שטח 4X4 > מסלולי טיול > בקעה ומדבר יהודה

מסלול טיול ארוך סובב דרום מדבר יהודה

טיול שטח לאורך 120 ק"מ במסלול מעגלי שיוביל אתכם ללב השממה של מדבר יהודה הדרומי. המסלול אפשרי ליום טיול אחד עמוס או ליומיים רגועים, המסלול שכולו שבילים מסומנים הוא בעבירות קלה לרכבי שטח (ג'יפים) בעלי הילוך כוח, טרקטורונים, רייזרים (SBS) ואופנועים ובעבירות בינונית לרכבי כביש-שטח (ג'יפונים) נמוכים וללא הילוך כוח.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צומת זוהר, נחל חמר, נחל לוט, הר סדום, נחל סדום - "נחל פרצים תחתון", שביל הדגים, מישור עמיעז, מעלה עזגד, נחל אשלים, נחל חמרמר, כביש צפית-חתרורים, מפעלי פריקלס, צבאים, נחל פרס, מסוע האשלג, מצד צורים, גבי פרס, נחל תחמס, הר צורים, כביש 25, דרך הפוספטים, מכרה מזר, מכתש קטן, נחל חצרה, נחל צין, נחל אביה, נחל אמציהו, עין תמר, נאות הכיכר, אנדרטת חללי אסון נאות הכיכר, ים המלח, עין פלוטית / מעיין האהבה, כביש 90, מפעלי ים המלח, נחל אדמון.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש לאורך מסלול הטיול

המסלול נוסע על שבילים טובים ומסומנים בתחום של שמורות טבע ובעבירות קלה לרכב שטח עם הילוך כוח, אופנועים וטרקטורונים ועבירות בינונית לרכבי שטח רכים - ג'יפונים, ללא הילוך כוח.

שמירת טבע - המסלול נוסע רק על שבילים ברורים ומסומנים בתחום שמורות טבע מדבריות מיוחדות. אין כל סיבה וגם אסור ע"פ החוק לרדת מהשבילים המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בשדות.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר ליד או בתוך שטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.

כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ- 122 ק"מ בשטח והוא יארך בין 8 ל-12 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

קישור לטיפים לנהיגה בשטח

שיטת הניווט במסלול טיול ג'יפים / אופנועים / טרקטורונים

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 37 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים במפה ובשטח הברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך בזכות סימון השבילים וסיפור הדרך המפורט אפשר לנווט גם בלעדיו. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

קישור לכל כתבות הניווט באתר השטח

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול הטיול

• גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבה תקין ומפתח גלגלים מתאים,
  • ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
  • מפות סימון שבילים מספר 11 (דרום מדבר יהודה) ומפה מספר 14 (צפון הערבה ומזרח הנגב),
  • מצפן ומכשיר GPS – לא חובה, אך יעזור לשמור על הכיוון,
  • טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
  • מים ומזון ליום ארוך או יומיים בשטח,
  • ציוד מחנאות אם מתוכנן לילה בשטח.

תחילת מסלול הטיול:

בצומת זוהר במפגש של כביש 31 היורד מערד עם כביש 90 המגיע מצומת הערבה וממשיך צפונה לאורך ים המלח.
למי שמגיע עם כלי על עגלה - באגי / אופנוע / רייזר / RZR וכו' מומלץ להחנות את הגורר והנגרר בתוך היישוב נווה זוהר הנמצא צפונית מזרחית לצומת (מתוך הישוב קיים שביל הנוסע דרומה היישר לעבר נ.צ. 2).

נ.צ. 1 צומת זוהר

מתחילים ומאפסים מד אוץ

יורדים על כביש 90 לכיוון צומת הערבה.

0.4 ק”מ פנייה ראשונה ימינה היישר לשטח לשביל מסומן בסימון שבילים כחול ולצד קו מתח נמוך. (מצד שמאל וצפונה כביש/שביל המוביל ליישוב נווה זוהר).

נ.צ. 2 – ירידה לשטח

פונים ימינה ונוסעים דרומה עם השביל המסומן בכחול.

עוברים שתי תחנות שאיבה של מקורות משמאל לשביל.

0.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובירוק עם תחנה שאיבה (השלישית משמאל) בו פונים שמאלה ודרומה לשביל המסומן בירוק.

1 ק”מ חוצים עם השביל המסומן את הערוץ הרחב של נחל חמר.

1.5 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומזרחה עם השביל המסומן בירוק (הסימון השחור מוביל לנחל פרצים עליון).

2.2 ק”מ עוברים לצד חניון לילה של נחל לוט.

2.5 ק”מ צומת T בגובה מינוס 353 מטרים ובו מפגש שבילים מסומנים בירוק ובאדום.

נ.צ. 3 – צומת ירוק ואדום

פונים ימינה ודרומה לשביל המסומן באדום הנוסע עם ערוץ נחל סדום.

1.1 ק”מ צומת שבילים ונחלים של נחל סדום ונחל פרצים עם שבילים מסומנים באדום ובשחור בו פונים מזרחה לשחור.

נ.צ. 4 – צומת אדום ושחור

נַחַל פְּרָצִים ונחל סדום שזכה לשם "נחל פרצים הקטן", אפילו שהוא מרכזי יותר, הם נחלי אכזב הזורמים לעיתים רחוקות בשיטפון חזק. נחל פרצים מנקז את מישור עמיעז אוסף אליו את נחל עידית ויחד עם נחל סדום, נחל לוט ונחל חימר נשפכים לים המלח מצפון להר סדום. שני הנחלים מתחתרים בתוך הסלע הרך של חוואר הלשון, שכמעט ואין בו צמחייה בגלל המליחות שבו, אבל זרימת המים יוצרת בו צורות וציורים.

פונים שמאלה ומזרחה לשביל המסומן בשחור המטפס במעלה נחל סדום.

4.1 ק”מ חניון שביל הדגים.

שווה לחנות בחניון ולטפס ברגל מזרחה להר סדום, כרבע שעה של הליכה בתוך נקיק מקסים, ועם השביל הרגלי המסומן בכחול, יביא אתכם לתצפית על ים המלח מראש ההר – שווה!!!

הר סדום בגובה מינוס 165 מטרים, נמצא כ-255 מטרים מעל ים המלח. הסלעים שמרכיבים את הר סדום מכילים גבס והרבה מלח שעלה מתוך כדור הארץ בתקופה שהאזור היה מוצף במים. כיום כמעט ואין כאן צמחיה ובעלי חיים, בגלל מיעוט הגשם, החום הגבוה והמליחות של הקרקע. בזכות סוג הסלע הנמס במים נוצרו בהר סדום מערות רבות, וכיום ידועות במקום כ-150 מערות שזה ריכוז מערות המלח הגדול ביותר בעולם. המערות הידועות הן: מערת ארובותיים, מערת הקולונל, מערת סדום, מערת מלח"ם שאורכה כ-5.5 ק"מ - המערה הארוכה ביותר בארץ.

ממשיכים ישר ודרומה עם השביל הרחב לכלי רכב המסומן בכחול.

5.4 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובשחור.

נ.צ. 5 – צומת כחול שחור

פונים ימינה ומערבה עם השביל המסומן בשחור ללב מישור עמיעז.

0.9 ק”מ צומת עם שביל מסומן בירוק, מימין זו הכניסה לנחל פרצים, בו ממשיכים ישר ומערבה לעבר המצוק של מעלה עזגד.

2.4 ק”מ צומת T בכניסה לנחל פרצים.

נ.צ. 6 – צומת T

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום עם השלט לכביש 90.

0.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובשחור בו פונים ימינה ומערבה, עם הסימון האדום, לכיוון מעלה עזגד (ומיד משמאל לצד הדרך חניון לילה מאושר).

2.3 ק”מ בערוץ של נחל עזגד פונים שמאלה ומטפסים עם השביל המסומן

מחוץ לנחל.

2.9 ק”מ עוברים לצד תחנת שאיבת מים של פריקלס/מפעלי ים המלח.

3.3 ק”מ צומת שבילים, מסומנים באדום ובשחור, למרגלות מעלה עזגד.

נ.צ. 7 – תחתית מעלה עזגד

האסון האקולוגי בנחל אשלים

נחל אשלים מתחיל את דרכו במישור רותם, בגובה של 480 מטרים, וזורם מזרחה כשהוא מנקז לתוכו את נחל עמיעז, ונחל חמרמר עד לים המלח, בעומק של מינוס 420 מטרים.

