שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

מסלול טיול לאורכו של נחל אלכסנדר

טיול שבילים לרוחב המותניים הצרות של מדינת ישראל ולאורכו של נחל אלכסנדר המשוקם מכביש 6 במזרח מערבה עד חוף הים התיכון.
המסלול יורד מערבה על דרכי עפר ולסיום מעט חול ומתאים לכל ג'יפון (גם בכל הנעה בודדת).

אבני דרך:

כביש 6, מחלף ניצני עוז, בארותיים, נחל אלכסנדר, בורגתה, נחל שכם, נחל בחן, נחל אומץ, מעברות, עמק חפר, גאולי תימן, גשם הצבים, חרבת סמארה, מכמורת, בית ינאי.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול נוסע על שבילים כבושים לאורך נחל אלכסנדר וסופו על שבילים מעט חוליים. בקיץ כשיבש המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל ג'יפון – גם בעל הנעה בודדת. בחורף המסלול יכול להיות בעבירות בינונית בזכות הבוץ ומעברי המים – שימו לב וחצו מעברים קשים לאחר בדיקה ובזהירות.
קישור לטיפים לנהיגה בשטח

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בפרנסת החקלאי או בשמורת הטבע (טיפ שטח - שמירת טבע).

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה"ל ואפשרי ואף מומלץ לנסיעה באמצע השבוע.

כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ-22 ק"מ והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

שיטת הניווט

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו - מומלץ לשלב את הילדים בניווט ולתת להם לקרוא את סיפור הדרך ולעקוב אחר ההתקדמות בשטח.
המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-
GPS הניתנות להורדה בהמשך כתבה זו.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי וחשוב מאוד במסלול זו בו יש שפע רב של שבילים בשטח. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-
GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 7 (השרון ומערב השומרון),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון לכחצי יום בשטח.
טיפ שטח - רשימת הציוד המלאה לשטח

תחילת המסלול:

בצומת בארותיים שעל כביש 57 – כשני קילומטר מערבה ממחלף ניצני עוז שעל כביש 6 או כ-9 ק"מ מזרחית לצומת השרון (בית ליד) שעל כביש 4.

נ.צ. 1 – צומת בארותיים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים על כביש 57 מערבה לכיוון נתניה (מי שהגיע מכביש 4 יבצע פניית פרסה ברמזור של צומת בארותיים).

לאחר כק"מ יש להאט ולנסוע בימין הדרך על מנת לראות את הירידה מהכביש לשטח.

1.5 ק”מ לפני הגשר של נחל אלכסנדר ולפני קו המתח הגבוה דרך עפר מימין לכביש.

נ.צ. 2 – ירידה לשטח

נוסעים צפונה על השביל הכבוש לצד קו המתח הנמוך (הסימון האדום של השביל כמעט ואינו נראה בשטח).

0.4 ק”מ מעבר תעלה והמשך צפונה על השביל.

1.8 ק”מ הכביש הפנימי המחבר את בורגתה לבארותיים.

נ.צ. 3 - כביש

פונים שמאלה על הכביש לכיוון בורגתה.

0.3 ק”מ כיכר בו פונים ימינה עם הכביש.

0.5 ק”מ כיכר בו פונים שמאלה עם הכביש.

0.8 ק”מ עוברים מעל גשרון שמעל נחל אלכסנדר ומיד לאחריו שביל המקביל לנחל.

נ.צ. 4 – ירידה לשטח

נחל אלכסנדר

נחל אלכסנדר זורם לאורך 32 ק"מ ממזרח למערב, מתחיל באזור שכם נשפך לים מצפון לחוף בית ינאי. הנחל מושפע מאירועי גשם גדולים וזורם לאחר שיטפונות. בעבר היה אפיקו של הנחל צר מלהכיל את המים הרבים שזרמו בו, ולכן הם גלשו אל שוליהם ויצרו ביצות גדולות. כאשר החלה ההתיישבות היהודית באזור עמק חפר, פעלו המתיישבים לניקוז הביצות. אחת הפעולות החשובות הייתה הרחבת אפיק הנחל, והיא סייעה להקטנת הנזקים. שנים אחר כך, כאשר שוקם הנחל ונוקה, הועמק האפיק והורחב עוד כדי למנוע השפעות של שיטפונות עתידיים.

