סיכום הדרכת חולות סאנגיונג רקסטון בחולות אשדוד, 26/10/2018

נהיגה בחולות היא אחת האפשרויות הכיפיות בנהיגת שטח שרבים מאוד לא מכירים. קבוצה של בעלי סאנגיונג רקסטון התייצבה בחולות אשדוד ללמוד ולהתנסות בחוויה המענגת

שטחי החולות הנרחבים שמכסים חלק גדול ממישור החוף שלנו הם "מתנה" שקיבלנו באדיבות מדבר סהרה ומדבריות מצרים. זרימת מי הנילוס לים התיכון, זרמי הים והרוחות מסיעים במשך אלפי שנים את גרגרי החול ואלה מגיעים לחופים שלנו ובאדיבות הרוח מתעופפים ויוצרים את מה שאנו מכירים כדיונות שמשתרעות לאורך חופי סיני, רצועת עזה וצפונה, עד למפרץ חיפה וגם קצת מעבר לו. אנו באתר השטח נתקלים לא מעט בדיונות בטיולי החולות שלנו, כולל הדיונות האדומות המרהיבות של ואדי ראם שבירדן, אטרקציה שאנו מבקרים בה לא מעט, שם מדובר בדיונה מסוג שונה מזה שמוכר לנו בישראל, אבל עדיין אותם עקרונות נהיגה וכיף גדול מאוד.

את ה"קריירה הג'יפאית" שלי התחלתי לפני כ-30 שנים בחולות ראשל"צ. הדיונות הבתוליות שהקיפו אז את חולון ומערב ראשל"צ היו מגרש משחקים ענקי והשבועות עברו בציפיה ליום שישי אחר הצהריים, אז קבוצות קבוצות של ג'יפאים היו מגיעים לים החול הגדול שהשתרע מחולון ועד לנמל אשדוד, על מנת לתת בגז, להפוך הרבה בנזין לרעש גדול ולהינות - אוהו כמה להינות...
מאז, חלק גדול משטחי החולות כוסה בבטון, בשכונות חדשות ובקניונים. גם חוף הים נאסר מאז לנהיגה וחלק משטחי הדיונות הפכו לשמורות טבע שהכניסה אליהן ברכב אסורה ונאכפת באינטנסיביות, אבל עדיין נותרו בישראל שטחי דיונות צהבהבות נרחבים שפתוחים לתנועת רכבי שטח. נהיגת חולות היא מענגת ביותר –  היא בדרך כלל מהירה יחסית ופונטציאל הנזקים המיידי כתוצאה מטעויות נהיגה הוא נמוך מאוד. אבל החול הוא גם "שקרן" ומטעה – הוא דורש מהנהגים/ות עירונת גבוהה ומחייב הקפדה על הרבה מאוד כללים – ומי שטועה, ישקע ויזיע רבות בחילוצים מתישים.

המשמעות של כל זה היא שגם נהיגת חולות היא מיומנות שמצריכה הדרכה ולימוד מוקדמים – ולצורך הזה מתייצבת בבוקר יום שישי, 26/10/18, קבוצה של בעלי סאנגיונג רקסטון בתחנת הדלק הסמוכה לפארק השקמים ולדיונה הגדולה באשדוד. הגשמים העזים שירדו בלילה הספיגו את החול וכעת הוא רטוב ונוקשה, הרבה פחות טובעני והרבה יותר סלחן מאשר בקיץ, מאפשר התקדמות ואפילו טיפוס ב"סכינים" בלחץ אויר גבוה יחסית עם סיכוי קטן יותר לשקיעות. זה אולי פחות טוב בהיבט הלימודי, אבל מצד שני גם נזיע הרבה פחות בחילוצים...

חלק מהמשתתפים כבר עברו את הדרכת נהיגת הטרשים ומכירים את הרכב שלהם, מי פחות ומי יותר. אחרים קצת פחות מנוסים ועבור אחד המשתתפים היום זו הפעם הראשונה בה הוא יורד לשטח ברכב שטח כלשהו בכלל... ולכן על פרק התיאוריה אי אפשר לוותר וקודם כל מדברים על  המבנה הכללי של רכב שטח בדגש על דגמי סנגיונג רקסטון: הסבר על אופן הפעולה של מערכת הנעה שונות ברכב שטח, מתלים ברכב שטח, דיפרנציאלים, נעילות, מערכות עזר ובטיחות אלקטרוניות כגון ABS, בקרת יציבות, בקרת משיכה, בקרת ירידה. הכל בדגש מיוחד על סגנון הנהיגה שנדרש בחולות שצריך להיות מהיר וזורם עם הרבה תכנון מקדים – להפחית לפחות חצי מלחץ האוויר בצמיגים, לתת גז בנדיבות ולשמור על תנופה, לבחור בקו נכון ובזוית נכונה ב"ריצת ההמראה" לתוך דיונה תלולה, לדעת לזהות באמפים נסתרים, לחפש כלי רכב אחרים שעלולים להיכנס לקו התנועה שלנו, לצמצם ככל האפשר שימוש בבלמים, לשמור מרחק בין כלי הרכב ולהקפיד על פקודות היגוי עדינות ומתונות על מנת לא לפרוק צמיג מהחישוק.

גבולות שמורת הטבע מכתיבים לנו "מגרש משחקים" מצומצם יחסית, אבל עדיין ניתן להתחרע כאן לא מעט. התרגול המעשי מתחיל בשבילים שיוצאים מחניון השקמים לכיוון הדיונה הגדולה. מלאים בבבאמפים שמטלטלים את כלי הרכב ומאלצים להאט, אבל לא יותר מדי, כדי שלא נשקע... עד מהרה לומדים את הקצב הנכון ואת הקוים הנכונים – בשולי השביל, היכן שה"גלים" שעל החול מתונים יותר ומטלטלים הרבה פחות. ואז הדיונה הענקית והארוכה של אשדוד מתנוססת מולנו בהתרסה. הסבר קצר על אופן התקיפה הנכון והדגמת כיבוש הדיונה מאחורי הגה הסופה שלי והגיע תורם של הרקסטונים להתחיל בטיפוס. בהתחלה החבר'ה מהססים קצת וחלקם לא מצליחים – ואז הם לומדים את סודות הנסיגה לאחור... אבל מהר מאוד מגיע הבטחון. נותנים חזק בגז ושומרים על תנופה – וגם הרקסטונים מתגלים ככלים מצויינים למשחקי חולות. המנועים חזקים מספיק, הצמיגים רחבים דיים, וכולם מצליחים לטפס בקלילות.

אחרי ששיחקנו בטיפוס המדרון ובנסיגה מבוקרת לאחור מטיפוס שנכשל, עברנו להתאמן על צליחת אמבטיות, תפירת שבילי דיונה מפותלים עתירי עליות וירידות, ולסיום כמו תמיד – הכרת ציוד החילוץ שצריך להימצא בכל רכב, בדגש על נסיעה בחולות – חשיבות הימצאות קומפרסור, מד לחץ אויר, רצועות חילוץ ואת חפירה.... על כל צרה שתגיע.
 

סוף ההדרכה, כולם מתפזרים לכיוון היציאה, וכמו לפי הזמנה, רק כמה דקות מאוחר מדי, הצרה המיוחלת הגיעה – שני כלי רכב ששקעו עד הגחון בחול ובעליהם מבקשים עזרה בחילוץ – חבל שלא שקעו קצת יותר מוקדם ואז היינו משלבים את ההדגמה המעשית בהרצאה שנתתי....

היה לנו מעניין וכיף, גם מזג האויר המושלם שלאחר הסערה הגדולה תרם את שלו ליום מהנה ומלמד.
להתראות בשטח ובטיולים!
 

קישור: טיפ נהיגה בדיונות ובשטח חולי

מסלולי טיול: לא רק חולות - מניצנים לחולות אשדוד | מסלול טיול – חולות ניצנים





לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן 
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן 
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן

תגובות

0 תגובות