שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מונגוליה

מונגוליה - סוף שבוע מוטורי

זה היה סיבוב ראשון וראשוני במונגוליה לשם הכרת ספקי השירותים והרכבים שיעמדו לטובת מסע פתיחת הציר שיוצא לדרך באמצע יוני 2011. אבל כמובן שלא התאפקתי והייתי חייב לנהוג בניסאן פטרול ובטרקטורון של ימאהה שמצאתי באולן באטר. היה מיוחד וחוויתי.

המון מים ומישורים ירוקים ואין סופיים

המון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופיים

ארץ ענקית, שוממה ומעט מאוד תושבים

במרכז יבשת אסיה בין רוסיה בצפון לסין בדרום נמצאת מונגוליה – בלב השממה, במישורים האינסופיים, בין ההרים המושלגים והנהרות שזורמים כל השנה.

ג'ינגס חאן על הסוס - לא רחוק מהבירה אולן באטר

ג'ינגס חאן על הסוס - לא רחוק מהבירה אולן באטרג'ינגס חאן על הסוס - לא רחוק מהבירה אולן באטר

נחיתה בארץ לא מוכרת...

אני טסתי עד מונגוליה כדי לפגוש את ספקי התיירות ובעיקר להתרשם מהרכבים שיעמדו לרשותנו במסע פתיחת הציר המתוכנן לאמצע יוני 2011 (קישור לפרטים על מסע פתיחת הציר).
טסתי דרך מוסקווה, שם ביליתי יום, בגלל עיכוב ביציאה מנתבג למוסקווה – אבל לפחות הרווחתי יום בעיר המדהימה – קישור לגלריה עם תמונות ממוסקווה.
לאחר כמעט 6 שעות טיסה מזרחה עולה השחר מעל העמק הענק בו נמצאת אולן באטר – בירת מונגוליה.
לצידי מסלול הנחיתה פזורים מטוסים ישנים, חלקם מטוסי בוכנה ומסוקי רוסיים מדגם MI-28 שנראה שכבר שנים לא הזיזו את הרוטור...
מסביב לשדה אוהלים עגולים, בנייה נמוכה, מפעלים מעשנים ושדות ארוכים הנמשכים עד למרגלות ההרים.

טרקטורון שנגרר במערכה הראשונה, ייתן גז בשניה...

טרקטורון שנגרר במערכה הראשונה, ייתן גז בשניה...טרקטורון שנגרר במערכה הראשונה, ייתן גז בשניה...

מדינה עצמאית ענקית

כבר לאחר מלחמת העולם הראשונה הכריזה מונגוליה על עצמאות ובחסות הסובייטים גורשו הסינים ומונגוליה הוכרה כמדינה עצמאית. אבל רק בשנות ה-90 של המאה ה-20 עזבו כוחות הצבא הרוסים את מונגוליה ומאז מונגוליה היא מדינה עצמאית.
למעלה מ-8,000 ק''מ של גבול מקיף את מונגוליה ושטחה הוא כפי חמישים משטחה של מדינת ישראל (למעלה מ-1.5 מליון קמ''ר) – מדינה ענקית שרובה שממה מוחלטת. התל''ג לנפש נמוך מאוד ומאפיין עולם שלישי. למונגוליה כנראה שיש הרבה מחצבים אבל רובם טרם נחשפו בגלל מחסור בהשקעות חיצונית, בירוקרטיה וחוסר בטחון כלכלי שלא מאפשר לתאגידים בינלאומיים ליזום ולהשקיע בחיפושים ובהפקה של המחצבים.
בעבר הייתה האימפריה המונגולית מהגדולות בעולם (כנראה שרק האימפריה הבריטית הייתה גדולה יותר) ובזכותו של גינג'ס חאן, המנהיג הראשון של האימפריה שדכה בשנת 1,206 לתואר ''שליט העולם''! ובמשך של כ-50 שנים הגיע שלטון המונגולים למזרח התיכון, לרוסיה, הודו, סין ועד למערב אירופה.

