אופנועים / טרקטורונים > כתבות אופנועים

אופניים חשמליים - ברשיון בלבד!

יום כיפור בפתח, הכבישים והמדרכות יהיו גדושים ברבבות אופניים ואופניים חשמליים, המסכנים את הציבור וזה הזמן להציף את הנושא ולעורר את תשומת הלב של ההורים וגם של רשויות החוק לתופעה
טור דיעה של עו"ד אילון אורון - יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין במחוז תל אביב.
ולבסוף שתי ידיעות טובות בתחום האופניים.

נתוני המשטרה מצביעים על כך שבכל יום נפגעים בממוצע חמישה אנשים מרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. גם צריך לזכור כי בשנים האחרונות עלו על כבישי ומדרכות הארץ יותר ממאה אלף אופניים חשמליים וגם הנהג העירני ביותר לא יכול לראות אותם כשהם מגיחים מהשטח המת, שלא לדבר על הנהג הישראלי המותש מהפקקים, החום, עודף שעות עבודה ומה לא. אם כך המצב כעת למה נצפה ביום כיפור - היום הקדוש בשנה כאשר הכבישים והמדרכות יהיו גדושים ברבבות אופניים המסכנים את הציבור?
למרבה הצער, מתייחסים לנושא של אופניים חשמליים במידה רבה של סלחנות, אבל חשוב להבהיר שמדובר בכלי רכב הטומן בחובו הרבה מאוד סכנות. בחדרי המיון של בתי החולים ובמוקדי הרפואה ברחבי הארץ נערכים כבכל שנה להתמודד ביום כיפור עם תאונות אופניים, אולם נוכח ריבוי המדוושים על אופניים חשמליים בשנים האחרונות החשש מפני תאונות הולך וגובר.

תאונת אופניים - צילום: דוברות מד"א

בנוסף על כך, חלה על רוכבי האופניים החשמליים גם פקודת הנזיקין שמחייבת אותם לרכוב בזהירות ורבים מהם צפויים לגדוש את כבישי הארץ במהלך יום הכיפורים, לצד עשרות אלפי רוכבי האופניים הרגילים. כצפוי, תחושת העצמאות נוכח השבתת תנועת כלי הרכב תפגיש את המוני הרוכבים על הכביש ותיצור סיטואציה לא שגרתית בה כל הכלים מכל סוג שהם נדרשים לרכוב יחדיו כאשר בולטת נוכחותם של ילדים מתחת לגיל 14 הרוכבים על אופניים חשמליים בחסות הוריהם.

במקרה של תאונה עם אופניים חשמליים אפשר לעוף מהם ולספוג פציעה קשה שלא לדבר על כך שהרוכבים אינם מוגנים. אני לא שש וגם לא מתיימר להיות המוכיח בשער בסיטואציה הזו אבל הכתובת על הקיר ומדובר בכלי רצח והגיע הזמן להסדיר את האכיפה ולאפשר נהיגה על אופניים חשמליים ברישיון בלבד ורק מגיל 16. לא יתכן שילדים ירכבו בלי קסדות ובלי הגנות שבהן משתמשים רוכבי אופנועים כמו מעילים ומגנים על המרפקים. הרוכב יידרש לעבור מבחן רישוי ויידרש רישיון גם לכלי עצמו. רק עם שינוי התקנות ניתן יהיה להתמודד ביעילות עם מסוכנות האופניים החשמליים, במניעת פגיעה בגוף ובנפש. מדובר בכלי רכב שבו נוהגים ילדים ונערים וכי חנויות למכירה ולתיקון האופניים החשמליים משדרגות את האופניים לנסיעה מהירה יותר. היות ומדובר ב"כלי רצח" על הכבישים יש להסדיר את האכיפה על ידי משטרת ישראל במקום הפקחים העירוניים. השוטרים יאכפו את הנושא כמו כל עבירה מסכנת חיים. משטרת ישראל נתקלת בקושי בעיקר לאור הגיל הצעיר של רוכבי האופניים, וגם באכיפה של עבירות תנועה, וזאת לאור העובדה כי אין לאופניים האלה חובת רישוי וגם אין לרוכבים חובת רישיון.

