שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים סיאט אטקה SEAT Ateca, מרץ 2017

סיאט נכנסת באיחור לא ממש אופנתי לזירת רכבי הפנאי - הג'יפונים עם הנעה קידמית בלבד. וכאן השאלה: האם האטקה יצליח להדביק את הפער בשוק בו התבססו המתחרים?

אומלט ספרדי

כשנתקלתי בפעם הראשונה בבית מלון בברצלונה ב'אומלט ספרדי', שמחתי לגלות שזה פשוט שם מפואר לחביתה עם תפוחי אדמה, מאכל אהוב במיוחד במשפחתי.

העמסתי בחדווה מנה נאה על הצלחת (השקות רכב בחו''ל הן ממש לא המתכון הנכון להצלחה בדיאטה) ופניתי לשולחן - רק כדי לגלות שהגרסה הספרדית לאומלט נטולת תבלינים וכמעט חסרת טעם.

רושם ראשוני

נזכרתי באומלט הספרדי הזה כשהנציג של סיאט בארץ הוביל אותי לאטקה הלבן שחיכה לנו בחניה. בלי הכתום–נחושת שעזר לו לבלוט באותו אירוע בו ראיתי את האטקה לראשונה, הוא נראה צנוע, כמעט נחבא אל הכלים. הוא נראה יותר כמו סיאט ליאון שעברה טיפול הגבהה מאשר רכב פנאי, ובקטגוריה שבה ''פוזה'' היא חלק מהותי מהעניין, זו עשויה להיות בעיה.

הכניסה פנימה לא משפרת את המצב. אם כבר, אז ההפך - העיצוב בנאלי, הכל שחור, והחומרים פשוטים למראה. אפילו מערכת המולטימדיה (עם מסך ''8 ברמת האבזור 'סטייל פלוס' במקום ''5) לובשת גוונים כהים, כאילו כדי לא לקלקל את האווירה הכללית. חבל שרק רמת האבזור 'אקסלנס', היקרה בהרבה, מציעה אפשרות לגוונים נאים יותר בתא הנוסעים. אבל אחרי הרושם הראשוני, מתגלה סידור מערכות נגיש ונוח, חומרים סבירים בהחלט למגע ומוצקים, ותפעול טוב ונהיר למערכת המולטימדיה.

מבפנים

למרות שהאטקה מעט קטן יותר מהמקובל בקטגוריה הוא מציע מרחב פנימי טוב למדי, הן מלפנים והן מאחור, זה יספק בהחלט ארבעה מבוגרים בגודל ממוצע - אך יש טובים יותר בקטגוריה בהיבט הזה. תא המטען גדול, בעל מבנה פרקטי ורצפה נמוכה וקיפול המושבים נוח וניתן לביצוע גם בעזרת ידיות בתא המטען.

קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה בזכות טווח כיוון רחב של ההגה והמושב. בסיס המושבים - מלפנים ומאחור - קצר יחסית ועורר חששות לגבי נוחות הישיבה לאורך זמן. אולם המבחן הוכיח כי מדובר בחששות שווא, וגם אחרי נסיעה רצופה של מספר שעות לא נרשמו תלונות מיוחדות משום איבר.

אבזור האטקה טוב יחסית למחיר, ומציע פריטים שחלק גדול מהמתחרים ''חתכו'' ברמות האבזור הבסיסיות כגון בקרת אקלים מפוצלת (עם יציאה לאחור), בקרת שיוט, חיישני אור וגשם, מערכת מולטימדיה מקורית ועוד.

כבר ברמת הגימור 'סטייל' הבסיסית מציע האטקה מערכת בלימה אוטונומית, וה'פלוס' מוסיפה גם ניטור שטחים מתים ותנועה צולבת בנסיעה לאחור. לא רע - אבל לא היינו מתנגדים גם למערכת תיקון, או לפחות התרעה–על, סטייה מנתיב.

מאיזו עדה אמרת שאתה?

יש מכוניות שתכונותיהן נפרשות בפניך אט אט, דורשות זמן והתעמקות כדי לעמוד על טיבן. יש כאלו שכמו ילד מלא ביטחון עצמי מציגות את עצמן מיד, ברגע שנפגשתם. באטקה קופצות שתי תכונות כבר בדקות הראשונות של הנהיגה:

1. באטקה מותקן אחד ההגאים הפחות מוצלחים בהם נתקלתי בזמן האחרון.
2. התחושה בנהיגה קלילה בהרבה מהמקובל בקטגוריה.