בניין הפרלמנט, הממשלה ומשרד הנשיא באולן באטר - בירת מונגוליה

בניין הפרלמנט, הממשלה ומשרד הנשיא באולן באטר - בירת מונגוליהבניין הפרלמנט, הממשלה ומשרד הנשיא באולן באטר - בירת מונגוליה

אין הרבה מונגולים במונגוליה

רק 2.3 מיליון אנשים חיים במונגוליה ויותר ממחציתם מרוכזים באולן – באטר – בירת מונגוליה והמקום היחיד במדינת הענק שאיכשהו מחובר למערב (ויש בו אינטרנט...)
העיר שטוחה, רחובות רחבים, צפופים בכלי רכב מכל הסוגים עם הגה שמאלי (נוהגים בימין הדרך) וחלק לא מבוטל עם הגה ימני – כנראה שזה לא ממש משנה כאן.
במרכז העיר בניין הפרלמנט, שהוא גם מקום מושבה של הממשלה וגם של הנשיא. 76 חברים בפרלמנט ש-60% ממנו הם חברי המפלגה הקומוניסטית שנבחרו בשנת 2008.
הנשיא ושאר חברי הפרלמנט הם דמוקרטים ונראה שהם מייצגים את רב אוכלוסיית מונגוליה. אז איך 60% הם קומוניסטים – לא ברור: אולי הכפריים הצביעו עבורם או אולי הם ידעו איך לסדר את תוצאת הבחירות לטובתם.
בכל אופן לאחר הבחירות של 2008 שרפו ההמונים את בניין המפלגה הקומוניסטית לאות מחאה וכיום נשלמות עבודות הבנייה של בניין המפלגה הקומוניסטית מחדש, בכספי המיסים – למורת רוחם של תושבי אולן באטר.
הדבר המרשים ביותר בעיר הוא בית התפילה הענק הנמצא במרכזה – דמותו של בודא זקופה בגובה של כ-20 מטרים, למטה תמונות של הדלא-למה ומסביב גלילי תפילה – שאם רק תסובב אותם ותביע משאלה – היא תתממש לבטח.

בלב העיר חיים עדיין בגר - אוהל מסורתי עגול שהוא כל הבית באוהל אחד

בלב העיר חיים עדיין בגר - אוהל מסורתי עגול שהוא כל הבית באוהל אחדבלב העיר חיים עדיין בגר - אוהל מסורתי עגול שהוא כל הבית באוהל אחד

בודהיסטים במונגוליה

השפעות מצפון (רוסיה) ומדרום (סין) אפשר למצוא במדינה הענקית הזו הנמצאת ממש במרכז יבשת אסיה. השפה היא מונגולית אבל הכתב הוא קירילי – כלומר אותיות רוסיות משונות, נראה כמו אנגלית משובשת וכשלומדים את ההמרה זה פשוט ואז אפשר לקרוא מפות ושילוט בכבישים.
מעט לכסון בעיניים מזכיר את סין, למרות שלמונגולים תווי פנים אופייניים ומאוד ברורים רק למונגולים.
אבל ההשפעה החיצונית המסקרנת ביותר היא האמונה הבודהיסטית והקשר לדלהי לאמה מטיבט. חלק גדול מהמונגולים הם חסרי דת אבל השאר מאמינים בבודהא, קושרים סרטים למזל טוב ועורמים אבנים במקומות קדושים.
השאיפה לחופש, לחיים טובים, לאי פגיעה בזולת והכנסת אורחים בא לידי ביטוי בעיקר מחוץ לעיר הבירה שהחריג היחיד הוא אהבתם הגדולה של המונגולים לאכילת בשר (וזה קצת לא מתסדר עם העיקרון הבודהיסטי של הימנעות מפגיעה בכל ייצור חי).

יוצאים לצוד

יוצאים לצודיוצאים לצוד

ארבע מונגולים וישראלי אחד שקועים בבוץ

לאחר סיור קצר בעיר וסיור במחסן של הרכבים בו הם בילו את החורף הקשה לא יכולתי להתאפק ויצאתי עם רכב אחד לשטח.
אז מדינה ענקית ולאן נוסעים?
החלק שמדרום לאולן באטר – שמור לקבוצה הראשונה שיחד ננהג ונלמד את מונגוליה במסע פתיחת הצירים. אז אני נסעתי מזרחה וצפונה לשמורת טבע הנמצאת לא רחוק מהבירה.
המון מים, בוץ, מרחבים אין סופיים של עשב ונהרות רחבים שאין ברירה אלא לחצותם.

קושרים סרטים וזורקים אבנים לערימה - וזה מה שיביא את המזל

קושרים סרטים וזורקים אבנים לערימה - וזה מה שיביא את המזלקושרים סרטים וזורקים אבנים לערימה - וזה מה שיביא את המזל

טרקטורון שנמצא על העגלה במערכה הראשונה... ייתן גז בשנייה

שני טרקטורונים מסוג ימאהה 350 סמ''ק נמצאו במחסן באולן באטר – השותף המונגולי שלנו הוא חובב מוטוריקה מושבע.
רק שהם לא מניעים ואין מצבר... אבל מה לא עושים בשביל החבר החדש (זה אני!).
שני מצברים חדשים (מסין) נמצאו במהרה ושני הכלים עולים על עגלה ונרתמים לניסאן פטרול חיש מהר.
קסדה של אראי - ARAI מצאתי במחסן, מעיל ונעליים גבוהות יש מהבית ואני מוכן...
לאחר סיבוב היכרות, ניסיון לסדר את הבלמים (היו פעם...)
המנוע עובד, לא רע! כנראה שזה המנוע של ה-XT350 הנצחי. בולמים עבדו פעם, אם בכלל, ומחייבים רכיבה בעמידה, הבלמים (ברקסים) היו פעם ויש לנהוג בהתאם.
המרחבים עצומים והגובה נע בין מישור של 2,000 מטרים לפסגות של 2,500- 2,600 מטרים – והימאהה מטפס לא רע בגלל!

תחליף רועש אך מהיר לסוס המונגולי

תחליף רועש אך מהיר לסוס המונגוליתחליף רועש אך מהיר לסוס המונגולי

לילה בערבות מונגוליה

את הלילה בשטח העברתי אצל משפחה מקומית – אבא, אימא, תינוק בן שנה וחצי, הסבא – אבא של האבא והאח של האישה. שני הילדים הגדולים של בני הזוג נשלחו לאולן בטר – לפנימייה לצורך לימודים.
כל המשפחה גרה בגר – זה האוהל המסורתי של המונגולים ובתוכו במתחם אחד נמצא הכול.
במרכז תנור עצים שמחמם את האוהל ועליו מבשלים את האוכל ומסביב שידת מטבח, שידה לבגדים וקצת מתנות מהחתונה ושידה לטלוויזיה המחוברת לצלחת לווין ולמצבר של רכב הנטען ע''י תא סלולארי הצמוד לאוהל.
למשפחה שאצלה ישנתי הגעתי בזכות עמותה מונגולית המקרבת בין הנוודים לעירוניים של מונגוליה ולתיירים ומביאה לנוודים אוכל וציוד מחייה בסיסי. אבל בעיקר דואגת כי הילדים הגדולים ילמדו בבית ספר בעיר הגדולה.
המשפחה מגדלת חיות למחייתה – עיזים, כבשים, פרות וסוסים. הצמר המונגולי נחשב – קשמיר, הבשר והחלב של העיזים והכבשים נמכר לסוחרים והסוסים משמשים לרכיבה ובונת החלב לחלב מיוחד – ממנו המונגולים מכינים את המעדן המונגולי.

שיהיה לנו בהצלחה במסעות הבאים עלינו לטובה...

בודהא במקדש במרכז אולן באטר

בודהא במקדש במרכז אולן באטרבודהא במקדש במרכז אולן באטר

לתמונות נוספות עברו לדף 2 >>>

אולן באטר

אולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטראולן באטר

יוצאים לשטח

יוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטחיוצאים לשטח

המון מים ומישורים ירוקים ואין סופיים

המון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופייםהמון מים ומישורים ירוקים ואין סופיים

כמו ימאהה XT350

כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350כמו ימאהה XT350

המון חיות

המון חיותהמון חיותהמון חיותהמון חיותהמון חיותהמון חיותהמון חיותהמון חיותהמון חיותהמון חיותהמון חיותהמון חיות

בודהה בכל מקום

בודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקוםבודהה בכל מקום

החיים בגר - האוהל המסורתי

החיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתיהחיים בגר - האוהל המסורתי

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת

20 במאי 2011 ב 22:42

מדהים!!!!!

עושה חשק לגלות אופקים חדשים.

2

עמי

21 במאי 2011 ב 08:49

מגניב

יאללה עופר מתי טיול טרקטורונים' , עמי

3

אורח/ת

21 במאי 2011 ב 10:11

סוף העולם - ישר ויש עוד!

זה נראה מדהים!

4

ES

05 באוקטובר 2011 ב 07:08

תענוג

5

Ogash Ofer

07 באוקטובר 2011 ב 10:58

תענוג

ES כתב/ה:
""
תודה! וחתימה טובה.