואף אחד לא מגיע לשם) והצוות המקומי (שתמיד שמח לצאת איתנו לעוד הרפתקה), כרטיסי טיסה, ויזה קבוצתית, רשימת ציוד קטנה והרבה ציוד חילוץ ואנו בדרך לאיטליה ומשם לקזבלנקה - הבירה הכלכלית של מרוקו. קישור לפרטים והרשמה למסע הבא של אתר השטח במרוקו

כי 7 ימים תאכלו טאג'ין! וגם ביום האחרון יחכה לנו הטאג'ין!!

כי 7 ימים תאכלו טאג'ין! וגם ביום האחרון יחכה לנו הטאג'ין!!כי 7 ימים תאכלו טאג'ין! וגם ביום האחרון יחכה לנו הטאג'ין!!

לילה ובוקר ראשון בהרי האטלס

לילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלסלילה ובוקר ראשון בהרי האטלס

היום הראשון - נוסעים ללב הרי האטלס

היום הראשון למסע הוא בעצם היום השני למסע, שכן ביום הראשון ''האמיתי'' טסנו מתל אביב לרומא, מרומא לקזבלנקה ומקזבלנקה באוטובוס משלנו שהוביל אותנו בביטחה כ-4 שעות מכביש האגרה המהיר, דרך כבישים בין עירוניים, לכבישים בן כפרים, לכפר האחרון שמגיע אליו כביש סביר ומשם בכביש הפנימי ולבסוף שביל עפר עד לבית שבו אכלנו ארוחת ערב וישנו את הלילה הראשון במרוקו. ובכל זאת אנו סופרים את ימי המסע בהתאם לנהיגה וכך שבוקר היום השני למסע הוא היום הראשון בו אנו ''חותמים'' על כלי הרכב, מתדלקים ונסעים ללב ההרים. הכביש-שביל איתו אנו מתחילים מתחלף באחת הפניות לשביל שעד לא מזמן היה מלא בוץ ועכשיו עמוס בסלעים ואבנים שהדרדרו עליו במהלך החורף ולנו יש את העונג ''לפתוח'' ציר ולהכינו לתנועה לקראת הקיץ.  כפרים קטנים בנויים מבוץ, מעט מקומיים עובדים בטרסות, נשים מרוקאיות רוכבות על חמורים בדרך למלא מים במעיין הקרוב, ילדים מחוץ לכיתת הלימוד (היחידה בבית הספר האזורי) ורכסים מושלגים מחכים לנו באופק. באחד מעיקולי הדרך אנו ''מאבדים'' כלי רכב שמהבוקר מקרטע ושולחים אותו עם אחד המכונאים להחלפה במרקש (עד הבוקר יחזור רכב אחר). ב''פנייה השנייה'' ימינה (לאחר כ-50 ק''מ) השביל הופך בוצי, רמז קטן להמשך... מעבר ערוץ זורם עם קצת יותר בוץ הופך את הרמז לעבה יותר וביצה עמוקה של בוץ לאחריה זרימה של הערוץ ומפולת בוץ אדירה לא משאירה ספק - כאן כבר אי אפשר לעבור (ולחזור לאחור דורש קצת שימוש ברצועות גרירה - קטן עלינו!). מעקף בשביל עיזים גבוה יותר על הרכס מוריד אותנו לתוך כפר שאין בו שביל לרכב ועכשיו כבר יש! (לפחות עד לחורף הבא). מעבר ערוץ זורם ואחד מכלי הרכב ש''שותה'' קצת מים דואג לנו לארוחת הצהרים מוקדמת  (בשעה 14:30). בפאתי הכפר, במשטח דשא ירוק, לצד הנחל הזורם, למרגלות רכס מושלג ותחת שמים כחולים - מה עוד אפשר לבקש?!! ממשיכים לטפס לעבר האוכף הגדול שלמרגלות ג'בל ראט המושלג. מצידו האחד של האוכף מרבדי שלג ומצידו השני כתובות ברבריות/ פאגניות בנות אלפי שנים. יורדים צפונה לכיוון עמק האושר, הכלי של הח''מ מסרב לצאת מהילוך כוח - כך שהקצב מוגבל ל-60 קמ''ש (וקצת יותר בהילוך סרק בירידה). לעת ערב אנו נכנסים לתוך עמק האושר. הזדמנות לקבל את שבת המלכה בכפר של מטפסי ההרים (תאבאנת) ולהגיע עם חשיכה לג'יט שלנו (צימר מרוקאי).  מדוממים עם 110 ק''מ צנועים באודומטר, חלוקה לחדרים, ארוחת ערב טובה (ללקק את האצבעות ובעיקר עם הלחם לנקות את הטאג'ין) ולילה טוב הרי האטלס במרוקו.

