אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

משלחת חקר ההרפתקה - הוסקוורנה נורדן 901

מבחן השוואתי לשני דגמי הוסקוורנה 901 - נורדן מול נורדן אקספדישן.
אופנוע הנורדן 901 אקספדישן עלה כבר לארץ ואין כמו יום קיץ נעים כדי לצאת ולרכוב עליו, גב אל גב עם דגם האב. מסע אופנועים הרפתקני של גילוי

image

חדש על המדף

הרי בנימין נישאים מצפון למדבר יהודה, על מדרונות השלוחות פלומה צהבהבה, של עשב שיבש. ערוצים תלולים מבתרים את הנוף והדרכים החוצות מפותלות והרריות. הנורדן אקספדישן, בכחול בוהק, בולט ביופיו על רקע הנוף הבהיר. ציוד הרכיבה ואני מוכנים ונכונים לקראת רכיבה על דגם חדש.

image

הוסקוורנה השיקה לפני כשנה את הדגם הכי גדול שלה עד כה, נורדן 901, עליו ערכנו מבחן דרכים אשתקד. הדגם שסובב ראשים בעיצוב המיוחד שלו, הצליח לתת מענה מרשים לרכיבת כביש ושטח. חלפה שנה ולהיצע הדגמים נוסף דגם משופר, המשווק במקביל לדגם הקיים. יצאנו עם השניים לחקר ההרפתקה.

image

מה חדש באח הגדול

מחאן ארץ הצבי יצאנו אל פיתוליה החושניים של דרך אלון. עלינו בשביל סלעי אל מצפה רחבעם, הצופה מזרחה אל בקעת ים המלח והירדן. דגם האקספדישן מבוסס על דגם הנורדן 901, אשר מגיע מראש עם תוספת כלולה במחיר של בקרת שיוט, פנסי ערפל וקוויקשיפטר. דגם האקספדישן קיבל שיפור ניכר במערכת הבולמים, מלפנים ומאחור, הדומה לבולמי האקספלור בדגם הק.ט.מ אדוונצ'ר R. בנוסף לאחרון יש מגן רוח גבוה יותר ושקוף, רגלית אמצע, תושבת לתיקי אוכף ותיקי אוכף נשלפים ועמידים במים, בנפח 18 ליטר כל אחד. מושב רוכב עם שלוש רמות חימום, ידיות רוכב עם שלוש רמות חימום, מגן גחון קשוח מאלומיניום, בעובי של 4 מ"מ, המגן על המצנן, מכלי הדלק הנמוכים והגחון. למפות ניהול המנוע נוספה מפת אקספלורר, הניתנת לעריכה אישית, כולל מצב מצערת "ראלי" חזק במיוחד ואפשרות לשלוט על תשע רמות של בקרת האחיזה תוך כדי רכיבה. בנוסף קיימת מערכת לחיבור הסלולרי ודיבורית הרוכב למפסקי השליטה ומסך האופנוע בטכנולוגיית ה"שן הכחולה".

המשקף הגבוה טוב יותר בדגם האקספדישן ומאוד עזר לי ברכיבת כביש מהירה. רואים טוב יותר את הסביבה וגם בלילה לא תהיה בעיה בשל היותו שקוף לגמרי וללא עיוות בקימורים. הצביעה ספורטיבית, בכחול רויאל יוקרתי עם קווי טופוגרפיה המכוונים אל המרחבים.
התחנה הבאה שלנו היא רכיבה בין הגפנים של גינות מתניה ומנוחה לצד בריכות אקולוגיות ומפל של מעיין הכרמים. מכאן ירדנו אל הבקעה ואל השטח המאתגר. שבילי אדמה תחוחה, מסלעות בערוצים וחם.

