שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים - סוזוקי ויטארה SUZUKI Vitara

הויטארה חוזר עם פנים חדשות, יומרות להצלחה, וכיוון חדש שממוקד במטרה וותיקה. יצאנו לבדוק האם הוא פוגע בה

 

נגני נגני ויטארה

 

 

בניגוד לדעה הרווחת, עולם הרכב משתנה באופן תדיר ומהיר. כשהושק הויטארה (1988) הוא היווה חידוש; תחום השטח נשלט אז על-ידי כלים גדולים ומגושמים. הויטארה היה מהחלוצים שהציעו SUV קומפקטי והראשון שהביא בשורה זו לכאן.

ולא שזה היה צריך להפתיע. סוזוקי הרי לימדה את כולם איך עושים רכב שטח קטן וקשוח עם הסמוראי שכבש את מזרח אסיה. זמן לא רב אחרי שהויטארה הגיע לכאן, הביאה דייהטסו את הפרוזה (הושק ביפן ב-1984), ובתחילת שנות התשעים כיכבו השניים בדרבי מקומי.

הויטארה והפרוזה התבססו על מבנה רכב השטח המסורתי עם שלדה נפרדת והנעה אחורית אך התחברו לצורך בכלים קטנים, זולים ושימושיים יותר. וצורך, כמו כל וואקום, סופו להתמלא.

 

טויוטה, עם השקת ראב4 (1994), רכב הפנאי הראשון, עשתה את המתבקש: השאירה את הממדים הקומפקטיים, העיצוב הכריז ''שטח'', אבל הבסיס – רצפה, ציריות הנעה, מתלים – היה של מכונית נוסעים.

בהתחלה זה הלך לאט, אבל ההמשך היה מהיר; חטיבות התכנון והפיתוח של עולם הרכב עבדו שעות נוספות, והיום כל מותג שמכבד את עצמו מציג מספר דגמי פנאי ומוסיף גרסאות כמו-שטח למכוניות מוכרות.

ניסאן היא שהתניעה, דרך הג'וק המעוצב, את אחד המהלכים החשובים בתחום הפנאי: קטן ועממי. דווקא סוזוקי, החלוצה מפעם, התעכבה בחדירה. כדרכם, אהבו בחברה הקטנה לבלבל אותנו ולצופף את המבחר, ונראה היה כי הקרוסאובר הוא ההצעה של סוזוקי לרכב פנאי קטן.

בתערוכת פרנקפורט לפני שנתיים חשפו בחברה כוונות ליצירת רכב ממוקד יותר על אותו בסיס, בדמות הקונספט 4-iV, וזה הושק בהמשך כויטארה.

 

עושים פוזה

 

 

כשאני אוסף את אילן הצלם בדרך לרמות מנשה ברור לי שהוא יתלהב מהצבעים הפוטוגניים: ברונזה מטאלי בשילוב גג לבן וחישוקים מעוטרים בשחור. סוזוקי אינה חלוצה ב''התאמה אישית''; היא שמרנית מדי לכך – אבל היא זולה יותר מהמקובל: רק 3000 שקלים לצביעה הדו-גוונית. העובדה שאנשי סוזוקי הם שועלי שביל מנוסים בולטת במראה החיצוני המאוד ממוקד-שטח והמשלב פריטי עיצוב מדורות שונים של הויטארה.

מרכיבים אלה בולטים בשבכה, בכנפיים האחוריות המנופחות ובכונסי האוויר בדופן. גם הרווח בין בתי הגלגל לצמיגים יוצר תחושה מוגבהת ו''אווירת שטח''.

הויטארה יוצר אשליה שמדובר ברכב שטח של ממש גם בגלל תנוחת הישיבה הגבוהה ועיצוב אנכי של סביבת הנהג. מיקום השעון באופן נפרד, בין פתחי האוורור העגולים, מזכיר את הטריפל-מטר, אותו סט מחוונים שהיה מקובל בעבר ברכבי שטח.

ובכלל בסביבת הנהג ניתן לראות רטרו למרות שעבור רבים מהבוחנים, וכותב שורות אלה ביניהם, פנים הרכב פשוט וקצת מיושן. הרשימה מגוונת: מתפעול מחשב הדרך (לחצן בלוח המחוונים) ומערכת השמע (והגרפיקה של התצוגה שלה), דרך פתחי האוורור ותאורת הפנים ועד תא הכפפות וסכי השמש. נכון, הרבה דברים דומים לאלה שבסוזוקי קרוסאובר, אבל שם התחושה הכללית יותר איכותית. הויטארה מפצה על כך ברשימת אבזור נאה.

ברגע הראשון נראה שהמרחב מאחור מעט מצומצם, אבל בזכות תנוחת הישיבה הזקופה המרחב לרגליים מספק. נוסע שלישי יתקשה לשבת במרכז גם כי הרכב מעט צר וגם בגלל שהקונסולה המרכזית גולשת לאחור. תא המטען גדול ביחס לקבוצה ויש לו רצפה כפולה. 

