שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: סיטרואן מהארי 4X4

עם הילוך כוח אמיתי, נעילת דיפרנציאל אחורי, מרווח גחון מכובד ומשקל נוצה - רכב הפנאי של סיטרואן, עם 32 כ"ס בלבד, עבר בקלילות במקומות בהם כלים גדולים וחזקים ממנו התקשו לעבור

במשך למעלה מעשור מאז תחילת ייצורו, היה הדה שבו של סיטרואן הרכב המועדף על תושבי האזורים הכפריים של צרפת. הוא היה פשוט, זול, אמין וחסכוני, והכי חשוב – מתליו הרכים ידעו להתמודד היטב עם הדרכים המשובשות באזורים אלה, כך שהאיכר שקנה אותו יכול היה להוביל בבטחה תבניות ביצים לשוק הקרוב מבלי שיישברו.

בשנות הששים התמונה השתנה, כשמתחרה ראוי התייצב מול הדה-שבו - רנו 4. גם הוא היה פשוט, אמין עם מתלים רכים, אבל פחות ספרטני ועם מערכות מודרניות יותר מאשר בפחנוע של סיטרואן. בתגובה, תכננה סיטרואן את הדיאן, שהתבסס על מכלולי הדה שבו אבל עם מרכב בעיצוב צעיר וצבעוני ותא נוסעים מפנק יותר (במקביל, המשיכה החברה לייצר את הדה-שבו הקלאסי, עד להפסקת הייצור כליל ב-1990).

מהארי 4X4. ההבדל הבולט מהדגם הרגיל - הצמיג החלופי על מכסה המנוע

הרכב החדש משך את תשומת לבו של רולנד דה-לה-פויפ (Roland de la Poype), אלוף טיס צרפתי ממלחמת העולם השנייה, שהיה מחלוצי תעשיית הפלסטיק בצרפת. הוא תכנן מעין אמבטיית פלסטיק צבעונית שהחליפה את מרכב הפח של הדיאן – וכך נולד הסיטרואן מהארי (Mehari – מין של גמל מירוץ מהיר), עם מנוע בנפח 602 סמ"ק שסיפק 32 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית עם ארבע מהירויות. למהארי היו שתי דלתות, גג ברזנט, וסקס אפיל שכבש את לב הצעירים.

כמעט עשור לאחר כן, הוחלט לשדרג את יכולות המהארי ולייצר דגם עם הנעה בכל הגלגלים. בניגוד לסיטרואן סהרה, שבו הפתרון להנעה 4X4 היה הוספת מנוע שני (לכתבה על הסהרה), במהארי הלכו על פתרון קונבנציונלי יותר: תיבת העברה עם הילוך כוח (בהפחתה של 2.6:1!) וגל הינע נוסף לסרן אחורי מונע. גם כאן, כמו בסהרה, סימן ההיכר החיצוני הבולט ביותר שהבדיל את דגם ה-4X4 מהדגם הרגיל היה הגלגל החלופי שהותקן על מכסה המנוע.

הילוך הכוח של המהארי 4X4 פעל בשלושת ההילוכים הנמוכים מתוך הארבעה שבתיבת ההילוכים ויחד עם נעילה אחורית מכנית, מרווח גחון מכובד של 24 ס"מ ומשקל נוצה (580 ק"ג) – הרכב הזה עבר בקלילות במקומות בהם כלים כבדים וגדולים יותר התקשו לעבור. בחזית לוח השעונים הזדקרו שלוש ידיות: האחת של ההילוכים, השנייה לשילוב ה-4X4 והשלישית להילוך הכוח. בין שני הכסאות הקדמיים נמצאה ידית נוספת, ששילבה את הנעילה האחורית.

בסה"כ יוצרו רק 1,213 מהארי 4X4, שלושה שמורים בחברת סיטרואן עצמה. לא ברור כמה נותרו מהאחרים, אך כצפוי הם כלים מבוקשים מאוד על ידי אספנים, למרות שקשה מאוד היום להשאיר אותם בכשירות מלאה, מפני שאי אפשר להשיג חלקי חילוף למערכת ה-4X4.

המהארי ה"רגיל"