ובהרחבה. ההגה נטול מרכוז ומשקל במהירות נמוכה, ומציע את כל הדיוק והישירות של ניסיון לתקוע מסמר עם פטיש עשוי ג'לי... בהמשך אגלה כי ככל שעולה המהירות הוא מקבל משקל מוצלח יותר, אך הדיוק נשאר לוקה בחסר.

כמו פרייבט

ולגבי הקלילות - כמו עם העיצוב, גם כאן התחושה היא יותר של ''ליאון קצת גבוהה''. האטקה מתנהג כמו ''פרייבט'' בלי הסרבול והכבדות האופייניים לרכבי פנאי. אלו לא רק הביצועים - והתאוצות כאן זמינות וחזקות מהמקובל, בטח ביחס לגרסאות הבסיס של המתחרים - אלא בהתנהלות הכוללת. זה טוב, באופן כללי, אבל יכול להיות גם פחות טוב - למשל כשיורדים מהאספלט (אמרנו רכב פנאי, לא?).

בין הרמזורים ומחפשי החניה באזור התעשייה בו ממוקמת הסוכנות. אני רושם לעצמי שיש שיהוי קל ביציאה מהמקום, והתפקוד של תיבת ההילוכים בתנועה איטית לא תמיד חלק והדרגתי. שתי נקודות מוכרות ביחידות הנעה שמשלבות מנועי טורבו–בנזין ותיבות הילוכים דו–מצמדיות, ובשני המקרים לא מדובר במשהו אקוטי.

הצד השני של מערכת ההנעה הזו מתגלה בהמשך המבחן - צריכת דלק טובה מאוד. מנוע ה–1.4 ליטר יודע לעבוד על 2 צילינדרים בלבד בזמן שיוט רגוע, ויחד עם הילוך שביעי ארוך (100 קמ''ש ב–2000 סל''ד) מתקבלת צריכת דלק מעולה בשיוט - 15.8 ק''מ לליטר בשיוט על כביש 6, 13.5 ק''מ לליטר בסיבוב פרברי ארוך ועתיר פקקים, ו–11.3 ק''מ לליטר בסיבוב הדינמי שלנו. לא רע בכלל.

אני אוסף את בני הצלם, הידוע גם בשם דויטשה בנק, מרשפון, ואנו מפליגים צפונה על כביש החוף. האטקה מפתיע ברמת בידוד הרעשים. רעשי הכביש והמנוע פשוט דופקים נפקדות, ורק במהירות תלת–ספרתית מתחילים להפציע רעשי רוח קלים. ועדיין - זה אחד מרכבי הפנאי, ובכלל, השקטים ביותר. יופי.

המתלים סובלים מנוקשות בסיסית, כאילו יש חיכוך במערכת שמונע מהם להגיב כראוי לשיבושים קטנים, כך שנסיעה על אספלט סדוק מכניסה את האטקה לוויברציות, וזה בולט יותר במהירויות בין עירוניות. שיבושים גדולים יותר מצליחים ''לחדור'' את הנוקשות הבסיסית ולגרום למתלים לעבוד - ולספוג את עיקר המכה. יחד עם ריסון טוב למדי על כביש גלי, מתקבלת נוחות ממוצעת. יחד עם השקט והנינוחות, מתקבל רכב נעים לנסיעות בין–עירוניות.

הספר והכפר

התדמית של סיאט קשורה גם ליכולת דינמית וחדוות נהיגה. האם האטקה מתאים לתדמית? כן - ולא. הוא מעביר, כאמור, תחושה קלילה - פונה, עוצר ומאיץ בקלילות, כאילו בלי מאמץ. וזה טוב לדעתנו - אם כי יש כאלו שהכבדות האופיינית לרכבי פנאי נותנת להם תחושה של מסיביות וביטחון. מצד שני, ההגה תוקע מקל גדול בגלגלי ההנאה מנהיגה, והתנהגות הכביש הניטרלית–עם–נטייה–לתת–היגוי–צפוי–במגבלות לא ממש מרטיטה. תרצו - תוכלו לעקוף כמעט את כולם בכביש המפותל. אבל פשוט לא בטוח שתרצו. האטקה לא מתגמל בסוג כזה של נהיגה.