ג'בל ראט לבן, שמים כחולים, בתים חומים, שדות ירוקים והברברים לבושים בשלל צבעים

ג'בל ראט לבן, שמים כחולים, בתים חומים, שדות ירוקים והברברים לבושים בשלל צבעיםג'בל ראט לבן, שמים כחולים, בתים חומים, שדות ירוקים והברברים לבושים בשלל צבעים

מנהל המתנ''ס בהרי האטלס בחוג דוקים

מנהל המתנ''ס בהרי האטלס בחוג דוקיםמנהל המתנ''ס בהרי האטלס בחוג דוקים

מקבלים את השבת - עמק האושר

מקבלים את השבת - עמק האושרמקבלים את השבת - עמק האושר

ברקע ג'בל מג'ון 4071 מ'

ברקע ג'בל מג'ון 4071 מ'ברקע ג'בל מג'ון 4071 מ'

היום השני - מטפסים לשיא הגובה של הרי האטלס

אוויר צלול וקפוא, הפסגות מושלגות מסביב והשדות ירוקים, אנשים מתחילים לנו על גבי החמורים - בוקר טוב בעמק האושר! אנחנו מתחילים בארוחת בוקר, החלפת כלי רכב, שיפורים קלים (מפרקים מדרגות צד) ויוצאים לדרך. מטפסים לעבר היציאה מהעמק, השלג נערם מסביב לדרך וחיש קל אנו בגובה של 2,900 מטרים. גולשים לצד השני של קו הרכס ונוסעים עם הזרימה של נהר האחנסל. צהרים אוכלים בין העצים כששממול רכס הקתדרל. נכנסים לאסיף (נהר) מלול ומטפסים לאורכו. הדרך קלה ובאופן מפתיע פתוחה לכל אורכו של הערוץ המקסים (אולי הכי מקסים שנעבור במסע). בין מצוקים של סלע משקע ימיים שהזדקרו בליחץ השכבות לזרימה האדירה בנחל אנו עולים ויורדים עם השביל המשובש. סוף הערוץ כפר קטן, מקלט טלויזיה ושיפודים ''על האש'' שהם לב ''המתנ''ס'' השכונתי וגם אנחנו מצטרפים לג'מעה (לחבורה). לעת ערב מטפסים החוצה מהערוץ המקסים ועולים על כבישים-שבילים מהירים בדרך לאימלשיל - אחד מהכפרים הגבוהים על רכס האטלס, שם אנו צפויים לישון את הלילה. הדרך ארוכה ולפני חצות אנו מגיעים לכפר. בית המלון נמצא כבר ב''אובר-בוקינג'' ואנחנו אוכלים ארוחת ערב של חצות ועוברים למלון השכן - שם יש חדרים, מיטות ומים חמים! מגיע לנו לאחר יום של 210 ק''מ.

טיזי אן-איליסי בגובה 2,900 מטרים

טיזי אן-איליסי בגובה 2,900 מטריםטיזי אן-איליסי בגובה 2,900 מטרים

אסיף מאלול

אסיף מאלולאסיף מאלול

שיאו של היום השלישי - מערכת חילוץ בשיפוע צד בשלג ובבוץ

שיאו של היום השלישי - מערכת חילוץ בשיפוע צד בשלג ובבוץשיאו של היום השלישי - מערכת חילוץ בשיפוע צד בשלג ובבוץ

היום השלישי - כל השוני (והקושי) עם קצת שלג!

