שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול מאשלים לשבטה

מסלול טיול מעגלי בעבירות קלה עד בינונית במדבר שבין רמת בוקר לכתף שבטה. שבילים מהירים, ערוצי נחלים טרשיים, שממה מדברית, שרידי התיישבות בת אלפי שנים, כמה מאהלים של בדואים ולסיום עיר נבטית עם כנסיות עתיקות – שבטה

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צומת טללים, אשלים, נחל הבשור, גבעת משורה, נחל הרועה, נחל בוקר, ציר הנפט, בורות ציפורים, הר נצר, נחל דרורים, נחל משורה, נחל זיתן, שדה חוטב, נחל לבן, שבטה.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה לרכב שטח ‘‘קשוח’‘ או בעבירות בינונית לג'יפונים ללא הילוך כוח.

שימו לב לאזהרת שיטפונות בחורף ולאחר השיטפון לשינויים בשבילים ול’‘אגמי’‘ הבוץ החלקלק בערוצי הנחלים.

מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

המסלול מעגלי ומאפשר נסיעה עם כלי רכב ואופנועים המגיעים לשטח ע’‘ג נגרר (אותו אפשר להחנות בכניסה לאשלים).

המסלול עובר גם בשמורת טבע ואין לרדת מהשבילים המסומנים והברורים בשטח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

טיפ לשמירת טבע - ביקור בטבע שאינו פוגע

המסלול עובר בשטחי אש פעילים של צה’‘ל ואפשר לטיול לאורכו רק בסופי שבוע וחגים.

אורכו של המסלול כ-60 ק’‘מ ואפשר לבצע אותם ברצף של כ-6 שעות טיול, כולל עצירות וגם קצת הליכה לסיום.

ניווט לאורכו של מסלול הטיול:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 21 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף 3 של הכתבה.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000, הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.

באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

מים ומזון ליום טיול שלם.

טיפ שטח - רשימת הציוד המלאה לשטח

תחילת מסלול הטיול:

בצומת הכניסה לאשלים שעל כביש 211 - מערבית לצומת טללים לכיוון ניצנה וקדש ברנע, כ-160 ק’‘מ ממרכז הארץ.

נ.צ. 1 - הכניסה לקיבוץ אשלים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

ממשיכים על כביש 211 ישר ומערבה לכיוון ניצנה.

1.4 ק’‘מ על הכביש לאחר אבן דרך 140 ק’‘מ ובסיום מעקה הבטיחות שמשמאל לדרך פונים שמאלה לשביל כורכר מסומן באדום בכניסה המסומנת ע’‘י קוביית בטון לשטח אש של צה’‘ל.

נ.צ. 2 – ירידה לשטח

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ונוסעים דרומה על השביל הכבוש המסומן באדום לעבר קירות הסלע שבדפנות נחל הבשור.

1 ק’‘מ צומת שבילים והכניסה לערוץ נחל הבשור.

2.1 ק’‘מ השביל המסומן חוצה את ערוץ הנחל.

2.9 ק’‘מ השביל חוצה שוב את ערוץ הנחל.

4 ק’‘מ מפגש ערוצים רחב בו מתעקלים ימינה עם השביל המרכזי.

4.5 ק’‘מ צומת שבילים למרגלות גבעת משורה שמשמאל לדרך (הגבעה שעליה קו המתח הגבוה).

נ.צ. 3 – צומת גבעת משורה

משמאל לדרך ומדרום אפשר לראות את הקטע הצפוני של מעלה משורה המטפס לאורך קו המתח הגבוה. מעלה זה בעבירות קשה ומחייב כלי רכב מתאימים ונהגים מנוסים בטיפוס מעלות קשים.

ממשיכים עם השביל המסומן באדום ומתעקלים איתו ימינה.

0.4 ק’‘מ מימין לדרך המסומנת ולערוץ הנחל עץ שיטה מיוחד ומפוצל – שווה עצירה.

1.6 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור, במפגש נחל משורה ונחל הבשור.

נ.צ. 4 – צומת אדום שחור

פונים שמאלה ודרומה עם השביל המסומן בסימון שבילים האדום ומטפסים לרמה מדברית שטוחה עליה השביל מתעקל מזרחה.

1 ק’‘מ השביל האדום נכנס לתוך ערוץ נחל הבשור ומאפשר לנסוע בתוכו כברת דרך של כארבע מאות מטרים ולאחר מכן יש לעבור לגדה הדרומית של הנחל ולמצוא את השביל המסומן באדום – השביל הרחב ביותר בין כמה שבילים המקבילים לנחל.

1.7 ק’‘מ צומת שבילים רחבים בגדה הדרומית של נחל הבשור. מצד שמאל וצפונה רואים את קו המתח הגבוה והערוץ המטפס לעבר הכניסה הדרומית למעלה משורה.