בסוף חודש יוני 2017 דלפו כ-100 אלף קוב שפכי גבס חומציים ממפעל פריקלס של רותם וזיהמו כ- 20 קילומטרים בנחל אשלים, דבר שהביא להשמדה של צמחיית מדבר ייחודית ולהרג של חיות רבות בעלי חיים, בכללם כשליש מהיעלים בנחל אשלים. כיכחצי שנה לאחר מכן נראה שתהליך הטיהור לקראת סופו, וזו הסיבה שמעלה עזגד נפתח לתנועה מחדש.

פונים ימינה ולמעלה לשביל המסומן בשחור (ישר לתוך נחל אשלים, עדיין חסום) ומתחילים לטפס. מומלץ לשלב הילוך כוח, כדי להקל על הנהג.

3.7 ק”מ חולפים על פני הירידה הרגלית, המסומנת כשביל אדום, לנחל אשלים (נכון לאוקטובר 2018 השביל חסום עדיין בגלל הזיהום).

9 ק”מ ראש מעלה עזגד בצומת עם שביל הולכי רגל המסומן בירוק.

נ.צ. 8 – ראש מעלה עזגד

ממשיכים מערבה עם הסימון השחןר לכיוון בקעת צבאים.

2.2 ק”מ יוצאים דרך שער חסימה של רשות הטבע והגנים.

3.7 ק”מ יוצאים מתחום שמורת הטבע, כשממול רואים את סוללות העפר של מפעלי פריקלס.

5 ק”מ מגיעים לצומת שבילים גדול של הר קומות (השביל ימינה מוביל למעלה הר קומות עם השביל האדום ושביל ישראל).

נ.צ. 9 – צומת הר קומות

ממשיכים ישר ומערבה עם השביל המסומן בשחור.

0.3 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובשביל ישראל הפונים שמאלה.

(אם ממשיכים ישר ומערבה על דרך המפעלים הכבושה היטב והלא מסומנת, כ-1.3 ק"מ, מגיעים לכביש 258 המחבר את צומת חתרורים בצפון עם צומת צפית בדרום).

נ.צ. 10 – צומת שחור ושביל ישראל

פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור ובשביל ישראל (כחול-לבן-כתום) ונוסעים דרומה.

4.2 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובשחור לפני הגשר הגדול של מסוע האשלג.

נ.צ. 11 – צומת כחול שחור

מסוע האשלג וים המלח

מסוע האשלג מחבר בין מפעלי ים המלח במזרח למפעלי פריקלס וחיפה כימיקלים הנמצאים במישור רותם בקצה המזרחי של רכבת ישראל שבתחנת ההטענה צפע. אורכו של המסע 18 קילומטרים והוא מטפס 800 מטרים ממינוס 400 ועד פלוס 400 מטרים והתחיל לפעול בשנת 1987. הפעלת המסוע חוסכת כ-250 משאיות ויותר ביום שייסעו הלוך חזור על כביש 25.

ים המלח הידוע גם בשם ים המוות, בגלל ריכוז המלחים הגבוה (34% למול 3.5% בים התיכון) מספק גם חיים בזכות האשלג שמפעלי ים המלח כורים בו ואשר ממנו ומהפוספטים הכורים מאדמת הנגב מייצרים דשן כימי להגדלת תוצרת גידולי השדה מהאדמה (בנוסף כורים שם גם מגנזיום, ברום, סידן ותחמוצות כימיות נוספות).

לים המלח אין מוצא ולצערנו הוא מתייבש ושפתו מעמיקה כל שנה. הסיבות לכך טבעיות ומלאכותיות גם יחד – בגלל בריכות האידוי לשם ייצור האשלג ע"י מפעלי ים המלח בצד הישראלי ובצד הירדני, בגלל שיורד פחות גשם במזרח התיכון, בגלל שישראל סכרה את סכר דגניה ובגלל שהירדנים סכרו את הערוצים שזרמו וירדו מהרי אדום והרי הגלעד לעבר ים המלח. בשל ההתייבשות של ים המלח יורד מפלסו מידי שנה כמטר שלם. את בריכות האידוי הדרומיות ואת חופי בתי המלון בצד הישראלי של הים מזינים באמצעות תעלה המזרימה מים מהאגם הצפוני לעבר הבריכות הדרומיות ואולי בעתיד תיבנה "תעלת הימים", כפרויקט בינלאומי בשת"פ ישראלי וירדני, במטרה לייצר חשמל, להתפיל מים ולהשיב מים לים המתייבש.

