שטח 4X4 > כתבות > טכני

שמנים כתבה שנייה

והפעם על סוגי השמנים השונים, התוספים ומה מותר ומה אסור לעשות בשמן המנוע שלנו.

והפעם על סוגי השמנים השונים, התוספים ומה מותר ומה אסור לעשות בשמן המנוע שלנו.

סימון השמנים

לכל שמן מוטורי יש סימון בינלאומי המאפשר לנו לדעת עליו את הנתונים הבאים: דור השמן צמיגות השמן היישומים אליו הוא מיועד על כל בקבוק שמן כתובה המילה API כשלאחריה צמד אחד או יותר של אותיות המסמלות גם את האפליקציה אליה מיועד השמן וגם את הדור אלין השמן משתייך. T - מנועי שתי פעימות. הדור הכי עדכני הוא C+. שמן שתי פעימות חדשני יסומן TC+ . S - מנועי בנזין 4 פעימות הדור הכי עדכני הוא J . שמן מנוע חדשני יסומן ב-SJ . C - מנועי דיזל הדור הכי מתקדם הוא F. שמן דיזל חדשני יסומן ב- CF . לשמני ממסרה יש מספר דקסטרון (כיום מקובל לשים דקסטרון 3). חשוב לציין כי נוזל בלמים אינו שמן .

סימון השמנים

בנוסף לכל האמור לעיל חייב להיות מצוין על כל בקבוק שמן את תאריך הייצור שלו. אורך חיים של שמן מנוע משתנה מיצרן ליצרן אולם מומלץ ככלל לא לקנות שמן בן יותר משנתיים. שמני מנוע ארבע פעימות בד''כ מתאימים גם לדיזל וגם לבנזין כאשר יש עדיפות מסוימת לאחד מהם באופן ספציפי. לדוגמא : שמן 40-W10 CE - SJיהיה הכי מתקדם למנוע בנזין וכמעט הכי מתקדם למנוע דיזל.

דור השמן מצוין ע''י האות השנייה, בסדר אלפביתי עולה ללא טווח זמן קבוע בין אות לאות. התקן נקבע ע''י ה-API - בדרך כלל על פי דרישה של יצרני הרכב, ויצרני השמן מחויבים לעמוד בו. לעיתים קרובות קורה שיצרן רכב חובר ליצרן שמן על-מנת לספק לו שמן למנוע מהפכני חדש, ואז השמן מתקדם יותר ממה שקיים בתקני ה-API במקרה כזה יצרן השמן מחכה עד שמחליפים אותו ומנסה לקבל אישור לשמן שלו.

ממה מורכב השמן

כל שמן מוטורי מורכב במעבדה ע''מ לעמוד בתקנים אליהם הוא מכוון. שמן מינרלי: שמן גולמי,תוספים שונים, סופחי פיח ותהליך עיבוד מיוחד לצמיגות. שמן חצי סינטטי: מורכב מכל האמור לעיל בתוספת אחוז מסויים של שמן סינטטי (גולמי) מלא שמן סינטטי : הינו שמן המורכב כולו במעבדה וניתן להגיע איתו לצמיגויות נמוכות מאוד והפרשים גדולים מאוד. התוספים עליהם נרשם פה דומים לתוספים הנמכרים ברשתות השיווק השונות אך מרוכזים ומדויקים מהם פי כמה.

ערבוב שמנים

ככלל מומלץ לא לערבב שמנים זה בזה. על אחת כמה וכמה מומלץ לא לערבב שמנים בעלי דרגות צמיגות שונות ותקנים שונים. אולם מעל כל אלה בולטת בחומרתה האזהרה הבאה: אין לערבב שמן סינטטי בשום שמן אחר.

בחירת שמן מנוע

תמיד מומלץ לשים לרכב את השמן עליו המליץ היצרן, אבל ניתן להתאים את סוג השמן לאופי השימוש שלנו ברכב. כמו בכל דבר, גם פה אין סוג שיפתור את כל מגוון הסוגים של שימוש ברכב. ניתן כעת כמה דוגמאות להתאמה אישית של שמן מנוע. לצורך העניין ניקח רכב מסוג רנגלר YJ (מנוע זהה לסופה) אשר היצרן ממליץ על שמן מדרגת צמיגות 40-W15 כמתאים ביותר למגוון הרחב ביותר של השימושים שהוא העלה בדמיונו ובהתאם להיצע שהיה תקף בתקופה בה הוציאו את המנוע לשוק (1989). לשימוש עירוני, הכולל כיבויים והתנעה מרובים וטווח נסיעה קצר, כאשר המנוע עובד בטמפרטורה נמוכה מטמפרטורת עבודה, אפשר להוריד את ערכי הצמיגות התחתונים ל-W10 או אפילו ל-W5 , על ידי כך נשיג הגעה מהירה יותר של השמן אל השסתומים (הממוקמים בחלק העליון של המנוע) ומנע את הנזק הנגרם בהתנעה כתוצאה מחיכוך ללא שמן. לשימוש בין-עירוני, שמורכב רובו מנסיעות ארוכות בסל''ד נמוך יחסית ובחום מנוע בינוני ניתן להגדיל את הערך הגבוה ל- W50 , מה שישיג לנו תחום צמיגות גבוה יותר המאפשר לשמן לעבוד עמוק בתוך הטווח ולמנוע התחממות. ברכב שלי, המשמש בעיקר לתחרויות, בחרתי לשים (לאחר מחקר מעמיק בעזרת מהנדס שמנים שמן מסוג 50W-5 העונה לי על כל הצרכים.

בכתבה הבאה נעסוק בהרחבה בתוספי השמן הנמכרים ברשתות השיווק ובמוסכים.

תגובות

0 תגובות