נ.צ. 5 – צומת מעלה משורה

נַחַל הַבְּשׂוֹר בערוצו אנו נוסעים הינו אחד מגדולי הנחלים בנגב. אורכו כ-80 קילומטרים והוא מתחיל לזרום באזור קו פרשת המים של שדה בוקר – רמת עבדת (כשמזרחה לקו פרשת המים זורם נחל צין לעבר ים המלח). אגן הניקוז של נחל הבשור אוסף לתוכו את נחל באר שבע ואת נחל גרר ולבסוף נשפך לנחל עזה ולים התיכון.

ממשיכים על השביל המסומן באדום לצד ומימין לערוץ הזרימה הרחב של נחל הבשור.

0.4 ק’‘מ בנחל קו המתח מתקרב לשביל מצד שמאל ו״זורם״ יחד במעלה נחל הבשור.

בקטע זה קשה למצוא את השביל הראשי והמסומן אבל כל שביל במעלה הנחל הוא טוב.

1.9 ק’‘מ השביל חוצה את ערוץ הנחל ולאחר מכן צומח עץ שיטה גדול.

2.3 ק’‘מ השביל המרכזי חוצה את ערוץ הנחל למרגלות עמוד של קו המתח הגבוה.

נ.צ. 6 – עמוד מתח גבוה

ממשיכים במעלה הנחל עם השביל המתפתל ההופך ברור יותר.

1.7 ק’‘מ צומת שבילים עם שביל בתוך ערוץ הנחל למרגלות קו המתח בו יש להמשיך ישר ושמאלה בנחל הבשור.

2.7 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה לעבר הפתחה הגדולה עם קו המתח החוצה אותה.

3.6 ק’‘מ צומת מרכזי בתוך מפגש ערוצים משולש של נחל הרועה, נחל בוקר ונחל הבשור.

(בהמשכו של השביל המסומן באדום ישר ומזרחה מגיעים לחורשת הרועה, לצומת טללים ולקיבוץ שדה בוקר).

נ.צ. 7 – צומת מפגש הערוצים

פונים ימינה לשביל שאינו מסימן בצבע ונוסעים דרומה במעלה נחל הבשור במקביל לקו המתח הגבוה.

משמאל ומעבר לקו המתח אפשר לראות סכרים קטנים מעפר היוצרים בריכות שיקוע למי השיטפונות ולפניהם מקבצי עצים – מתחמים הנקראים: לימן.

3.5 ק’‘מ צומת שבילים למרגלות עמוד קו המתח הגבוה בנקודה שהוא מתעקל וכשעוד קו מתח גבוה מצטרף מימין.

נ.צ. 8 – צומת קווי המתח

ממשיכים ישר ולכיוון דרום מערבה עם השביל הלא מסומן בתוך הערוץ של נחל הבשור.

1 ק’‘מ צומת שבילים עם השביל המסומן בירוק וציר הנפט – קו אילת אשקלון אותו אפשר לזהות לפי שלטי האזהרה שלאורכו.

נ.צ. 9 – צומת שבילים

ממשיכים ישר לצד נחל הבשור בשביל צר ו’‘מצוקמק’‘ לעבר המבנים הבדואים (השביל טוב ורחב יותר ככול שמתקרבים ליישוב הבדואי).

1.6 ק’‘מ צומת שבילים גדול בכניסה למחצבת ציפורים ובעיקול השביל המסומן בשחור (מגיע מכיוון כביש 40).

נ.צ. 10 – צומת המחצבה

ממשיכים ישר ולכיוון דרום מערבה עם השביל המסומן בשחור.

0.3 ק’‘מ השביל חוצה בין שתי קוביות בטון כשמימין רואים את מחצבת ציפורים.

נחל הבשור מתרחב כשהשביל השחור אינו מסומן באופן ברור ויש להיצמד לגדה הצפונית והימנית של נחל הבשור.

2.6 ק’‘מ עץ אשל קטן ובודד למרגלות מחשוף סלע לבן בגדה הצפונית של הנחל.

נ.צ. 11 – עץ אשל

מדרום לעץ השביל המסומן בשחור הופך ברור יותר ונוסע בין קוביות בטון הפזורות לאורכו.

1.5 ק’‘מ (יכול להיות גם קצת יותר אם נסעתם עד עץ האשל הבודד) צומת רחב עם שבילים המסומנים בשחור ובירוק.

נ.צ. 12 – צומת שחור ירוק

פונים ימינה וצפונה לשביל המסומן בירוק.

0.8 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ויורדים לערוץ נחל ציפורים.

0.9 ק’‘מ למרגלות מחשוף הסלע הלבן שני בורות מים גדולים החצובים בסלע ובתוכם צומחים עצי אשל.

נ.צ. 13 – בורות ציפורים

ממשיכים לטפס צפונה על השביל הלבן והרחב (הסימון הירוק נעלם).

1.1 ק’‘מ צומת שבילים באוכף של הר נצר.

נ.צ. 14 – צומת הר נצר

ממשיכים ישר וצפונה על השביל המרכזי והרחב.