בוקר טוב אימלשיל! מנסים לתדלק - אבל אין חשמל בכפר, הגנרטור בתיקון ולא ניתן להוציא דלק מהמשאבות! מטפסים עוד קצת על הכביש לאגודל - הכפר הגבוה ביותר על רכס הרי האטלס. התושבים פשוטים, שלא לומר מסכנים, הדלק מגיע במיכלים (ג'ריקנים) בחנות המכולת והשיירה שלנו היא האטרקציה השנתית. חוזרים לשטח ומטפסים למעבר הרים כשהדרך בוצית ומעט חלקה, שלוגית גדולה ה''נשפכת'' לדרך, בגובה של 2,800 מטרים, ''תוקעת'' את הרכב המוביל בשיפוע צד על מדרגת סלע ובוץ קטנה, אך ההמשך למטה עד לערוץ קרוב מתמיד. עכשיו יש לתכנן את חילוץ מדוייק ומאוד מבוקר. רכב גורר עוקף דרך הערוץ ומתייצב מקדימה, הטרסה התחתונה נחפרת ומחוזקת עם סלעים, קוליס מוביל נחפר בשלג, רצועות נקשרות לקורה B ו-8 מטיילים חסונים מושכים הצידה ולמעלה ועם ''הקפצות'' קטנות שומרים על הרכב מליפול במדרון החלקלק (תרתי משמע). עמוס מנהל את החילוץ ובאופן מדוייק הרכב התקוע נמשך קדימה והצידה ותוך פחות מדקה חוזר לדרך המלך! או מגיעים לאוכף בגובה 2,915 מטרים ועוצרים לקפה ולשאיפה עמוקה מהנוף 360 מעלות סביב. יורדים מהאוכף לצד הדרומי ומתחברים לדרך היורדת לקניון הדאדס המיוחד. למרגלות המעוק אנו עוצרים לארוחת צהרים (בשעה 17:00...) ולאחריה ממשיכים למטה עם הערוץ. בעיר הגדולה - טנריר, עוצרים לתיקונים שוטפים, צמיגים ותדלוק. ועם חשיכה עולים על הכביש הראשי ודרך אלניף נוסעים למלון בטאזרין. כאן מחכים לנו חדרים דוגיים, מים חמים וארוחת ערב טובה. מגיע לנו! 345 ק''מ על השעון!

מטפסים לעבר הטיזי - מעבר ההרים בגובה 2,950 מטרים

מטפסים לעבר הטיזי - מעבר ההרים בגובה 2,950 מטריםמטפסים לעבר הטיזי - מעבר ההרים בגובה 2,950 מטרים

האדם החופשי

האדם החופשיהאדם החופשי

מעל הסרפנטינות של קניון הדאדס

מעל הסרפנטינות של קניון הדאדסמעל הסרפנטינות של קניון הדאדס

היום הרביעי - מים בלב המדבר

הבוקר מתחיל בקצה מדבר הסהרה. מסביב הכול טרשים וצמחיית מדבר רק בערוצי הנחלים. ערוץ נחל יבש בו עצי דקל מוביל אותנו לכפר חקלאי קטן, שכולו בתים מבוץ ואבן, השואב מי תהום לצורך שתייה והשקיית השדות והחממות המשמשים מקור פרנסה לתושבי המדבר. נהיגה מהירה על שבילים טרשיים, המזכירים את שבילי הנגב, מביאים אותנו לראשו של מכתש מרשים. אמנם נהוג לחשוב כי מכתשים מדבריים יש רק בישראל - אבל אולי כי מרוקו וישראל נמצאות על אותו קו רוחב - גם כאן בראש הר, בלב המדבר קיים מכתש ברור ויפה. יוצאים מהמפער של המכתש לתוך ערוץ נחל עמוס בעצי דקל ובקצהו יישוב חקלאי. ממשיכים מערבה על שבילי מדבר מהירים לעבר הנהר הגדול - הדראא! ערוץ זורם בלב המדבר, מיליון עצי דקל סביבו, שדות מעובדים תחומים בחומות של בוץ, נשים כובסות וילדים מובילים חמורים בסמטאות הצרות של הכפרים השיבטיים. אנחנו מנסים לחצות את נהר הדראא בשיא עומקו (אפשר היה גם לעקוף בקלות על אחד מהגשרים - אבל למה לעשות כן? אם אפשר לטבוע בערוץ??!) המים בדראא מספקים לנו חילוץ ועוד חילוץ ולאחר מכן בתוך הערוץ הרחב והחולי של הדראא עוד כמה חילוצים מעניינים, עד אשר אנו חוזרים לגדה הקשיחה ויוצאים דרך הכביש. חוצים את עיר המחוז זגורה ובמהירות על כביש חוצה הסהרה נעים דרומה לעבר מחמיד - שם זה סוף הכביש, בואכה אלג'יריה. ארוחת צהרים, כהרגלנו מאוחרת ולקראת ערב, במאהל של טוארגים - נוודי מדבר אמיתיים! ומכאן נסיעה מהירה מערבה ודרומה ללב המדבר ועמוק לתוך החשיכה.  256 ק''מ ארוכים של נהיגה אתגרית ביום ובלילה, בשביל ובכביש, בדיונות ובבוץ מגיעים לסופם בשעה 22:00 בלילה עם מקלחת טובה במאהל וארוחת ערב חמה. לילה טוב מדבר הסהרה!