אגן הניקוז של נחל אלכסנדר משתרע על פני שטח של כ-550 קמ"ר. הוא מתחיל במדרונות השומרון המערביים וגולש דרך לב השרון לאורך 32 ק"מ עד לים. באזור הגשום שבו נמצא הנחל היו לא אחת שיטפונות, והם גלשו וגאו וגרמו להצפות סביב הנחל והיקוות ביצות גדולות. כאמור, הביצות נוקזו בראשית ההתיישבות היהודית באזור בשנות ה-30 של המאה ה-20, הנחל הורחב בשנית בשנות ה-60, ובעת האחרונה, בשנות ה-90, נוקה וטופל טיפול יסודי. בקרבת הנחל נותרו עדיין נביעות קטנות, שריד לביצות ההן, ומימיהן זורמים בתעלות קטנות אל אפיק הנחל.

הנחל על שמו של המלך אלכסנדר ינאי שהיה מלך מבית חשמונאי וכבש את האזור שבו זורם הנחל במאה ה-1 לפנה"ס. לפי ההסבר השני לשם, טרם קום מדינת ישראל, ערביי הארץ קראו לנחל "וואדי איסכנדיר" (או "נהר אסכנדורה"), על שם אסכנדר אבו זבורה, בעל קרקעות עשיר וסוחר אבטיחים מצליח שחי במאה ה-19 והיה מייצא אבטיחים מאזור שכם למצרים. הוא היה משיט את האבטיחים ברפסודות ששטו לאורך הנחל עד לים התיכון, שם סמוך למושב מכמורת של היום היה "מינת אבו זבורה" (נמל אבו זבורה) שבבעלותו, ומשם הוא היה מייצא אותם באוניות למצרים.

פונים ימינה לשביל במורד נחל אלכסנדר עם שביל הכורכר המסומן בשחור.

0.7 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה במקביל לנחל כשגדר מאגר המים משמאל.

1.6 ק”מ גשר אירי החוצה את הנחל ולצידו גשר עילי להולכי רגל.

נ.צ. 5 – גשר אירי

חוצים את הגשר האירי

מימין ומדרום חורשה בה ספסלים ושולחנות לפיקניק.

משמאל ומצפון מצפה מקסים ומאוורר הצופה על המשכו של הנחל ועל בריכת המים האוספת את מי השיטפונות בנחל. בתקופת הנדידה של הציפורים משמש המצפה כמקום מפגש לצפרים.

חוצים חזרה בגשר האירי לגדה המערבית ופונים ימינה וצפונה במורד הנחל עם השביל השחור.

ממשיכים עם השביל השחור בצמוד ובמורד נחל אלכסנדר.

1 ק”מ צומת שבילים, לאחר החיבור עם נחל שכם, בו ממשיכים ימינה עם הנחל.

1.5 ק”מ פונים ימינה לגשר החוצה את הנחל.

נ.צ. 6 - גשר

חוצים את הגשר ופונים שמאלה במורד הנחל.

1 ק”מ ספסלים בצל האקליפטוסים ומיד לאחריהם חוצים גשר מעל התעלה של נחל בחן ופונים שמאלה במורד השביל ונחל אלכסנדר.

2.9 ק”מ צומת עם גשר אירי משמאל לדרך בו ממשיכים בצד ימין במקביל לנחל ועם השביל המסומן בשחור.

3.9 ק”מ פונים שמאלה לגשר מעל הנחל.

משני צידי הנחל פרוסים שולחנות פיקניק מוצלים.

נ.צ. 7 – גשר עילי

חוצים את הגשר ופונים ימינה עם השביל ומיד שוב ימינה עם השביל המסומן בשחור ובמקביל לנחל.

2.1 ק”מ גשר מעל הנחל.

נ.צ. 8 - גשר

חוצים את הגשר, פונים שמאלה לשביל (יכול להיות בוצי בחורף) המסומן בשחור ומקביל לנחל.

0.4 ק”מ מתחברים לשביל כורכר כבוש לבן.

0.8 ק”מ חוצים תחת הגשר של כביש 4.

לאחר הגשר ולפני הכביש אתר פיקניק יפה עם מדשאות מטופחות.

1 ק”מ הכביש הפנימי המחבר את קיבוץ מעברות עם צומת חפר.

נ.צ. 9 – כביש פנימי

פונים ימינה וצפונה על הכביש.

0.1 ק”מ פונים שמאלה עם השלט לבית העלמין ומיד שוב ימינה עם השביל במקביל לכביש.

(במורד הנחל פארק מקסים להולכי רגל, הסגור לתנועת כלי רכב).

0.5 ק”מ בקצה בית העלמין ממשיכים ישר וימינה עם השביל הרחב.

0.9 ק”מ כביש 5720 המחבר את צומת חפר מערבה לאזור מושבי כפר ויתקין.

נ.צ. 10 – כביש 5720

עולים על הכביש ופונים שמאלה לכיוון כפר ויתקין.

0.7 ק”מ על הכביש פנייה ימינה לדרך חקלאית.

נ.צ. 11 – דרך חקלאית

פונים ימינה לדרך חקלאית.

