שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: טויוטה פראדו 150 Toyota Land Cruiser Prado

בימים בהם מגוון רכבי ה - S.U.V. הבנויים לנסיעות שטח קשה, כמעט ולא קיים ומיצובישי מגדילה ומודיעה על הפסקת ייצור הפאג'רו, נראה שהפראדו של טויוטה, הוא אחרון דור הנפילים.
יש שאוהבים אותו, יש שחושבים שהוא רחוק ממה שעושים ממנו, אך העובדות ברורות. ההיצע, הקטן מלכתחילה, יקטן עוד יותר.
במילים פשוטות - לא משנה במה אתם נוסעים היום, קבלו את מבחן הדרכים ל - S.U.V. הבא שלכם.
מבחן דרכים לטויוטה פראדו 150 Toyota Land Cruiser Prado

image

קבוצת ה - S.U.V. היא קבוצת כלי הרכב, שיש ממנה את קשת הדרישות והציפיות הרחבה והקשה, מכל כלי הרכב האחרים. באמצע השבוע, אנחנו דורשים מכלי הרכב בקבוצה, להיות שקטים, בטיחותיים, נוחים, רכים, מפנקים, משוכללים, חסכוניים, מהירים, זריזים, מעודכני מראה, קלים לשליטה, אמינים, נוחים לכניסה ויציאה, ומה לא. מבלי לוותר על אף אחת מהדרישות לעיל, בסוף השבוע אנו דורשים מהם דרישות שונות לגמרי - שיהיו גבוהים, חסונים, עם תיבת העברה, שיעמדו בחבטות מכל הכיוונים, שיהיו להם מכלולים חזקים, שהשילדה תהייה גמישה, שאפשר יהיה למצוא להם צמיגי שטח, שיהיו להם זויות מרכב טובות, שאפשר יהיה להגביה אותם, להעמיס עליהם, שהישיבה בהם תהייה זקופה, שתהיה להם נעילת דיפרנציאל, שיהיה להם הילוך ראשון קצר והרשימה ממשיכה עוד ועוד. אבל החיים מרובי פשרות. אף רכב לא מסוגל לעמוד בכל הדרישות ובד''כ, חלק מהדרישות בכלל באות, אחת על חשבון אחרת. כל רכבי השטח בקבוצת ה - S.U.V. הם רכבי פשרה. כולם מציעים חבילה שיש בה רק חלק מהדרישות בכל קבוצה והם נבדלים זה מזה, בתמהיל הדרישות, עליהן הם באים לענות.

imageimageimageimage

שושלת הפראדו

הפראדו בא לעולם, מתוך הרצון של טויוטה להתמודד עם השליטה של פאג'רו, בתחום רכבי השטח המתאימים למשפחה. עד הפראדו, היו רכבי השטח של טויוטה (לנד קרוזרים) רכבים קשוחים, לא נוחים, פחות בטיחותיים, שנועדו בעיקר לנסיעת שטח במדינות לא מפותחות. לכולם מנועים גדולים, שני סרנים קשיחים, שלדת סולם, אך נוחות, בטיחות ופינוק מינימלים.

כשיצא הפראדו הראשון (פראדו 90), הוא נתפס בעולם כרכב לנשים בלבד (ותסלחנה לי הנשים - לא אני אמרתי את זה) ולא לשטח קשה - מתלים נפרדים מקדימה, מנוע קטן יחסית ומכלולים חשובים שבירים.

בארץ, נחל הפראדו הצלחה מיידית. עם ניחוח אוסטרלי, קשר משפחתי (אמנם רחוק) ללנדקורזר ויכולת טובה בשטח קשה, הפך הפראדו לרב מכר. עברו שנים, הפראדו 90 הוחלף בפראדו 120 וזה בתורו, הוחלף בדגם הנוכחי - פראדו 150. השינוי האחרון בדגם הנוכחי, היה מנוע ותיבת הילוכים חדשה וזה הדגם שנבחן.

image

מבט כללי

העיצוב החיצוני של הפראדו לא השתנה. הוא גבוה, נראה חסון, לא מאוד מעודן או מעוצב, ובאופן כללי, שומר על מראה המתאים ליעודו. הגלגל החמישי מתחבא מתחת למרכב והמראה הכללי מרשים. מבט קרוב יגלה, שפנסי החזית אינם לד, מידת הצמיגים נשארה ''17, יש תאורת ערפל בפגוש, הדלת האחורית נפתחת בשני מצבים, שתי אוזני גרירה מקדימה ומאחור, לטובת משיכות וחילוצים וסרן אחורי קשיח.

imageimageimageimage

image

החלק הפנימי

הפתיחה החכמה של הדלתות, דורשת רק הנחת יד, על ידית הפתיחה של אחת משתי הדלתות הקדמיות. אם השלט מספיק קרוב, המערכת תזהה אותו והנעילה המרכזית תתבטל.

תא הנוסעים איכותי, החומרים טובים ונראה שיש מספיק מקום לכולם, הכסאות הקדמיים חשמליים ומחוממים, עם שליטה בתמיכת המשענת. הכסאות תומכים ביושב, וגם אחרי שעות נהיגה ארוכות, הנוחות והתמיכה נשמרות.

מבט קדימה מכסא הנהג, יגלה לוח שעונים יעיל ונוח לקריאה, אך מאוד דל בנתונים. לזה, ניתן להוסיף את נתוני המידע המוצגים, רק אחד במקום השני ולא במקביל.

קצת מאכזב, שאין מצב הפעלה אוטומטית של פנסי הדרך והמגבים.

מעל המראה המרכזית, מקופלת מראת עין דג, המאפשרת מבט על כל יושבי הרכב, אך כשהיא מורדת לשימוש, היא פוגמת בשדה הראיה של מראת האמצע. כל כפתורי החלונות אוטומטיים ומאפשרים הרמה והורדה, בלחיצה קצרה.

תריסי המיזוג המרכזי, מעוצבים בצורה לא מסורתית. הם גבוהים מגובה הדשבורד. ההגבהה הזאת פוגמת ביכולת למקם מכשיר ניווט או טלפון, באיזור המקובל. התא בין שני המושבים הקדמיים מקורר מזגן, מאפשר קירור בקבוקי שתייה קטנים ואפשר לסגור ולפתוח, את פתח הקירור שלו, לפי הצורך.

הספסל האחורי מתכוונן קדימה-אחורה, אך המושב האמצעי בו, אינו נוח. מעבר לזה שהוא קשה והמשענת שלו, היא הבסיס הקשה של מחזיקי הכוסות, יש חשש ממשי, שהראש של היושב במושב, יפגע בתקרה המונמכת (לצורך החלון בגג), כך שמבחינה פרקטית, נועד הספסל האחורי, רק לשני נוסעים ולא שלושה.

בקונסולה המרכזית, אין שקע מצית. השקע נמצא קרוב לתא בין שני המושבים. המשמעות לכך היא, שחוט ההטענה של כל מכשיר חשמלי שיותקן בדשבורד, יסתובב בין ידית ההילוכים ובלם היד. שקע מצית נוסף, נמצא בחלק האחורי של הקונסולה בין שני הכסאות הקדמיים, אך שקע מצית בבגאז', אין. במקומו, יש שקע חשמל ביתי (220v), אך הוא ממוקם בקצה האחורי של הבגאז' ולא ברורה תרומתו הפרקטית, למי מהיושבים ברכב.

ליושבים בספסל השני, יש לוח פיקוד נוח ויפה של המזגן האחורי ושל החימום בכסאות.

הבגאז' עצמו גדול, אך נגזל ממנו שטח רב, שנועד לאחסן את הכסאות המקופלים של השורה השלישיית. תא האחסון, הנמיך את הבגאז' בכ- 10 ס''מ.

את הדלת האחורית ניתן לפתוח כחלק אחד, או רק את החלון שבה. למרות שהרעיון מצויין, החלון גבוה ומי שאינו גבוה מספיק, לא יוכל להגיע לרצפת הבגאז' או לחלקו הקדמי כשרק החלון האחורי פתוח.

