אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

אופנוע במבחן ראשון בישראל: בטא BETA 300RR

לפני ארבע שנים יצאתי למסע אנדורו בהרי יוון הצפוניים. זו הייתה הפעם הראשונה בה רכבתי על דגמי האנדורו של חברת בטה ונכבשתי בקסמם. האופנועים היו מכווני אנדורו באופן בו פרק ההסתגלות אליהם היה קצר ביותר ומעבר לכך הרגשתי שאני פשוט רוכב יותר טוב בזכותם. או שאולי היה זה הסופלקי. וכך, גם יום קיץ חם, מאוד חם, לא הצליח למגר את תשוקתי מלצאת ולבדוק את ה-BETA 300RR על הסלעים, בנחלים היבשים ובשבילים המהירים. רק כדי לדעת אם היה זה באמת הסופלקי...
רוכב אורח: ד"ר אורן פלג

תושב חוזר: אופנועי בטה BETA בישראל

חברת סמל’‘ת, אשר ייבאה לישראל את דגמי גאס גאס, החלה לאחרונה בשיווק דגמי בטה. חברת בטה נוסדה בפירנצה, איטליה, בשנת 1904 תחת השם ‘‘החברה של ג'וזפה ביאנקי’‘ והתמחתה בבניית אופניים בעבודת יד. בסוף שנות הארבעים, לאור השינויים שהתרחשו בחברה האיטלקית והתפתחות כלי הרכב, עברה החברה לייצור אופנועים. האופנוע הראשון שייצרו היה פשוט הרכבה של מנוע לאחד מזוגות האופניים של החברה. מנהלי החברה, בִּיאנקי אֶנזו וטוסי אַריגו, צרפו את ראשי התיבות של שמם וכך הפכו לחברת BETA.

החברה פיתחה תחילה דגמי כביש ספורטיביים, אך את הגביעים הראשונים שלה קטפה דווקא בשנות החמישים, במרוצי טיפוס גבעה.

בשנות השבעים, עם התפתחותה של סצנת רכיבת השטח בעולם, החלה בטה להתמחות בייצור אופנועי שטח. גם הפעם, תוך מחויבות לתחום התחרויות. תחילה בענפי המוטוקרוס והאנדורו, ומאוחר יותר, בשנות השמונים, בתחום הטריאל. המעורבות הקרובה של בטה בספורט המוטורי הוכיחה את עצמה בתארים שקטפה במרוצת השנים.

בשנת 2004 חזרה בטה למנועי ארבע פעימות עבור דגמי האנדורו. השימוש היה במנועי ק.ט.מ כשבמקביל השקיעה בטה רבות בפיתוח האופנועים ובנוכחות על מסלולי התחרות. בשנת 2009 עברה בטה לפיתוח וייצור עצמי של מנועי ארבע פעימות בעלי גל זיזים כפול עבור קו דגמי ה- RR החדש.

לחברת בטה ייצור שנתי של כ- 20 אלף אופנועים. שבעים אחוז מהאופנועים מיוצאים לשאר העולם, כולל ארצות הברית. בטה עדיין מופעלת על ידי אותה המשפחה שהקימה את החברה. 

יהדות בטה - אופנועי BETA בישראל

העלייה הראשונה של דגמי בטה לארץ הקודש ארעה בשנות השמונים עם דגמים קטני נפח בעלי תקינה לכביש. בשנת 1997 החל יבואן פולאריס לייבא לארץ שני דגמים: אופנוע אנדורו בעל מנוע שתי פעימות בנפח 50 סמ’‘ק – בטה RR50 ואת קטנועי הבטה ‘‘ארק’‘, גם עם מנוע שתי פעימות בנפח 50 סמ’‘ק. באותו מהלך יובא לארץ גם דגם טריאל בודד לפיתוח תקינה, אולם ההליך לא צלח.

לפני כארבע שנים ארעה עלייה שנייה, כאשר ד.ל.ב מוטוספורט ייבאו ארצה דגמים דו שימושיים קלים של החברה. למרבה הצער, את דגמי האנדורו של בטה בחרו לא לייבא, כדי לא להרגיז את הפרה החולבת הכתומה.

תערובת הכינותי מראש...

הבטה אינו דומה לאופנוע שטח יפני. מדובר בכלי אנדורו קלאסי בעל שישה הילוכים, מבנה צר וצנום ועמידות גבוהה בתנועת אנדורו צפופה ואיטית. נפילות ומכות צד אינן גובות בדרך כלל נזקים מהאופנוע, בזכות מבנה חזק ועמיד, המוכר לנו יותר מהדגמים האוסטרים הקשוחים ופחות מהדגמים היפנים. המושב נוח וכך גם כל הארגונומיה שבתנוחת הרכיבה.

החידוש במחלקת השתי פעימות של חברת בטה לשנת 2016 הוא מערכת הזרקת שמן אלקטרונית. המערכת, שעבדה בהצלחה עם דגמי האקסטריינר אשתקד, דואגת לוויסות אוטומטי של שיעור תוספת השמן לדלק בהתאם למהירות סיבובי המנוע והעומס שעליו. תחת המושב מכל שמן נפרד (המספיק לכשלושה מכלי דלק) והערבול מתבצע אוטומטית. לטענת היצרן, המערכת חוסכת 50% מהעשן הנפלט. אמנם אין בארץ דגמי 2015, אך אולי תשמחו עדיין לדעת שהשנה זכתה השלדה המרכזית לחיזוק באזור תושבת העיגון העליונה של הבולם וכן שיפורים פנימיים בבולמי ה- 48 הקדמיים של זקס. מכל הדלק שומר על שקיפות מלאה ועבור מכל השמן הנפרד קיימת נורית רזרבי בשעון התצוגה ונורית אזהרה נוספת במקרה של כשל תפקודי במערכת.

כוח השסתום

הגזרה של האופנוע צרה במקומות הנכונים ומן הצד האופנוע נראה קטן ממדים. המושב צר אך יחסית נוח לישיבה והעברות משקל לפנים ולאחור מתבצעות בנוחות וקלות. גובה המושב נמוך ביחס למתחריו. רגלית ההילוכים אינה בולטת מהאופנוע כמו בדגמים מתחרים, פרק ההסתגלות לכך יחסית קצר. ההילוכים עוברים באופן חלק ומחולקים נכון.

את העשן המופחת מפנה לא אחר מאשר מפלט FMF. הבטה מגיע עם מגן גחון פלסטי ופתיחת המושב נוחה באמצעות לחיצת כפתור בודד, כאשר גם שליפת מסנן האוויר קלה אינה דורשת שימוש בכלי עבודה. איכות החומרים וההרכבה נראית טובה. בצדי הזנב פתחים לכף יד תומכת ואף תא ייעודי בפלסטיקה לכלי העבודה. הפלסטיקה משדרת איכות, אך חבל שלא נעשה שימוש בטכניקת הזרקה או הדפסה של הגרפיקה על גבי הפלסטיקה ובמקום זאת נעשה שימוש במדבקות המתקלפות בקלות רבה יותר. בשסתום הכוח קיים בורג שליטה המאפשר כיוון קל ונוח של השסתום ללא צורך בהחלפה של קפיצים. מצאנו שבמצבו החזק מתאים השסתום לרוב מצבי הרכיבה, בעוד שמצבו הרגוע יתאים למצבים של קרקע חלקה או חוסר אחיזה הדורש הורדת כוח מתונה יותר לקרקע. 

איך זה מרגיש

הרכיבה בעמידה מרגישה מרווחת ונינוחה וחשתי זאת בזכות מיקום גבוה יחסית של הכידון ורגליות הממוקמות מעט לאחור. הריווח הזה תורם לתחושת השליטה ומקל על היכולת לתמרן את האופנוע. ואכן, קל לנווט את הבטה למעברים מהירים כמו גם לתוך ומחוץ לפנייה הדוקה. האופנוע מתענג על רכיבה אטית וזחילה בנתיבים קשים, אך אם תוציאו אותו לשביל מהיר תגלו שיש לו גם צד מאוד מטורף. הפרונט שלו קליל מאוד עד בליסטי, כך שאין חשש להוריד מהירות, כי עם משיכה קלה הקדמי מתרומם ועובר פשוט הכול.

מנועי שתי פעימות קלים יותר במשקל, פשוטים יותר לתחזוקה ומצליחים להפיק כוח רב יותר עבור כל יחידת נפח. ההצלחה של מנועי ה- 300 טמונה במהלך של השנים האחרונות, בו היצרנים מתעלים את תפוקת המנוע לטובת מומנט חזק בתחילת עקומת הכוח, על פני כוח המתפרץ בסל’‘ד גבוה. בטה טיפלו יפה ברצועת הכוח הצרה והתחושה היא שהמנוע מניב מומנט נהדר כבר מהגרגור בסל’‘ד נמוך, אך כאשר יוצאים לשביל פתוח הוא שועט גם לסל’‘ד גבוה ומצליח לבעוט כל הדרך אל ההילוך השישי. נדירים המקרים בהם נדרשתי להוריד הילוכים כדי לבנות עליה בסל’‘ד. המנוע לא כבה גם אם רוכבים בטעות הילוך או שניים מעל הנכון, המומנט האדיר מחזיק את המנוע חי ויחד הם מטפסים אל סל’‘ד גבוה, שם האטרף בעיצומו. מנוע מעולה שמתנהג כמו 250 תזזיתי כשאתה רוצה וכמו 300 כשאתה צריך. שסתום הכוח ניתן לכיוון בעזרת מפתח אלן פשוט, אם כי עדיין לא תוך כדי רכיבה. המתנע החשמלי עובד מצוין, אפילו אם שכחת לפתוח מצערת בזמן ההנעה. כגיבוי, קיימת גם רגלית הנעה. המצמד ההידראולי עובד טוב מאוד, אם כי מעט נוקשה לטעמי.

חסל סדרי המדען הצעיר

תערובת הדלק עם השמן נראתה לי מאז ומתמיד סוג של טרחה. לחשב את שיעור השמן הנכון, לערבב את המכל, לסחוב בתיק בקבוקון נוטף של שמן עם מדיד ומה בכלל עושים אם טעינו בחישוב או מילאנו שבעה ליטר דלק, אבל נותר לנו שמן רק לארבעה ליטר. הזרקת השמן האלקטרונית והערבול האוטומטי הם פתרון נפלא לרוכבי השתי פעימות. המערכת החכמה יודעת כמה שמן (בין 1% ל- 3%) להזריק לפי מצב המנוע. במהירויות גבוהות של סל’‘ד גבוה במדבר תהא התערובת עשירה יותר בשמן, בעוד שבשעת הדילוגים על המסלעה הקרובה לביתך.

הטכניקה המתקדמת הזו גם נוחה יותר לשימוש (חסל סדרי המדען הצעיר), גם חסכונית וגם פחות מזהמת את הסביבה ואת הריאות של הרוכב שמאחוריך. שלא נזכיר את הפעמים שהפלג היה בעבר מתאבד מעודף שמן של רכיבה איטית. אם בעבר היינו צריכים מידי פעם לפתוח גז כדי לנקות את השימון העודף, הרי שעתה אין צורך וביציאה מקטע איטי ארוך פשוט פותחים גז ורוכבים. מערכת הבלימה מבית ניסין מתפקדת מעולה ביותר.

בולמי זקס אינם נחשבים למובילים בתחומם ועדיין במכלול הפרטים הכולל של הבטה הצליחו הבולמים לתפקד יפה מאוד, ביחוד המזלג הקדמי.

הבולמים מצליחים לספוג בנוחות גם את המהמורות הקשות ועל גבי מצע של אבנים פזורות מצליחים לשמור על נינוחות מה ושמירה על קו התקדמות קבוע. זאת ועוד, ככל שהקצב גובר, כך התפקוד שלהם אף משתפר ומרגיש מעולה. 

עשן בעינייך

בחנו אופנוע האוכל את העוגה משני קצותיה. הבטה 300RR  מצליח לתפקד נהדר בזחילה טכנית אטית ולרגש לא פחות בטיסה על שבילים. סוג של אנדורו דו’‘ש.

מדובר במותג אנדורו איכותי שאמור להימכר על ידי סמל’‘ת לצד דגמי הגאס-גאס העממיים. כוח המנוע פחות אלים ויותר צפוי ונשלט, כך שקל יותר לרכוב עליו מהר. מעבר לכך הוא גם נראה מצוין וזה תמיד יתרון. בטה זכו למוניטין טוב אודות אמינותם לכן, הייתי ממליץ לרוכב המחפש דגם 300 שתי פעימות ללכת על הבטה, גם אם הוא לא מאלו המחפשים דגם שעוד אין לכולם. הבטה מצליח לשמור יפה על קו הרכיבה, תדירות הטיפולים מרווחת יחסית, מערבל השמן האוטומטי ובד נהדר, מעשן פחות וכל מה שנותר עתה הוא להיפתר מהרטט הנוראי ברגליות ואני עובר לשתי פעימות, על בטה 300 כמובן.

לנתונים טכניים ותמונות נוספות עברו לדף 2>>>

נתונים טכניים: אופנוע בטה BETA 300RR

דגם

RR 300

שלדה

פלדה

בסיס גלגלים

1482 מ’‘מ

אורך

2172 מ’‘מ

רוחב

807 מ’‘מ

גובה

1270 מ’‘מ

גובה מושב

930 מ’‘מ

מרווח גחון

320 מ’‘מ

גובה רגליות

407 מ’‘מ

משקל יבש

104 ק’‘ג

(קדמי 50 ק’‘ג; אחורי 54 ק’‘ג)

מכל דלק

9.5 ליטר

רזרבה

1.6 ליטר

קדמי בולם

זקס הידראולי בקוטר ø 48 מ’‘מ,

מהלך של 290 מ’‘מ

אחורי בולם

זקס מונושוק,

מהלך של 290 מ’‘מ

בלם קדמי

דיסק גלי בקוטר 260 מ’‘מ

קליפר צף בעל בוכנה כפולה

בלם אחורי

דיסק גלי בקוטר 240 מ’‘מ

קליפר צף בעל בוכנה אחת

צמיג קדמי

90/90 – 21

צמיג אחורי

140/80 -18

מנוע

 

סוג

צילינדר בודד, שתי פעימות, קירור נוזל

קדח

72 מ’‘מ

מהלך

72 מ’‘מ

נפח

293.1 סמ’‘ק

יחס דחיסה

11.5:1

מתנע

רגלי וחשמלי

הזנת דלק

מאייד Keihin PXK 36

מצמד

רב דיסקי רטוב

הילוכים

6

תדירות טיפולים

כל 30 שעות מנוע

הינע סופי

שרשרת

מחיר

60,900 שקלים

 
 

בטה BETA 300RR

בטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RRבטה BETA 300RR

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

23 ביולי 2016 ב 08:33

עוד כלי טוב מצטרף לתחרות

שתי שאלות:
1. איך הוא מול המתחרים האירופאיים שיש בשוק הישראלי?
(ק.ט.מ / הוסקוורנה / גאס גאס / שרקו ועוד)
2. האם לא כדאי 250 סמ''ק?