image

איך זה מרגיש

לאחר שרכבתי רבות על הדגם הרגיל, ניכר כי השיפור המשמעותי ביותר בדגם האקספדישן הוא מערכת הבולמים, שהופכת את הנורדן לטוב יותר בכביש והרבה יותר טוב בשטח. הבולם הקדמי בקוטר רחב יותר ומהלך ארוך יותר לעומת הדגם הרגיל. בעזרת בולמי האקספלור השתפרה בכביש היכולת להיתקל בקפלי קרקע או בורות ולצאת מסיבוב במצערת חזקה, כשהאופנוע נשאר יותר שליו ויציב. בשטח הבולמים מאפשרים לרכוב בקצב הרבה יותר מהיר ולהרגיש חיבור מצוין עם הקרקע. יכולת הבולמים לעקוב אחרי תוואי השטח טובה יותר ונוחה יותר. בולמי הדגם הקודם טובים, גם שם יש אפשרות כיוון מלאה של מהירות השיכוך והכיווץ בנפרד מראש הבולם (גם תוך כדי רכיבה). ועדיין השיפור בבולמי האקספדישן נפלא לדעתי. עם הדגם הרגיל אפשר לרכוב יפה בשטח, עם האקספדישן אפשר לעשות את זה פשוט מאוד מהר.

image

אל ואדי רשאש הגענו לאחר טיפוס בשטח. עצרנו עם האופנועים בתצפית על הנקיק וירדנו לטבול בעין רשאש. מעיין צלול וצונן, המציץ מתוך מערה בסלע אל נוף מרהיב לבקעת הירדן.
רז הימן, רוכב העל המנוסה, סיפר על חבר שקנה לאחרונה סוזוקי DR650 חדש, שעדיין נמכר כחדש. איך לפני יותר מעשרים שנה ראינו באופנועים האלו כפאר יצירת השטח, כשעברנו איתם הכול. על הכביש ללימודים, בערב לבילויים ובסופי שבוע למדבר. ואיזו כברת דרך מדהימה עשתה הטכנולוגיה עם האופנועים שאנו רוכבים עליהם כאן ועכשיו.

imageלצידו של רז הימן, רוכב העל

רכיבה בשטח עוין

המראה של האקספדישן מרשים ועתיר נוכחות, באופן שמגביר את החשק לרכוב עליו. בקטע שטח מאתגר, אנו עולים בשביל רווי אבנים משוחררות. כדי לצבור מומנטום ויציבות אני מגביר מהירות ונהנה לראות את הכלי הגדול הזה חוצב מעלה את דרכו בביטחון. רכיבה על שני הדגמים באותו תוואי מחדדת את ההבדלים ביניהם. מעבר לקצב הבולמים, מרווח הגחון הגדול בקטגוריה והמיגון החסון מוסיף לביטחון בחצייה של קטעי שטח מאתגרים. הבקרות נותרו חכמות כשהיו והן עובדות בצורה מעולה. במצב שטח, בקרת האחיזה אינה מתערבת יותר מדי ומאפשרת לגלגל להסתבסב במידת מה, כדי לשמור על מומנטום התקדמות. בקרת האחיזה בהוסקוורנה מזהה חריגה פתאומית בסל"ד כדי להבין שהסחרור בלתי רצוי, ושם התערבות הבקרה מורגשת ושומרת על הרוכב. לנורדן שלוש מפות ניהול למצב: כביש, גשם או שטח. האקספדישן מגיע עם מפת ניהול רביעית בשם אקספלורר, הניתנת לעריכה אישית של כל הפרמטרים: תגובת מצערת, בקרת אחיזה ובקרת בלימה. במפה זו ניתן לבחור גם במצב מצערת ראלי, שמוציא בבת אחת את כל הסוסים של המנוע למתפרצת. כמו כן, במפה זו ניתן תוך כדי רכיבה לבחור, בלחיצת כפתור נוחה, מבין תשע רמות התערבות של בקרת האחיזה.

image

צמיגי הפירלי STR (70% כביש / 30% שטח) מספקים אחיזה טובה מאוד בכביש עם תמורה לא רעה בשטח. אבל בקטעים של חול או דרדרת הקוביות הנמוכות לא מצליחות לייצר אחיזה מספיק טובה ומי שמתכוון לבלות הרבה בשטח לבטח יעדיף לשדרג לצמיג יותר קרבי. תיקי הצד גדולים ונוחים לאריזה. הם גם עמידים במים, אך לא בטלטולים של רכיבת שטח אגרסיבית. צריכת הדלק הממוצעת נעה סביב 22 ק"מ לליטר.