חוצים את הדראא

חוצים את הדראאחוצים את הדראא

מתחזקים!

מתחזקים!מתחזקים!

הלילה - החבר הכי טוב שלנו לעוד כמה שעות של נהיגה בשטח...

הלילה - החבר הכי טוב שלנו לעוד כמה שעות של נהיגה בשטח...הלילה - החבר הכי טוב שלנו לעוד כמה שעות של נהיגה בשטח...

דיונה אחר דיונה עד לשיא הגובה של הסהרה

דיונה אחר דיונה עד לשיא הגובה של הסהרהדיונה אחר דיונה עד לשיא הגובה של הסהרה

היום החמישי - הדיונות של הסהרה

בוקר קסום ואנחנו בלב המדבר ולמרגלות הדיונות הגבוהות של שגגה. תדריך דיונות, מניעים את כלי הרכב ויוצאים בנפש חפצה וללא מורא לעבר הדיונות הגבוהות והעמוקות! מתחילים להרגיש את כלי הרכב על הדיונות ומטפסים למעלה ועמוק פנימה. מורידים אוויר ולומדים להרגיש את הרכב על הדיונות. קצת שקיעות, הרבה דחיפות, עוד הורדת אוויר, עוד פעם רצועה, עוד בחירת מסלול, עוד שקיעה ועוד תקיעה ולבסוף אנו מתייצבים בשורה אחת בראש הסכין כשמולנו הדיונה הגבוהה ביותר! מנסים, חוזרים ומנסים, שוקעים ומחלצים ושוב מנסים ולבסוף רק מחצית מכלי הרכב מצליחים לצלוח את הסכין האימתני - נהגים טובים וכלי הרכב הטובים (הניסאנים וטויוטה אחת) מצליחים לטפס ולחצות את הדיונה הענקית. החצי השני עוקף מדיונה נמוכה יותר ושתי השיירות נפגשות יחד ויוצאות דרומה לעבר הגבול האלג'יראי. כאן כבר מגיע לנו קפה ותה! בכבוד רב!! וללא תקלות בכלי הרכב!!! עולים על שבילים חוליים מהירים, רק האבק של הרכב שמקדימה מסמן את הדרך ולמי שיש מנוע חזק גם יכול להתקרב ל-100 קמ''ש בשביל החולי. רגע לפני שמתחילה הימה היבשה של איריקי - אנו ממלאים אוויר ושותים קולה חמה לשעת צהרים (שוב ארוחת הצהרים תגיע בערב!).  קע איריקי מזמין אותנו לנסיעה מהירה (יש שמפרשים זאת בטעות כפרועה!) החולפת תוך כמחצית השעה ולאחריו דרכים טרשיות בדרך המטפסת לפום-זגוויג - הכפר הנמצא בקצה הכביש העולה צפונה. ארוחת צהרים טובה בכפר ואנו עולים על הכביש בדרכנו צפונה. באמצע הדרך החשיכה יורדת ואנו חוצים שוב את רכס האנטי אטלס הפעם בדרך צפונה. עיר הסרטים וארזאזת מחכה לנו עם מלון מפנק ו-285 ק''מ על האודומטר.

הכי מהר שאפשר

הכי מהר שאפשרהכי מהר שאפשר

להמשך יומן המסע עברו לדף 2 >>>

לכל יומני המסעות של אתר השטח במרוקו  הטיולים הבאים שלנו למרוקו למסע הג'יפים הבא להרי האטלס ולמדבר הסהרה - מרוקו   למסע טיפוס הרים והליכה לטובקל - הפסגה הגבוהה של הרי האטלס למסע אופנועי הטורינג הבא - סובב מרוקו  למסע אופנועי אנדורו הבא - סינגלים ודיונות - מרוקו

השדרה של וארזאזאת ומצפון רכס האטלס הגבוה

השדרה של וארזאזאת ומצפון רכס האטלס הגבוההשדרה של וארזאזאת ומצפון רכס האטלס הגבוה

היום השישי - נוסעים למרקש

הבוקר מתחיל במלון תיירים מפנק בוארזאזת וכאן נגמר החשק למהר ולתת בגז! בסוף היום נחזיר את כלי הרכב וכאן המקום לתקן, לשפצר ולסדר על מנת להחזיר את כלי הרכב תקינים וללא תלונות לחברת ההשכרה. בשיירה קטנה, כשרוב חברי הקבוצה נשארים במלון, אנו יוצאים לעבר המוסך המוסמך בווארזאזת. אם שאלתם במה הוא מוסמך המוסך? אז התשובה היא: שבהכול! מתחיל בשימוש בפטיש (כאן יש לו התמחות רבת שנים) ועד מומחיות גדולה בחוטי ברזל וניטים (הנרכשים אחד-אחד ולפי הצורך!). שעתיים של עבודה ויש לנו צמיגים חלופיים, במקום אלו שנקרעו, פגושים חוזרים למקום ועוד קצת תיקונים קוסמטיים - כמו חדש! ואפילו טוב יותר מאשר קיבלנו!!  ושוב אם תשאלו: מה קרה? אז לא קרה כלום! רק שיש כאלו שנהנו לטוס עם הרכב שלא רק על הקרקע, אלא גם קצת באוויר. אבל הנחיתה לא תמיד תואמה עם מגדל הפיקוח... עולים על הכביש החוצה את רכס הרי האטלס ונוסעים צפונה. בדרך מבקרים את קבר הצדיק, היהודי בעל החסד, העושה ניסים, מרפא חולים ומפרה עקרות - הרב המקובל דויד ומשה, שיש המאמינים כי גם ברכה בעסקים תבוא למבקרי קברו. (וחוץ מזה הוא סבא רבה של חברנו הטוב - דידי, שהיה אתינו במסע אופנועי כביש במרוקו - קישור). ארוחת צהרים במסעדה לפני מעבר קו פרשת המים של האטלס. כאן כבר מרגישים את קירבתנו לעולם התיירותי וצמוד למסעדה - חנות שמני ארגן. חוצים את קו פרשת המים של האטלס - 2,260 מטרים, טיזי - טישקה במרוקאית, ויורדים צפונה לעבר מרקשתאונת דרכים בדרך (לא שלנו) ואנו מטפלים בפצוע (למשטרה המקומית חשוב לחקור את התאונה, אבל הפצוע? שיחכה לאמבולנס, שיכיע עוד שעה...).  נכנסים לתוך מרקש ומרגישים את השינוי באוויר. כאן זו כבר עיר מערבית ומודרנית המשולבת בתרבות הברברית. מתמקמים במלון 5 כוכבים בשדרות מוחמד השישי ולאחר ארוחת ערב יוצאים לכיכר העיר - ג'מא אל פנא. המוני תיירים ומקומיים גודשים את הכיכר. אנחנו שותים מיץ, מחפשים קניות וממהרים לגלב - זה שמגלח אותנו אחד אחד בסכין ובקצף של פעם!

בקבר דויד ומשה

בקבר דויד ומשהבקבר דויד ומשה

מעל בריכת המנרה

מעל בריכת המנרהמעל בריכת המנרה

מרקש, קזבלנקה והבייתה...

התחלנו את הבוקר ב''רגוע'' בשדרות מוחמד השישי, ריצת בוקר (למי שרץ), ארוחת בוקר במלון 5 כוכבים (כדי שייזכרו למדריך, זה הח''מ, גם דברים טובים...) וקדימה לסיור של תיירים בעיר המקסימה. התחלנו בבריכת המנארה, נכנסנו לעיר דרך השער החדש (באב אל ג'דיד), ביקרנו במסגד הגדול של מרקש - הכתובייה, ולו צריח של 77 מטרים, הלכנו דרך השווקים לראות את ארמון המלך (מי צילם ולא מחק?), קיבלנו הצגה לתיירים עם מבצעים ''כמו במגה - אחד פלוס אחד'' בחנות התבלינים, דרך סמטאות המלאח (הרובע היהודי), הגענו לבית הכנסת המפורסם של מרקש - אלעזמה שנבנה עם גירוש ספרד בשנת 1,492, אכלנו צהרים במסעדה מיוחדת בעיר העתיקה ונפרדנו לקניות בשוק הענק (כל הסוחרים בלחץ). לעת ערב נסענו לקזבלנקה - הבירה הכלכלית של מרוקו. סיור במסגד חסן ה-2 - המסגד הגדול ביותר מחוץ לסעודיה, הלכנו לאורך הטיילת כששוטרי החרש שומרים עלינו, אכלנו במסעדת דגים על הים (לא מתחרים בקפהקפה לב המפרץ) ונסענו לשדה התעופה בדרכנו חזרה ארצה.

בית הכנסת אלעזמה - 1,492

בית הכנסת אלעזמה - 1,492בית הכנסת אלעזמה - 1,492

מסגד חסן ה-2 - על שפת האוקיינוס האטלנטי, קזבלנקה

מסגד חסן ה-2 - על שפת האוקיינוס האטלנטי, קזבלנקהמסגד חסן ה-2 - על שפת האוקיינוס האטלנטי, קזבלנקה

1,450 ק''מ, 6,541 תמונות ומפה לסיכום המסלול

1,450 ק''מ, 6,541 תמונות ומפה לסיכום המסלול1,450 ק''מ, 6,541 תמונות ומפה לסיכום המסלול

תודה רבה לכל המשתתפים

תודה רבה לכל המשתתפיםתודה רבה לכל המשתתפים

המסעות הבאים של אתר השטח למרוקו:

לכל יומני המסעות של אתר השטח במרוקו
הטיולים הבאים שלנו למרוקו
למסע הג'יפים הבא להרי האטלס ולמדבר הסהרה - מרוקו  למסע טיפוס הרים והליכה לטובקל - הפסגה הגבוהה של הרי האטלס
למסע אופנועי הטורינג הבא - סובב מרוקו
למסע אופנועי אנדורו הבא - סינגלים ודיונות - מרוקו

28 ביוני 2016 ב 11:59

היה כבוד גדול להכיר אתכם אנשים מדהימים

המשך טיולים מהנים לכולכם. מקווה שנפגש במסע למונגוליה.

28 ביוני 2016 ב 12:53

הייתה לי הזכות הגדולה להכיר אתכם

ולהנות מחברתכם

28 ביוני 2016 ב 14:29

אחלה תיאור של המסע

עושה טעם של עוד.... מאחלת לנו בריאות ופרנסה שיאפשרו להמשיך ולראות את העולם המדהים שלנו

28 ביוני 2016 ב 23:15

מסע מופלא

אחלה מסע כבוד גדול לאתר השטח לעפר אוגש הבלתי נגמר - מאחל רק מעשים טובים ועוד דברים טובים בעתיד

29 ביוני 2016 ב 11:02

זכינו

12 שנה אני מטייל עם עופר אוגש, אתר השטח.

03 ביולי 2016 ב 06:53

היה כיף גדול לטייל בחברתכם

לכל החבורה - היה כיף גדול לטייל בחברתכם!
ולך עופר - קבל את הערכתי.

