שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מהר המערה אל מעלה רמון

מסלול זה מומלץ למי שכבר עבר טיול או שניים במדבר.
הר הנגב הגבוה פראי יותר ונידח יותר משאר האזורים ולכן הוא גם משך אליו במשך השנים הרפתקנים ואוהבי מדבר.

האלות האטלנטיות שבולטות בנופו של המדבר מספקות צל גם בימי הקיץ החמים ובורות המים והמעיינות מספקים חוויה מדברית מושלמת. המסלול אינו קשה במיוחד אבל יש בו מספר נקודות בהן צריך לסדר את השביל כדי להימנע מהצלבות.

!!bb!! זמן משוער: !b! 10 שעות ולכן מומלץ לישון יום קודם בחניון בורות לוץ או בחניונים אחרים בסביבה. !!bb!! מפה: !b! סימון שבילים הר הנגב המערבי !!bb!! מגבלות ואיזורי קליטה: !b! צה''ל שולט בשטח הזה והכניסה מותרת רק בשבתות וחגים. הנסיעה בכביש הגבול המערבי מחייבת מינימום שני אנשים וכלי נשק אישי. מהכניסה למפער ערוד אתם בשמורת טבע שבה ניתן לטייל גם בימי חול. פלאפון כמעט ולא קולט לאורך המסלול. אורנג' קולט לעיתים רחוקות. וסלקום קולט הכי טוב אבל גם לא לאורך כל הדרך. !!bb!! תחנת דלק אחרונה: !b! פז עבדת הפועלת 24 שעות ביממה כולל שבת או דלק מצפה רמון הפועלת גם כן 24 שעות ביממה.

הגעה לנקודת ההתחלה

מבאר שבע אתם נוסעים דרומה לצומת משאבי שדה. שם שמאלה לשדה בוקר עד לצומת חלוקים בצומת ימינה לכיוון מצפה רמון. בדרך אתם עוברים את עובדת ותחנת התדלוק האחרונה עד שאתם מגיעיםלצומת הפניה להר חריף ובה''ד 1. פונים בה ימינה וממשיכים לכיוון הר חריף עוברים את בהד''1 וממשיכים כ20 קילומטר עד לפניה לחניון בורות לוץ למי שרוצה אפשר לישון במקום ולהמשיך את המסלול למחרת. אם הגעתם מוקדם בבוקר המשיכו עד למחנה הר חריף ופנו שמאלה דרומה על כביש הגבול המערבי משם המשיכו כ13 קילומטר שבמהלכם הכביש יורד אל נחל לוץ ועלה אל פסגת הר המערה. קצת אחרי הפסגה (במהלך הירידה מהפסגה) תגיעו לפניה מסומנת אל רחבה קטנה מול מעיין המערה. זו נקודת ההתחלה.

המסלול

!u! מעיין המערה- בשנת 1906 שלהי ימיה של האימפריה העותמנית סומן הגבול בין האימפריה העותמנית ששלטה בישראל לבריטים ששלטו במיצריים. לכאורה הגבול סומן כקו ישר בין טאבה לרפיח אבל הבריטים שהציבו את אבני הגבול דאגו שכל המעיינות החשובים ישארו בתחומם. העותמנים והבירטים כבר נעלמו מהאיזור אבל קו הגבול בין ישראל ומיצרים של היום נקבע על בסיס אותו קו גבול מ1906 וכך הפסידה ישראל את מעט המים שיש באיזור מלבד מספר מעיינות קטנים שהיפה בהם הוא מעיין המערה שנמצא בתוך מערה קטנה לידכם. !!uu!!