עוד מקום בו האטקה לא מתגמל הוא בשבילים - תחושת ה''פרייבט'' ממשיכה גם מעבר לאספלט, וזה כבר לא כזה טוב. על השבילים הקלילות מתרגמת לעדינות, ועולה חשש לבריאות המכלולים שמתחתיך, במיוחד כאשר הגחון משמיע קולות חיכוך מוקדם מהצפוי. אומנם בקרת המשיכה היעילה תעזור לנהג לצאת ממצבים שחכם לא היה נכנס אליהם על שבילים בוציים, אך עדיין - אם אתם קונים רכב פנאי מתוך תכנון לצאת לטייל איתו מעבר לאספלט, האטקה הוא כנראה לא הבחירה המתאימה ביותר.

אמושיו–מה?

לפני כמה שנים אימצה סיאט את הסלוגן 'אמושיון' - אמוציות, תחושות - כביטוי למה שאמור לייחד את מוצרי החברה, והתיימרה לייצר מכוניות שיפנו אל הרגש לא פחות, אם לא יותר, מאשר אל ההיגיון. אבל זה היה אז. האם הסלוגן 'אמושיון' עדיין רלוונטי לאטקה? לא ממש.

אפשר אפילו לטעון שהאטקה הוא תמונת הראי של הסלוגן - הוא פונה אל ההיגיון: צריכת הדלק טובה, האבזור טוב, סביבת הנהג נוחה לתפעול והביצועים טובים; אך הוא לא מצליח להפעיל את בלוטות הרגש, לא בעיצוב החיצוני והפנימי, ולא בהתנהגות הכביש. מי שבוחר מכוניות עם השכל, ימצא סיבות רבות לקנות את האטקה. מי שבוחר מכוניות עם הלב, יתקשה למצוא משהו ש''ידליק'' אותו. אולי אם יבחר בצבע כתום...

לנתונים טכניים: סיאט אטקה SEAT Ateca עברו לעמוד 2 >>

סיאט אטקה 1.4 ליטר טורבו אוטומטי SEAT Ateca

מנוע בנזין, 4 צילנדרים, קדמי, רוחבי, 1395 סמ''ק, טורבו

תזמון 16 שס', גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה

הספק/סל''ד 150 כ''ס/5000-6000

מומנט/סל''ד 25.5 קג''מ/1500-3500

תמסורת רובוטית דו-מצמדית 7 הילוכים, הנעה קדמית

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 10.8 מ'

מתלים קדמיים מקפרסון

מתלים אחוריים קורת פיתול

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר בלימה אוטונומית במהירות עירונית

צמיגים 215/55-17

בסיס גלגלים 264 ס''מ

אxרxג 436x184x160 ס''מ

משקל 1375 ק''ג

תא מטען 510 ליטר

מיכל דלק 50 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 201 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 8.5 שניות

צריכת דלק (מבחן) 12.2 ק''מ/ליטר

דרגת זיהום 9

מחיר 140,000 שקלים (מבחן: 146,000 שקלים)

אחריות 24 חודשים

ציון מבחן ריסוק E-NCAP) חמישה כוכבים (2016

בטיחות מבוגרים 93%,

בטיחות ילדים 71%,

הולכי רגל 84%.

תגובות

4 תגובות

1

אורח/ת - מקסים

08 במאי 2018 ב 20:45

רכב ברמה גבוהה מעולה

2

אורח/ת - איציק

10 בדצמבר 2019 ב 23:05

רכב זריז מהיר ומעולה,תא מטען גדול
כייף לנהוג בו.

3

אורח/ת - אלון

15 באוגוסט 2021 ב 20:00

תודה על הביקורת,
איזה רכב היית ממליץ לקנייה שנותן את הזריזות והכוח על הכביש וגם יש לו יכולת נהיגה בשבילים בשטח?
לא בהכרח רכב שטח אבל רכב שאפשר להיכנס איתו לשבילים וגם קצת בוץ.
תודה

4

Ogash Ofer

15 באוגוסט 2021 ב 21:28

אורח/ת - אלון כתב/ה:
"

תודה על הביקורת,
איזה רכב היית ממליץ לקנייה שנותן את הזריזות והכוח על הכביש וגם יש לו יכולת נהיגה בשבילים בשטח?
לא בהכרח רכב שטח אבל רכב שאפשר להיכנס איתו לשבילים וגם קצת בוץ.
תודה

"
לשבילים כבושים אפשר להכנס עם כל רכב בעל מרווח גחון גבוה. לבוץ, חול, ודרך משובשת עם "הצלבות" נדרש 4X4 ולקטעים הטכניים דרוש גם הילוך כוח.