בצומת שלפני מסוע האשלג פונים שמאלה ומזרחה עם השביל המסומן בכחול לתוך נחל פרס.

0.5 ק”מ השביל חוצה תחת גשר גדול ונוסף של המסוע וממשיכים על השביל הכבוש היטב במקביל לנחל פרס.

1.9 ק”מ השביל המסומן בכחול חוצה שוב תחת גשר נוסף של המסוע.

2.1 ק”מ צומת שבילים למרגלות הר צבאים בו ממשיכים ימינה עם הסימון הכחול ולכיוון המסוע.

2.5 ק”מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובשחור.

נ.צ. 12 – צומת כחול שחור

פונים ימינה עם השביל המסומן בשחור וחוצים בגשר בטון מעל מסוע האשלג.

מיד לאחר הגשר פוגשים צומת שבילים עם רגלי מסומן בירוק בו פונים שמאלה עם הסימון השחור ולכיוון עמודי החשמל הגדולים.

4.1 ק”מ פנייה חדה ימינה על השביל המסומן בשחור לכיוון העלייה תחת קווי המתח, שלאחר העלייה רואים למטה ומימין את ערוץ הזרימה המקסים והפראי של נחל פרס.

6.8 ק”מ תחילתה של ירידה תלולה ומעט טכנית, בשיא הגובה של השביל, כ-70 מטרים מעל פני הים באחת הכיפות הגבוהות של הר צורים. מומלץ לסרוק רגלית את הירידה, בטרם ״דורכים״ עם הצמיגים במדרגה, ולתכנן את המעבר במכשול.

6.9 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובאדום למרגלות הר צורים.

נ.צ. 13 – צומת שחור אדום

בצומת פונים שמאלה ומזרחה לשביל המסומן באדום לקטע דרך המיועד רק לרכבי שטח בעלי הילוך כוח .

0.6 ק”מ בקצה השביל מגיעים לתצפית מדהימה מזרחה מעל מעלה צורים. בתצפית רואים את בריכות האידוי של דרום ים המלח, את מפעל המגנזיום, מפעל הברום ומפעלי האשלג מהם מטפס המסוע, כולם חלק ממפלי ים המלח. מדרום לים מקבצים ירוקים של צמחייה הצומחת לצד בריכות של מים מתוקים, כשסביב הרוב שממה מדברית ללא צמחייה, בגלל הקרקע המליחה.

לג׳יפונים (חסרי הילוך כוח) הרוצים להגיע לתצפית מומלץ לבדוק היטב את הדרך ולתכנן היטב את העלייה שיש לטפס בדרך חזרה מהתצפית, או להסתפק בתצפית מנקודה זו.

נ.צ. 14 – ראש מעלה צורים

חוזרים לאחור - 1.2 ק”מ מגיעים לצומת המסומן באדום ובשחור.

נ.צ. 13 – צומת שחור אדום

פונים שמאלה ודרומה עם השביל המסומן באדום.

3 ק”מ צומת T על גדת נחל פרס ומעל גבי פרס.

נ.צ. 15 – צומת T

נחל פרס ונחל תחמס

נַחַל פֶּרֶס ונחל תחמס הנשפך אליו הם הגבול הדרומי של מדבר יהודה. שמו יכול להיות העוף הדורס שמקונן באזור – הפרס או שיבוש העברי לשם בערבית של הנחל: "וואדי פארש", שפרושו מזרון. אורכו כ-17 ק"מ והוא זורם בכיוון דרום מזרח במקביל ומצפון לכביש 25 מאזור צומת צפית שבבקעת צבאים עד לנחל תמר הזורם ליד צומת הערבה. לצידו של הנחל וכחלק מהשביל שאנו נוסעים עליו עברה דרך רומית, בת 2,000 שנים, שחיברה בין הערבה לנמל עזה.