03 ביולי 2016 ב 12:21

טאג'ן מרוקאי

המתכון המושלם להכנת טאג'ן מרוקאי - אנושי
לוקחים  אנשים טובים ונופים בתוליים ובראשם מדריך, יותר נכון ג'פאי, ליתר דיוק צופה בכוכבים,ואם רוצים ממש להגדיר נכון האיש עם פנס הלייזר והוא בדבק המחויך שלו עם קורט של מנהיגות שטבועה מלידה מרכז סביבו : סבים וסבתות ,רווקים ורווקות.אנשים אחרי סיבוב ראשון וגם שני, נשואים באושר, ונשואים באושר שמאמינים שלצאת לבד רק מחזק את קשר הזוגיות.ומכניסים את כולם לתוך טאג'ן אנושי לשמונה ימים.
שמונה ג'יפים שהתמהיל שלהם יוצר פסיפס שלם של החברה הישראלית במיטיבה.
ראש וראשון ,41 פעמים במרוקו עם ליידי שמרית ,עזר כנגדו בצילום ובעיקר בחיפוש אחרי החתן המושלם. נראה לי שהחיפוש יגיע לפתרונו לאחר הביקור בקבר דוד ומשה רק קצת סבלנות.
בג'יפ השני , משפחת כץ בהדרה, תוך כדי נסיעה מר כץ נותן הערות לאיטום הבתים ורינה ברינה מצלמת ומתחברת לתחושות הפנמיות שלה.
והנה מופיע במהירות האיש והאגדה אייל עם הנסיך שרון, אייל בהחלט דמות צבעונית שמושכת אש בדרכו הייחודית. הג'יפ שלו לדבריו זה בכלל לא ג'יפ , החלונות לא נפתחים ,המזגן לא עובד ובעיקר בגלל שיש לו מנוע של פיאט 600.אבל לצבעוני הזה יש נשמה טובה של ילד שובב. לשרון יש טעם רב בארומה מיוחדת, זה גם המקצוע שלו ארומאי. ומכיוון שהוא אוהב כל כך את ארומת הבנזין הוא מחליט להשיק משקה חדש של בנזין מהול בסולר. כשהוא מוריד חולצה ועושה סקיחול אפילו הג'יפ השקוע נחלץ מיידית מהחול.
בג'יפ שתמיד רוצה להיות שני יושבת משפחת וייזר דוגמא ומופת לאחדות משפחתית תרנגולות שאוכלות צמחוני וכולם חיים יחד בהרמוניה. אור הצעיר והחייכן חובק עולם בעסקיו, לירון איש הייטק מדופלם שכולם עולים אליו לרגל כשהנייד שלהם משתעל, והבת שיר שכאשר היא לבושה גלבייה היא מתמזגת עם הסהרה בשלמות.ואת כולם מוביל האחד והיחיד כמודל האבא המופתי האולטימטיבי גרשון - גרא.
ג'יפ הצילום המתועד מכל צדדיו של המאסטר לטכנולוגיה תום עם הקוקו רוני. במרכז הג'יפ טבלט משוכלל שניזון מהגו-פרו ומתעד כל חיכוך של הצמיג עם אדוות  הדיונה.
צמד חמד של 34 שנים יחדיו הם רן ושלמה, בשקט,תושייה ,עצה טובה ובתבונה מנווטים עצמם ואת הסובבים אותם בביטחון מרוקאי מלידה.
הג'יפ במנהיגותו של פרץ מאפשר לטירונים להתנסות בנהיגת שטח ,חילוץ נסיעה והופ קדימה משפחת חג'ג נותנת את הטון כשמר בטיחות שומר על גבולות הגזרה. ויש שם אחד שמה שמעניין אותו זה לא פג'רו או טיוטה ואפילו לא ניסן אלא חיי הקהילה של מרוקו.
אחרונים חביבים על אמת הם עמוס ויענקלה. עמוס רוח החילוץ של המסע ובחילוץ כוונתי גם לחילוץ רוחני חברתי,ברוגע ,בשקט הפנימי ובצניעות רבה.  ליד הרב עמוס יושב תלמידו השקדן יענקלה שתמורת חופן סוכריות לילדים ,אפילו באלג'יריה שמעו את קריאת שמו -יענקלה יענקלה. איש מחוייך שאוהב סנדוויצ'ים מגוונים.
לסיכום הטאג'ין המרוקאי היה ,בתחילה טעים.בהמשך מוכר,ולאחרונה אפילו מאוס. ומה שנישאר לנו ממרוקו זה בעיקר הטאג'ין האנושי שמתובל בחוויות מיוחדות של פסגות לבנות ומבהיקות,בתים שבנויים מתבן ובוץ,ילדים שלומדים לומר שלום מגיל אפס, דיונות אין סופיות של הסהרה ,מצפה כוכבים נייד,חילוצים מהנהר ומהחול וארוחת הצהריים המוקדמת של שש וחצי בערב.
כל אלו בהדרכתו המתונה עד אמיצה של מאסטר מרוקו ושלושת עוזריו איברהים ,חנין ואחמד מהעדה.יש משהו בטיולי השטח שמחזיר אותנו לאדמה במובן הטוב של המילה ולקומתו של האדם למול עוצמתו האדירה של הטבע.
עופר תרשום אותי לכל טיולי השטח הבאים,מה שבטוח שאיך שאני חוזר לארץ אני קונה פנס לייזר ויוצא לטיול עם האישה שאיתי במידבר יהודה. ובפתאומיות במחווה רומנטית אני מוציא את פנס הקסם ומסביר לה על העגלה הגדולה ועל כוכב הצפון החדש שלי יותר טיולי שטח  יותר נסיעות לאתיופיה,נמביה,ירדן יוון בקיצור כל ההצעות של אתר 4X4 ובעיקר כבל גרירה,שיהיה.

סיום דבר עופר אנחנו רוצים לומר לך תודה על החיבור שלנו לטעם החיים וחוויה יוצאת דופן!