טיפוס הרים > יומני מסע

באנו, טיפסנו כבשנו - פסגת אלברוס 2015

בזכות מזג אוויר מדהים (מעולם לא חוויתי זאת!) הצלחנו להגיע לפסגת האלברוס וליהנות גם מהדרך, גם מהנוף ואפילו מהקושי (הסביר) של יום הפסגה.
חוויה מיוחדת בטיפוס לפסגת האלברוס - ELBRUS בגובה של 5,642 מטרים, הפסגה הגבוהה ביבשת אירופה.

מזג האוויר - זה ההבדל!

הימים הראשונים בהם טיפסנו על מנת להסתגל לגובה ולהר היו עם מזג אוויר מדהים, שמים כחולים, רוח קלה ואווירה מצויינת. אך כבעלי ניסיון ידענו שאין לסמוך על תחזית מזג האוויר וגם לא על מזג האוויר בגבהים של 4,000 מטרים.  ביום המנוחה שלנו ב''מכולות'' שלמרגלות הפסגה השמים היו בהירים, הרוח אפסית ונראה שמי שטיפס בלילה ובבוקר הזה הרוויח.  אנחנו יצאנו לדרך, בשעה 03:00 לפנות בוקר, במינוס של 14 מעלות. כשהבוקר העיר והשמש זרחה עלינו התחזקה מעט הרוח אבל השמים נשארו בהירים. באוכף שבין שתי פסגות האלברוס, הסובל לרוב מרוחות חזקות, שככה הרוח ואת הטיפוס לעבר הפסגה ביצענו בחסות השמש, כמעט ללא רוח כשרק השלג מחזיר המון קרינה ומאיים לחדור דרך הבגדים הדקים שנשארנו איתם. פסגת האלברוס הייתה מדהימה! - שמים כחולים, אווירה מעולה, שכרון פסגות (שאף גרם לנו להתפשט) ואנחנו על גג העולם או לייתר דיוק - על הגג של אירופה!

הפסגות של האלברוס מחכות לנו

הפסגות של האלברוס מחכות לנו הפסגות של האלברוס מחכות לנו

פירוט התחנות בדרך אל הפסגה

ביום הראשון: טיפוס הסתגלות על הרכס של צ'אגט - מגובה של 2,200 מטרים ועד 3,300 מטרים. ביום השני: מאזהו, השוכנת למרגלות האלברוס מגובה של 2,350 מטרים ועד לתחנת הרכבלים הגבוהה שלצד ה''חביות'', בגובה של 3,600 מטרים. ביום השלישי: טיפסנו עם הרכבלים חזרה ל''חביות'' ומשם עד לראש הסלעים של פסטוקווה בגובה של 4,800 מטרים. ביום הרביעי: שבת מנוחה! (והרבה תפילות למזג האוויר). ביום החמישי: מראש סלעי פסטוקווה, 4,800 מטרים, ועד לפסגת האלברוס - 5,642 מטרים!

הבטחות יש לקיים! רמי הבטיח שאם בפעם השלישית יגיע לפסגה - אז יוריד חולצה. אנחנו הצטרפנו לאות הזדהותהבטחות יש לקיים! רמי הבטיח שאם בפעם השלישית יגיע לפסגה - אז יוריד חולצה. אנחנו הצטרפנו לאות הזדהות

כותב מיכה ריסלינג:

ה- 09 לאוגוסט 2015 - היום האחרון למסע  - מטפסים את פסגת האלברוס.

התעוררנו ב 01:30 לארוחת בוקר. יש חשיבות גדולה לפני טיפוס כמו זה שמחכה לנו להאביס את הגוף בקלוריות/אנרגיה. דרך אגב טיול כזה מומלץ לאלה מאתנו שביום יום נמנעים מכל הדברים הטעימים/פחות בריאים. בטיול כזה, שוקולדים, בלינצ'ס עם שמנת, לחם עם נוטלה או נוטלה עם לחם הם חלק מהתפריט וכל המרבה הרי זה משובח.

לאחר שהוספנו כמה גרמים הגיע הזמן לסגור את המכנסים. לובשים שכבות על שכבות של לבוש חם ומתפללים שלא נאלץ לעשות את צרכינו בטבע. הפעם מוסיפים ריתמה שכאילו נלקחה מהסרט 50 גוונים של אפור (גם אני לא ראיתי את הסרט/קראתי את הספר, רק שמעתי עליו)  שבהמשך תאפשר חיבור לחבל אבטחה. לובשים כמובן את הקרפונים (מסמרי שלג לנעליים), מעילים, פנסי ראש, משקפי סקי, כובעים, שני זוגות של כפפות, כובע גרב, חליפת סערה. מוסיפים שקיות חימום, מקלות הליכה וגרזן שלג ולא לשכוח את תרמיל הגב שבתוכו מים, תרמוס עם תה משודרג בגירסה הרוסית (תה בתוספת ריבה), חטיפי אנרגיה, ג׳לים, תמריםזהו בשלב הזה אנחנו נראים כמו רובוטריקים ועייפים מההכנות וזאת לפני שטיפסנו אפילו מטר.

יצאנו ב-03:00 עם חתול השלג עד לסלעי פסטוקובה לבגובה של 4800 מטר (אלו הסלעים אליהם טיפסנו ברגל יום וחצי קודם). הנסיעה במעלה ההר אורכת כחצי שעה ומרגישה כמו נסיעה באוטובוסים בנתב''ג

ב-03:30 סוף סוף מתחילים לטפס. בשלב הזה חושך מצרים בחוץ, כולם עם פנסי ראש ומהר מאוד אנחנו מגלים שאנו לא לבד על ההר. תחזית מזג האוויר המעודדת משכה מטפסים רבים - רובם רוסים. ההר נראה קרוב מתמיד אבל כשמסתכלים היטב רואים את המסלול התלול והארוך שמחכה לנו. מטפסים משקימי קום נראים מעלינו כמו נמלים קטנות. ההליכה לא קלה, המסלול תלול ודורש עבודה. תמיד יש באחד הצדדים מדרון ומכיוון שלא בסקי עסקינן חשוב להקפיד על שימוש במקלות. כל 45 דקות עוצרים לסידור הנשימה, אכילה ושתיה. ברקע הצבעים משתנים ומתחילים לראות את הזריחה בצבעים מופלאים. היעד הקרוב הוא האוכף שנמצא בין הפיסגה הגבוהה והמערבית לנמוכה יותר. הפער בין הפסגות הוא רק 9 מטרים אבל במקרה הזה הגודל כן קובע. לאחר הליכה מאומצת מגיעים לאוכף שבגובה 5400 מטרים. מזג האוויר מושלם, שמש, שמיים בהירים ולחבריי למסע שכשלו בפעמים הקודמות בשל מזג אוויר יש תקווה שהפעם עושים זאת. עופר ראש הקבוצה חוזר ואומר ''מעולם לא ראיתי את ההר בצורה כה ברורה''. השעה כבר 08:00 ויש לנו להשלים כ-200 מטרים של טיפוס בגובה. מכאן המסלול תלול במיוחד, צר עם מדרונות תלולים וכמו שאומרים - עדיף שלא להסתכל לצדדים.

בשלב הזה מוותרים על אחד המקלות ועוברים להליכה עם מקל וגרזן. ביום הקודם עברנו תירגולת של שימוש בגרזן. הגרזן מסייע לנו בהליכה באזורים צרים ותלולים במיוחד ואמור לעזור לנו לעצור במקרה של נפילה חופשית.  ממשיכים להתקדם בהליכה איטית ומאומצת, מנסים להנות מכל טיפת חמצן. בקטעים התלולים והצרים במיוחד מחברים אותנו לחבלים בעזרת הריתמה כאשר צריך להתמודד עם מטפסים שיורדים או סתם כאלו שהחליטו לעצור ולנוח. זה הזכיר לי את המערכון של הגשש ''למי צריך לתת זכות קדימה לזה שעולה או לזה שיורד''. בשעה 09:30 מגיעים לשטח מישורי. אנחנו ממש קרובים ואפשר לראות מטפסים אחרים על הפיסגה. משאירים את כל הציוד ועולים את המטרים הנותרים אל פסגת האלברוס.

בשעה 10:00 בבוקר לאחר טיפוס רגלי של 6 וחצי שעות מפרכות - הגענו! אנחנו על גג אירופה 5,642 מטרים!!

אין לתאר את ההרגשה שכל אירופה פרושה לרגליך (סתם הגזמה של איש שיווק , כל מה שרואים זה פסגות נמוכות יותר, לא מוזיאונים, פאריס, שופינג וכדומה). ההרגשה האמיתית היא של סיפוק אינסופי, הרגשה של עשינו זאת ואנחנו בנקודה שרק מעטים נמצאו בה לפנינו

הפסגה היא פיסת שלג דיי צרה מלהכיל את 15 המטיילים. מתחילים בשלב הצילומים, צילומים עם דגלים, הברכה המצולמת  הרגילה לחברי היקר עידו כהן שאינו עוד, ברכות נוספות והפעם לקינוח צילום שלנו ללא חולצות בקור של 10- מעלות

אוקיי, עכשיו צריכים לרדת !!!

שמטפסים תמיד חושבים על העלייה, ואז בסופה נזכרים שגם צריך לרדת. מסוק לא נראה באופק וגם לא חתול שלג ומי שחושב שלרדת קל יותר מוזמן לנסות. הירידה ברוב המקרים קשה לא פחות. 3 וחצי שעות של ירידה במדרון, הברכים צועקות הצילו, הגוף עייף והחלום החדש הוא פשוט להוריד נעלים. בחלק מהקטעים גלשנו על הישבן אך רוב הזמן פשוט הולכים לאט ומנסים להקטין את הלחץ מהברכים בכל מיני שיטות

בשעה 14:00 מגיעים לחדרים, זהו נגמר הסיוט...

אין לתאר את ההנאה של חליצת הנעלים וקילוף השכבות. לאחר מנוחה קצרה אורזים את הציוד ועולים על משאית שלוקחת אותנו לרכבל שיוביל אותנו לרכב ההסעה חזרה למלון. בערב מסיבת פרידה מהטבחית  ומהמדריך המקומי איסמאיל שהתגלה כאדם מדהים. כן, לעיתים אנחנו שוכחים שיש מוסלמים טובים בעולם. כמה כוסיות וודקה, חלוקת תעודות, ריקוד פולקלור מקומי ואנחנו במיטה ישנים. מחר חוזרים.

אלברוס 2015 תם ונשלם. תודות רבות לעופר מאתר השטח  על החוויה! אם לטייל אז רק איתו. תודה לחבריי המטפסים רמי וסולי על מי שהם ותודה גדולה לאשתי האחת ויחידה שחושבת שאני משוגע ועדיין מפרגנת.

נתראה שנה הבאה בפסגה חדשה.

יומני המסעות הקודמים מהאלברוס:

אלברוס 2014 - הטיפוס להר הגבוה באירופה - 28/07/2014

המסע לטיפוס פסגת האלברוס 2012  - 20/08/2012

SMS מטפסים לפסגת האלברוס ויורדים בסנו-בורד - 16/07/2009

הולך נגד הרוח - הטיפוס לפסגת אלברוס 5,642 מטרים  - 14/08/2008

ובשביל להבין מהו מזג אוויר קשה - תמונה משנה שעברה... מינוס 40 מעלות!

ובשביל להבין מהו מזג אוויר קשה - תמונה משנה שעברה... מינוס 40 מעלות!ובשביל להבין מהו מזג אוויר קשה - תמונה משנה שעברה... מינוס 40 מעלות!

היום הראשון - הטיפוס לצגט

היום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגטהיום הראשון - הטיפוס לצגט

היום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוס

היום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוסהיום השני - מתחילים לטפס ממרגלות האלברוס

היום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווה

היום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווההיום השלישי - מהחביות לסלעי פסטוקווה

היום הרביעי - מנוחה במכולות

היום הרביעי - מנוחה במכולותהיום הרביעי - מנוחה במכולותהיום הרביעי - מנוחה במכולותהיום הרביעי - מנוחה במכולותהיום הרביעי - מנוחה במכולותהיום הרביעי - מנוחה במכולותהיום הרביעי - מנוחה במכולותהיום הרביעי - מנוחה במכולות

היום הרביעי - אימון בשלג

היום הרביעי - אימון בשלגהיום הרביעי - אימון בשלגהיום הרביעי - אימון בשלגהיום הרביעי - אימון בשלגהיום הרביעי - אימון בשלגהיום הרביעי - אימון בשלגהיום הרביעי - אימון בשלגהיום הרביעי - אימון בשלג

היום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוס

היום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוסהיום החמישי - מטפסים לפסגת האלברוס

היום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKO

היום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKOהיום החמישי - התמונות של ANATOLIY SAVEJKO

היום החמישי - פסגת האלברוס

היום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוסהיום החמישי - פסגת האלברוס

היום השישי - תחושה עילאית

היום השישי - תחושה עילאיתהיום השישי - תחושה עילאיתהיום השישי - תחושה עילאיתהיום השישי - תחושה עילאיתהיום השישי - תחושה עילאיתהיום השישי - תחושה עילאיתהיום השישי - תחושה עילאיתהיום השישי - תחושה עילאית

קישורים למסעות טיפוס הרים הבאים של אתר השטח:

קישור לפרטים על המסע לאלברוס (ההר הכי גבוה באירופה)

קישור לפרטים על מסע הטיפוס הבא לקילימנג'רו  (ההר הכי גבוה באפריקה)

לבעלי ניסיון בלבד: קישור לפרטים על המסע לאקנקגוואה (ההר הכי גבוה באמריקה ובחצי הכדור המערבי)

קישור לפרטים על המסע לטובקל שבאטלס (ההר הכי גבוה במרוקו)