חזרה לויקי

פורד

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

 

התרומה של הנרי פורד לעולם הרכב ידועה לכולם, ובין השאר יצאו מהמפעלים הנושאים את שמו גם הברונקו, הטנדרים מסדרת F והגפ'ס הצה'לי המוכר גם כ-M151

 

 

הסרט הנע ומודל ה-T ''שנמכר בכל צבע בתנאי שיהיה שחור'' – אלו היו ציוני דרך חשובים ביותר בתולדות הרכב, לשניהם היה אחראי הנרי פורד. את הונו הראשון עשה פורד כמהנדס הראשי של מפעלי אדיסון, וכבר בשנת 1896 בנה את מכוניתו הראשונה.  את החברה שנשאה את שמו, הקים ב-1901 אך לאחר כשנה עזב אותה בעקבות סכסוך עם שותפיו. השותפים שינו את שם החברה לקאדילק...

 

 

 

 

ב-1903 הקים חברה חדשה, שגם היא נשאה את שמו. בין המשקיעים בה היו האחים דודג', שמאוחר יותר הקימו מפעל רכב עצמאי. פורד היתה בין חברות הרכב הבודדות שנשארו בשליטה ובניהול משפחתי במשך שנים רבות (לאתר החברה).

 

 

 

 

את ה''רומן'' עם רכבי שטח החלה פורד באמצע שנות השלושים של המאה העשרים, בייצור משאיות קלות עם הנעה 4X4. בתקופת מלחמת העולם השנייה השתתפה במכרז על הג'יפ ואחר כך גם לקחה חלק בייצורו. בנוסף, יצא ממפעליה גם ג'יפ אמפיבי, פורד GPA, ובמפעלים בקנדה יוצרה המשאית CMP, בדגמים ובמשקלים שונים.

 

 

 

 

בשנות החמישים המשיכה פורד להיות מעורבת בתכנון ובייצור כלי רכב צבאיים, הידוע ביותר מביניהם הוא ה-M151 'MUTT', המוכר בצה''ל כ''גפ''ס'' או ''חמישייה''. את השוק האזרחי של רכבי 4X4 הזניחה פורד לחלוטין (כך עשתה גם ג'נרל מוטורס), והשאירה את המגרש פנוי לחברות ויליס ודודג'. מי שרצה באותן שנים טנדר פורד 4X4, נאלץ להיעזר בשרותיהן של סדנאות שהתמחו בהסבה מהנעה 2X4 ל-4X4 (כמו שעושה היום חברת קוויגלי בוואנים של פורד וג'י.אם).

 

 

 

 

רק בשנת 1959 יצא ממפעלי פורד טנדר אזרחי מצויד בהנעה 4X4 מקורית, שהיה הראשון לשושלת מפוארת בסדרת F, מקור ההכנסה העיקרי של החברה לאורך השנים. ב-1966, כתשובה ל-CJ של ג'יפ ולסקאוט של אינטרנש, הציגה פורד את הברונקו. רכב קטן יחסית, מצויד במנוע 6 בוכנות, בשלוש גרסאות מרכב: פתוח, סגור וטנדר. ב-1978 יצא דגם חדש של הברונקו, שהיה כבר SUV בגודל מלא (FULL SIZE). במקביל, ייצרה פורד את הברונקו 2, שהיה מבוסס על שילדת הטנדר הקל ריינג'ר.

 

 

 

 

סופו של הברונקו 2 הגיע בתחילת שנות ה-90, עם יציאתו לשוק של האקספלורר. במקביל, המשיכה פורד לייצר את טנדרי ה-F, בשלל דגמים, שהתעדכנו מדי כמה שנים. האקספדישן, שהוצג ב-1997, בישר את מותו של הברונקו הגדול. ב-1999 הגיח לעולם האקסקרז'ן, שתואר כ-SUV הגדול מכולם.

 

 

 

 

במהלך השנים הקימה פורד מפעלי ייצור במקומות שונים בעולם, בעיקר באירופה (אנגליה, גרמניה, הולנד), צירפה את לינקולן כחטיבת רכבי היוקרה שלה, רכשה חלק ממניות מאזדה, קנתה את וולוו, את יגואר ואת לנד רובר (שתי האחרונות נמכרו לאחרונה לטאטא).

 

 

 

 

היצע רכבי השטח שלה כולל היום את דגמי פלקס, אדג', אסקייפ, אקספלורר, אקספדישן וכמובן טנדרי ה-F. חלק מדגמים אלה מיוצרים גם כמרקיורי וכמאזדה. באירופה, מיוצר הקוגה על בסיס שלדת הפוקוס. ברכבי היוקרה יש לה את הלינקולן נביגייטור ואת רכבי השטח של וולוו.  מנועים מתוצרתה, על פי הסכם המכירה עם טאטא, ימשיכו לטרטר תחת מכסי המנוע של הלנד רוברים (סיבוב היכרות עם מאזדה טריביוט 2001, תואם פורד אסקייפ).

 

 

 

 

רכבי 4X4 נוספים מתוצרת פורד