שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח: מנזר סנט ג'ורג'

מבנה מדהים שנראה כתלוי על צלע המצוק המתנשא מעל נחל פרת, לא רחוק מיריחו. צילומים: עדי אדר

אחד מהיעדים הפופולריים ביותר של מטיילי השטח הוא מנזר המרסבא, הבנוי על גדתו של נחל קדרון. אבל במדבר יהודה יש מנזר נוסף, לא פחות יפה, התלוי גם הוא על גדת נחל: זהו מנזר סנט ג'ורג', הבנוי מעל נחל פרת, המוכר גם כוואדי קלט. נחל זה זורם לאורך כ-28 ק"מ, מירושלים ועד לנקודת החיבור שלו לירדן ליד יריחו. לאורך מרחק זה הוא צונח כ-1000 מטר בגובה, ובדרך הוא מתחתר בסלעי הגיר של המדבר. לאורכו, שלושה מעיינות שופעי מים הזורמים כל השנה: עין פרת, עין מבוע ועין קלט.

החיבור בין המדבר, המים והקרבה לירושלים הביאו לקיום חיי נזירות פעילים לצד הנחל, החל מהתקופה הביזנטית. תחילה היו אלה נזירים מתבודדים שחיו במערות טבעיות, אך במהלך המאות נבנו מנזרים גדולים בנקודות שונות במדבר.

מנזר סנט ג'ורג' נבנה במהלך המאה החמישית על ידי יוחנן מהעיר תבאי שבמצרים. הוא הורחב והגיע לשיא פעילותו בתקופת הנזיר גיאורגיוס (הוא סנט ג'ורג') במאה השישית לספירה. במאה השביעית, עם הכיבוש הפרסי, נהרס המנזר ונשאר נטוש לזמן רב. המקום שוקם במהלך התקופה הצלבנית אך נהרס שוב בתום תקופה זו. המנזר הנוכחי, נבנה מחדש בסוף המאה ה-19 על ידי הכנסייה היוונית-אורתודוכסית.

המנזר מחולק ל-3 מפלסים: במפלס העליון מערה עתיקה עליה הוקמה כנסייה. במערה זו, על פי המסורת הנוצרית, הסתתר אליהו הנביא כשברח מפני איזבל וניזון מלחם וממים שהביאו עבורו עורבים. במפלס האמצעי מצויים מבני המגורים, כנסיות נוספות ומגדל פעמונים. במפלס התחתון מחסני המנזר וקבריהם של הנזירים. על פי המסורת הנוצרית, במערה שבמפלס העליון בישר מלאך לסבו של ישוּע, יואכים, כי אשתו חנה תלד בקרוב את מרים.

כיצד מגיעים: יורדים על כביש 1 לכיוון יריחו, נכנסים ליישוב מצפה יריחו ולפני שער היישוב פונים שמאלה ויורדים עם הכביש עד למגרש החנייה שמעל המנזר. מכאן מחכה לכם ירידה תלולה רגלית בשביל סלול לאורך כ-700 מטר, שאותו צריך גם לעלות בחזרה... למתקשים, יש שרותי הסעה, בתשלום, על גב חמורים. אל תפספסו את התצפית על המנזר, שהשביל המוליך אליה נמצא משמאל לקשתות האבן הבנויות בתחילת הירידה למנזר.

המנזר פתוח לביקורים בכל יום.

עוד באזור: אם אתם עם רכבי שטח, אל תחמיצו את הביקור בעין קלט, המעיין הפחות מוכר של נחל פרת, שמימיו נמשכים בתעלת בטון לכיוון יריחו. בכביש היורד לסנט ג'ורג' יש צומת T, ימינה לכיוון המנזר ושמאלה לכיוון הנחל והמעיין.