אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

KTM השיקה בישראל אופנוע אנדורו דו"פ עם הזרקת דלק

בסיומן של 13 שנות פיתוח הציגה KTM - יצרנית אופנועי האנדורו הגדולה בעולם, את אופנוע האנדורו עם המנוע הדו-פעימתי בעל הזרקת הדלק הממוחשבת.
האופנועים החדשים בנפח 250 ו-300 סמ"ק כוללים רכיבים חדשים של מצערת, מערכת ניהול מנוע, חיישנים, צילינדר, תיבת אוויר וסנן, משאבת שמן, מכל דלק, שלדת חדשה הכוללת בתוכה את מיכל השמן וגרפיקה חדשה לשנת 2018 .
צילומים: ניר עמוס, יצרן ועופר אוגש

ק.ט.מ. - יצרנית אופנועי האנדורו הגדולה בעולם, המזוהה עם הצבע הכתום, בעלת המותג המתחרה הוסקוורנה (שיחד חולקים כיום את אותם הרכיבים) והחדשנית מקרב יצרני אופנועי האנדורו האירופאים, מציגה שני אופנועי אנדורו בעלי מנועי שתי פעימות עם הזרקת דלק ממוחשבת, העומדים בתקינת יורו 4 והמורשים לנסיעה על הכביש הציבורי באירופה, וגם בארץ עם מספר צהוב.
ד.ל.ב מוטוספורט, היבואן מקבוצת לובינסקי (יבואן פיג'ו וסיטרואן לישראל), ערכה אירוע השקה במתחם החדש של "סדנת האלופים" אשר בפרדס חנה (בהחלט שווה ביקור!) ואפשרה למוזמנים להתנסות ברכיבה בכביש, בשבילים, בסינגלים (שבילים צרים), בעליות וירידות חדות ובקרקע תחוחה וזרועת אבנים של סוף הקיץ.

KTM הציגו שני מנועים בנפח 250 ו-300 סמ"ק שבמקום הקרבורטור המסורתי (מאייד בעברית) מצויידים לראשונה, בעולם הדו"פ (דו-פעימתי) בהזרקת דלק ממוחשבת ובשפת היצרן - TPI. ראשי תיבות של: Transfer Port Injection שהוא גם פטנט רשום של היצרן יחד עם יצרן המערכת Dell`Orto (שגם מייצר את הקרבורטורים לדגמי 2017 של היצרן).
בדומה למערכות הזרקת דלק במנועי 4 פעימות בכלי רכב שונים - גם כאן המערכת נשלטת ע"י מחשב, מקבלת מידע ממספר חיישנים ומאפשרת הזרקה מדוייקת של דלק בהתאם לסל"ד, לעומס, לטמפרטורה של האוויר, לגובה ופרמטרים נוספים המשפיעים על עבודת המנוע, שריפת התערובת וההספק של המנוע.
בנוסף מערכת ההזרקה החדשה קובעת באופן מדויק וממוחשב את כמות השמן הנדרש לשימון הבוכנה ומוסיפה אותו למנוע באופן אוטומטי, כתחליף לצורך "המעצבן" לערבב שמן בכול מילוי של מיכל הדלק. (מנועי שתי פעימות דורשים שימון לחלקים הנעים: בוכנה, טלטל וגל ארכובה, המגיע באמצעות השמן המעורבב בתערובת האוויר והדלק, שכן בשונה ממנועי 4 פעימות אין בדו"פ אגן שמן בו טבול החלק התחתון של המנוע).
מערכת ההזרקה הממוחשבת משפרת את צריכת הדלק  ובכך מגדילה גם את טווח הרכיבה בין התדלוקים.  אין צורך לכוון ולכייל את מערכת הזנת הדלק (הקרבורטור) בהתאם למזג האוויר או הגובה בו עובד האופנוע. אין צורך, כנכתב לעיל, לערבב ביחס קבוע את השמן בדלק ובזכות כך גם רמת הזיהום של המנוע הדו"פ החדש משתפרת, מתאימה עצמה לתקן האירופי - יורו 4, ופולטת פחות עשן לבן, שמאפיין את המנועים הדו"פים.

בית המצערת החדש של הזרקת הדלק לדו"פ 2018

 

האופנועים החדשים לשנת 2018

המנועים המוזרקים הינם פיתוח חדש לשנת 2018 ומערכת ההזרקה הממוחשבת כוללת כאופציה מתג של בורר מפות הצתה, חיישנים של לחץ ברומטרי, טמפרטורת אוויר חיצונית, טמפרטורת יניקה, טמפרטורת מנוע, עומס בגל הארכובה וחיישן התהפכות לדימום מנוע בנפילה.
למנוע החדש רכיבי חשמל הדומים למנועי 4 פעימות - סלילים, וסת טעינה ומצבר, המותאמים לצריכה הגבוהה יותר של מערכת ההזרקה. רכיבים אלו מוסיפים עוד כ-3 ק"ג למשקל האופנועים, השוקלים עכשיו 103 ק"ג.
השמן המוזרק למנוע מאוחסן במיכל נפרד, בשלדת האופנוע ופתח המילוי שלו נמצא בראש השלדה קרוב לכידון.
המנוע החדש אינו דורש כיוונים למזג האוויר או גובה הרכיבה ומחשב ההזרקה מבצע את ההתאמה באופן ממוחשב. במנוע החדש אין צורך ב"צ'וק" (משנק בעברית) להתנעה קרה ומחשב ההזרקה יודע לפצות ולהתאים את כמות הדלק למנוע בין הייתר לפי הטמפרטורה של המנוע.

עז הרים בשטח

למי שרגיל ואוהב את הגמישות של מנועי 4 פעימות ההפתעה גדולה - לראשונה מנוע 2 פעימות שנעים לרכיבה על הכביש ובשטח, לא מייצר ויברציות שמרדימות או מעצבנות את הידיים (למי שלא רגיל לרכוב על שתי פעימות), המנוע עובד "עגול" וחלק, הסאונד שלו "נקי" יותר, המנוע נשלט באופן לינארי, הכוח המתקבל ממנו צפוי, ובעיקר המנוע מספק מומנט בסל"ד נמוך, ממש כאילו היה 4 פעימות.
על הכביש יודע הק.ט.מ. 300 להתגלגל במהירות נוחה של כ-90 קמ"ש. מעל מהירות זו נשמע שהמנוע צורח, ובהחלט יכול להיות שזה עניין של הרגל, במיוחד שהמנוע מאפשר סל"ד גבוה יותר.
בשטח על השבילים הפתוחים המנוע גמיש יותר מדגמי הדו"פים הקודמים, אך עדיין לא מדובר ב-4 פעימות וכשצריך לנוע באופן רציף, במהירות משתנה יש להתאים את ההילוך למהירות - דבר שמחייב יותר "משחק" בתיבת ההילוכים, אשר עובדת חלק ומדויק.
בשטח הטכני הדו"פ המוזרק מפתיע ודורש הסתגלות למצב החדש. מסל"ד נמוך, כמעט "טורים", למנוע הדו"פ המוזרק יש מומנט שיורד דרך הצמיג האחורי באופן מדויק וצפוי לקרקע. אם הרוכב מכיר ומורגל למומנט בסל"ד הזה הוא יכול לטפס כל עלייה, בקצב איטי ובאופן מדויק, כאילו הוא רוכב על עז הרים. מפתיע מאוד, מחייב לימוד של יכולות המנוע, ונוסך המון ביטחון למי שרוצה לטפס מעלות קשים וחדים במהירות נמוכה.
בעליות חדות, ארוכות ובעלות אחיזה נמוכה יש ללמוד כי ההילוך הנכון הוא ההילוך השני או השלישי. הראשון חזק מידי - כל תיקון גז מרים גלגל או גורם לאובדן אחיזה. ואילו בהילוך שני המומנט בסל"ד נמוך מורגש, חזק ומאפשר לרוכב להתקדם ולבחור ציר טיפוס נוח ובאופן בטוח.
הרעש ה"צרצרי" עדיין קיים, ההספק לינארי והמנוע אינו בועט בכול פתיחה של מצערת, אין תחושה של "מלחמה"ובכלל המנוע נעים יותר לרכיבה ועם זאת, כפי שכבר כתבתי, מחייב את הרוכב להסתגלות, בטח לרוכב המגיע מעולם ה-4 פעימות. 

תמחור

משפחת דגמי ה- 2 פעימות EXC TPI כוללת כאמור ה- 250 וה- 300 סמ"ק ומחיריהם בארץ:
דגם 250 EXC ב - 60,900 שקל,
וגרסת הסיקס-דייז ב-64,900 שקל,
דגם  300 EXC ב- 71,900 שקל,
וגרסת הסיקס-דייז ב- 75,900 שקל.
דגמי ה-SIX DAYS צבועים בצבעי התחרות שתיערך ב-2018 בצרפת כוללים את התוספות הבאות:
דוד אגזוז (עמם) מיוחד, מגן גחון, מגן סעפת,מנגנון ציר קדמי עם שליפה מהירה, גלג"ש אחורי מחוזק (אלומיניום+פלדה), כידון עם לוגו SIX DAYS, דיסק אחורי עמיד בטמפ' עבודה קיצונית, שלדה כתומה, משולשי היגוי מכורסמים אנודייז כתום, דיסק קדמי צף, מוביל שרשרת כתום, מושב ייחודי, מתג בורר מפות הצתה, מתג בורר עומס קפיץ לבולם וגרפיקה ייחודית.

מהרכיבה בשטח:

 

טכני והיסטוריה

 

תגובות

0 תגובות