כביש / ספורט > יצרנים

לנצ'יה

היצרנית הוותיקה מאיטליה, שהיתה פורצת דרך בתחום הטכנולוגי וזכתה להצלחות רבות במירוצים, משווקת היום רק בארץ מוצאה

כמו יצרניות רבות אחרות שהתחילו את דרכן בתחילת המאה ה-20, גם לנצ'יה נוסדה על ידי נהג מירוצים – וינצ'נזו לנצ'יה, בשותפות עם חברו לקבוצת המירוצים של פיאט, קלאודיו פוגולין. החברה הוקמה בסוף שנת 1906 בעיר טורינו, איטליה, והדגם הראשון שלהם - טיפו 51 - הוצג ב-1907.

בשנים שלפני מלחמת העולם השנייה החברה בנתה לעצמה שם של יצרנית חדשנית, שייצרה מכוניות מפוארות וספורטיביות, לצד משאיות וכלי רכב צבאיים. בשנת 1937 נפטר וינצ'נזו לנצ'יה, והניהול עבר ליד בנו ג'אני, שהצליח להביא אל החברה את מהנדס הרכב ויטוריו ג'אנו, שקנה לו שם בתכנון מכוניות מירוץ עבור אלפא רומיאו.

המכונית הראשונה - טיפו 51 משנת 1907

החדשנות של לנצ'יה באותם עשורים באה לביטוי ב"תטה" משנת 1913, המכונית האירופאית הראשונה בייצור סדרתי שכללה מערכת חשמל מושלמת, ה"למבדה" מ-1922 עם שלדת המונוקוק ובולמי קפיץ (Coil Over), מתלים נפרדים בכל הגלגלים ומנוע עם גל-זיזים עליון כפול, ה"ארדה" משנת 1948 עם תיבת הילוכים בעלת חמש מהירויות, ה"אורליה" מ-1950 עם מנוע V6 ועוד.

הייצור הקפדני, שחלק גדול ממנו נעשה בעבודת יד, גרם למחיר לעלות ולמכירות לרדת, ובשנת 1956 נמכרה החברה לתאגיד איטלקי תעשייתי שבראשו עמד קארלו פסאנטי, מבעלי ההון הגדולים של איטליה שלאחר המלחמה. תחת ההנהלה החדשה המשיכה החברה לייצר מכוניות פאר אך לצידן החלה גם בייצור מכוניות עממיות יותר, מהלך שלא הצליח ל"הרים" את לנצ'יה מבחינה כלכלית וב-1969 היא נמכרה שוב, הפעם לידי פיאט שממשיכה להחזיק בבעלות עד היום.

דלתא אינטגרלה

ב-1987, בעקבות הרכישה של אלפא רומאי על ידי פיאט, הוחלט בקונצרן שאין מקום לשני מותגים ספורטיביים, ולנצ'יה הוכרזה כמותג הנוחות והפאר. מרבית הדגמים שיוצרו התבססו על פלטפורמות של פיאט, עם שדרוגים כאלה ואחרים, למעט הת'זיס יוצאת הדופן. בשנים האחרונות המכירות של לנצ'יה הולכות וצונחות והיום היא נמכרת בשוק האיטלקי בלבד.

מעבר לחדשנות, את התהילה האמיתית רכשה לנצ'יה בתחום המירוצים. זה התחיל עם ניצחון של וינצ'נזו עצמו במירוץ בשנת 1908, אבל החברה לא הקימה קבוצת מירוצים משלה והניצחונות רבים שהושגו במכוניות שלה בשנים שבין מלחמת העולם הראשונה לשנייה, היו של נהגים פרטיים. בשנות ה-50 הוקמה קבוצה של החברה, שבשיאה השתתפה גם במירוצי הפורמולה 1. אך ההוצאות היו גדולות מדי, ולאחר תאונה בה נהרג נהגה הבכיר אלברטו אסקארי, הוחלט להתמקד רק במירוצי ראלי.

לנצ'יה סטראטוס

בתחום זה זכתה לנצ'יה למספר הרב ביותר של אליפויות יצרן, תחילה עם הפולביה קופה ואחר כך עם דגמים קיצוניים יותר כמו הסטראטוס וה-037. לאחר שנאסרה השתתפותן של מכוניות מקבוצת B בחתרויות הראלי, פיתחה לנצ'יה את הדלתא אינטגרלה, שזכתה בשש אליפויות רצפות בשנים 1987-1992 והפכה לאגדה מוטורית.

לנצ'יה אסטורה משנת 1936