כביש / ספורט > יצרנים

קאדילק

אחת מיצרניות הרכב הוותיקות ביותר, ששמה הוא כמעט שם נרדף לרכב אמריקני

חברת קאדילק מוכרת היום כחטיבת היוקרה של ג'נרל מוטורס, אבל שורשיה נעוצים דווקא במפעל של המתחרה הגדול ביותר של ג'י. אם, הנרי פורד. בעקבות חילוקי דעות עם המשקיעים שלו, עזב פורד את החברה הראשונה שהקים לייצור רכב. המשקיעים, שרצו לממש את מה שנשאר מהמפעל, גייסו לצורך העניין את הנרי לילנד (Henry M. Leland), מהנדס וממציא, שהחל את דרכו בתעשיית הרכב כבר ב-1870.

לילנד ראה את הפוטנציאל, ושכנע את המשקיעים להשאיר את המפעל בחיים והחברה החדשה, שנוסדה ב-1902, קיבלה את השם קאדילק על שמו של ההרפתקן והחוקר הארצות הצרפתי אנטואן דה לה מוט קאדילק, שהיה ממייסדי העיר דטרויט, מרכז תעשיית הרכב של ארה"ב. המכונית הראשונה שיוצרה היתה זהה כמעט לחלוטין לפורד מודל A, ונמכרה בהצלחה גדולה. ב-1919 נרכשה קאדילק על ידי ג'נרל מוטורס והפכה לחטיבת העלית שלה.

אחת המכוניות הראשונות של קאדילק, 1906

בזכות הגב הפיננסי החזק של ג'י. אם, שרדה החברה את כל המשברים הכלכליים שפקדו את ארה"ב ואת העולם, וגרמו להיעלמותם של שמות כמו דאוזנברג, קורד, אוברון, סטוץ', פירס-ארו ועוד, כולן יצרניות אמריקניות של מכוניות יוקרה.

קאדילק נודעה בעיקר כיצרנית של מכוניות ענקיות ומהודרות, אבל היתה גם פורצת דרך בתחום המוטורי: היא היתה היצרנית המשמעותית הראשונה שהציגה מרכב פח סגור לחלוטין, הראשונה ששילבה מתנע חשמלי (סטרטר) במכוניותיה, הראשונה להשתמש בזכוכית בטיחותית, הראשונה להציג הילוכים סינכרוניים ובין הראשונות להציג תיבת הילוכים אוטומטית.

V-16 משנות ה-30

בתום המשבר הגדול של שנות ה-30, ייצרה החברה מכוניות עם מנועי ענק, של 12 ואפילו 16 בוכנות, בנפחי של שישה, שבעה וגם שמונה ליטר. בסוף שנות ה-50 ותחילת ה-60 ייצרה החברה ספינות כביש גדולות, מעוטרות בדונמים של כרום ומתהדרות ב"סנפירים" ענקיים מאחור.

בשנות ה-70 וה-80, עם כניסתן המסיבית של היצרניות הגרמניות לארה"ב, קרנה של קאדילק ירדה והיא התקשתה להתחרות בשוק היוקרה עם המכוניות של מרצדס, אודי וב.מ.וו ומאוחר יותר גם עם הפלישה היפנית בדמות לקסוס ואינפיניטי. כדי לעמוד בתחרות, התחילו בקאדילק לחשוב "אירופאית" ולייצר דגמים קומפקטיים יותר עם דגש גדול יותר על ביצועים והתנהגות כביש, תהליך שעבר בעצם על כל היצרניות האמריקניות, בכל הסיגמנטים, מלבד הטנדרים.

ניקל וסנפירים, קאדילק אלדורדו 1959

רק בשנת 1999 הצטרפה קאדילק לשוק הגואה של ה-SUV-ים, כשהציגה את האסקלייד, שנבנה על בסיס היוקון. היום כבר מיוצר הדור הרביעי של רכב השטח המגודל, שצפוי להגיע בקרוב גם לישראל ביבוא מסודר.

ונחזור רגע ללילנד: בתקופת מלחמת העולם הראשונה עזב את קאדילק ואת ג'נרל מוטורס בשל חילוקי דעות עם מייסד הקונצרן, ויליאם דורנט, שהיה פציפיסט בדעותיו, לגבי השתתפות במאמץ הייצור המלחמתי. הוא חבר לפורד, והקים שם את לינקולן, שמתחרה היום בקאדילק על אותה משבצת.

אסקלייד 2018