שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

זה הקטן, גדול יהיה? - קיה סטוניק

דגם אחד, שני מנועים, שלוש רמות אבזור – קיה סטוניק, רכב פנאי קטן עם יומרות גדולות, ג'יפון קטן עם הנעה קדמית בלבד

המצב, אנחנו יודעים מזה זמן, ברור: סגמנט רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV) הוא הצומח ביותר באירופה, ויש הטוענים כי ב-2020 יהיה הגדול ביותר ביבשת. קיה סטוניק הוא נציגה של קיה בפלח השוק הזה, ולפי היבואן הישראלי אמור להיות מוביל בו – "רגל רביעית בשולחן", לפי הגדרתו, מצטרף לספורטאז', לנירו ולפיקנטו.

קיה ספורטג' 1,600 KIA Sportage
קיה ספורטג' אורבן Kia Sportage
מבחן דרכים קיה נירו KIA Niro

סטוניק, כמה לא מפתיע, מבוסס על הרצפה המשרתת את הסופרמיני ריו של קיה (מ-2017); סטוניק, כמה כן מפתיע, אינו מבוסס על אותה רצפה חדשה, המשרתת את קונה, רכב הפנאי הקטן של המותג האח, יונדאי.
חדש בארץ: יונדאי קונה

כמה דברים בכללי

הממדים, למדנו במהירות, כמקובל בסגמנט: בסיס הגלגלים בצד היותר ארוך (258 ס"מ), השאר די ממוצע, עוד מצאנו במפרט כי לסטוניק יחידת כוח וותיקה, 1.4 ליטר אטמוספרי ותיבה אוטומטית – ואחת חדשה: 1.0 ליטר 3 צילינדרים מוגדש (120 כ"ס), תיבה דו-מצמדית 7 הילוכים. עוד במפרט: אבזור נוחות נאה ולא מעט מערכות בטיחות – וראו תיבה על גרסאות, רמות גימור, אבזור, מערכות בטיחות ומחירים. בכל הנוגע לבטיחות, מגיעה מילה טובה לקיה ישראל, שבניגוד לחלק מהקולגות שלה, דואגת להציע את דגמיה באבזור בטיחות מתקדם, החל מהגרסאות הבסיסיות.

אז לקחנו את קיה סטוניק אל הצפון הקר, כלומר, קיווינו שיהיה שם קר. בפועל, אנחנו כמעט בטוחים שראינו בצד הדרך איש עם קרניים שמחזיק קלשון.

העיצוב בסיסי, החומרים נוקשים, אבל גוונים חביבים, ואבזור עשיר החוברים לביצוע מכובד יוצרים סביבת נהג ראויה. אבזור הבטיחות מכובד ביותר

הקטע לפני שמתניעים

העיצוב, התרשמנו מיד, נאה; לא פורץ דרך או מסחרר, לא משמים או סתמי. הסטוניק אינו גבוה כמו שמצפים מרכבי פנאי, אבל חיפויים שחורים בבתי הגלגלים ומסילות העמסה בגג, כמיטב האופנה בתחום, מצהירים עם מי יש לנו עסק. הסטוניק נבחן עם מנוע הטורבו וברמת האבזור 'פרמיום', והתייצב למפגש עם הצביעה הדו-גונית, כאן בכתום לגג, לקורות ולמראות.

עיצוב סיבוב הנהג פשוט יחסית, והמפרגנים יגדירו אותו כ"בוגר עם נגיעות צעירות", הלא-נחמדים (ואנחנו הרי לא כאלה), יטענו כי הוא לא ממש מקורי. בדשבורד ובקונסולה המרכזית חלקים ומשטחים בגון אלומיניום וגם בכתום, חלק מאותה צביעה דו-גונית. משטחי הפלסטיק בתא הנוסעים נוקשים, אך הטקסטורה והצבעים, איכות ההרכבה והגימור מחפים על כך.

המרחב מלפנים סביר, המושבים הקדמיים נוחים והתמיכה לגב התחתון טובה. תנוחת הנהיגה טובה לכשעצמה, אך זו אינה מעניקה, גם במצבה הגבוה ביותר, את "תחושת הנהיגה בג'יפ"; קצת גבוהה מעל זו שבשאר הפרייבטים, אבל שם נגמר. הראות החוצה מצוינת אם אתם יושבים במושבים הקדמיים, מעט פחות באחוריים בגלל קו חלונות גבוה.

המושבים האחוריים נוחים גם הם, הם אמנם נמוכים יחסית ומשענת הגב נוטה לאחור, אך בסיסם מוגבה כלפי מעלה, כך שמתקבלת תמיכת ירכיים ראויה, חיוני בנסיעות ארוכות. מקום מרווח לשני מבוגרים יש, אך נוסע נוסף יגלה כי מאוד צפוף שם. תא המטען סביר בנפחו, פתח ההעמסה מעט גבוה ויש בו עוגנים לתלייה. הגלגל החלופי אינו בגודל מלא.

ביצועים – הקו הישר

לסטוניק הנבחן כאן מנוע 1.0 ליטר מוגדש עם 3 צילינדרים המייצר הספק נאה של 120 כ"ס (ב-6000 סל"ד) ומומנט מכובד של 17.5 קג"מ הזמין כבר ב-1500 סל"ד ונשמר עד 4000 סל"ד. כפי שצוין, התיבה היא דו-מצמדית עם שבעה הילוכים, וההנעה, כמובן, קדמית.

הביצועים טובים והתחושה היא שהם תואמים את אלו שעל הנייר: תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות; המהירות המרבית היא 186 קמ"ש. יחידת ההנעה הזו מציעה יכולת משכנעת בתאוצות ביניים ועקיפות נעשות בקלילות, באווירה, ובכן, מעט עליזה. וויברציות אופייניות למנועי שלושה צילינדרים כמעט אינן מורגשות כאן, ורק בסל"ד גבוה הנוכחות הווקלית של המנוע נשמעת במקצת. בכבישים הרריים תלולים, המחט במד הסל"ד נגחה לא מעט את הספרה 6, ההיא שמייצגת 6000 סל"ד, ועם זאת לא הורגשה דרמה בתא הנוסעים. התיבה אינה מפגינה זריזות-יתר בהורדות הילוכים, אבל מה שיש לה מספק ויותר, והיא נעימה בתנועה איטית. צריכת הדלק עמדה על 13.8 ק"מ/ליטר, וזה ממש ממש בסדר.

התנהלות – השיבושים והקווים

המתלים מכוילים על הצד הנוקשה, ונוחות הנסיעה בינונית. במתווה עירוני הסטוניק נע על מתליו ללא הפסק, ושברים חדים או תיקונים בולטים מוציאים אותו משלוותו. מנגד, הוא לא מתרסק על בורות או נחבט כאשר הוא פוגש בשיבושים ותיקונים קטנים, וסדקי כביש מרובים נעלמו תחת גלגליו. רוב פסי ההאטה נספגו היטב, כולל מעברי הבקר בגלבוע, ורק גבוהים במיוחד או כאלה עם שפה חדה אתגרו את הסטוניק. במתווה בין-עירוני המצב טוב משמעותית; עדיין נוקשה, אך הרכב פחות נע על מתליו. הרכב לא מאוד שקט בכביש הבין-עירוני, ושאון רוח (קצת) וצמיגים (יותר) נשמעים בפנים, אבל איכשהו לא באופן מציק מדי.

הקטע הבא, בקטע הכביש ההוא, מיותר, אבל זה חזק ממני. הגעתי לגלבוע על פיתוליו שאנחנו כל כך אוהבים. אז עלינו וירדנו – ושוב עלינו וירדנו, רק, ובכן, כדי לדווח לכם כי היכולת הדינמית של הקיה הקטן הזה טובה מאוד. לסטוניק הגה מהיר, צמיגים ברוחב 205 מ"מ ומתלים נוקשים.

אלה הנתונים, והם לא מספרים על ההתנהגות ועל החיוך. ההתנהגות בטוחה ולנהג ברור מה הרכב עושה, למרות שאין מידע לא מההגה לידיים ולא מישבן הרכב לישבן הנוהג בו. קיה סטוניק הוא רכב פנאי, שמציע הרבה דרמה מהצמיגים כשמתקרבים למגבלות, וגם הידוק קל מהישבן בעת העברת משקל לפנים. במהירויות נמוכות ההידוק הקל הופך לעיתים לפסיעה של ממש. וזה מהנה. וזה גם לא צריך באמת לעניין מישהו. או שאולי כן. בכל אופן, סליחה על ההיסחפות. והסחיפה.

יחידת ההנעה הזו מציעה יכולת משכנעת בתאוצות ביניים ועקיפות נעשות בקלילות, באווירה, ובכן, מעט עליזה

שבילים – בדרך לזמן איכות

במפתיע, בכל הנוגע לשבילים – כיול המתלים, למרות האופי הנוקשה יחסית שלהם, לא רע בכלל. השיבושים האופייניים לשבילים, מורגשים הרבה פחות מהצפוי בתא הנוסעים. סטוניק, בניגוד לכמה מבני מינו עם אופי מתלים כזה, מאפשר נסיעה במהירות סבירה מבלי שהנוסעים בפנים יסבלו, לא מדי בכל אופן; עניין של ריסון ראוי. בנסיעה בשבילים נשמעו צקצוקים קלים בתא הנוסעים, אך כאן הסטוניק "מיישר קו" עם הרבה דגמים בסגמנט זה.

על תמורה טובה, וטובה עוד יותר...
על הנייר יש לקיה סטוניק כל שצריך כדי להיות רב מכר. אמנם איכות החומרים בתא הנוסעים אינה מרשימה ונוחות הנסיעה בעיר בינונית, אבל רכב הפנאי החדש מעניק חבילה טובה, הכוללת עיצוב נאה, מרחב פנים סביר, אבזור בטיחותי מרשים, ביצועים טובים, צריכת דלק טובה, אחיזה טובה, התנהגות על גבול המהנה, ואפילו נוחות הנסיעה בשביל הפתיעה לטובה.

קיה סטוניק 1.0 ליטר טורבו 'פרמיום', שמחירו 119,000 שקלים, לא מציע מחיר שובר שוק, ובכל זאת התמורה טובה. עם זאת, הגרסה הבסיסית דווקא יכולה להציע תמורה גבוהה יחסית להיצע בסגמנט הזה.

אבזור, מערכות, כסף

סטוניק מוצע בגרסת 1.4 ליטר אטמוספרי, 100 כ"ס, עם תיבה פלנטרית 6 הילוכים ובגרסת 1.0 ליטר טורבו 3 צילינדרים, 120 כ"ס, ותיבה דו-מצמדית 7 הילוכים. לדגם שלוש רמות אבזור: 'אורבן' (ב-1.4 ליטר), 'EX'ו'פרמיום' (ב-1.0 ליטר טורבו), השתיים הראשונות כמעט זהות (עם יתרון ל-'EX'. באבזור, בין השאר, בקרת אקלים, מראות צד מחוממות ומתקפלות, בקרת שיוט ומגביל מהירת, מולטימדיה מקורית עם מידע בעברית, תאימות לאפל קארפלי ואנדרואיד אוטו ומסך מגע "7, לוח מחוונים עם מסך "5.3, חיישני תאורה ועוד כיו"ב. לרמת האבזור 'פרמיום', בנוסף, חיישן גשם, מפתח חכם וגם פנסי ערפל.

באבזור הבטיחות, בכל הגרסאות, התרעה על התנגשות לפנים, כולל זיהוי הולכי רגל ובלימה אוטונומית, ניטור סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אוטומטי, חיישני התהפכות והתרעת ערנות, וב-1.0 ליטר טורבו גם תאורת אור יום ופנסים עוקבי פנייה. הרכב מוצע בשבעה צבעי מרכב ושני צבעים לגג, וברמות הגימור 'EX' ו'פרמיום' ניתן לקבל אותו בצביעה דו-גונית למרכב. חלל הפנים מאפשר התאמה אישית באמצעות בחירה באחת משתי חבילות-צבע, באפור או בכתום.

מחיר
קיה סטוניק 1.4 ליטר 'אורבן' מ-108,000 שקלים;
1.0 ליטר 'EX' מ-114,000 שקלים;
וברמת הגימור 'פרמיום' מ-119,000 שקלים.

נתונים טכניים: קיה סטוניק, 1.0 ל' טורבו

מנוע - טורבו בנזין 3 ציל', קדמי, רוחבי, 998 סמ"ק

תזמון - 12 שס', גל זיזים עילי כפול

הספק/סל"ד - 120 כ"ס/6000

מומנט/סל"ד - 17.5 קג"מ/1500-4000

תמסורת - רובוטית דו-מצמדית 7 היל', הנעה קדמית

קוטר סיבוב (בין מדרכות) - 10.4 מ'

מתלים קדמיים - מקפרסון, מוט מייצב

מתלים אחוריים - קורת פיתול, מוט מייצב

בלמים ק'/א' - דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר - בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעה על אי שמירת מרחק, התרעת סטייה מנתיב ותיקון, עמעום אורות אוטומטי

צמיגים ק'/א' - 205/55-17

בסיס גלגלים - 258 ס"מ

אxרxג - 414x176x152 ס"מ

משקל - 1220 ק"ג

תא מטען - 332 ל'

מיכל דלק - 45 ל'

מהירות מרבית (יצרן) - – קמ"ש

0 ל-100 קמ"ש (יצרן) - – שנ'

צריכת דלק (ממוצע, מבחן) - 13.8 ק"מ/ל'

דרגת זיהום - 3

מחיר - 114,000 שקל (רכב מבחן – 119,000 שקל)

אחריות - 36 חודשים/ללא הגבלת נסועה

ציון מבחן ריסוק - 5 כוכבים (2017, עם 'חבילת בטיחות') E-NCAP

בטיחות מבוגרים - 93%

בטיחות ילדים - 84%

הולכי רגל - 71%

תגובות

5 תגובות

1

micha_k

05 באוקטובר 2018 ב 18:53

ג'יפון ? בחיאת דינאק...
מילא, רכב פנאי אבל ג'יפון ?

2

Ogash Ofer

05 באוקטובר 2018 ב 19:04

ג'יפון הפך לשם רחב מסוזוקי ג'ימני ועד לרכב משפחתי גבוה.
טוב שלא קראנו לו בשפת אולמות המכירה: ג'יפ

3

אורח/ת - איתי

07 באוקטובר 2018 ב 13:32

הסטוניק לא אמורה להיות רכב שטח , היא אמורה להיות מעולה לעיר ולהיות אמינה ובטוחה.
ברור שגרסת הליטר תהיה חסכונית יותר ונראה שהגרסה העדיפה היא הLX שמקבלת את כל האבזור החשוב - יחסית למתחרים היא נותנת את התמורה הטובה ביותר למחיר וגם נראת סבבה לאלה.

4

Ogash Ofer

07 באוקטובר 2018 ב 14:16

אורח/ת - איתי כתב/ה:
"

הסטוניק לא אמורה להיות רכב שטח , היא אמורה להיות מעולה לעיר ולהיות אמינה ובטוחה.
ברור שגרסת הליטר תהיה חסכונית יותר ונראה שהגרסה העדיפה היא הLX שמקבלת את כל האבזור החשוב - יחסית למתחרים היא נותנת את התמורה הטובה ביותר למחיר וגם נראת סבבה לאלה.

"
ברור - זו בעיקר הצורה שהפכה לאופנותית ופחות היכולות בשטח (מקסימום מדרכה בקניון השכונתי)

5

אורח/ת - אפי הנמר

07 באוקטובר 2018 ב 22:00

ג'יפון, רכב פנאי.. תקראו לו איך שאתם רוצים. בשורה התחתונה יש פה רכב אמין ובטוח שנותן תמורה מצוינת למחיר. אני התרשמתי לטובה.