0.2 ק”מ צומת כביש/שביל בו פונים שמאלה לכביש משובש לצד הרפתות של ״שביל החלב״.

0.9 ק”מ צומת שבילים בקצה הרפתות בו ממשיכים ישר וצפונה כשגאולי תימן מימין לדרך.

1.6 ק”מ צומת בו פונים שמאלה עם קו המתח.

2 ק”מ צומת אספלט בו ממשיכים ישר (ועוד נחזור לצומת זה).

2.2 ק”מ גשר הצבים שמעל נחל אלכסנדר.

נ.צ. 12 – גשר צבים

חוצים את הגשר למצפה שלצידו מדשאה ושולחנות פיקניק על גדת הנחל.

חוזרים לגשר עם הפנים כשלעומת שבאנו (עם הפנים צפונה).

0.1 ק”מ מיד לאחר הגשר פונים שמאלה ומערבה לכביש אספלט צר מסומן באדום.

0.3 ק”מ בצומת בו האספלט מתעקל יש להמשיך ישר ומערבה לשביל כורכר ולכיוון הגשר שתחת פסי הרכבת.

0.4 ק”מ חוצים תחת גשר הרכבת מתעקלים ימינה וממשיכים צפונה על השביל לצד המסילה.

1 ק”מ צומת שבילים רחבים בקצה חורשת אקליפטוסים (בקצה הגן הלאומי של נחל אלכסנדר).

נ.צ. 13 – צומת שבילים

פונים שמאלה ומערבה ומתרחקים ממסילת הברזל (השביל מעט חולי ובחורף יכול להיות בוצי ומלא בשלוליות מים).

0.2 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

0.9 ק”מ צומת שבילים למרגלות חרבת סאמרה ולצד נחל אלכסנדר.

נ.צ. 14 – צומת שבילים

קרבתו של נחל אלכסנדר אל קו החוף הפכה את אזור השפך והגבעה הצופה עליו לנקודת מפתח. במאה ה-19 פעל בשפך נמל שנקרא אז בערבית "מינת אבו זבורה". תחנת המכס של המזח עמדה מעט מזרחה משם על הגבעה בחרבת סמרה, הנמצאת היום בשטח הגן הלאומי נחל אלכסנדר. מהנמל שולחו אבטיחים לשווקים בלבנון ובמצרים, אך עם הפעלת מסילת הברזל בתום מלחמת העולם הראשונה, הופסקה פעילותו. גם בתקופת המנדט נעשה שימוש במקום – בשנות ה-30 של המאה ה-20, במהלך המרד הערבי בארץ, החליט היישוב העברי להקים נמל חלופי לנמל יפו וממנו לייצא הדרים ולייבא דשנים. שלטונות המנדט אישרו את התכנית והמזח נבנה, אולם למעשה הוא נועד לסייע לאניות המעפילים. אניות מעפילים הגיעו את החוף הזה, והעולים החדשים נקלטו בחוף והוברחו ממנו הלאה.

אחד האירועים המוכרים הוא עגינתה בחוף של האנייה אלטלנה, ביוני 1948, הספינה שהובילה ציוד צבאי ונשק בשביל האצ"ל ולא הספיקה לפרוק את תכולתה, ומשסערו הרוחות במקום החלו חילופי אש בין אנשיה לכוח צה"ל. בסופו של דבר, נאלצה אלטלנה להפליג משם לחופי תל אביב, ושם נתן בן גוריון הוראה להטביעה, והיא טובעה לעיני המוני אזרחים.

ממשיכים מערבה על השביל המשובש לצד הנחל.

1 ק”מ צומת לפני כביש החוף בו פונים שמאלה לכיוון הנחל והמעבר תחת הגשרים של הכביש.

1.2 ק”מ חוצים את הגשר השלישי לעבר מגרש החנייה, בכניסה למרכז הצלה לצבי הים וממשיכים ימינה על השביל לכיוון היציאה.

1.7 ק”מ צומת על הכביש הפנימי המחבר את מכמורת למחלף בית ינאי.

נ.צ. 15 - כביש

עד כאן 21.6 ק”מ של המסלול

פונים ימינה לכיוון החוף של בית ינאי הנמצא כ- 1.5 ק”מ (החנייה בחוף בתשלום).

ימינה גם למחלף בית ינאי וליציאה לכביש החוף לכיוון תל אביב או לכיוון חיפה.

פונים שמאלה למכמורת ולחופי הים שלמגלות המצוק.

להתראות בטיול הבא...
עופר אוגש

קובץ בפורמט TWL מתאים לתוכנת נביגייד ו/או לעמוד ענן

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

נ.צ. צפוניות מזרחיות
15 1200503 138049

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת