שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > רומניה ובולגריה

מסע אתגרי הרפתקני משנה חיים

במסע, בשונה מטיול שכולו רק הנאה, אנחנו עוברים דרך - ולאורך הדרך הזו יש חוויות רבות, חלקן משמחות ומהנות וחלקן מאתגרות וקשות, מעציבות ומעכבות, אבל כולן מעצבות ומשנות אותנו. כמו מים בסלע...
כתבה מיוחדת על מסעות משנים חיים!
כתב: ארז מלצר, מאמן ומטפל באמצעות מסע והרפתקה
המסע הקרוב: מסע משנה חיים - 25/10/18 עד 31/10/18
בהדרכת: טל ברוש שמחוני וארז מלצר

אפריל 2008, לילה, שני ג'יפים, חבורה משונה נפגשת לחניית לילה עמוק בשטח, לא רחוק מפטרה, ירדן. נקודה שרק נווטים מנוסים יכולים לסמן על המפה, ובאמת להיפגש בה. 4 מאיתנו מ"היחידה" ועוד 3 אנשים שפויים...

כולנו מכירים את מה שעולה סביב המדורה בלילה. זכרונות, חוויות, הרבה סיפורים, מעט רגשות. עוד לילה בעוד מסע. אבל עבורי זה היה תחילתו של מסע אדיר, אל מה שנמצא מעבר. אל המקומות במעמקי הנפש והזיכרון, שצריך להיות באמת אמיץ בכדי להגיע אליהם.

יומיים אחרי, כבר בארץ, אני מקבל טלפון, אילן מהמפגש בירדן, מזמין אותי לצאת איתו למסע. אל תשאל שאלות, הוא אומר לי, פשוט תבוא. אז עוד לא ידעתי כלום על זה, אבל אחרי חודש הייתי על ספינת מסע, בים הצפוני, עם חבורה מופלאה של אנשים, שהחליטו לצאת ולבדוק מה יש מעבר לחוויות, האירועים והזיכרונות. שבוע של ים ורוח ומפרשים וסערות ושלווה ונופים וטבע ואנשים וחווית וזיכרונות ורגשות ואהבה.

המסע הזה שינה את חיי!! הלכתי בכל הכוח על ההזדמנות לבחון לעומק את חיי ואת השפעתם של אירועים וחוויות על אורח ואיכות החיים שלי.

היום אני מוביל מסעות כאלה בעצמי. אני יוצא עם אנשים להרפתקה ולמסע שבמהלכו הם מעזים להיכנס אל אזורי הסערה, להיטלטל, להיסחף ולשנות את חייהם.

אז מה בעצם קורה שם במסע?

בטיול אנחנו באים להנות, וכל מה שפוגם בהנאה, מקלקל את הטיול.

במסע לעומת זאת, אנחנו עוברים דרך. ולאורך הדרך הזו יש חוויות רבות, חלקן משמחות ומהנות וחלקן מאתגרות, מעציבות, מעכבות. אבל כולן מעצבות אותנו. כמו מים בסלע!

לפני כמה שנים, במהלך מסע שהובלתי בהרי יוון, שמעתי מאחד המדריכים, משפט שהפתיע אותי ומלווה אותי מאז. זוהי תובנה מן העולם הבודהיסטי: "אדם שהשמחה והעצב שלו שווים, יזכה להארה".

העולם המודרני מקדש את האירועים הטובים והמשמחים. קוראים לזה "אושר". וכולם מחפשים ורודפים אחריו. אבל האושר המוחלט הוא חמקמק, ותמיד יש יותר מהמקום שהגענו אליו. וזהו מרדף אינסופי.

במסעות, אנחנו מביטים במה שיש בתרמיל המסע. כל מה שתרצו ותעזו להוציא מהתרמיל, מה שאספתם לאורך הדרך וגם על מה שלא הכנסתם לתרמיל ועל מה שאתם עוד רוצים להוסיף לו.

במסע מתקיימים למעשה שני מסלולים מקבילים – זה הפיזי והאתגרי שאנחנו נמצאים בו כרגע, וזה הגדול והמשמעותי שהוא מסע חיינו. כאשר במהלך המסע שני המסעות משתלבים זה בזה ומצטלבים בנקודות מעניינות ומשמעותיות. וכי אז ניתנת ההזדמנות להתבונן על אירועים מחיינו ולבחון את משקלם והשפעתם על המסע. ההצלחות הכבירות, החלומות שהוגשמו, והאירועים הפחות מוצלחים, התקופות הקשות, הסערות. כולם מעצבים את האישיות שלנו ואת מהלך חיינו.

במסע קבוצתי אתם לא לבד. יש שם עוד אנשים כמוכם, שישמחו איתכם בהצלחות שלכם ויקשיבו ויכילו את סימני השאלה שלכם. יחד נוכל כולנו להתקרב עוד צעד לעבר האיזון שבין השמחה והעצב, שבין ההצלחות לאתגרים. ותקראו לזה איך שאתם רוצים - אושר או הארה או שלמות... או כל מה שתחליטו....