image

להיות אדוונצ'ר

לאופנועי אדוונצ'ר יש עבודה קשה. הם צריכים לדעת להתמודד עם סוגי דרך שונים ומגוונים, להיות חזקים מספיק כדי לעמוד בפני קטעים מאתגרים ולשאת עומסי משא כבדים. כל זאת לצד היכולת לספק כוח מנוע חזק, נוחות ותחכום כדי לשמור ולענג את הרוכבים שיוצאים לחצות יבשות ולכבוש אתגרים. האקספדישן הרגיש לי כמו אחד מדגמי האדוונצ'ר המוצלחים. מנוע חזק ומרגש, בולמים איכותיים ונעימים והקוויקשיפטר הטוב ביותר שיצא לי להשתמש. מצב האקספלורר מאפשר לכל רוכב לעצב את אופי הרכיבה המועדף עליו, בהתאם לתנאי השטח. השלדה קלה וחזקה, כאשר סביבה חצבו מאלומיניום את הזרוע האחורית, משולשי ההיגוי, כידון, ידיות ורגליות רחבות כדי לחסוך במשקל ללא פגיעה בעמידות. מרווח הטיפולים בשני הדגמים הינו כל 15 אלף קילומטר.

image

תנוחת הרכיבה נוחה בישיבה ובעמידה, אם כי רוכבים בגובה שמעל הממוצע ישמחו להגבהה קלה של הכידון (קיים כאופציה לתוספת). מכל הדלק נמוך ושומר על מרכז כובד נמוך שמקל על התמרון עם האופנוע. חביקת האופנוע בעמידה נוחה והמשקף הגבוה, אינו מתכוונן, אך גם לא מפריע. לוח השעונים צבעוני וברור ומגני הידיים מפלסטיק קשיח.
המהלך הארוך יותר של הבולמים מגביה את האקספדישן בשני סנטימטרים לעומת הנורדן הרגיל. מכאן שגם המושב גבוה בשני סנטימטרים.
התוספות להן זכה האקספדישן הוסיפו למשקלו כעשרה ק"ג, בעיקר בזכות רגלית האמצע, תיקי הצד, מגן המנוע המסיבי ועוד. מדובר בחמישה אחוז ממשקלו של האופנוע, רובם בחלקו התחתון ותוך כדי רכיבה לא הרגשתי הבדל משמעותי במשקל.

כאמור, דגם הנורדן הרגיל ממשיך להימכר ובעיקרון ניתן לרכוש עבורו בנפרד כל אחת מרשימת התוספות הארוכה, שמגיעות עם האקספדישן. התוספת המשמעותית ביותר היא כמובן הבולמים, אך בכל מקרה מוטב לרכוש מראש את האקספדישן, מאחר והתוספת במחיר הרבה יותר כלכלית ומשתלמת.

image

הייתי שמח לו תיקי הצד היו עמידים יותר והצמיגים קרביים יותר לשטח. רוכב שמחפש אופנוע אדוונצ'ר לשימוש שכולל כביש וגם שטח, יתקשה למצוא דגם מוצלח יותר מהאקספדישן. עם מנוע רב-תכליתי ומרגש, יכולת מצוינת בכביש ובשטח, חבילת אלקטרוניקה מעולה והארגונומיה הנוחה שלו, אני מאמין שאתם תחייכו מאוזן לאוזן בכל הרפתקה על גבו.

מהר יותר, גבוה יותר, חזק יותר

בדרך חזרה אנחנו שוב בפיתולים של דרך אלון, הפעם בכיוון ירושלים. המהירות בישורות עולה, וממחישה לי עד כמה המשקף הקדמי החדש יעיל בהגנה מהרוח.

הקשיחות של בולמי ה-48 מ"מ שומרת על הגלגל הקדמי נטוע היטב בכל סיבוב או יציאה חזקה ממנו. סתיו, המוביל האדיר מחברת "ישראל מוטו אדוונצ'רס", עדיין מלפנים, כשאסף מאחוריו להשלמות צילום אחרונות. קושמרו מריח את הכיוון חזרה לחאן ממנו יצאנו, וכמו סוס אציל הוא עוקף בזהירות את השניים ומתמסר לעיקולים במרץ. אני לוקח את ההזדמנות ומחליט שאני נצמד אליו בדרך ארץ המרדפים. בכל סיבוב, אנחנו מהדקים יותר את הפנייה ברצף של עונג מתפרץ ומתמשך. לא יאומן שלא מזמן התמודדנו עם מדרגות סלע, טבלנו במעיין נובע מן הסלע והרמנו עננים של אבק במדבר. ועכשיו, על אותם אופנועים בכבישים המפותלים אנו רוכבים לסופו של עוד יום על מכונה מתקדמת, שעושה הכול טוב יותר. יותר חזק ונוח בכביש, יותר קשוח ומהיר בשטח. גבולות הפיתוח ממשיכים להימתח ולהביא אותנו למקומות טובים ורחוקים יותר.

צילום הסרטון: אסף רחמים

טבלאות נתונים:

נורדן 901 נורדן 901 אקספדישן
מנוע ארבע פעימות עם שני צילנדרים במקביל ארבע פעימות עם שני צילנדרים במקביל
נפח 889 סמ"ק 889 סמ"ק
מהלך / קדח 68.8 / 90.7 מ"מ 68.8 / 90.7 מ"מ
הספק 105 כוחות סוס 105 כוחות סוס
מומנט 100 ניוטון/מטר 100 ניוטון/מטר
הילוכים 6 + קוויקשיפטר 6 + קוויקשיפטר
קרור נוזל עם מחליף חום מים/שמן נוזל עם מחליף חום מים/שמן
הנעה חשמלית חשמלית
מצמד מצמד מחליק, מופעל מכנית מצמד מחליק, מופעל מכנית
שימון שתי משאבות עם שימון בהתזה שתי משאבות עם שימון בהתזה
הזנת דלק הזרקה הזרקה
מצערת אלקטרונית אלקטרונית
צריכת דלק 22 ק"מ לליטר בממוצע 22 ק"מ לליטר בממוצע
מכל דלק 19 ליטר 19 ליטר
שלדה כרומולי, מנוע נושא עמס כרומולי, מנוע נושא עמס
בלם קדמי רדיאלי עם שני דיסקים בקוטר 320 מ"מ וארבע בוכנות לכל דיסק רדיאלי עם שני דיסקים בקוטר 320 מ"מ וארבע בוכנות לכל דיסק
בלם אחורי דיסק צף בקוטר 260 מ"מ עם שתי בוכנות דיסק צף בקוטר 260 מ"מ עם שתי בוכנות
ABS בוש, כולל ABS בהטייה ומצב שטח, ניתן לניתוק בוש, כולל ABS בהטייה ומצב שטח, ניתן לניתוק
תמסורת סופית שרשרת שרשרת
זווית היגוי 64.2° 64.2°
בולם קדמי מזלג טלסקופי APEX בקוטר 43 מ"מ עם מהלך של 220 מ"מ מזלג טלסקופי אקספלור בקוטר 48 מ"מ עם מהלך של 240 מ"מ
בולם אחורי מונושוק APEX עם מהלך של 215 מ"מ מונושוק אקספלור PDS מהלך של 240 מ"מ
צמיג קדמי 90/90 R21 טיובלס 90/90 R21 טיובלס
צמיג אחורי 150/70 R18 טיובלס 150/70 R18 טיובלס
מרווח גחון 252 מ"מ 270 מ"מ
גובה מושב 854/874 מ"מ 875/895 מ"מ
בסיס גלגלים 1,513 מ"מ 1,520 מ"מ
משקל 204 ק"ג ללא דלק 214 ק"ג ללא דלק
אחריות שנתיים שנתיים
מחיר 105,070 שקלים 115,070 שקלים

image

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - y פיזיו חולון

10 באוגוסט 2023 ב 14:00

כתבה מרתקת כרגיל

2

Ogash Ofer

10 באוגוסט 2023 ב 20:06

אליפות!