!!bb!! - !b!מהמעיין המשיכו על הכביש כ600 מטר עד שמשמאלכם שביל העובר במקביל ע לכביש עלו עליו וסעו עוד 1200 מטר עד לצומת עם פניה ימינה לכביש. !!bb!! - !b!המשיכו ישר בדרך השביל מטפס בתוך ערוץ יפה עם אלות אטלנטיות אחרי קילומטר מהצומת אתם יוצאים מערוץ והשביל פונה ימינה עוד חמש מאות מטר והגעתם לתצפית יפה על האיזור (אתם בגובה של כ900 מטר מעל פני הים) ובצומת פונים ימינה. !!bb!! - !b!השביל ממשיך על הרכס אל נקודת תצפית נוספת ומשם אתם יורדים 1750 מטר מהצומת הקודם ושוב אתם מול צומת הפעם פונים שמאלה נוסעים דרך שטח האימונים של צה''ל. !!bb!! - !b! 3300 מטר מהצומת הקודם משמאלכם בור מים גדול זהו בור בתור מאגורה עתיקה ממשיכים עוד 1200 מטר מהבור עד לצומת Y ובה ממשיכים עם השביל הראשי שמאלה. !!bb!! - !b!מהצומת ממשיכים בדרך הסלולה עוד 6200 מטר עד למפגש עם שביל המסומן באדום.במקום גם חניון לילה. !!bb!! - !b!ממשיכים עם השביל האדום עוד 6300 מטר עד שנשפכים לנחל ערוד העובר מחוץ למכתש רמון ולצד המצלעות של המכתש. בסיום הדרך צומת T ושם פונים שמאלה עם השביל הכחול.

!!bb!! - !b!ממשיכם עם השביל 4700 מטר כשמשאלכם בולט הר עידו עד שנופו של המכתש נגלה משמאלכם זהו מפער ערוד קצהו הדרומי מערבי של המכתש. במקום נקודת תצפית יפה שממנה ניתן לראות את ההרים והגבעות בצבעים השונים שמריכיבים את המכתש ההרים השחורים מולכם הם שרידים להרי געש קדומים שהתכסו באבן חול ונחשפו שוב בהיווצרות המכתש. !!bb!! - !b!פונים ימינה אל תוך המכתש עם השביל המסומן בשחור ויורדים אל המכתש אחרי 2800 מרט חוצה את הדרך שביל להולכי רגל המסומן באדום ויורד מהנקודה הגבוה בנגב הר רמון. ממשיכים עוד 1200 מטר עם השביל ונפגשים עם שביל רגלי שמגיע משמאל ויורד מקניון הפריזמות. !!bb!! - !b!מהמפגש עם השביל השחור ממשיכם עוד 9200 מטר בתוך המכתש שפורח כולו באביב עוברים תחילה מתחת הר ערוד וממשיכים עד לתחתית מעלה רמון . שהביל השחור פונה בחדות דרומה ומשמאלכם שביל המסומן באדום ומטפס על מצוק המכתש זה השביל שאיתו ממשיכים. מעלה רמון מתבסס על שביל גמלים עתיק המוזכר עוד במקרא והוא מנצל את העובדה שהמצוק של המכתש מתון באופן יחסי. !!bb!! - !b!הטיפוס במעלה רמון מאתגר את הנהגים בשתי נקודות באמצע ולקראת הסוף שם כדאי לסדר את האבנים לעליה נוחה כדי להימנע מהצלבות אבל רובו של השביל הוא נוח ואינו קשה במיוחד. !!bb!! - !b!אחרי שני קילומטר של חווית עבירות ונוף יפה מגיעים לנקודת התצפית מעל המכתש וממשיכים משם עם תחילתו של נחל צין על פי הסימון האדום עוד כארבעה קילומטר אל הכביש שממנו באנו במישור הרוחות. בכביש פונים ימינה ועוברים את בה''ד 1 בחזרה כמו שבאנו לכיוון צפון. !!bb!! סוף !b!

תרשים מפה של הטיול

!u! המפה המצורפת מהווה תרשים בלבד, ולא מהווה תחליף למפת סימון שבילים 1:50,000 !!uu!!

קובץ טורבו CD להורדה!

להורדת הקובץ למחשבכם, נא לחצו על התמונה בצד שמאל.