מכל הנמצא בתא הנוסעים, תמוה מיקום כפתורי ההפעלה של מערכת ההנעה - נעילת דיפ' מרכזי, בחירה וביטול של יחס העברה נמוך וכפתור בקרת הירידה במורד. לפני הכפתורים האלה, נמצאים מחזיקי הכוסות הקדמיים. כל עוד ריקים המחזיקים, מכוסות או בקבוקים, הפעלת מערכת ההנעה, קלה ונוחה. אך אם משתמשים במחזיקי הכוסות לבקבוקים, הרי שהם מסתירים וחוסמים את הכפתורים והפעלת מערכת ההנעה הופכת מאוד מאוד לא נוחה. מוזר.

ההנעה נעשית ללא מפתח, עם נורת ביקורת כתומה וירוקה לשני המצבים של המערכת. כתומה = מצב חשמל. ירוקה = מוכן להנעה.

ואם מדברים כבר על הנעה, הגיע הזמן לדבר על המנוע.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

עכשיו נראה אתכם מצליחים לנעול את הדיפ' המרכזי.

עכשיו נראה אתכם מצליחים לנעול את הדיפ' המרכזי. עכשיו נראה אתכם מצליחים לנעול את הדיפ' המרכזי.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

המנוע ותיבת ההילוכים

עקרון הסביבה הירוקה, חל על כל היצרנים וכמעט על כל קשת המוצרים שלהם. גם הפראדו נקרא ליישר קו, לייעל את צריכת הדלק שלו ולחסוך במזהמים. המנוע החדש, טורבו-דיזל עם מצנן פנימי, בנפח 2.8 ליטר, מספק 174 כוחות סוס, כמעט 46 קג''מ, שמושגים בסל''ד נמוך, לטובת מהירות זחילה וכוח מנוע זמין. להפחתת מזהמים ממערכת הפליטה, מצוייד הפראדו במסנן חלקיקים (DPF) . למנוע, משודכת תיבת הילוכים חדשה גם היא, בעלת שישה הילוכים, האמורה להוריד את הסל''ד במהירות שיוט, להוריד את מפלס הרעש במהירויות גבוהות ולחסוף בדלק. אם זה חשוב למישהו, 95% מרכיבי הפראדו, גם ניתנים לשימוש חוזר (לא כולל הנהג, כמובן) .

image

יוצאים לדרך - כביש

לחיצה קצרה על כפתור ההתנעה והמנוע מתעורר. תל אביב פקוקה, וההתקדמות לאיילון, נעשית בעצלתיים. זמן טוב להבין מה קורה סביבי. הפראדו מרגיש גדול. תנוחת הישיבה נוחה, אם כי ברור מייד, שהיא לא מותאמת לנהיגת שטח. השמשה הקדמית אלכסונית באופן משמעותי והנהג נמצא רחוק מחזית האוטו ולא גבוה מספיק, ממכסה המנוע. יוצאים לאיילון. הפראדו מגיב ללחיצת הפדל הימני ומאיץ. עם המעבר למחלקת המהירויות התלת ספרתיות והורדת הלחץ מהדוושה, ההילוך השישי של תיבת ההילוכים משתלט על האוטו. המנוע חרישי, הסל''ד יורד ואפשר לנהוג כך בלי סוף. אם היו הדברים מסתיימים בכך, היה השינוי שחל בפראדו, מוכרז כהצלחה גדולה. הבעיה מתחילה, כשרוצים או צריכים להאיץ, אחרי שתיבת ההילוכים נמצאת בהילוך שישי. אז, לחיצה על דוושת ההאצה, תגרום להורדת הילוך ורק אז, הפראדו יגיב ללחיצה וגם, לא בשמחה גדולה. בין רגע הלחיצה ותגובת הרכב, יש השהייה משמעותית שמוציאה את ההנאה מנהיגת כביש עירנית. הכבישים המפותלים של הרי ירושלים, הם תפאורה נהדרת לבחינת התנהגות הדינמית של הפראדו. כאן נמצא, שבנוסף להשהייה בתגובת המנוע (בשל תיבת ההילוכים), סובל הפראדו מתת היגוי ובחלק הגדול של המקרים, פשוט לא בא לו להיכנס לסיבוב. הפראדו החדש, נועד לנהיגת כביש רגועה, לא להאצות ולסיבובים מהירים. כל עוד לא תאמצו אותו ותדרשו ממנו, מה שהוא לא אוהב לעשות, תהנו מתא נוסעים שקט ועבודת מנוע חלקה. צריכת הדלק בנסיעת כביש רגילה - 11.075 ק''מ לליטר. צריכת דלק בנסיעת כביש מאומצת - 9.22 ק''מ לליטר.

הפראדו בהצלבה

הפראדו בהצלבההפראדו בהצלבה

יוצאים לדרך - שבילים

על מנת שרכב שטח יוכל להתבלט בנסיעת שבילים, בטח מהירה, עליו להיות בעל היגוי מדויק, עם מהלכי מתלה קצרים וכוח מנוע זמין. הפראדו יצליח לעמוד בנהיגת שבילים מהירה, אך הנוהג בו, יצטרך לעבוד קשה. הפראדו נוטה להתנדנד, ותיבת ההילוכים משהה את התגובה. בלימה חזקה, וסיבוב ההגה לתוך העיקול, יגרמו לנדנוד משמעותי של המרכב והיציאה מהעיקול, תהייה איטית באופן יחסי. לעומת זאת, יכולת שיכוך המהמורות מצויין. הפראדו מרחף על בורות ואבנים ללא מאמץ ומנתק את הנוסעים מתלאות השבילים הטרשיים.

imageimageimageimage

Traction control

הפראדו, כמו כל רכבי השטח האחרים, מצוייד בבקרת אחיזה. המעבר מנעילת דיפ' לבקרה אלקרונית, נעשה כבר בפראדו 120 ופגם ביכולת העבירות של כלי הרכב, אך מי שהתרגל למערכת והפעיל אותה נכון, גילה שהיא יעילה מאוד. מכל מצבי ההצלבה, יצא הפראדו בקלות, ללא שימוש חריג בדוושת ההאצה. להיפך, הספיקה לו לחיצה קלה אך יציבה והוא המשיך להתקדם. להוציא את מצבי איבוד האחיזה הקיצוניים, בקרת האחיזה של הפראדו, תהיה יעילה להפליא.

מכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונה

מכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונהמכל ההצלבות, יצא הפראדו כשידו על העליונה

image

הפראדו בחולות

זה נכון שלא נשארו הרבה שטחי דיונות בארץ, אך נהיגה לא נכונה בדיונות, עלולה לשבור את האוטו ולא רק לגרום לו נזק. מעבר לזה, נהיגת חולות היא אולי הנהיגה המהנה ביותר שיש לנהג שטח.

בחולות רכים, התגלה הפראדו כרכב שטח מתנדנד, שלא מחבב שינויי כיוון חדים ומהירים. מעבר לכך, ירידה מהירה של תלוליות חול, סוגרת את מהלכי המתלה, מה שמחייב נהיגה יותר איטית ושקולה.

לפראדו כפתור תחילת נסיעה בהילוך שני (2nd start), למניעת סחרור גלגלים ושקיעה, בתחילת נסיעה.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

שיפוע צד

שיפוע צדשיפוע צד

הפראדו ושיפוע צד

המימדים של הפראדו, הגמישות שלו ובעיקר הגובה שלו, לא תורמים ליכולת שלו לשרוד בשיפוע צד. נתוני היצרן, על שיפוע צד מקסימלי של 42 מעלות, אינן מהטובות בקטגוריה. יחד עם זאת, זהו שיפוע צד חריף, שיש לתאר ולקוות, שאף אחד מבעלי הפראדו, לא יגיע אליו.

imageimageimageimage

שטח קשה

שטח קשהשטח קשה

הפראדו בשטח קשה

כמעט כל הנתונים היבשים של הפראדו, מצביעים על נטייה ברורה ליכולת נסיעה טובה, בשטח טרשי. מזויות מרכב מסוימות, דרך זוית טיפוס מירבי, שלדת סולם, סרן אחורי קשיח, ועד יחס העברה נמוך, כולם מעידים שהפראדו צפוי להתבלט בשטח קשה.

ואמנם, הפראדו עושה את מה שמצפים ממנו. הפראדו הוא מכונה יעילה של נסיעה בשטח קשה (אך הוא לא רכב עבירות, בשום צורה ואופן). הגלגלים לא ממהרים להתנתק מהקרקע, מרווח הגחון מספק, יחס ההעברה הנמוך, נמוך באמת ומאפשר נסיעה במהירות איטית גם כשהשטח קשה. ההילוכים הראשונים קצרים גם הם, כך שהשילוב של הילוך ראשון ויחס העברה נמוך, יאפשר מעבר בטוח בשטח קשה, תוך הקטנת הסיכון בנזק לרכב עצמו, או לשטח.

בנוסף, מערכת ההעברה של הפראדו, מאפשרת שילוב יחס העברה נמוך, ללא נעילת הדיפ' המרכזי, לטובת המקומות בהם נדרש יחס העברה נמוך, אך לקרקע אחיזה טובה ויש צורך בסיבובי הגה משמעותיים.

מערכת בקרת הירידה (DAC) יעילה אף היא, אם כי מי שלא מכיר אותה, יעדיף להפעיל את הבלמים בעצמו ולא לשמוע את כל הקולות המפחידים שהפראדו משמיע כשמערכת עובדת.

מכל התכונות המעניקות לפראדו יכולת נסיעה טובה בשטח קשה, חסרה תנוחת ישיבה המתאימה לשטח. הרצון לשמור על אווירודינמיות ולחסוך בדלק, חייב את מתכנני הפראדו, לייצר רכב פחות קובייתי. לצערנו, זה מקשה על יכולת השליטה המוחלטת של הנהג ברכב.

צריכת הדלק שנמדדה, בנסיעה משולבת שטח וכביש - 7.75 ק''מ לליטר.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

פראדו 150 2016 - סיכום

הפראדו החדש, לא ממש חדש. להוציא את השינוי במנוע, בתיבת ההילוכים וכמה שינויים שוליים, נשאר הפראדו כפי שהיה בעבר - רכב שטח טוב, המתבלט ביכולת מעבר שטח קשה. בשטחים אחרים, הוא תמיד בלט פחות. צו השעה חייב את טויוטה להוריד את צריכת הדלק ואת כמות המזהמים ולשם זה הוחלפו המנוע ותיבת ההילוכים. אלה, לא הטיבו איתו והפכו את הנסיעה בכביש למהנה פחות וגם מתסכלת מידי פעם. בסופו של יום, כל מי שמקדיש את זמנו ומרצו בנסיעה בשטח קשה, ומבקש לקבל את היכולות האלה מהרכב שלו, לא יתאכזב. הפראדו היה ונשאר, מכונת עבירות יעילה. הוא גם נעים ונוח ומרשים. אם אין דברים מושלמים בעולם וכל מי שיודע מה טוב בשבילו ואיזה מחיר הוא מוכן לשלם בשביל זה, יקנה פראדו, הרי שטויוטה הטילה ביצת זהב חדשה.

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת

19 במרץ 2016 ב 17:59

יצורו של הפאגרו לא יפסיק וב2017 יצא דגם

חדש
https://www.newcarreleasedates.com/2017-new-car-release-dates-reviews-photos-pricing/coming-soon-2017-cars-2017-mitsubishi-pajero-release-dates-and-reviews-of-new-cars-in-2017

2

אורח/ת

22 במרץ 2016 ב 13:56

נוסטלגיה לסדרות הישנות והמצוינות...

אמנם הטויוטה שבבעלותי - מסדרה 80 האגדית - היא כבר בת 23 ומזדקנת - ובכל אופן, מאז הופסק קו הייצור של סדרה 80 טויוטה רק מתפשרת, עוד ויותר, בכל סדרת ייצור חדשה- וחבל. אם היו רוצים באמת לשפר את יכולות הנסיעה והעבירות של הדגמים שלהם - יכלו להסתכל אחורה ולהעתיק את מה שכבר עשו בעבר, בהצלחה כה רבה.

3

אורח/ת

08 באפריל 2016 ב 19:26

בעניין הבגאז'

קיים גם דגם ארוך עם 5 מושבים בלבד,
סידור פנימי אחר שמגדיל משמעותית את
יכולת העמסה

4

אורח/ת

05 באוגוסט 2016 ב 19:09

מבחן דרכים: טויוטה פראדו 150