בשנת 2007 אירעה תאונה מוטורית בנחל עת רכב שטח ובו 5 בחורי ישיבה הדרדר ונפל לתהום בתוך הנחל. ארבעה מהמטיילים נהרגו, והחמישי חולץ לאחר שעות ע"י יחידת החילוץ – סעו בזהירות!

תצפית על הגבים של נחל פרס

פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק ונוסעים רק 100 מטרים עד לקצה המצוק מעל גבי פרס, התצפית מטה מדהימה, בסוף החורף לרוב יש גם מים בגבים וביום לא חם מומלץ ללכת על השביל הרגלי המסומן בירוק ולרדת לתוך הערוץ.

בצומת T פונים ימינה וחוצים את הערוץ של נחל פרס עם השביל המסומן באדום.

0.8 ק”מ צבע השביל לכלי רכב מתחלף מצבע אדום לצבע כחול.

1.2 ק”מ השביל המסומן באדום מצטרף לשביל הכחול, לכעשרים מטרים ושוב חוזר לכחול.

1.9 ק”מ מעבר נחל תחמס, הנשפך כ-2 ק"מ מזרחית מכאן לנחל פרס.

נ.צ. 16 – נחל תחמס

חוצים את הערוץ וממשיכים על השביל המסומן בכחול.

0.5 ק”מ השביל נכנס ונוסע באחד מיובליו של נחל תחמס, ממש מעל המפל הקטן שמשמאל.

1.9 ק”מ השביל הכחול חוזר לכביש 25 באזור צומת הכניסה למכתש הקטן, שמדרום לכביש.

נ.צ. 17 – כביש 25

שימו לב ובזהירות יתרה חוצים את הכביש המהיר!!

העלייה לכביש מומלצת מעט שמאלה ומזרחה לנקודת החיבור של השביל הכחול לאזור הכביש.

חוצים את הכביש פונים ימינה ומערבה ובצומת הקרוב פונים שמאלה ודרומה עם השלט למכתש הקטן לשביל-כביש המסומן בסימון שבילים אדום.

נ.צ. 18 – צומת המכתש הקטן

פונים שמאלה ודרומה לכביש אספלט רעוע שחלקו שביל כבוש, מסומן באדום.

2.9 ק"מ חוצים את העיקול של נחל צפית ואת השביל הרגלי ההולך בו והמסומן בשחור.

4.4 ק"מ בצומת השבילים ולפני הגדר פונים שמאלה ומטפסים לתצפית על מכרה הערוץ - מקום מוצל ונוח לארוחת צהרים או ערב - תלוי מתי הגעתם...

חוזרים למטה לצומת שבילים וממשיכים דרומה עם השביל האדום, לצד הגדר של המכרה הפתוח.

5.9 ק"מ נעצרים בצומת שבילים ירוק- אדום.

נ.צ. 19 – צומת ירוק - אדום

פונים ימינה עם השביל המסומן בירוק ונוסעים בין שטחי מכרה פתוח שעברו שיקום ועיבוד מחדש.

1.7 ק"מ פונים ימינה ועולים לתצפית על מכרה נחל מזר.

חוזרים לצומת ופונים ימינה ולמטה עם השלט והשביל המסומן באדום לכיוון המכתש הקטן.

2.6 ק"מ צומת של השביל האדום (מכתש קטן) עם שביל הכחול (נחל חצרה).

נ.צ. 20 – צומת אדום - כחול

מכרה פוספט לצד המכתש הקטן ומצלעותיו

המכתש הקטן הוא תוצר בלייה של ההר הבנוי מסלע משקע הימי. קירותיו זקופים ומהווים חלון תצפית לשכבות גיאולוגיות עתיקות והנוף בסביבתו מיוחד ואין שני לו. הפוספטים, יחד עם האשלג הנכרה בים המלח, הם תוצר בסיסי לשימוש חקלאי ותעשייתי בתחום המזון אשר נכרה בשכבות העליונות של סלע המשקע הימי (ממנו בנוי הנגב) ומשאיר הרס רב על פני הקרקע.