איך זה קורה? אימון ירוק - Green Exercise ...קצת אקדמיה...

אימון ירוק מתייחס לשילוב הסינרגטי של פעילות גופנית וחשיפה לטבע.
מחקרים מהשנים האחרונות מוכיחים את הקשר בין סביבה טבעית (צמחייה/מים/הרים) לשיפור בבריאות הפיזית והנפשית. לחשיפה לטבע בעת פעילות גופנית יש השפעה סינרגטית על סמני רווחה נפשית ופיזיולוגית. מחקרים חדשים זיהו שינויים בתפקוד פיזיולוגי לאחר שהות בטבע ואימונים ירוקים; שיפור בסיבולת לב - ריאה, העלאת רמות הדופמין, מלטונין ואנדופינים המשפיעים על הפחתת מתח ושחיקה, שיפור מצב רוח וערך עצמי וירידה במדדי חרדה ודיכאון.
פעילות גופנית בטבע עשויה להיות תרופה טבעית שימושית להתמודדות עם אתגרים רבים ולקדם שינוי התנהגותי.

אתם יכולים לבדוק את זה על עצמכם

צאו לפעילות גופנית שאתם אוהבים לעשות. לא משנה מה. שימו לב למחשבות הספונטאניות שעולות לכם, מה מעסיק אתכם, איך מצב הרוח שלכם. נסו להבחין בשינויים במצב הרוח, במוטיבציה, באיכות המחשבה הספונטאנית. אם אתם יחד עם מישהו, נסו להבחין בשינויים באיכות השיחה.

להגברת האפקט, צאו לפעילות באזור חדש שלא הייתם בו, התרחקו מאזורים מיושבים. מהניסיון שלי, השינוי מתחיל להיות מורגש אחרי 20 – 40 דקות, תלוי בעוצמת הפעילות. שימו לב שכאשר המאמץ ממושך מדי ובעצימות גבוהה מדי, מתרחשים תהליכים הפוכים.

מה שמעניין ונהדר בשיטה הזו, הוא שזה עובד בשני הכיוונים: מכיוון אחד – כשאנחנו בתקופה של מצב רוח טוב ושקט נפשי, קל ונעים לנו לצאת לפעילות גופנית, לטיול ולמפגש עם חברים. מהכיוון השני – בתקופה של מצב רוח ירוד, מתח, דיכאון – יציאה יזומה לפעילות גופנית בטבע, תעזור לשיפור מצב הרוח ותחושת הדחק והמתח.

בואו נתבונן על החיים שלנו כולנו בתוך המון מסעות - קריירה, משפחה, כושר גופני, מעגל חברתי, התפתחות רגשית, מצב כלכלי, מגורים... כל אחד ומסעותיו.


מתוך התבוננות באדם "המודרני", ניכר שאנחנו מאבדים את הסבלנות / היכולת, להקשיב לסביבה ובכלל זה לאנשים המדברים אלינו. הביטו סביבכם, אנשים רבים מאד, עסוקים במה שיש להם לומר ופחות מעניין אותם, מה יש לאנשים אחרים לומר.
השינוי הראשון המתרחש בקבוצת מסע, הוא היכולת להקשיב. בקבוצה בה מתרחש תהליך של מעבר מרעש מתמיד למצב של הקשבה וכבוד הדדי, נוצר מצב חדש ולא מוכר של שקט. עבור חברי הקבוצה זוהי תגלית. זהו מצב בו כל אחד חש רצוי ומוזמן להשמיע את דבריו, עליהם היה עליו להילחם במצב הקודם.
היציאה מן המסגרת הקבועה והבטוחה, אל השטח הפתוח, פותחת חלון לשינוי. התמודדות עם כוחות חזקים ובראשיתיים, אשר אין לנו שליטה עליהם, מחזירה לנו את היכולת להקשיב לסביבה, להתבונן, ללמוד את העומד מולנו ולהתאים את עצמנו למציאות זו. מתפתח חוסן גופני ומנטאלי אך גם ענווה, החיונית להתמודדות עם אתגרים מכל הסוגים.

היכולת להקשיב לסביבה ולפעול בהתאם לאירועים שמתרחשים סביבנו, הינה יכולת נרכשת, אותה אנו מאבדים, עם התפתחות הטכנולוגיה. הליכה בכיוון המנוגד לפיתוח הטכנולוגי, לכיוון הפשוט, הטבעי, החייתי, יש בכוחה להחזיר את האינסטינקטים הטבועים בנו וללמד אותנו להשתמש בהם, ככלי וכיתרון, גם בעולם המודרני והטכנולוגי. וכערך מוסף - לעצב חברה בריאה יותר.

אנחנו מאחלים לכם שהמסע שלכם השנה, יעבור בשבילים חדשים ובנקודות תצפית מפתיעות ומרגשות.
המסע הקרוב: מסע משנה חיים - 25/10/18 עד 31/10/18
בהדרכת: טל ברוש שמחוני וארז מלצר

הצטרפו אליינו למסע הקרוב - לפרטים והרשמה הקליקו כאן