 

עושים אבק

 

 

אילן מחפש צבעוניות בנוף, אבל המציאות המאובקת של סוף אוגוסט לא עוזרת לו. ניאלץ לשחק בצלליות שיוצר האבק שהרמנו. תוך חיפושי הלוקיישן האבוד אני מגלה שהניסיון העשיר של סוזוקי בשטח משתלם. בזכות פעולת המתלים הויטארה יוצר תחושה שהוא הרבה יותר חסון מרוב הכלים המקבילים. המתלים מזכירים (בקטנה) רכב שטח כמו פעם, עם התנודות בבלימה/האצה על ציר האורך, כאילו מדובר ברכב כבד יותר.

כן, הוא לפעמים מקפץ באופן מורגש על אבנים ובורות אבל איכשהו תמיד מסתדר ויוצר תחושה של עמידות שנוטעת ביטחון ומאפשרת לצלוח שבילים במהירות. פעולת מערכת ההנעה הכפולה זורמת, ואני מניח שרבים יופתעו מהיכולת, ואפשרות הנעילה של הדיפרנציאל המרכזי רק מוסיפה. לויטארה גם בקרת נסיעה במורד, אך זו מאפשרת מהירות גבוהה מדי.

נוחות הנסיעה נאותה רוב הזמן, גם אם במצבים מסוימים חיבורי כביש ושברים מורגשים יותר מהרצוי. הדבר קורה בייחוד בעיר ובנסיעה איטית, כאשר דווקא הדברים הקטנים פוגעים במפתיע בשלווה היחסית. עם זאת, מחוץ לעיר המצב טוב יותר.

 

אנחנו ממהרים לחזור והכבישים המתפתלים באזור מהווים הזדמנות מצוינת עבור הויטארה להפתיע בהתנהגות תוססת ומהנה. הסוזוקי אינו מצטיין באחיזה מרשימה אבל מגיב נכון ובאופן מהנה להרפיות מהמצערת שגורמות לאחוריים לפסוע קלות. חבל שההגה אינו שותף לחגיגה ומשדר תחושה קצת מלאכותית, ושינויי המשקל שלו אינם פרוגרסיביים מספיק. הבלמים עמדו היטב במשימות.

 

עושים רעש

 

 

הויטארה חמוש במנוע ה-1.6 ל' 120 כ''ס שפגשנו כבר בקרוסאובר, אלא שכאן הוא משודך לתיבה אוטומטית רגילה (6 הילוכים) ולא רציפה. ההספק אינו גבוה ביחס למתחרים אבל בזכות משקל קל יחסית, הביצועים מספקים ובמציאות טובים ממה שרומז נתון ההאצה (0-100 קמ''ש ב-13 שנ'). עם זאת, בהשוואה למנועי הטורבו העכשוויים, כאן צריך ללחוץ לא מעט על המצערת והתחושה היא כי המנוע מתאמץ. 

 

אבזור ועוד

 

 

לגרסת ההנעה הקדמית בקרת אקלים (אזור אחד), מערכת שמע עם בלוטות', חישוקים קלים ובקרת שיוט. לכפולת ההנעה גם תאורת לד קדמית, חישוקים צבועים, ריפוד אלקנטרה, מפתח חכם וחיישני חניה היקפיים; כל אלה עושים גרסה זו לחבילה טובה אף יותר.

 

מידות טובות

 

 

הויטארה החדשה התכווצה מול הגרנד-ויטארה המוחלפת, אך למעשה היא גדולה מהויטארה המקורית. לדגם ההוא היה בסיס גלגלים כמו של מכונית מיני, 230 ס''מ (קטן מאלטו) ואורכו היה 365 ס''מ מול 250 ס''מ ו-417 ס''מ כיום. גם גרסת חמש הדלתות הארוכה יותר הייתה קצרה מהדור הנוכחי (248 ס''מ ו-410 ס''מ). לעומת זאת, הויטארה של אז היה גבוה יותר. לדור 2 (עד 2006) היה בסיס גלגלים כמו המקורי, אבל האורך היה כמו של הדגם החדש.

