שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

הדרכת נהיגת שטח אישית - יער בן שמן 4/1/16

כל הורה יודע שבשיעור פרטי הילדים מתקדמים הרבה ומהר יותר מאשר בכיתה. כך גם בהדרכת נהיגת שטח אחד על אחד שהיא פחות או יותר האופטימלית. יצאנו לשטח בבוקר חורפי, מדריך אחד, חניך אחד, טויוטה פראדו אחד והרבה בוץ חלקלק. היה כיף, מעשיר ומלמד.

image

עומר, יומיים לפני גיוס לצה''ל, כבר בעל ותק בטיולים. אבל ברגל, לא בנהיגת שטח. בבוקר חורפי אחד של תחילת ינואר, שבו מזג האויר ריחם עלינו קצת ושמש ביישנית הפציעה מעט מבין העננים אחרי סופ''ש סוער במיוחד, הוא הגיע מהדרום לבן-שמן ללמוד את היסודות לתורה שגם הותיקים בעלי עשרות שנות ניסיון אף פעם לא מפסיקים ללמוד ולהעמיק בה.

image

רכב השטח שעומר הגיע עימו– טויוטה פראדו קצר-בנזין של אבא, רכב שטח מתחילת העשור הקודם, אוטו ''של פעם'', גבוה, חסון, כמו שצריך, כמו שאנחנו אוהבים. ממבט קצר על הרכב ומתחתיו אפשר להבין שבעליו כנראה יודע משהו בנושא, כי הרכב אולי לא משופר ומסובב ראשים, אבל הוא ממוגן ומצויד ברוב הפריטים הדרושים להתנהלות נינוחה בשטח – צמיגי AT, ציוד חילוץ מגוון, מדחס אויר עם מיכל חיצוני וכו'.

image

התחלנו בקפה שחור חם, ובהסברים על מבנה רכב 4X4 ומערכותיו, בדגש על רכב-שטח המסורתי כמו הטויוטה פראדו, שעדיין לא מצויד במערכות האלקטרוניות המודרניות שיודעות לעשות קסמים אבל מעקרות מכל תוכן את מרכיבי הנסיון, הידע וה''רגש'' החיוניים לנהג שטח טוב ברכב ישן יותר. דיברנו על ההבדלים בין מערכת הנעה כפולה מזדמנת מול קבועה, על תיבות הילוכים, על תיבות העברה, על דיפרנציאלים ונעילות, מבנה מערכות מתלה וחשיבותם של גלגלים גדולים, זויות מרכב, מהלכי מתלה ומרווח גחון.

image

בפרק העוסק באמנות נהיגת השטח עצמה, דיברנו על ''נהיגה מתוכננת'' בטוחה ומהירה יותר, על הדרכים הנכונות להתמודד עם מכשול, על עליות ועל ירידות, על שיפועי צד ועל העמסה נכונה של הרכב ולכבוד תנאי השטח שהתכבדנו בהם – דיברנו גם על מעברי שלוליות עמוקות ובוץ חלקלק, השלכותיהםוהדרכים להתמודד עימם בשלום וכמובן – שעם כל הכבוד לתורה ולכללים העקרוניים, לכל מכשול יש להתייחס בפני עצמו באופן פרטני.

image

בתרגול המעשי בא לידי ביטוי היתרון הגדול ביותר של הדרכה אחד על אחד – אפשר לתרגל הרבה יותר מכשולים וסיטואציות. בנוסף לכל הירידות והעליות הרגילות, שיחקנו גם בשבילים חלקלקים עד אימה ובמעברי זחילת סלעים טכניים של ממש, עם מדרגות, בורות והצלבות.

image

שוטטנו בשבילי תל חדיד והתפעלנו מהנוף הירוק והרענן ולבסוף, בראש התל, בין עצים ומול פנורמה מרהיבה של גוש-דן, דיברנו על דרך ארץ בשטח, עברנו על כללי חילוץ בסיסיים ועל רשימת ציוד החילוץ הבסיסי שצריכה להימצא בכל רכב שטח שיוצא לטיול. שמחתי לגלות שאבא של עומר הוא ג'יפאי רציני ואחראי ורוב הרשימה כבר נמצאת בבגאז' של הפראדו, תקינה, מסודרת ומוכנה לשימוש.

image

אחרי ההדרכה, עומר מכיר טוב יותר את הרכב, יכולותיו והאפשרויות שהוא מציע, ויחוש בטוח בהרבה להתחיל את צעדיו הראשונים בנהיגת שטח.

image

להרשמה להדרכות הבאות הקליקו כאן לגלריות של כל הדרכות נהיגת השטח הקליקו כאן

תגובות

0 תגובות