אופנועים / טרקטורונים > כתבות אופנועים

מאמא-ליגה של אופנועים בשלג

בחורף הזה אתם יוצאים למסע אופנועי אנדורו שלא מהעולם. משהו שלא הכרתם עדיין. משהו שתמיד היה נראה לכם אולי קשה ורחוק

צילום: ניר עמוס, דנה הורטה, צביקה כהן

רומניה הוא אחד היעדים היותר מטוילי אנדורו, עם מגוון של טיולי אקסטרים רומניאקס באזור סיביו. בימי החורף המושלגים, מתקיים מסע שלג בחבל טרנסילבניה שבמרכז רומניה. הוזמנתי לקחת חלק במסע כזה כדי לשתף בחוויות.

הוסקוורנה 350 עם צמיגים ממוסמרים

משדה התעופה אסף אותנו רכב לבית המלון, שם חיכו לנו שורה של דגמי הוסקוורנה 350 הנעולים בצמיגים ממוסמרים. זו לי רכיבה ראשונה על צמיגי מסמרים. רכבתי לא מעט פעמים בשלג, אך עד כה זה היה עם צמיגי שטח רגילים. ביציאה הקצרה מהמלון, הצמיגים מרגישים מאוד מוזר על הכביש ובלימה או החלקת זנב בפנייה ממש מוציאה גיצי די-נור. הכול מושלג סביב ותוך שני רחובות אנחנו בשטח. הצמיגים נדבקים לשלג כמו לשון לקרח והחוויה אחרת לגמרי מהמוכר לי. כל עוד השלג הדוק או לא עמוק מאוד, יכולת האחיזה פשוט מדהימה.

מחבקים עצים

זוויות חדות של עליות מרגישות קלות יותר וכבר ביציאה מהישוב אנחנו מסתערים על עלייה תלולה במיוחד. כזו שקצב ההתקדמות בה מעלה משחרר כל לחץ באוזניים שנשאר לך מהטיסה. אחד הרוכבים משך קצת מעבר והאופנוע שלו נופל, מחליק מטה ונעצר עם רגלית האופנוע על שורש הבולט מהקרקע. אחד אחרי השני, עם קריאות העזרה, אנחנו מחליקים לעברו תוך חיבוק עצים בדרך. הזווית הייתה כה תלולה שרק ארבעה רוכבים הצליחו להרים מעלה את האופנוע כדי לשחררו. לא הצלחתי לחזור ברגל מעלה ללא סיוע של שני מקלות, אשר שימשו אותי כיתדות טיפוס.

גזעים בהפתעה

המסע בנוי בתצורת כוכב, כאשר כל לילה חוזרים לאותו מלון. אנו ממשיכים להשתעשע בסביבה כדי להתרגל לתחושות ומתאמנים על עליות וירידות, חציית נחלים קרים ויערות גבוהים. המסע מיועד לרוכבים בעלי ניסיון ברכיבת שטח. אחת הסכנות ברכיבת היערות היא ענף הטיירות. השלג הכבד הראשון בעונה מכריע את הענפים היבשים והכבדים, הנופלים לקרקע. השלגים שנערמים לאחר מכן מסתירים את גזעים אלו וכאשר אופנוע פוגש גזע כזה בהפתעה הוא עלול פעמים רבות לשגר אותנו לכיוון הגזע ממנו נפל. כמו טייארה (עפיפון).

