שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מדבר יהודה התיכון

מצוקים אדירים והיסטוריה יהודית מלפני אלפיים שנה... מסלול טיול חוצה מדבר יהודה התיכון מדרום לצפון על מצוק ההעתקים.
בקעת קנאים, ברכת צפירה, נחל צאלים, הר בדר, הר איתי, מעלה עוזי מהצנחנים, נחל ערוגות, חרבת מנקושיה, ראש חצצון, נחל תקוע, מצוקי דרגות.

המסלול מתאים למי שרוצה לא להתרחק מהבית אבל לחוש קצת מדבר, מצוקים אדירים והיסטוריה יהודית מלפני אלפיים שנה. יתרון בלתי מבוטל הוא שניתן להתרחץ בבריכת צפירה בכל ימות השנה ואפילו עכשיו בסוף הקיץ. למי שמוכן ללכת ברגל מומלץ גם לצאת למסלול הליכה רגלי במחרס דלאל (לפחות 3 שעות הליכה) המסלול אינו קל והוא מיועד לרכבי שטח עם ידית גיר עם יחס העברה נמוך. מומלץ לעשות את המסלול לפחות בשני רכבים. את המסלול הזה ניתן לעשות גם בכיוון ההפוך, מצפון לדרום, אבל בלהט הימים האלה אנחנו מעריכים שרובכם תעדיפו להגיע לתחילת המסלול דרך ערד ולכן הדרך המתוארת כאן בשטח היא מדרום לצפון. ניתן גם לישון במצוקי דרגות ולהמשיך למחרת למסלול שחוצה את מדבר יהודה הצפוני דרך הורקניה, הר העזאזל והמנזרים של צפון המדבר (תלוי במצב הביטחוני)

משך הטיול:

8-10 שעות

מפה:

מפות סימון שבילים דרום מדבר יהודה (מספר 11) וצפון מדבר יהודה (מספר 8). קישור למפות בחנות של אתר השטח

מגבלות:

חלק מהמסלול בשטח אש הכניסה מותרת רק בשבתות וחגים.

תדלוק אחרון:

תחנת דלק בכניסה לערד פתוחה 24 שעות ביממה גם בשבת.

הדרך לנקודת ההתחלה:

בכביש מת''א לבאר שבע פונים שמאלה לכיוון צומת שוקת וערד. בצומת שוקת פונים ימינה ומיד שמאלה לערד. כשמגיעם לעיר נוסעים שמאלה ואחרי המרכז המסחרי הישן ימינה בהתאם לשילוט לכיוון מצדה. אחרי שנראה שקצת יוצאים מהעיר פונים שמאלה לכיוון מצדה ויורדים עם הכביש בדרך שמלאה בפיתולים ועליות קטנות עד שליד אבן דרך מספר 9 מימינכם כפר הנוקדים המשמש לאירוח (לא בשבת) ולחתונות. מול הכפר יוצאת דרך המסומנת בשחור לכיוון נחל צאלים וברכת צפירה. זו נקודת ההתחלה.

המסלול:

מנקודת ההתחלה נוסעים עם השביל המסומן בשחור. מתעלמים מדרך לא מסומנת שפונה שמאלה אחרי 300 מטר וממשיכים עם הסימון השחור גם אחרי 3 קילומטר נוספים כשאתם מזהים סימון שבילים אדום ודרך הפונה שמאלה. אתם בכל מקרה ממשיכים עם השחור. אחרי 4800 מטר מנקודת ההתחלה אתם יורדים לתוך ערוצו העמוק של נחל צאלים כאן כדאי לעצור.

על הגדה הצפונית של הנחל מטפס שביל רגלי המסומן בכחול מומלץ לטפס כ- 15 דקות עד לאוכף שממנו תצפית נחמדה על ערוץ נחל צאלים והרדוף. מהמסלול הכחול ניתן לפנות ימינה למסלול המסומן בשני קווים לבנים המוביל לברכת צפירה. הירידה קצת מסוכנת אבל בעזרת יתדות ברזל וקצת עזרה של מבוגרים בנפשם ניתן לרדת עם ילדים מעל גיל 6 אל הברכות והמפל שגובהו 90 מטר.