תאונת אופניים - צילום: דוברות מד"א

הצעתו של עו"ד אילון אורון

במצב הקיים אנו חייבים לשנות את התקנות באופן שבו יעלה גיל הרוכבים על אופניים עם מנוע עזר לגיל 16. מדובר בכלי רכב לכל דבר ועניין. היום בגיל 16 אפשר להוציא רישיון על קטנוע, וזה מה שאני מצפה שיקרה גם בהקשר של אופניים עם מנוע עזר, וכמובן שתתלווה לזה חובת רישוי וחובה של רישיון נהיגה. כך גם נוכל לזהות את הנהג, שהוא מעל גיל 16, וגם כמובן נחייב אותו בלימוד של חוקי התנועה בטרם הוא עולה על הכלי, שיכול להיות מסוכן מאוד גם למשתמש בו וגם למשתמשים האחרים שבדרך.

מנהרת הגיחון - צילם: אורן בן חקון

הזדמנות לעדכן על משהו קטן וטוב בתחום האופניים:

באפריל האחרון הושקה מנהרת הגיחון, ע"י ניר ברקת ראש עיריית ירושלים, באירוע שציין את פתיחת שבוע האופניים בעיר. המנהרה הוקמה בשנות ה-90 ושמשה עד כה את תאגיד המים של העיר. אורכה של המנהרה 2.1 ק"מ, ורוחבה כ-3 מטרים. המנהרה שופצה ונסללה מחדש במיוחד עבור רוכבי האופניים ובוצעו בה בדיקות ניטור ואיכות במטרה לאפשר לרוכבי מסלולי ה"גראן פונדו ניו יורק" לרכוב בה במהלך המרוץ שהתקיים ב-27 באפריל - מרתון אופני הכביש הבינלאומי GFNY עם כ-300 רוכבים בינלאומיים מ-30 מדינות שונות שהגיעו במיוחד לישראל בכדי להשתתף בתחרות.

מנהרת הגיחון - צילם: אורן בן חקון

מערך האופניים השיתופיים של MOBIKE מגיע לרמת-גן

רמת-גן עולה על אופניים: MOBIKE, ענקית הטכנולוגיה הסינית לאופניים שיתופים חכמים, תחל לפעול בעיר בפריסה נרחבת כבר במהלך חודש אוקטובר הקרוב. כבר מעתה ניתן לראות ברחבי העיר עשרות מהאופנים האפורים/כתומים ולדווש בנוחות ובקלות.

מערך האופנים השיתופיים, הפועל ללא תחנות עגינה, מבוסס על טכנולוגיה מתקדמת באמצעות הפעלת אפליקציה ייעודית, מכל מקום ובכל זמן נתון, באמצעות סריקת ברקוד חכם המוטבע על כל זוג אופניים. בכך, מאפשר השירות לנוע בחופשיות במרחב, בהתאם לצרכי הרוכב וללא צורך בהגעה לתחנת עגינה ייעודית בסיום השימוש.

האופנים זמינים לרכיבה באמצעות הפעלת אפליקציה ייעודית, הסורקת ברקוד חכם המוטבע על כל זוג אופניים באמצעותו ניתן לאמוד את זמן הנסיעה ואף לנעול אותם בסוף השימוש. כמו כן, האופנים מחוברים למערכת GPS המאפשרת מעקב צמוד אחר תנועת האופנים.

מבנה האופניים הייחודי, ללא שרשרת וללא צורך בניפוח האוויר בצמיגים, מאפשרים רכיבה נוחה עם מינימום תקלות. התשלום בעבור השימוש באופניים אינו מצריך דמי מנוי ומחירו מסתכם בעלות של 3.9 שקלים בעבור חצי שעת רכיבה.

אופני מובייק עכשיו זמינים בר"ג. צילום: יח"צ

תגובות

4 תגובות

1

Ogash Ofer

01 באוקטובר 2018 ב 06:26

קורע את הלב:

‏״איריס האחות הציעה שיעשו לי מקום ליד ארי וארדים אותו בפעם האחרונה. הורדתי נעליים, שכבתי לידו, ליטפתי לו את הפנים ושמתי לו יד על הלב, שעדיין פעם.