להשקה של סוזוקי ויטארה 2015

 

 

סוזוקי ויטארה 2015 SUZUKI Vitara

 

 

מנוע

מנוע 4, ציל רוחבי, 1586 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס'

הספק/סל''ד 120 כ''ס/6000

מומנט/סל''ד 15.9 קג''מ/4400

מרכב

הנעה כפולה

הילוכים אוטו', 6 היל'

מתלה ק'/א' מקפרסון/קורת מתח

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר מובילאיי, בקרת נסיעה במורד

צמיגים 215/55-17

מידות

בסיס גלגלים 250 ס''מ

אxרxג 417.5x177.5x161 ס''מ

משקל 1185 ק''ג

נפח תא מטען 375 ליטר

מהירות מרבית 180 (יצרן) קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש 13.0 (יצרן) שנ'

צריכת דלק (יצרן) 12.0 ק''מ/ל'

מחיר

מחיר 133,000 שקלים (מבחן 137,000 שקלים)

אחריות 36 חודשים
 

 

סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:

 

סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:סוזוקי ויטארה 2015 בטיול שטח לקראת פרסום מסלול טיול:

תגובות

6 תגובות

1

poli1

11 בדצמבר 2015 ב 07:32

נסיון פתטי ליח"צ של פרייבט שקשר שלו לשטח

הוא רק "בעזרת השם" פשוט בדיחה גרועה

2

דורית נשר

11 בדצמבר 2015 ב 09:50

נסיון פתטי ליח"צ של פרייבט שקשר שלו לשטח

היי פולי, אני תמימת דעים איתך בעניין השטח, נסעתי בויטארה החדשה בשטח השבוע, אין קשר בינה לבין שטח. אבל אתה טועה בעניין הנסיון ליח''צ את הויטארה בכתבה. אין כאן נסיון ליח''צנות, הכתבה פשוט לוקה בחסר- זה לא מספיק להבין במכוניות ולדעת לכתוב, צריך גם לדעת לנהוג. 

3

Ogash Ofer

11 בדצמבר 2015 ב 16:45

נסיון פתטי ליח"צ של פרייבט שקשר שלו לשטח

poli1 כתב/ה:
"הוא רק בעזרת השם פשוט בדיחה גרועה"
אני לא הייתי כזה שלילי לגבי הויטרה. זה נכון שהוא רחוק מאוד (וחסר הילוך כוח) למול הויטרה ''של פעם'' וגם מול הגרנד ויטרה. אך מול עדר הג'יפונים שמגיעים רק עם הנעה בודדת ונהנים בעיקר מצורה של רכב שטח (ראו תגית: ג'יפון הנעה בודדת) הויטרה מציע אפשרות לטייל ועם יכולת נהיגה וניווט נכונה גם להיכנס עמוק לשטח. וכבר צילמתי עם הויטרה שני מסלולי טיול בעבירות קלה מאוד! אבל עם קודמו לייצור - הסוזוקי קרוס אובר צילמתי כמה מסלולים בעבירות ''נחמדה'' כשהויטרה החדשה הוא רכב טוב יותר בשטח!  

4

Ogash Ofer

11 בדצמבר 2015 ב 16:48

מסלולי טיול שצולמו עם הסוזוקי קרוס אובר

מסלול טיול: מפארק קנדה לנחל כפירה - 19/09/2014 

מסלול טיול בטיפוס נחל זנוח - 18/04/2014 

מסלול טיול בשמורת פורה - 14/03/2014 

מסלול טיול מלב ההר ועד לרום כרמל - 14/02/2014 

5

Ogash Ofer

11 בדצמבר 2015 ב 18:40

הוספתי תמונות מקצת שטח ברמת אבישור

מתוך מסלול טיול שיעלה לראש האתר בסוף שבוע הבא:
קישור למסלולי טיול באתר

6

אורח/ת

13 בדצמבר 2015 ב 00:20

נסיון פתטי ליח"צ של פרייבט שקשר שלו לשטח

בעקרון תגובה 2 צודקת אבל למעשה אין ברירה. סצנת השטח קטנה מאוד, אין באמת הרבה רכבי שטח שמגיעים לפה ואין כל כך למי לכתוב ועל מה, ולכן, כדי להתקיים, עיתונאי שטח, גם רציניים נאלצים ליישר קו ולעבוד עם מה שיש, גם אם לפעמים בצורה קצת מאולצת משתדלים בכח למצוא איזה תכונה שתאפשר לחבר את הרכב לעולם התוכן של השטח. בתכלס זה די מיותר כי אותו מיעוט של גיפאים וכמעט כל מי שקורא ועוקב אחרי תכנים באתר מסוג זה, ומגיב ומוחה, לא יטייל עם סוזוקי קרוס אובר או דומיו, וההמונים שקונים את הרכבים האלה, ממש לא מעניין אותם אותו חיבור מאולץ לשטח אמיתי כי הם לא קונים את הרכבים האלה עבור טיולים אלא בגלל עיצוב וכדי לשבת גבוה וכו. הכתבים באמת מנסים למצוא איזה ערך אמיתי שקיים במכוניות אלה לעומת פרייבט, כדי לייצר תוכן ולעזור למשחק השיווקי הזה להמשיך להתקיים, שוב מחוסר ברירה, בטוח שהיו מעדיפים לכתוב על הגרסאות החדשות של גיפים "אמיתיים", פשוט אין הרבה כאלה כבר ומעט מאוד אנשים באמת קונים אותם.