1.3 ק’‘מ חוצים צומת ואת נחל דרורים וממשיכים צפונה על השביל הברור.

2.6 ק’‘מ צומת בו ממשיכים צפונה עם השביל הברור בתוך הערוץ המקסים של נחל משורה.

4.9 ק’‘מ צומת שבילים בלב הערוץ של נחל משורה.

נ.צ. 15 – צומת שבילים

ממשיכים ישר וצפונה עם השביל המרכזי.

0.4 ק’‘מ צומת שבילים בראש הגבעה ליד קוביית הבטון עם הסמל של רשות הטבע בו פונים שמאלה ויורדים לערוץ הרחב של נחל זיתן.

1.1 ק’‘מ צומת שבילים במרכז הערוץ עם השביל הרחב המסומן בשחור.

נ.צ. 16 – צומת שבילים

פונים שמאלה ודרום מערבה על השביל המסומן בשחור ויורדים עם נחל זיתן לכיוון שבטה.

2 ק’‘מ השביל נכנס לתוך הערוץ הצר כשמימין ומשמאל שרידי טרסות ובתי אבן בני אלפי שנים.

2.3 ק’‘מ מימין לשביל שרידים של בית אבן גדול.

2.4 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לתוך הערוץ עם הסימון השחור.

3.5 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומערבה.

4.2 ק’‘מ צומת שבילים גדול בלב של שדה חוטב וממזרח לשבטה.

נ.צ. 17 – צומת שבילים

ממשיכים ישר ומערבה עם השביל המסומן בשחור.

1.5 ק’‘מ צומת T במפגש שבילים ונחלים של נחל זיתן עם נחל לבן הזורם מערבה.

נ.צ. 18 – צומת T

פונים ימינה לשביל המסומן בכחול והמתחבר לשביל המסומן באדום לכיוון צפון.

0.5 ק’‘מ כביש הכניסה על הכביש המוביל לגן לאומי שבטה.

נ.צ. 19 – כביש אספלט

פונים ימינה על הכביש לכיוון חרבת שבטה.

0.1 ק’‘מ חניון הכניסה לגן לאומי – חרבת שבטה.

נ.צ. 20 – חניון שבטה

העיר הנבטית שבטה

העיר העתיקה שבטה היא אחת מהתחנות המערביות והאחרונות על דרך הבשמים אשר הגיע מתימן שעל חוף הים, דרך ערב הסעודית, ירדן וארץ ישראל עד לנמל עזה. העיר שבטה אוכלסה ע’‘י הנבטים - נוודי המדבר אשר ידעו לחצות בשיירות גמלים ארוכות את דרך הבשמים אך גם ידעו לפתח בו אשר פתחו בה חקלאות מדברית ייחודית, תוך ניצול מיטבי של מעט המים ואדמת המדבר.

באתר שבטה 3 כנסיות מהראשונות בעולם הנוצרי. לכאן ברחו הנוצרים שנרדפו ע’‘י הרומאים עד אשר הוכרזה הנצרות כדת רשמית של האימפריה. לצד הכנסייה הדרומית מסגד קטן – שריד לתקופת הכיבוש הערבי במאה השביעית לספירה ועדות לכך שהעיר שבטה הייתה מיושבת גם לאחר התקופה של השיירות הנבטיות על דרך הבשמים.

הערכה היא שבשיא תקופתה התיישבו בעיר כאלפיים אנשים. מצפון לעיר ובטווח הליכה קצר בוסתן של חקלאות מדברית הצומח בזכות מי השיטפונות הנאגרים במקום

האתר מוכרז גן לאומי – חרבת שבטה פתוח חופשי למבקרים, שמור ומתוחזק להפליא! ובסמוך לכניסה על קיר המבנה הראשון אפשר למצוא עלוני הסבר עם מפת האתר.

העיר הנבטית שבטה

חוזרים על כביש האספלט הצר צפונה.

4.7 ק’‘מ חולפים על פני צומת הכניסה לבסיס התותחנים של שבטה.

8.1 ק’‘מ צומת שבטה במפגש עם כביש 211.

נ.צ. 21 – צומת שבטה

פונים ימינה וצפון מזרחה על כביש 211 חזרה לכיוון אשלים. מי שרוצה עוד שבילים או כלי רכב האסורים בנסיעה על הכביש יכולים לנסוע על השביל המקביל לכביש עד לאשלים.

10.2 ק’‘מ חולפים על פני הצומת עם השביל המסומן באדום בו התחלנו את הטיול (נ.צ. 2).

11.6 ק’‘מ מסיימים את המסלול בצומת הכניסה לאשלים.

נ.צ. 1 - הכניסה לקיבוץ אשלים

עד כאן 61 ק’‘מ של מסלול טיול מעגלי

למרכז הארץ או לדרומה יש להמשיך ישר על כביש 211 עד לצומת טללים בחיבור לכביש 40.

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

עד כאן 61 ק’‘מ של מסלול טיול מעגלי

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל הישנה:

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''