מבחן דרכים פולאריס RZR1000 XP4 רייזר Polaris

פולריס מעלה את רף הצד לצד - ובעיקר מאריכה אותו
הרייזר RZR1000 XP4 במבחן דרכים

 

זה כבר נהיה מנהג של מר עורך: ''תגיד, מה אתה עושה מחר? אני יוצא עם כלי כזה וכזה לשטח, בא לך להצטרף?''

ואני, בנסיון לשמור על פאסון עונה בטון אגבי ''אני קצת עסוק, אבל אם אתה ממש מתעקש...''.

המבחן הזה התארגן בלו''ז קצר, אפילו קצר מהרגיל, אבל אם תרשו לי להגניב לכם חלק קטן מהשורה התחתונה – היה שווה את המאמץ...

 

08:53 – אני נכנס למתחם של דל''ב מוטו-ספורט בשורק והלב מתרחב למראה שפע האופנועים, הטרקטורנים והצל''צים.

''בוקר טוב. נעים מאוד. מפתחות בבקשה – רק תצביעו לי על ה-XP4 1000 RZR שלי, אני כבר אסתדר.''

במפגש הראשון איתו הולמים בך הממדים - 370.8 ס''מ אורך ( 11.3 ס''מ יותר מקיה פיקנטו, לדוגמא). לא מספיק מרשים? מה תגידו על בסיס גלגלים של 297.2 ס''מ – קמצוץ יותר מב.מ.וו סדרה 5!

הרוחב והגובה, 162.6 ו-187.3 ס''מ בהתאמה, זהים לאח בעל שני המושבים, מה שרק מעצים את תחושת האורך. אוטובוס...

 

על ההנעה מופקד מנוע בריון: 999 סמ''ק, 2 ציל' בשורה (4 פעימות, גל זיזים עילי כפול), 107 כ''ס ו-9.6 קג''מ, המועברים לגלגלי ''29 דרך תיבה רציפה (PVT) ותיבת העברה עם הילוך כח, כמקובל בתחום.

מערך המתלים – עצמות עצה כפולות מלפנים וזרועות נגררות עם מוטות רדיוס מאחור – מציעים מהלך מעורר תיאבון, עם 40.6 ס''מ מלפנים ו-45.7 מאחור.

מרווח הגחון עומד על 34.3 ס''מ מכובדים. כל הנ''ל שוקל , לפני נוסעים, נוזלים וכבודה (או חול ובוץ), עומד על 723.9 ק''ג בדיוק.

 

9:35 – אנחנו עוד במגרש החניה, וכבר יש לנו טענות. ציפינו לקצת יותר תמורה מכלי שעולה כמו שלוש סוזוקי אלטו ידניות. למשל לטבעות עיגון בתא המטען (הקטן יחסית, 136 ק''ג כושר העמסה).

נכון שיש מתקונים יעודיים, אבל עדיין. בעמדת הנהג יש הגה, מוט הילוכים, כפתור להנעה הכפולה וכפתור לאורות הדרך (לדים, אגב) – וזהו. אין איתותים, מראות, צופר או אפילו בלם חניה!

שני תאי אחסון קטנים ומחזיקי הכוסות לא מצליחים לתקן את הרושם הריק שמשאיר התא. בחו''ל משווק הכלי עם חגורה כמו ברכב פרטי, אך בארץ התקנות מחייבות חגורות עם ארבע נקודות עיגון – אבל המושבים (עמוקים, אבל לא מחבקים) לא מתאימים לחגורות שהותקנו בארץ, והתוצאה לא ממש נוחה או הדוקה.

ארבע דלתות-חצי (או בעצם דלתות רבע – הן ממש סמליות), גג, חצי שמשה קדמית ומיגון תחתון משלימים את האבזור, והכל שלכם תמורת סכום פעוט של 151,000 שקלים. מישהו רוצה לדבר על יוקר המחיה? 

 

10:59 – אני על ההגה, ניצן לידי והצלם שלנו במושב האחורי שמתגלה כבעל מרווח ברכיים גבולי. פנינו לחולות פלמחים, מקום מצוין להרבה חול וחוליגניות, אך לצערנו לא הרבה מעבר – אבל היבואן לא יכל לשנע את הכלי לנקודה לפי בחירתנו (בכל זאת, כמעט אוטובוס...).

בדרך לדיונות, על שביל כורכר ארוך וישר, אני מתחיל בנהיגה מתונה, לומד את הכלי לפני שאני מעז למעוך ת'דוושה – וואט דה פאק?! זה מאיץ חזק. חזק יותר ממה שחשבתי. ומהר מאוד אנו מוצאים עצמנו בקצב דומה למכוניות שעל כביש 4 שמקביל אלינו.

 

ה-RZR מרגיש בבית במהירות הזו, בסיס הגלגלים הארוך תורם ליציבות, והתחושה הכללית נינוחה. רק ההגה הקל מדי פוגם מעט בביטחון. מהר מאוד אנחנו בחולות פלמחים וניצן מנצל את יתרון הדרגה ובועט אותי אל מושב הנוסע.

החול רטוב ודחוס, לא מאתגר את הרייזר גם בהנעה אחורית בלבד, והשילוב של מתלים ארוכים ובסיס גלגלים אדיר בולעים באדישות במפים וקוליסים במהירות שהיתה מנערת את האישונים ליושבי רכב שטח רגיל. עם הנעה כפולה משולבת, וקצת הקפדה על מומנטום, גם המעלות הכי תלולים וארוכים לא מצליחים לעצור את הרייזר העמוס לעייפה. 

 

11:43 – מצלמים. ניצן שולח אותי לרשום הארות ותובנות על הכלי בזמן שהוא מדגמן לאילן התזות חול. אני מסכים, יש לי ברירה? בכל זאת, העורך... אחרי כמה דקות הנסיונות ''לשים את הכלי על הצד'' נגמרות בזה שהכלי באמת על הצד – ואל תאמינו לו שהוא רק רצה לראות איך נראית השלדה, ולא היה לו כח להתכופף.

אחרי הרבה דחיפות ומשיכות – הכלי הזה כבד! – הרייזר שוב על הגלגלים ואני שוב מאחורי ההגה, בעוד ניצן מנחם יד שמאל חבוטה (חגורות שלא ממש מהדקות אותך למושב כבר אמרנו?) ואגו חבול. 

 

12:38 – ממשיכים. ההגה, כמקובל בכלים כאלו, לא ממש מדויק, התגבור (החשמלי) מוגזם והמרכוז כמעט לא קיים. בשל קוצר הזמן, אנחנו נאלצים לבחון את הכלי בעיקר בחול, עם מעט שבילים מהירים ואפס אתגרי עבירות סלעיים, וההתרשמות בהתאם.

על יכולת הספיגה של המתלים כבר דיברנו (אבל כדאי לשים לב שהם עודכנו ב-2015, עם בולמיי 'ווקר אוונס' במקום 'פוקס'). מקסימום מקשיחים בקליק אחד או שניים את שיכוך הכיווץ כדי למנוע מהמתלה האחורי להסגר במצבי קיצון.

מהצד השני, על השביל המהיר הם מאפשרים זוויות גלגול נדיבות, ויחד עם שלדה שגמישותה מופגנת התחושה לא הכי מדויקת או ישירה, ובשינויי כיוון חדים יש השהיה מורגשת בין הפניית החרטום לעקיבת הזנב, שפוגעת בפוטנציאל הפאן. 

 

המנוע, הממוקם מאחור, שופע כח ועם תגובת דוושה מיידית. על בלימת מנוע, כמקובל בכלים עם ווריאטור, אין כל כך מה לדבר, לפחות לא ביחס ההעברה הגבוה. הבלמים, ארבעה דיסקים, מציעים עוצמה טובה, אך היינו שמחים לנשיכה ראשונית יותר חזקה, כמו גם יותר רגישות ומשוב מהדוושה.

 

 

15:58 – זמן לחזור. אף אחד מאתנו לא באמת מיצה את מלוא הפוטנציאל - לא של ה-RZR ולא של עצמו איתו. אבל למרות זאת השורה התחתונה ברורה: אין בנמצא הרבה כלים שיוכלו להתמודד עם היכולת של ה-RZR לנייד במהירות – ובכיף – ארבעה אנשים בשטח. ורק בעיה אחת ויחידה עומדת מול שורה זו – וזו שורת המחיר...

 

נתונים טכניים RZR Polaris 

מנוע

רוחבי, 2 ציל', 999 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, 8 שס'

הספק/סל''ד 107 כ''ס,

מרכב

הנעה אחורית/כפולה

הילוכים אוטו' רציפה (CVT)

בלמים ק'/א' דיסק/דיסק

צמיגים ק/א 29x9-14 / 29x11-14

מידות

בסיס גלגלים 297.2 ס''מ

אxרxג 370.8x162.6x187.3 ס''מ

משקל 723.9 ק''ג

מהירות מרבית (מבחן) 115 קמ''ש

מחיר

מחיר 151.000 ש''ח

אחריות 12 חודשים

 

תודה ליונדאי על העזרה בהפקת הכתבה.

תגובות

1 תגובות

1

opherc

19 בפברואר 2015 ב 20:32

כתבה סתמית , תמונות לא רציניות , אין

סרטונים
ממש מאכזב.