מחד המכתש הקטן הוא תופעה ייחודית לנגב (ולסיני), שלא ניתן לראותה כרגע במקומות אחרים בעולם ומנגד תעשיית המזון המודרני לא יכולה בלעדי הפוספט.

איזון זה מרכז העניין כאן! והשאלה היא רק מי קובע את האיזון? ואיך עושים זאת נכון?

מצד אחד מדובר בערכי טבע מיוחדים וייחודיים לעולם כולו – אין עוד מכתשים כמו בנגב, ובטח לא כמו המכתש הקטן בכול העולם כולו! ומצד שני למדינת ישראל יש צורך כלכלי, חקלאי ותעשייתי לכרות את הפוספטים והמחצבים הנוספים בשטחים אלו!

ואם רוצים אפשר גם להסתכל על המאבק בין שני גופים חזקים מאוד במדינת ישראל – גוף כלכלי ענק, חברת רותם אימפרט (השייכת לקונצרן – כימיקלים לישראל) ומנגד גוף ממשלתי חזק, רשות הטבע והגנים.

אז מה עושים? חלק מזערי מרווחי המכרות חוזרים לטבע בצורה של שיקום (ובאזור הזה – השיקום בולט על פני הקרקע והקרקע החרושה נראית רע!) ובנייה של דרכים למטיילים, עם תצפיות ושלטי הסבר.

במאבק הזה אין מנצחים! – ורק הטבע בסופו של דבר מפסיד!! – אבל כנראה שגם אין פתרון אחר טוב יותר. לנו המטיילים נותר ליהנות מהטבע שעוד נשאר מסביב.

פונים ימינה עם השביל האדום לכיוון המכתש הקטן.

1.2 ק"מ צומת בו פונים שמאלה ומטפסים לתצפית על המכתש הקטן.

1.5 ק"מ בקצה המצוק ומעל נחל חצרה תצפית מערבה לכיוון המצלעות ושער הכניסה - המפער למכתש הקטן.

1.8 ק"מ פונים שמאלה לשביל – כביש המסומן באדום.

2.5 ק"מ על כביש הבטון בין המצלעות הזקופות נכנסים שער – המפער של המכתש הקטן.

3.5 ק"מ במרכז המכתש הקטן ומתחת לתחנת השאיבה של מקורות – צומת המעלות – צפונה מעלה חצרה ומערבה מעלה עלי (שני המעלות אסורים לרכב!).

צופים על קירות המכתש והחול הצבעוני וחוזרים החוצה על השביל וכביש הבטון.

5.2 ק"מ צומת עם כביש אספלט דרומה ושלט "קידוח מכתש קטן 3".

נ.צ. 21 – צומת קידוח מ"ק 3

חניון לילה אופציונאלי: חניון מאושר ללינה בתחום שמורת טבע נמצא ממש דרומית לצומת של נ.צ. 21

פונים ימינה לכביש האספלט לכיוון הקידוח.

0.2 ק"מ עד הקידוח (מ"ק 3) של מקורות.

0.4 ק"מ ממשיכים עם השביל עד הירידה לערוץ של נחל חצרה.

פונים שמאלה בערוץ של נחל חצרה ויורדים מטה עם הנחל.

0.9 ק"מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לשביל המסומן באדום.

1.7 ק"מ צומת כחול (נחל מזר) עם שביל אדום (נחל חצרה).

נ.צ. 22 – צומת כחול - אדום

פונים ימינה לשביל הכחול במורד נחל חצרה.

1.8 ק"מ צומת בו השביל יוצא מהנחל.

רגע לפני שעוזבים את נחל חצרה, אפשר לדומם את הרכב בצומת וללכת ברגל עד מעל למפל ולגבים המרשימים בקצה השביל.

נ.צ. 23 – צומת הטיפוס מהנחל

פונים ימינה ומטפסים על השביל הכחול היוצא מנחל חצרה. השביל מטפס מעלה בעבירות קלה – בינונית ועוקף את המצוק של נחל חצרה.

1.5 ק"מ לאחר הירידה המעט טכנית לתוך נחל צין.

נ.צ. 24 – נחל צין

פונים שמאלה ומזרחה ויורדים בערוץ של נחל צין (סימון שבילים כחול).

1.2 ק"מ חולפים על החיבור של נחל חצרה לתוך נחל צין.

1.7 ק"מ השביל הכחול מטפס שמאלה ויוצא מתוך ערוץ הנחל.

2.4 ק"מ השביל חוצה עת הערוץ ומטפס על משטח הסלע בגדה הדרומית, מעל המעוק הקניוני של נחל צין בנקודה הידועה בתצפית השיטפונות – המרפסת התחתונה של נחל צין.

3.5 ק"מ השביל הכחול מטפס מנחל צין ומגיע לדרך כבושה ליד "קידוח עין עופרים".

נ.צ 25 – יציאה מנחל צין

נוסעים דרומה עם הדרך הכבושה לצד קו המתח.

1.3 ק"מ מגיעים לכביש הערבה (ליד אבן דרך 173 על כביש 90).

נ.צ. 26 – כביש הערבה

חוצים בזהירות את הכביש לעבר השביל מעברו המזרחי ונכנסים לנחל אביה - שימו לב! מי שנוסע על כביש הערבה לא חושב על רכב שיחצה את הכביש כך סתם מצד לצד.

6 ק"מ נוסעים בתוך נחל אביה, על השביל המסומן בשחור עד למפגש עם נחל אמציהו המסומן באדום.

נ.צ. 27 – צומת שחור - אדום

פונים שמאלה לשביל האדום במרכזו של נחל אמציהו.

1.2 ק"מ חולפים על פני קידוח "אמציהו 3" .

6.7 ק"מ השביל האדום נכנס לתוך "שכונת התאילנדים" של עין תמר ומגיע לכביש הפנימי 2499.

נ.צ. 28 – צומת עין תמר

פונים ימינה, ממשיכים ישר בכיכר ולאחר כ-50 מטרים בצד ימין למרגלות מצוק החוואר:

אנדרטת אסון נאות הכיכר

ב-30 בדצמבר שנת 1970 קרס מצוק החוואר על אוהל/מבנה ארעי ששימש חדר אוכל בבסיס צבאי, ששימש כתחנת משמר על הגבול הירדני בדרום ים המלח, והרג 20 חיילים ופצע 10 נוספים. רק לאחר אסון הטבע הפנימו בצבא ובמשרד הפנים את הסכנה הטמונה בקרבה למצוקים הפריכים, במיוחד לאחר הגשם. תושבי נאות הכיכר ועין תמר עורכים מדי שנה את טקס יום הזיכרון לחללי צה"ל במקום האנדרטה.

מסתובבים לאחור ונוסעים צפונה ומערבה עד שער היציאה מעין תמר

נוסעים צפון מערבה על כביש 2499 לכיוון כביש 90.

1.5 ק"מ מצד ימין לכביש, מגרש חנייה קטן:

עין פלוטית הוא מעיין האהבה או המעיין הנסתר

בריכה קסומה של מים צוננים, מעט מליחים, אך מאפשרים חיים, עם דגים קטנים, למרגלות עצי דקל וצמוד מצפון לכביש 2499 המחבר את כביש 90 למושבי עין תמר ונאות הכיכר.

חוזרים לכביש וממשיכים עוד 5 ק"מ צפון מערבה.
6.5 ק"מ צומת נאות הכיכר שעל כביש 90.

נ.צ. 30 – צומת נאות הכיכר

פונים שמאלה לשטח לעבר שביל מסומן באדום, המטפס במתינות לכיוון מעלה צורים (מעלה רגלי).

2.9 ק"מ מיד לאחר חציית ערוץ רדוד, צומת שבילים עם שביל מסומן בכחול מימין.

נ.צ. 32 – צומת אדום - כחול

פונים צפונה ומטפסים עם שביל המסומן בכחול, למרגלות המצוק.

2.4 ק"מ צומת שבילים למרגלות תחנת שאיבה של נחל אדמון.

נ.צ. 33 – צומת נחל אדמון

ממשיכים בשביל הנמוך יותר, צפונה עם השביל המסומן בכחול.

2.1 ק"מ חולפים מתחת למסוע האשלג (אותו מסוע שפגשנו בנ.צ. 11).

2.4 ק"מ צומת T עם השביל המסומן באדום (נכון לאוקטובר 2018 הפנייה שמאלה לנחל צאלים חסומה בשל הזיהום בנחל).