- חוזרים לג'יפ ופונים עם המסלול השחור שמאלה (בעבר ניתן היה להמשיך גם ישר אך כיום הדרך מסוכנת)אחרי 750 מטר מהבריכה מזלג דרכים ממשיכים עם השביל השחור שמאלה. - לאורך הדרך שני מעברים טכנים קלים בשל סחיפת חלק מהדרך. אל תתביישו לרדת מהרכב ולדחוף כמה אבנים במקום שאמור לעבור הגלגל שלכם. 5150 מטר מהבריכה מימין לדרך בור מים גדול. - אחרי 2500 מטר מבור המים מצטרפת דרך מאחורר ומשמאל אתם ממשיכים ישר. - אחרי עוד 550 מטר מהמפגש עם הדרך לפניכם צומת דרכים מי שרוצה להמשיך לכיוון תצפית מהר חולד ימשיך עם הדרך הכחולה, המסלול שלנו המסומן בשחור ממשיך ימינה.

- אחרי 1550 מטר מהצומת חוצים את ערוץ נחל ארנב. - 3500 מטר מהצומת ואתם חוצים את נחל שפן אחרי ירידה בשיפוע צד אל הערוץ. - מנחל שפן אתם ממשיכם עוד 4800 מטר עם הדרך המסומנת בשחור כשבדרך אתם עוברים צומת עם אפשרות פניה להר נמר המסומנת באדום ובסוף 4800 המטרים אתם לפני צומת עם דרך הפונה ימינה ומסומנת בכחול. מדרום לכם שלוש גבעות משאר קרטוניות מרשימות הקרויות על שם הדמויות התנכיות איתי רבי והדי. - ניתן לפנות אל הדרך המסומנת בכחול ולנסוע איתה אל תצפית מעל נחל משמר ואל מערת המטמון שם נמצא מטמון מטבעות זהב בחפירות של פרופסור יגאל ידין. אחרי התצפית חוזרים למסלול השחור. - ממשיכים עוד 5450 מטר מהצומת עד למזלג דרכים ממשיכים עם הדרך הראשית הימנית. - אחרי 150 מטרים נוספים מזלג דרכים ממשיכים עם השביל השחור הימני. - עוד 150 מטרים נוספים מזלג דרכים ושוב ממשיכים עם השביל השחור הימני. - עוד 350 מטר מגיעים לצומת ניתן לנסוע שוב הלוך וחזור בשביל הירוק לתצפית אל נחל חבר. המרחק מהצומת אל התצפית 1700 מטר והנוף שווה את זה.

נחל חבר וגילוי המגילות הגנוזות

תצפית נחל חבר גילוי המגילות הגנוזות ליד קומראן ובהם שרידים לכת האיסיים שחיה כאן לפני אלפיים שנה עורר את הבדואים לפשוט על מערות של המדבר מתוך תקווה למכור את הממצאים לחוקרים היהודים בעבור סכומים נכבדים. ב- 1960 הוחלט לחפש עוד ממצאים ומשלחת בראשותו של פרופסור יגאל ידין מצאה במערות בנחל חבר מגילות מתקופת מרד בר כוכבא. בין השאר מצאו תעודות בבתא בהן מתארת בבתא את חייה מנעוריה ועד המרד. ליד מערת האגרות - מערת האימה שם נמצאו שלדים וגולגלות של לוחמים שכנראה גוועו ברעב ובצמא לאחר המצור הרומאי עליהם.

-חוזרים מהתצפית לצומת וממשיכים עם השביל השחור צפונה אחרי 1600 מטר מגיעים לערוץ נחל חבר בירידה המכונה מעלה עוזי מהצנחנים. סופה של הירידה בשיפוע צד ולמי שמגיע מכיוון צפון לדרום כדאי לסדר את האבנים בדרך כדי להימנע מהצלבות ככל האפשר. - ממשיכים עוד 2 קילומטר עם השביל השחור עד לצומת עם שביל המסומן בירוק שוב ניתן לנסוע הלוך וחזור אל תצפית מעל נחל חבר בשביל הירוק. - אנחנו בכל מקרה ממשיכים עם הסימון השחור עוד 250 מטר ואז שימו לב מגיעים לצומת ופונים שמאלה אל המסלול המסומן באדום. - 600 מטר עם המסלול הירוק ואתם נפרדים ממנו בצומת הראשונה ופונים ימינה צפונה אל המסלול הירוק - מהצומת המשיכו עוד 3400 מטר שבסיומם ירידה עם דרדרת אל ערוץ נחל ערוגות משמאלכם עץ שיזף שהעניק כבר הרבה פעמים צל ומקום לארוחה ושינה למטיילים במדבר.

מפל נחל ערוגות

מעץ השיזף ניתן לרדת בערוצו של נחל ערוגות עליון ולחזור באותה הדרך . המסלול הרפתקני ובמקום אחד כדאי גם להיעזר בחבל כדי לרדת ולעלות בו. ברוב ימות השנה המסלול גם רטוב בזכות גבי מים הלכודים בקניון היפה והצר המכונה גם מחראס דלאל. אחרי שעה וחצי של הליכה ושחיה בגבים אתם מגיעים למפל נחל ערוגות כתחתיכם שמורת נחל ערוגות וים המלח. חוזרים באותה דרך. מומלץ גם אם הולכים ברגל שאחד המטיילים ישאר ב עם הרכבים לשמירה מפני גנבים.

- מעץ השיזף עולים בדרך קשה ודרדרתית עם השביל האדום אחרי קילומטר מגיעים שוב אל השביל השחור המוכר ופונים הצומת ימינה. - 3 קילומטר עם השחור ושוב אתם מול צומת עם שביל אדום. הפעם פונים שמאלה (צפונה) עם האדום. - 650 מטר אחרי הצומת והגעתם שוב אל צומת נוסף מפגש עם השביל השחור פונים ימינה מזרחה עם השביל השחור. - 4 קילומטר לאורכו של השביל השחור עם תצפיות יפות אל המצוק וים המלח. מימינכם שביל הולכי רגל המסומן אדום - 4150 מטר משם ושוב מימינכם דרך רגלית המסומנת אדום - עוד 2400 מטר והגעתם לצומת עם שביל כחול ניתן לפנות שמאלה עם הכחול רק כדי לראות אלה אטלנטית גם במדבר יהודה אבל בכל מקרה צריך לחזור ולהמשיך עם המסלול השחור צפונה - ממשיכים 3250 מטר מהצומת עד לפניה ימינה אל ראש חצצון בדרך המסומנת ירוק. למי שממהר מומלץ להמשיך ישר עם השחור למי שזמנו איתו ניתן לספוג עוד תצפית מרשימה מראש חצצון בשביל הירוק שהולך לאורך המצוק וחוזר בסופו של דבר לשביל השחור.

- מהצומת הראשון 3500 מטר ואתם שוב במפגש עם דרך ראשית העוברת בנחל חצצון פונים צפונה ימינה - אחרי 300 מטר שימו לב מימינכם בתוך הערוץ מאגורה עתיקה המכונה הרארבת אל מנקושיה ששוכנת על מפגש דרכים עתיק ועד לא מזמן עדיין החזיקה בתוכה מים מהשיטפונות הפוקדים את נחל חצצון. - ממשיכים ישר עם הדרך הראשית עוד 6 קילומטר ואתם חוצים את ערוצו של נחל דרגה המכונה בקטע הזה משאש. גם כאן ניתן לצאת למסלול רגלי הלוך וחזור בערוץ נחל משאש.

נחל משאש דרג'ה

גם לאורכו של נחל משאש דרג'ה מערות שבהם נתגלו שרידים מימי בר כוכבא החוקרים ידעו ששרידי בר כוכבא נמצאים בנחל משאש אבל על המפות ראו שקוראים לנחל הזה דרגה. רק מאוחר יותר התברר כי לבדואים שמות רבים לכל חלקי הנחל וחלק זה נקרא משאש דרג'ה.

- אחרי 2150 מטר ניתן לעזוב את הדרך הראשית לתצפית מרשימה על קניון נחל דרגות - חוזרים לשביל הראשי וממשיכים איתו עוד כקילומטר עד לאכסניית מצוקי דרגות מכאן ניתן לרדת אל כביש ים המלח ולחזור דרומה לערד או צפונה אל בית הערבה וירושלים.

תרשים הטיול- מפה מס' 1

מפה זו אינה מהווה תחליף- למפת סימון שבילים 1:50,000. מפה זו רק באה לעזור בתכנון המסלול והאזורים הסמוכים.

המפה באדיבות מפ''י

תרשים הטיול- מפה מס' 2

קבצי המסלול להורדה

הקובץ נוסף בשנת 2015 - תודות לניר!

קובץ TWL שהכין ניר רוכברג - הקליקו להורדה

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

קובץ TWL שהכין ניר רוכברג

מפת המסלול (דרום) בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול (דרום) בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול (דרום) בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול (צפון) בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול (צפון) בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול (צפון) בקנה מידה של 1/250,000