שטח 4X4 > כתבות > טכני

על מערכות מתלים - פרק ב'

חלק שני בסדרת כתבות המתארות את מערכות המתלים השונות, חשיבותן והבדל בין קפיצי עלים לסליל ובולמי הזעזועים.
והפעם על קפיצי סליל, מוטות פיתול ובולמי זעזועים

קפיצי סליל

קפיץ הסליל עדיף במערכת מתלים של רכב אבל דורש מספר הכנות. היות ויש לנו כמה תפקידים נוספים עלינו לוודא שגם במערכת של קפיצי סליל הסרן לא יוכל לזוז. למעשה קיימות שתי גישות עיקריות לשימוש בקפיצי סליל:

1. ע''י שלוש נקודות חיבור לסרן (3 LINK ) גישה שאומצה ע''י לנד-רובר, בה הסרן מחובר בשלוש נקודות שונות כשלמעשה נקודות החיבור התחתונות מבצעות שתי פעולות בו-זמנית : ע''י חיבור של הזרוע התחתונה בשתי נקודות לסרן נוצר מצב זו הסרן לא יכול לנוע קדימה ואחורה וגם לא להסתובב. הנקודה השלישית (עליונה מרכזית), מונעת מהסרן תנועה צידית.

2. ע''י ארבע נקודות חיבור לסרן (4 LINK) גישה שאומצה ע''י ג'יפ. בגישה זו קיימות שתי זרועות לכל צד של סרן שתיים תחתונות (מונעות תנועה קדימה ואחורה) ושתיים עליונות המונעות סיבוב הסרן על צירו , מערכת יחסי הגומלין ביניהן מונעת תזוזה לצדדים. במידה והזרועות ממוקמות במקביל (אחת מעל השנייה) אין להן שליטה על תזוזת הסרן ויהיה צורך בזרוע פנהרד (כמו בצילום 4), במידה והזרועות העליונות ממוקמות במיקום פנימי יותר אין צורך בזרוע הפנהרד (צילום 5).

צילום 4:

צילום 4:

צילום 5:

צילום 5:

מהלך המתלה

בניגוד לקפיץ העלים, בקפיץ הסליל קיימת נטייה של הסרן ככל שהמתלה במצב נמוך (פתוח) יותר, והדבר נכון אף יותר במערכות LINK 3 . חייבים לכן לייצר הגבלה של המהלך באופן מוחלט (בדר''כ בתושבת של זרוע הרדיוס התחתונה). למרות זאת ניתן לאמר שככל שזרוע הרדיוס (או זרועות הרדיוס) רחוקות יותר מהסרן, כך יגדל מהלך המתלה והצורך שלנו לרסן ולהגביל אותו.

יתרונות קפיצי סליל

1. עקיבה נהדרת של הגלגל על תנאי השטח השונים 2. נוחות נסיעה משופרת 3. מהלך כניסה שווה למהלך יציאה

חסרונות קפיצי סליל

1. מחיר 2. מערכת מורכבת (קשה להתאים לבד) 3. תלות באלמנטים מרובים

מוטות פיתול

ניגע במוטות פיתול על קצה המזלג בלבד, מכיוון שאין הם מתאימים לרכב שטח אמיתי (וסליחה לכל בעלי הפג'רו/טרנו/מגנום וכו...). מוט הפיתול הוא מוט פלדה קפיצית, משונן בשני קצותיו, המחובר מאזור מרכז הרכב אל משולש תומך ציריה (בחלקו התחתון). כאשר המשולש מבצע תזוזה למעלה או למטה הוא בעצם מפתל את הפלדה הקפיצית.

בולמי זעזועים

לקפיץ, באופן תיאורטי, יש אינסוף חזרות מהרגע בו הוא נדרך. מעשית יש לו פחות בגלל התנגדות הקפיץ עצמו. אנו חייבים בבולם זעזועים ע''מ לרסן את הקפיץ ולהשיג עקיבה טובה יותר עם הקרקע. ברכב ללא בולם הקפיץ יקפיץ את הגלגל מהקרקע ויגרע גם מהאחיזה שלנו וגם מן היציבות של הרכב – לא נעים בכלל.

מבנה הבולם

רוב הבולמים בנויים בצורה דומה : שני חללים מלאי נוזל או גז אשר בינהם מפריד נקב דק שלא מאפשר תנועה חופשית בין שני החלקים. לרוב הבולמים יש כיוון והם יבלמו טוב יותר בכיוון אחד מאשר השני.

התאמת בולם

מאחר שלבולם תפקיד קריטי בהתנהגות הרכב שלנו, חשוב לבחור בולם בקפידה לפי מספר קריטריונים: 1. מהלך המתלה 2. משקל הרכב 3. דרישותינו מהרכב את חשיבות שני השלבים הראשונים אין צורך להסביר אבל הייתי רוצה להיכנס לסעיף השלישי, קצת יותר לעומק. אנו רוצים ליצור מצב שבו נתאים את הרכב לצרכים שלנו ולשם כך נשאל את עצמנו : כמה אני בכביש וכמה בשטח? מה אופי הנהיגה שלי בכביש ? מהיר וספורטיבי או נורמלי? מה אני עושה עם האוטו בשטח? נהיגה טכנית איטית במכשולי עבירות או טיסה על שבילים? האם אני משלב הכל? באיזה אחוז מכל דבר? פה אנו נכנסים לנעליים של יצרן הרכב שרצה את הטוב מכל העולמות ונאלץ להתפשר על משהו שהוא לא הכי טוב באף עולם.

תגובות

0 תגובות