‏ואמרתי לו: בוא נשחק את המשחק שלנו. ננסה לישון ומי שפותח את העיניים מפסיד. ארי לא פתח את העיניים - וניצח.״

‏אמא של ארי נשר ז״ל קרעה ליאת הלב!

2

Ogash Ofer

01 באוקטובר 2018 ב 08:57

עד מתי?
הגיע הזמן להתייחס לאופניים חשמליים כאל כלי רכב לכל דבר!
מה ההבדל בין אופניים עם מנוע לאופנוע?
בעולם כלי הרכב (4 גלגלים) אין הבחנה בין כלי רכב הפועל על דלק לכלי רכב חשמלי (כמו טסלה), למה שיהיה הבדל בדו-גלגלי?
אופניים חשמליים צריכים רישיון רכב וציוד מיגון מלא! בדיוק כמו אופנוע!

3

Ogash Ofer

02 באוקטובר 2018 ב 12:08

לפי נתוני עמותת אור ירוק:
15 אלף דוחות משטרה נרשמו בשנת 2017 לרוכבי אופניים חשמליים, 85% מהם במחוז תל אביב

בליל חג סוכות (23 בספטמבר 2018) נפצע באורח קשה מאוד ארי נשר בן ה-17 כשבעת רכיבה על אופניים חשמליים נפגע מרכב בתאונת פגע וברח בתל אביב. לאחר ארבעה ימים בהם נלחמו הרופאים בבית החולים איכילוב על חייו של ארי הוא נפטר מפצעיו. ארי נשר הוא הרוכב ה-16 שנהרג בתאונת אופניים חשמליים מתחילת שנת 2018. השנה היא שנת שיא במספר הרוכבים שנהרגו בתאונת אופניים חשמליים כאשר בשנת 2017 כולה נהרגו שמונה רוכבים.

גם מספר הנפגעים בתאונות אופניים חשמליים בשנת 2017 הוא גבוה במיוחד כאשר למעלה מ-2,000 נפצעו בתאונה עם הכלים הללו. מנתוני משטרת ישראל שהגיעו לידי עמותת אור ירוק עולה כי בשנת 2017 רשמו שוטרי אגף התנועה 15,604 דוחות לרוכבי האופניים החשמליים -מדובר בעליה של 75% בהשוואה לשנת 2016 שבמהלכה רשמו השוטרים 8,907 דוחות לרוכבי האופניים החשמליים.

85% מהדוחות שנרשמו בשנת 2017 – במחוז תל אביב
מהנתונים שהגיעו לאור ירוק עולה כי 13,201 דוחות בשנה שעברה נרשמו במחוז תל אביב, כ-85% מסך כל הדוחות שנרשמו באותה שנה. המחוז הדרומי נמצא במקום השני עם 895 דוחות ומחוז חוף במקום השלישי עם 614 בלבד.

אחד מכל שלושה דוחות - לרוכבים על המדרכה
5,783 דוחות נרשמו בשנת 2017 לרוכבי האופניים החשמליים בגין רכיבה על אופניים על המדרכה. למעשה מדובר ב-37% מסך כל הדוחות (אחד מכל שלושה דוחות) שנרשמו בשנה שעברה.
1,072 דוחות נרשמו בגין איסור רכיבה באופניים על מעבר חציה.
1,011 דוחות נרשמו לרוכבים מתחת לגיל 16.
409 דוחות נרשמו בגין הרכבת אנשים על האופניים מעל גיל שמונה.
518 דוחות נרשמו לרוכבים שהשתמשו בטלפון הסלולארי במהלך רכיבה.
371 דוחות נרשמו לרוכבים שרכבו עם אוזניות.
רק 30 דוחות נרשמו לרוכבים שרכבו ללא קסדות.

4

Ogash Ofer

02 באוקטובר 2018 ב 12:11

אימא וילדיה על קורקינט חשמלי

קרדיט: עמותת אור ירוק