שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

מסע ג'יפים בדרום ומערב ירדן - פסח 2019

מסע חוצה ירדן ממעבר גבול יצחק רבין שבין אילת לעקבה בדרום ירדן, דרך ואדי ראם, פטרה, מצוק ההעתקים, ואדי חסה, כרך וים המלח אל מעבר גבול שייח חוסיין חזרה לבית שאן שבצפון

בחול המועד של פסח יצאנו למסע אל הממלכה האשמית לארבעה ימים מלאים מעקבה שבדרום ועד בית שאן שבצפון. יצאנו להנות ולחוות את מה שיש לירדן להציע - 1000 ק"מ של נופים מדבריים עוצרי נשימה, דיונות שיגרמו לכל ג'יפאי לשמחה גדולה ולכל ילד אושר רב.

אתרים ארכיאולוגים, תרבות ואירוח בדואי אמיתי ובטיול הזה גם הזדמנות לחוות סופת חול מדברית שבהחלט מחברת את כולנו אל המדבר כמו שיתואר בהמשך.

20 איש יצאנו איש ואישה ילד וילדה

הפעם המסלול שונה, המסע מתוכנן ליום נוסף שחוצה את ירדן מדרום לצפון ומשלב חווית שטח באתרים המפורסמים: וואדי ראם, פטרה, מצודת קאראק, ואדי חסה ועוד.

נפגשנו במעבר הגבול יצחק רבין באילת בבוקר יום ראשון - חול המועד פסח.

בדרך כלל תהליך מעבר הגבול לוקח שעתיים שלוש, למזלנו לאחר שעתיים כבר סיימנו את התדריך בצד הירדני כשהיינו מוכנים לתהליך הארוך בהרבה.
יצאנו לכיוון מסעדת המוהנדס לארוחת הצהריים. הארוחה שתמיד מוגשת כיד המלך לאורחי אתר השטח, נשמרת כחוויה והזדמנות לגיבוש הקבוצה.

בסיום הארוחה יצאנו לדרך וזוהי גם הזדמנות לראות ולהכיר את העיר עקבה שתמיד רואים מהצד שלנו.
עקבה העיר עוברת שינוי ויותר ויותר מקבלת פנים של עיר תיירותית תוססת.

אנחנו נעים צפונה על דרך המלך. דרך המלך הינה דרך מסחר עתיקה שמתחילה במדבריות ערב דרך הירדן המזרחי ועד דמשק. לאורך הדרך ישנן מצודות ואתרים שנשמרו. בעת העתיקה הדרך גם קישרה אל דרך הבשמים ולחופי עזה.

תדלקנו את הרכבים, קנינו קצת נשנושים ונכנסנו אל השטח ישר לדיונה הראשונה, קצת לחמם את הקנה ולהכיר את תוואי השטח שלפנינו ליומיים הקרובים. ביומיים הקרובים ננוע באזור שהקרקע בו היא אבן חול נובית שברובה בגוון אדום. האבן נפוצה בעיקרה בסודן, במדבר נוביה (מכאן שמה), מצרים, דרום ירדן ואצלנו באזור תמנע.

תדריך - ילדים לשמאל, רכבים לימין וקדימה - הכיף מתחיל. עולים יורדים, כמעט עולים, נתקעים, מחלצים ובעיקר נהנים. את החגיגה סיימנו בקפה טוב ויצאנו לדרך לכיוון חניון קראוון הבדואי שבו נתארח ללילה הראשון. הדרך רצופה נופים עוצרי נשימה וימות מלח שטוחות אשר מאפשרות נסיעה מהירה בשטח שזה תמיד חוויה יחודית.

במאהל ציפו לנו והכול כבר מוכן. קיבלנו את הבקתות וישבנו לאכול את המאטפונה שהרגע יצאה מהאדמה. מאטפונה היא מאכל מסורתי, לרוב בשר וירקות, אשר מתבשלים בגחלים בתא מתכת בתוך האדמה בבישול ארוך.

לאחר ארוחת הערב התפזרנו לישון. יום ארוך ומוצלח עבר עלינו.

היום השני

בוקר היום השני למסע, כולנו נפגשנו באוהל האירוח לארוחת בוקר ויצאנו לדרך.
הנקודה הראשונה - וואדי ראם המפורסם.