זכר אלפא

ביום השני אנחנו מתקדמים לאזור מרוחק יותר. בין חלקת יער אחת לאחרת, אנו חולפים בעמק רחב ידיים. כמו סוסי בר, בשלג אין נתיב או שביל ברור. אנו רוכבים אחד לצד השני כמו שורת פרשים בראש המחנה. לפתע, ברקע הלבן נראה כתם אפור שרוכב לקראתנו. ככל שאנו מתקרבים, אנו מאטים ומגלים לפנינו עדר של סוסי פרא יפים. זכר חסון שחור כלילה מוביל את העדר בעוז והדר. הנקבות והזכרים הצעירים נעים אחריו, אך הוא המהיר, הזריז והמרשים בקבוצה. זכר אלפא.
דוממנו מנועים ועמדנו אחוזי פליאה אל מול עדר הבר המרהיב. הסוסים החלו מגלים עניין בנוכחותנו, אך הזכר הגדול לא נתן להם להתקרב. הוא אץ ורץ מימין לשמאל, בוחן אותנו תוך כדי מפגן עוצמה ומנהיגות. התיישבתי על הקרקע והמתנתי בסבלנות. אט-אט התקרב הזכר ובמרחק של מטרים ספורים ממני רכן, הסתובב על גבו והחל לחכך את גבו הגדול על הקרקע המושלגת.
כשסיים, התיישב על השלג למספר שניות ואז ניגש לעברי בביטחון וסקרנות. ליטפתי את ראשו הגדול ומיד החל כל העדר להיטמע בתוכנו. יפים וחמימים מריצות הראווה.סמוך למלון קיים מרכז ספא גדול, שמרגיש כמו יקום אחר בנוף הלבן. ברכה גדולה מחוממת, בקתות סאונה גדולות עם מוזיקה ותאורה וכולם מסתובבים בבגדי ים מאוד קטנים. אם ככה נראה החורף באירופה, לא פלא שהחסידות בתעופה לארצות הדרום.בבוקר היום השלישי אנחנו לא רואים ממטר. לא בגלל האלכוהול של הלילה, אלא בזכות הערפל הכבד. גם סוג של חוויה ואנחנו ששים אליה בתקווה להתבהרות. קצת יותר קר ובמקום להפעיל חימום (שאין) אנחנו רוכבים בדרכים יותר טכניות. בדרך לאתר סקי גבוה. עומק השלג היה עד כה 20 עד 30 סנטימטרים. ככל שאנו עולים בגובה המשקע מעמיק ומגיע לגובה של כל הגלגל. הטכניקה היא להעביר כמה שיותר משקל לגלגל האחורי ולרכוב כמעט בחצי ווילי קבוע, כדי שהגלגל האחורי יקבל את מלוא כובד המשקל לטובת גריפת השלג וכדי שהקדמי לא יצלול לתוך השלג ויאט אותנו. כל נוף הופך יפה יותר בשלג. אולי זה רק אני, שלא רגיל לכל הלבן הזה סביב, אבל אפילו אם זו מכולת שכונתית או סתם מגרש עזוב – זה נראה טוב יותר בלבן. אז על אחת כמה וכמה כשהטבע בלבן. נטיפי קרח מעטרים את מחטי העצים הגבעות לבנות ורק הגזעים השחורים של העצים מסמנים את קווי הנוף. אנחנו שוב עוצרים לצילומים. הרכיבה לצד מצלמה תמיד יותר נועזת, אבל כאן הנפילות לרוב מצחיקות, כי מצע הקרקע רך ומפנק.

האן האן

ואם כבר קר מדי בידיים, עוצרים, משאירים את המנוע דולק ובהצלבה – כף יד אחת על פתח המפלט בעוד השנייה מושכת במצערת. האן האן, חם ויפת. ציוד הרכיבה לטיול כזה הוא בעקרון ציוד השטח הרגיל. מומלץ מעל השריון לרכוב עם מעיל אנדורו ולשם בכיסים, או בתיק הגב זוג כפפות נוסף למקרה שנרטבים. למי שלא רוכב עם גרביים מעל הברך, מומלץ לתגבר בטייץ עבה.

טיפ ביגוד

אין צורך להסתרבל יתר על המידה, זה מכביד על התנועה וממילא ברכיבה מתחממים גם כשבחוץ הטמפרטורות מתחת לאפס. חם-צוואר מאוד יעיל בקטעים המהירים וגם מפני מפולות שלג מבין ענפי העצים. בנוסף, שווה לניילן בתיק גב זוג גרביים יבשות.


טיפ רכיבה

על צמיגי מסמרים ניתן לרכוב רגיל ולהשתמש תמיד בשני הבלמים, כמו ברכיבה רגילה. מוטב להיזהר מהפתעות שעשויות להסתתר תחת השלג הרך. בשטחים מסולעים או ביערות מוטב לרכוב בעמידה ולהקל על הפרונט ככוננות מפני מפגשים סמויים.

תאריכים ורישום:

אז אם לא יצא לכם לרכוב לאחרונה בחו"ל או אם סתם בא לכם על הרפתקת חורף מיוחדת, אני ממליץ בחום.
חמישה ימי טיול, מהם שלושה ימי רכיבה. המסעות הקרובים:
5 עד 9 בפברואר 2019
6 עד 10 בפברואר 2019
9 עד 13 בפברואר 2019
12 עד 16 בפברואר 2019
13 עד 17 בפברואר 2019

הרישום למסע באתר השטח הישראלי 1-700-700-494 או במייל: info@4x4.co.il
פרטים ורישום באתר הספק RideXpower:
https://ridexpower.com/winter-fun-1/