חזרה לויקי

קיה

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

יצרנית המכוניות הוותיקה ביותר בקוריאה, שהחלה את דרכה כמפעל לייצור צינורות וחלקי אופניים

חברת קיה נוסדה בשנת 1944 ועסקה בייצור צנרת פלדה וחלקים לאופניים. בשנת 1952 החלה לייצר אופנועים, אחר כך גם משאיות ומכוניות.

בשנת 1986 חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם פורד, וייצרה מכוניות על בסיס כלי רכב של מאזדה (כמו הפרייד, שהיה מבוסס על המאזדה 121).
שיתוף הפעולה הזה פתח בפני החברה את הדרך לשווקי העולם.
בשנת 1998, אחרי שפשטה רגל, נקנתה קיה על ידי יונדאי.

image

קיה רטונה

image

רכב השטח האזרחי הראשון של קיה היה הספורטאג', שתוכנן בעזרת מהנדסי חברת לוטוס. הרכב חלק מכלולים רבים עם הסוזוקי ויטארה (סרנים, מערכת ההגה, מערכת הבלימה, תיבות ההילוכים וההעברה). הייצור של הדור הראשון החל בשנת 1993 והסתיים ב-2002. הדור השני, שהוצג ב-2005, הוא מכונית-אחות ליונדאי טוסון (למבחן דרכים של הספורטאג' דור שני).

ספורטאג' דור ראשון

ב-2003 החלה קיה לייצר את הסורנטו, SUV משפחתי שנבנה בצורה המסורתית של מרכב על שלדה נפרדת. הדור הבא של הסורנטו כבר בעל שלדה אחודה. ב-2008, בצעד שעיתויו עורר לא מעט תהיות, הציגה קיה את הבורגו, SUV גדול, שמובסס על דגם קונספט מ-2005 (למבחן השוואתי של הסורנטו מול יונדאי טארקאן וסאנגיונג רקסטון) .

image

קיה מייצרת גם כלי רכב צבאיים, מבוססים כולם על כלים אמריקאים, כמו ה-M715 וה-M-35. חברת בת שלה, אסיה מוטורס, ייצרה ג'יפים המבוססים על ה-M38, ואחר כך החלה לייצר גם דגמים אזרחיים שלהם, תחילה הרוקסטה (Rocsta), עם מנוע שנלקח מהמאזדה 626, ואחר כך הרטונה (Retona). היום נבלעה חברת אסיה לחלוטין בתוך קיה, והרטונה משווק תחת השם של קיה.

image

קיה סרס CERES רכב ה-4X4 הראשון של קיה בישראל

image

הצד הישראלי

כשהתחיל ייבוא רכבי קיה לישראל, התעוררה בעייה קלה עם שם החברה בעברית. תרגום ישיר של השם KIA (מבוטא קי-א) נראה ליבואן קצת מוגזם ונבחרה פשרה - קאיה. היבואן הנוכחי בחר בשם קיה, אבל כולם ממשיכים לבטא זאת בצורה הקודמת, כלומר קאיה.

כפיר כשריאן: שלוש דקות על... קיה מוטורס

תמונות נוספות של רכבי קיה

image

image

image

image

image

image

image

image