אופנועים / טרקטורונים > יצרנים

הארלי-דווידסון

מותג האופנועים הכי אמריקאי שיש, שהפך לסימבול של חופש ועצמאות ותרבות שלמה סובבת אותו

כמו מקדונלדס באוכל, קוקה קולה במשקאות וקדילאק במכוניות – הארלי-דווידסון הוא הדבר הכי אמריקאי שיש – בתחום האופנועים. גדולים, כבדים, עם מנועים עתירי נפח ומומנט. אבל ההארלים הם לא רק אופנועים – תרבות שלמה סובבת אותם, עם מועדוני רוכבים בכל העולם, כולל בישראל. אופנועים מתוצרת החברה כיכבו באין ספור סרטי קולנוע וסדרות טלוויזיה והפכו לסימבול של חופש ועצמאות, אך שמם נקשר גם לכנופיות אופנוענים בארה"ב, כשהידועה ביותר היא מלאכי הגיהנום.

ההתחלה של הארלי-דווידסון היתה בחיבור בין שני אנשים: ויליאם הארלי וארתור דווידסון, שהיו חברי ילדות, שיחדיו ניסו לייצר בתחילת המאה ה-20 אופניים ממונעות. הניסיון הראשון, עם מנוע בנפח 115 סמ"ק לא צלח, והשניים בנו מנוע גדול יותר בנפח של 405 סמ"ק – וזה כבר עבד. בהמשך הצטרפו לחבורה אחיו של ארתור - וולטר וויליאם דווידסון – וייסדו את חברת הארלי דווידסון בעיר הולדתם, מילווקי שבמדינת ויסקונסין.

ההתחלה, אופניים ממונעות של הארלי-דווידסון

מלחמת העולם הראשונה נתנה דחיפה גדול מאוד לחברה, שסיפקה לצבא האמריקני כ-20 אלף אופנועים. ב-1920, כבר היתה ליצרנית האופנועים הגדולה ביותר בעולם, כשהיא משווקת את התוצרת של לכ-70 מדינות ברחבי הגלובוס. הארלי-דווידסון הצליחה לצלוח את המשבר הכלכלי הגדול של סוף שנות ה-20, שהביא להתמוטטותן של כל יצרניות האופנועים האחרות בארה"ב, מלבד הארלי ואינדיאן.

כניסתם של יצרני האופנועים היפניים לשוק האמריקאי בסוף שנות ה-60 הותירה את הארלי בנחיתות יחסית בביצועים ובאמינות. החברה נקלעה לקשיים פיננסיים ונמכרה לקונצרןAMF ב-1969, אך הבעיות הכלכליות נמשכו וב-1981 נמכרה החברה שוב, הפעם לקבוצת משקיעים בראשות וילי דווידסון, בנו של ויליאם, ממייסדי החברה. הקו הכללי בו נקטו היה לשמר את הקלאסיות של אופנועי ההארלי, אבל עם רכיבים מודרניים ואמינים. גישה זו זכתה להצלחה רבה, והיום החברה היא הגדולה והמרוויחה ביותר מבין יצרניות האופנועים בארה"ב.

במשך מרבית השנים ייצרה הארלי בעיקר אופנועי טורינג כבדים וגדולי נפח, עם מנועים בעלי שתי בוכנות בתצורת V, שהיו למאפיין העיקרי של האופנועים, עם רעש שאי אפשר לטעות בו. בשנים האחרונות הנפחים של מנועים אלה הלכו וגדלו והם מגרדים היום את ה-2000 סמ"ק. רק ב-2014 החלה החברה לייצר אופנועי ספורט, בנפחים של 500 ו-750 סמ"ק.

כיום יש יבוא סדיר של אופנועי הארלי-דווידסון לישראל, המתבצע על ידי חברת אלבר.