נ.צ. 34 – צומת כחול - אדום

פונים ימינה ומזרחה ונוסעים לכיוון כביש 90.

2.5 ק"מ השביל מתעקל בחדות וחוצים ערוץ נחל לאחריו ממשיכים ישר עם השביל המסומן באדום.

3.8 ק"מ השביל האדום מגיע לכביש 90 מול המפעל הוותיק של מפעלי ים המלח.

נ.צ. 35 – כביש 90

פונים שמאלה ונוסעים צפונה על כביש 90, שימו לב לתנועה המהירה ולמשאיות שעל הכביש הראשי. אפשר לנסוע חלק מהדרך מעט רחוק בשול הדרך.

1.4 ק"מ הכניסה למפעל הגדול של מפעלי ים המלח.

1.7 ק"מ משמאל לדרך מתחיל המסוע המטפס מערבה.

2.9 פנייה שמאלה לשביל מסומן באדום. יש לנסוע לאט ובשול הדרך, כדי לאתר את הפנייה בירידה מהכביש.

נ.צ. 36 – ירידה לשטח

פונים שמאלה וצפונה לשביל המסומן באדום לכיוון מישור עמיעז.

2.4 ק"מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול בקצה הדרום-מזרחי של מישור עמיעז בו ממשיכים ישר צפונה על השביל המסומן בכחול.

3.9 ק"מ צומת עם השביל המסומן בשחור החוצה מצד לצד את השביל הכחול.

נ.צ. 5 – צומת כחול שחור

ממשיכים ישר וצפונה עם השביל המסומן בכחול לכיוון נחל סדום.

1.3 ק”מ חוצים את חניון שביל הדגים ונכנסים לתוך נחל סדום עם השביל המסומן בשחור.

5.4 ק”מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובאדום במפגש נחל סדום ונחל פרצים.

נ.צ. 4 – צומת אדום ושחור

פונים ימינה וצפונה לשביל המסומן באדום.

1.1 ק”מ צומת שבילים מסומנים באדום ובירוק.

נ.צ. 3 – צומת ירוק ואדום

פונים שמאלה לשביל המסומן בירוק.

0.3 ק"מ עוברים לצד חניון הלילה של נחל לוט.

1 ק"מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ומערבה עם הסימון הירוק (הסימון השחור שמאלה מוביל לנחל פרצים עליון).

1.5 ק"מ חוצים עם השביל המסומן את הערוץ הרחב של נחל חמר.

1.6 ק"מ צומת T בו פונים ימינה לשביל המסומן בכחול לכיוון כביש 90.

2.5 ק”מ מגיעים לכביש 90 בדיוק מול הכביש/שביל הנוסע לנווה זוהר.

נ.צ. 2 – כביש 90

סוף מסלול ארוך ואתגרי - עד כאן 121.7 ק"מ

להתראות בטיול הבא...

עופר אוגש

המלצה: הצימר של נועם – תיירות מסוג אחר במקום הכי נמוך בעולם:

בלב מושב נאות הכיכר, כ-450 מטרים מהשער של המושב (ו-1.6 ק"מ מהשער של עין תמר) נמצא צימר אמיתי, במובן האירופאי של המילה, שני בתים במושב שהוסבו לטובת אכסניה מיוחדת. קונספט תיירות מיוחד לישראל בו התיירים ישנים בחדרי הבית ומשתמשים בשירותי הסלון והמקלחת, במחיר זול. אפשר אפילו להרכיב אוהל על הדשא ולשלם מעט על מקלחת... שווה לנסות!

קישור: הצימר במקום הנמוך בעולם

המפה הצפונית של המסלול

מפה בקנה מידה 1/250,000

המפה הדרומית של המסלול

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל הישנה

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

קובץ TWL להורדה עבור מכשירי ניווט GPS ותוכנת עמוד ענן

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנת Off Road

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

תודה ענקית לגיבורים מקבוצת "עד הקצה" - עמותת אחים לחיים

קישור לסיכום מסע "עד הקצה - מרוקו 2017

159473670568815947367076571594736709226159473671118515947367143041594736720870159473672304815947367243311594736725557

עוד מסלולי טיול וטיולי ג'יפים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת