שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מסלול טיול אל נחל חמר שבדרום מדבר יהודה

מסלול טיול לחלק הדרומי של מדבר יהודה המשלים את 'הטרילוגיה' של חוצה מדבר יהודה מצפון לדרום, כששני המסלולים הקודמים פורסמו כאן מרץ ואפריל. תחילתו של המסלול בשבילים העוברים מעל מצוק ההעתקים דרומית למצדה בואכה מעלה יאיר וסופו בשביל המקסים המתפתל במקביל ומעל המצוק של נחל חמר.
המסלול נוח גם לאופנועי שטח ודו'ש וגם לרייזרים (צל'צ) למיניהם שמגיעים לשטח על נגרר ויכולים גם לנסוע על הכביש (בהתחלה ובסוף המסלול).

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

ערד, בקעת קנאים, כפר הנוקדים, הר בן יאיר, מצדה, נחל קנאים, נחל רחף, נחל יעלים, נחל מורג, נחל פרסה, מעלה יאיר, ים המלח, נחל בוקק, צוק תמרור, נחל זוהר, גבעת זרון, נחל חלמיש, נחל חמר, נחל שלהבת, צומת חתרורים.

קישורים למסלולי הטיול הקודמים:

מסלול טיול למרכז מדבר יהודה - 08/04/2015

מסלול טיול ללב מדבר יהודה - 06/03/2015

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול טרשי ובעבירות קלה לרכב גבוה עם הילוך כוח ובעבירות בינונית לרכב שטח רך (ג'יפון) נמוך וללא הילוך כוח.

חובה לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים כשמסביב רב השטח הינו שמורת טבע מוכרזת.

בכל מקרה אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.

אורכו של המסלול 63 ק''מ רק בשטח! המסלול יארך בין 5 ל-7 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה והעצירות.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול:

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 12 נקודות ציון ל-GPS בפורמט של נביגייד / Naviguide הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש ב- מפה של סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000.

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.

שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.


קישור לכתבות הניווט באתר השטח (מומלץ להתחיל עם כתבה מספר 1...).

הכנת אמצעים למסלול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מס' 11 (דרום מדבר יהודה),

מצפן ומכשיר GPS,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום מלא בשטח.

תחילת המסלול:

בכיכר הכניסה לעיר ערד שעל כביש 31, כ-140 ק''מ מתל אביב.

נ.צ. 1 - ערד

מתחילים ומאפסים מד אוץ

בכיכר הכניסה פונים צפונה לתוך העיר ערד, בגובה של 630 מטרים מעל פני הים.

0.05 ק''מ בכיכר הראשונה, למרגלות מלון ענבר, פונים ימינה לכיוון משטרת ערד.

0.9 ק״מ בכיכר פונים ימינה עם השלט לכיוון מצדה .

2.3 ק''מ בצומת כידוד, בקצה המזרחי של הבתים של ערד, פונים שמאלה לכביש 3199 לכיוון מצדה .

11 ק''מ עוברים את שביל הכניסה לברכת צפירה משמאל לכביש (סימון שבילים שחור) וחוות הנוקדים מימין וממשיכים לרדת עם הכביש לכיוון מצדה.

17.7 ק''מ משמאל לכביש עוברים למרגלות הר בן יאיר הנישא לגובה של 383 מטרים.

21.4 ק''מ שביל מסומן בירוק מימין לכביש עם השלט לכיוון מעלה יאיר, בגובה של 90 מטרים מעל פני הים.

נ.צ. 2 - צומת כביש - שביל ירוק

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ונוסעים דרומה עם השביל המסומן בירוק.

2.0 ק''מ השביל נוסע בתוך ערוץ נחל קנאים.

3.2 ק''מ חוצים שביל רגלי המסומן באדום.

4.7 ק''מ חוצים שביל רגלי המסומן בשחור משמאל ומצפון לדרך.

5.6 ק''מ חוצים שביל רגלי המסומן בשחור משמאל ומדרום לשביל הירוק.

6 ק''מ חוצים את הערוץ של נחל רחף.

13.4 ק''מ משמאל לדרך עץ השיטה שמעל נחל יעלים - מקום מצוין להפסקת קפה וגם ארוחת בוקר.