במרחק לא רב מעקבה נמצא אחד האתרים היפים אשר ההיסטוריה שלו והיופי שלו מושכים לאזור אנשים כבר אלפי שנים, מתקופת הנבטים, הרומאים ויותר מוכרים לנו כמו לורנס איש ערב ויוצרי הסרט שהגיעו בעקבות הסיפור המיוחד וההיסטורי. את היופי קשה לתאר במילים, את זה נשאיר לתמונות.
בסיום הסיור בשמורה נסענו לכפר דייסה לקנות מצרכים לפיקניק שמתוכנן לנו בבריכת מים שבשולי הכפר. בסיומה יצאנו לתדלוק ולעבר הקשתות של חרזה בדרך כמו שניתן לראות ריחפנו בדיונות וכשנגמר הזמן והשעה כבר מאוחרת - את החלק האחרון עד לכביש ביצענו בחשיכה. הנסיעה בשבילים החוליים בחושך היא חוויה יחודית אשר ניתן לבצע בירדן ללא חשש מדוחות או בעיות. אז נוספה לנו עוד חוויה קטנה וחזרנו אל דרך המלך בסיום מילוי האוויר.
יצאנו לנסיעה חזרה לעקבה אל בית המלון. מסתבר שעקבה בערב מזכירה את תל אביב וחניה ליד המלון אין אז כמה אלתורים קטנים ומצאנו חניה לכולם. קיבלנו את החדרים במלון וישר לארוחת הערב, כמו ביום האתמול כולם עייפים והתפזרנו לישון.

היום השלישי

התאספנו לארוחת בוקר ולאחריה התארגנו ברכבים ויצאנו לנסיעה לכיוון האתר פטרה. הנסיעה אורכת כשעתיים ועצרנו בדרך להפסקת התרעננות. לקראת צהריים הגענו ויצאנו לביקור באתר. המקום מסודר כיאה לאתר תיירות מספר אחד בחשיבותו לירדן ולכן הכול מסודר ומאורגן. פגשנו את המדריך המקומי ויצאנו להליכה בת 2 קילומטר באחד המקומות היפים בעולם. ההליכה בתוך הערוץ היא חוויה יחודית, עשרות מטרים בעומק הקרקע אל האתר שנשמר באופן מרשים ביותר לאורך שנים.
בסיום הביקור נפגשנו ליד הרכבים ונסענו למסעדה אשר משקיפה אל וואדי מוסה.
ביקרנו במקום שבו המוסלמים מאמינים שמשה הכה בסלע. מאמינים או לא, יצאנו לדרך לכיוון המלון אשר נמצא צפונית לנו על דרך המלך. ביציאה מוואדי מוסה בחרנו בדרך הררית אשר משקיפה על האזור כולו ועל המקום שהמוסלמים מאמינים שבו אהרון קבור.
את הנוף שבדרך צפונה דרך ואדי נימלא לצערי לא ראינו כי החושך שירד מנע מאתנו לראות.
הדרך מתפתלת ממצוק ההעתקים למטה אל וואדי ערבה, לאורך הדרך נמצאו שרדי מבנים. בבדיקות שנעשו נמצאו הוכחות שזוהי חלק מדרך הבשמים מצדו הירדני.
המשך הדרך נע על דרך המלך והמעבר בין הכפרים לאורך הדרך מספק לנו עוד חוויה אותנטית.
הגענו למלון האחרון למסע לאחר יום ארוך ומלא חוויות.

היום הרביעי

היום הרביעי מחולק לשלושה חלקים: את הבוקר התחלנו במצודת קאראק - מצודה צלבנית אשר ממוקמת בגובה 850 מטר בנקודה אסטרטגית בסמוך לדרך המלך.
בסיום הביקור יצאנו לדרך לנקודה הבאה - וואדי חסה.
אין דבר יותר טוב מאשר בצהרי היום מאשר לנסוע ולבקר בערוץ מים זורמים בלב המדבר. הנסיעה בערוץ הזורם היא בהחלט חוויה יחודית ובהמשך הערוץ עצרנו בנקודה נוחה לפיקניק צהריים תחת עץ. אין ספק שמצאנו נקודה מושלמת למנוחה לקראת היציאה למעבר הגבול.
הדרך צפונה אל מעבר הגבול לוקחת כ-3 שעות ומספקת לנו הזדמנות לראות את האזורים הכפריים והצפופים של צפון ירדן.
למעבר הגבול הגענו לקראת סגירה מה שגרם לצד הירדני להעביר אותנו במהירות שיא, גם בצד הישראלי יש לציין, עברנו בקלות ובמהירות היישר לשיחת הסיכום.
תודה רבה לכולכם על טיול מוצלח.
פגש בטיולים הבאים,
אופיר אביב.

Allon Bartana

29 באפריל 2019 ב 23:02

סיכום מעולה לטיול מוצלח. יופי של תמונות.
נתראה בשטח

אורח/ת - משה דותן

01 במאי 2019 ב 13:28

טיול מעולה, מדריך מצויין, כייף גדול

אורח/ת - שאנה ואלון

09 במאי 2019 ב 08:21

רצינו לסכם בקצרה את הטיול שלנו לירדן.
אחרי מעבר גבול חלק, ללא בעיות וארוחת צהריים בעקבה הגענו לטעימה הראשונה של וואדי רם. משחקי דיונות בחסות סופת חול מדהימה ומרהיבה ביופייה. תודה אופיר שארגנת את הסופה, לבד לא היינו יודעים לבקש להוסיף את זה לתוכנית. ראינו איך החול זוחל, הקוליסים נעלמים ואפשר להבין איך הדיונות זזות. נותן תפיסה אחרת למושג "חולות נודדים".
את הלילה בילינו בחאן בדואי, עם ארוחת הערב שיצאה מהחול. היה כיף גדול לחוות את הלילה במדבר מתחת הכוכבים עם הכנסת אורחים בדואית.
את היום השני בילינו בוואדי רם המדהים. עוד דיונות, מעיינות וקנייונים, והרבה הרבה מרחבים של חול בתפאורה דרמטית של הרים מסולעים בצבעים עזים.
בכל דיונה שהגענו הייתה חלוקת גזרות ברורה, הפרדה מוחלטת בין אזור משחק לילדים הקטנים לבין אזור השעשועים של הילדים הגדולים.
את היום השלישי בילינו בפטרה. נהנינו והתפעלנו מיופיו של המקום. טעימה קטנה שהשאירה טעם של עוד. משם נסענו בנסיעת לילה ארוכה לכרכ.
את היום הרביעי התחלנו בביקור במצודת כרכ. מצודה מרשימה עם נופים מרהיבים עד ים המלח. משם ירדנו ונכנסנו לוואדי חסה. לא היה לנו מושג למה לצפות. החוויה של נסיעה בתוך המיים בתוך הקניון היתה וואו אמיתי. המקום המושלם לפיקניק נינוח.
משם נסענו למעבר הגבול בבית שאן. היה מעניין לנסוע בין הכפרים לאורך כביש בקעה הירדני. אותנו זה ריגש, להביט מהכיוון ההפוך לעבר עמק בית שאן הגלבוע, גבעת המורה ועמק יזרעאל שבינהם.
מעבר הגבול בבית שאן עבר גם הוא חלק.
לסיכום, היתה חוויה חזקה שתישאר איתנו.
כמובן שהחוויה העוצמתית הזאת התאפשרה בזכות קבוצה איכותית ונעימה של אנשים ומשפחות. היתה כימיה טובה בין האנשים, כבוד סבלנות עם הומור, בנסיעות, בשטח ובהפסקות.
היה מעניין לראות ולהרגיש, במיוחד דרך חווית הנהיגה, כמה החול בירדן שונה מהחול שלנו. שמענו על זה, ידענו את זה, אבל זה אחרת להרגיש את זה. הנסיעה המהירה בשטח, ללא שבילים, הטיפוס על הדיונות למעלה ולמטה היה בהחלט חוויה מיוחדת.
אופיר, אתה הסיבה שבגללה החלטנו לצאת למסע הזה. כבר מזמן אנחנו יודעים שאחריך אפשר ללכת בעיניים עצומות, פשוט לשחרר וליהנות. הוכחת זאת שוב, ובגדול.