13.7 ק''מ חוזרים לשביל הרכב המסומן בירוק וחוצים את ערוץ נחל יעלים.

14 ק''מ צומת T בסימן שבילים ירוק וכחול.

נ.צ. 3 - צומת ירוק כחול

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה עם השביל המסומן בכחול.

0.1 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ומזרחה עם השביל המסומן בכחול.

0.9 צומת שבילים בו השביל הכחול מתעקל שמאלה לכיוון מעלה יאיר ואילו אנחנו פונים ימינה ומטפסים מזרחה לתצפית מראש מצוק ההעתקים על ים המלח.

1.0 ק''מ קצה מצוק העתקים, מעל מעלה יאיר וכביש 90, עם תצפית מזרחה לברכות האידוי של מפעלי ים המלח (ים המלח הדרומי), תעלת המים המזרימה את מי ים המלח מצפון לעבר בריכות האידוי ולעבר בתי המלון.

נ.צ. 4 - תצפית מעלה יאיר

מאפסים מד אוץ

ים המלח מתייבש

ים המלח, הנקודה הנמוכה ביותר על פני היבשה בכדור הארץ, נמצא במרכז השבר הסורי- אפריקאי המפריד בין הלוח הערבי ממזרח ללוח האפריקאי עליו נמצאת ארץ ישראל. נכון להיום גובהו של ים המלח הוא מינוס 420 מטרים, מפני הים התיכון, ומכיוון שכל שנה מפלס המים יורד כך מעמיקה הנקודה הנמוכה ביותר. ים המלח מכיל מלח בריכוז גבוה פי עשרה מהים הפתוח, ובמספרים: ריכוז המלחים בים המלח הינו 34% ואילו בים התיכון רק 3.5%. בזכות כך זוכה ים המלח גם לתואר של האגם המלוח ביותר על פני כדור הארץ. רמת המליחות הגבוהה אינה מאפשרת חיים ולכן נקרא ים המלח גם ''ים המות''.

מפלס ים המלח יורד בשנים האחרונות בקצב גבוה ולכך מספר סיבות: סכר דגניה, בדרום הכנרת, מונע ממי הכנרת לזרום לעבר נהר הירדן, נהר הירמוך המתחבר לנהר הירדן מדרום לכנרת סכור גם הוא וזאת על מנת לאסוף מים עבור מדינת ירדן וגם כל הנחלים שזרמו עד לא מזמן לעבר הירדן ולעבר ים המלח, בעיקר מצד מצוק ההעתקים הירדני, סכורים ומימהם מוזרמים לשימוש חקלאי או לשתיה. בנוסף לסכרים האידוי הטבעי על ידי השמש מתוגבר על ידי האידוי בבריכות האשלג של מפעלי ים המלח, הישראלי והירדני. הנסיגה גורמת להיוצרות הבולענים ולחוף הים להתרחק ממתקני החוף. מלונות ים המלח הישראלים סמוכים לבריכות האידוי, שמפלסן דווקא עולה בגלל המלח ששוקע על הקרקעית, סובלים משינוי מפלס הים ועבורם התחיל ''לקצור'' את המלח בקרקעית הבריכות על מנת להוריד את מפלס המים.

התקווה לעתיד ים המלח הוא פרויקט ''תעלת הימים''. הרעיון מאחורי הפרוייקט הוא חיבור בצינור בין ים סוף, ממרץ אילת, צפונה לאורך הערבה ועד לים המלח. הפרויקט הוא מפעל בינלאומי הנועד לייצר חשמל ומים לירדן ולפלסטינאים, בשאיפה גם להאט את קצב ירידת מפלס המים וליצור פרויקט של שלום בין השכנים של ''ים המוות''.

ים המלח מתייבש

מאפסים מד אוץ

חוזרים לאחור ומערבה על השביל המסומן בכחול.

0.9 ק''מ צומת עם שביל המסומן בשחור משמאל לדרך.

נ.צ. 5 - צומת כחול שחור

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה לשביל המסומן בשחור.

1.9 ק''מ חוצים את ערוץ נחל פרסה.

2.4 צומת T עם השביל המסומן באדום. פניה שמאלה ונסיעה של כ-600 מטרים מובילה לתצפית מעל מעלה בוקק.

נ.צ. 6 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה עם השביל ההמסומן באדום הנע במקביל לערוץ נחל פרסה.

3.1 ק''מ צומת T עם השביל המסומן בשחור.

נ.צ. 7 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה עם השביל המסומן בשחור.

2.2 ק''מ חוצים את ערוץ נחל שעט.

5 ק''מ חוצים את ערוץ נחל בוקק ואת השביל הרגלי הירוק העובר לצידו.

6.4 ק''מ צומת עם שביל מסומן בכחול מימין,השביל הכחול מוביל לקידוח הנפט הנטוש של צוק תמרור ואנחנו ממשיכים דרומה עם השביל המסומן בשחור.

7 ק''מ מפגש עם כביש 31 בסופו של השביל המסומן בשחור.

נ.צ. 8 - כביש 31

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה במורד הכביש - זהירות בעלייה לכביש!

1.1 ק''מ שביל מסומן באדום מימין לכביש.

נ.צ. 9 - חזרה לשטח

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ודרומה עם השביל המסומן באדום.

לאחר תחילת השביל האדום רואים צוק ובאמצעו פתח מערה מרובע של גבעת זרון, בגובה של 56 מטרים.

0.6 ק''מ צומת בו פונים ימינה עם השביל המסומן באדום, כשממול וישר שני מבנים של חדר בודד בתצפית יפה מזרחה לעבר נווה זוהר.

1.1 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ודרומה עם השביל המסומן באדום.

1.2 ק''מ חציית נחל חלמיש.

3.4 ק''מ השביל מתעקל ב-90 מעלות מעל נחל חימר - תצפית מדהימה לעבר הנחל העמוק.

מכאן מתחיל שביל מקסים המתפתל מעל המצוק של נחל חימר ובמעלה הנחל לכיוון מערב.

10.4 ק''מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בערוץ נחל שלהבת.

נ.צ. 10 - צומת אדום וכחול

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה במעלה נחל שלהבת.

0.2 ק''מ מתחברים לשביל הכבוש המגיע ממחצבות הר חתר שמימין וממזרח לצומת.

נ.צ. 11 - השביל הכבוש

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה על שביל המשאיות הכבוש - זהירות מתנועת המשאיות!

2.2 ק''מ סוף השביל במפגש עם כביש 258 המחבר את צומת חתרורים מצפון לצומת צפית מדרום.

נ.צ. 12 - כביש 258

מאפסים מד אוץ

עד כאן כ- 63 ק''מ של מסלול מדברי, מתוכם 40.5 ק''מ בשטח

פניה ימינה על הכביש מובילה לצומת חתרורים לכיוון ערד ולים המלח.

פנייה שמאלה מובילה לצומת צפית לכיוון דימונה ולכביש הערבה.

להתראות בטיול הבא...

עופר

עד כאן כ- 63  ק''מ של מסלול מדברי, מתוכם 40.5 ק''מ בשטח

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

רשימת נקודות ציון וקובץ למחשב ברשת ישראל ישנה

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

רשימת נקודות ציון וקובץ למחשב ברשת ישראל ישנה

נקודות ציון ברשת ישראל הישנה


נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1073711

169994

2

1080870

182469

3

1070874

182047

4

1071050

182997

5

1070837

182210

6

1068602

182858

7

1069711

180156

8

1064267

180104

9

1063481

180869

10

1062443

173757

11

1062591

173677

12

1062247

171935

תמונות ממסע אופנועים - מרץ 2015:

תמונות ממסע אופנועים - מרץ 2015:תמונות ממסע אופנועים - מרץ 2015:תמונות ממסע אופנועים - מרץ 2015:תמונות ממסע אופנועים - מרץ 2015:תמונות ממסע אופנועים - מרץ 2015:תמונות ממסע אופנועים - מרץ 2015:תמונות ממסע אופנועים - מרץ 2015:תמונות ממסע אופנועים - מרץ 2015:

תגובות

13 תגובות

1

ShayGV

10 במאי 2015 ב 11:33

יש בעיה בקובץ ה GPS

הנקודה הראשונה לא נכונה.
בכל מקרה תודה על המסלול נראה נחמד.

2

Ogash Ofer

10 במאי 2015 ב 13:58

יש בעיה בקובץ ה GPS

ShayGV כתב/ה:
"הנקודה הראשונה לא נכונה.
בכל מקרה תודה על המסלול נראה נחמד. "
אכן תקלה בנ.צ. הראשון בקובץ. תוקן והקובץ הוחלף. תודה, עופר

3

Danieladar

20 במאי 2015 ב 17:55

יוצאים מחר לטיול

זה בין המסלולים הבודדים שלא עובר בשטחי אש.
בתמונות הוא לא נראה מלהיב.
מקווה שיהיה מעניין. פרטים בהמשך

4

Ogash Ofer

20 במאי 2015 ב 19:33

יוצאים מחר לטיול - תיהנו

Danieladar כתב/ה:
"זה בין המסלולים הבודדים שלא עובר בשטחי אש.
בתמונות הוא לא נראה מלהיב.
מקווה שיהיה מעניין. פרטים בהמשך"
אני חושב שהוא מאוד יפה. אין בו אתגרי עבירות אבל השממה מיוחדת. אשמח למשוב כשתחזרו...

5

momo_momo

14 ביוני 2015 ב 21:44

אפשרי כטיול ליל ירח ?

אפשר לעשות אותו בליל ירח מלא ?

6

Ogash Ofer

15 ביוני 2015 ב 08:31

אפשרי כטיול ליל ירח ?

momo_momo כתב/ה:
"אפשר לעשות אותו בליל ירח מלא ?"
באופן עקרוני זה מסלול מצוין לטיול לילה. באופן מעשי מדובר בשמורת טבע וע''פ החוק אין לנסוע בלילה בשמורות טבע כי זה מפריע לפעילות של חיות הלילה המחפשות מים במדבר.

7

g_barash

13 באוקטובר 2015 ב 16:49

עבירות לסנטה פה

עופר שלום, האם אני צפוי לבעיות עבירות ואם כן באילו נקודות בנסיעה עם יונדאי, סנטה פה
תודה
גיא

8

Ogash Ofer

13 באוקטובר 2015 ב 18:08

עבירות לסנטה פה

g_barash כתב/ה:
"עופר שלום, האם אני צפוי לבעיות עבירות ואם כן באילו נקודות בנסיעה עם יונדאי, סנטה פה
תודה
גיא
"
המסלול אפשרי לסנטה-פה (4X4 כמובן).  עם מעט קטעי עבירות - בעיקר במעברי הערוצים החוצים את המדבר.

9

g_barash

14 באוקטובר 2015 ב 21:08

עבירות לסנטה פה

כמובן 4X4 - המון תודה

10

liran 5

23 במרץ 2016 ב 15:13

מסלול טיול אל נחל חמר שבדרום מדבר יהודה

מה לגבי יונדאי טוסון 4X4 מהדגם הקודם ?
עובר חלק או משפשף טמבון ?

11

Ogash Ofer

23 במרץ 2016 ב 21:13

מסלול טיול אל נחל חמר שבדרום מדבר יהודה

liran 5 כתב/ה:
" מה לגבי יונדאי טוסון 4X4 מהדגם הקודם ?
עובר חלק או משפשף טמבון ? "
לטוסון המסלול יהיה מאתגר אך בהחלט אפשרי!

12

אורח/ת

09 באפריל 2017 ב 22:07

סובארו אאוטבק

הי, אנחנו ממש חדשים בתחום. יש לנו סובארו אאוטבק עם מיגון גחון. אפשרי לנו? מומלץ? אם לא - יש לך המלצה על מסלול מעניין אחר באזור?

13

Ogash Ofer

10 באפריל 2017 ב 09:54

סובארו אאוטבק בדרום מדבר יהודה

אורח/ת כתב/ה:
"הי, אנחנו ממש חדשים בתחום. יש לנו סובארו אאוטבק עם מיגון גחון. אפשרי לנו? מומלץ? אם לא - יש לך המלצה על מסלול מעניין אחר באזור?"
אפשרי - אך דורש נהג שמכיר את זוית הגישה והנטישה של הרכב - כדי לעבור את המכשולים ללא נזקים לפגושים.