שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > הדרכות נהיגה

סיכום הדרכת נהיגה בחולות למועדון רקסטון, חולות אשדוד, 12/4/2019

נהיגת חולות היא כיף גדול אבל גם אמנות. זה נראה קל ומענג, אבל מצריך ידע ונסיון – על מנת לקבל ידע ולצבור התנסות, התייצבו כמה בעלי סנגיונג רקסטון חדש להדרכת חולות בדיונה הגדולה באשדוד

חולות וג'יפים הולכים ביחד מאז שהומצא רכב ה-4X4 הראשון. כולם אוהבים את החול הזהוב והרך, החם והמחבק. ילדים אוהבים להשתולל עליו. הוא רך, לא קורה כלום אם נופלים. גם אוהבי המוטוריקה משתגעים על חולות – החול רך ושוקעים בו בקלות, זה מאתגר לצלוח אותו, לטפס על סכיני הדיונה, להעיף סילוני חול לכל עבר. נהיגת חולות היא מענגת ביותר – היא בדרך כלל מהירה יחסית ופונטציאל הנזקים המיידי כתוצאה מטעויות נהיגה הוא נמוך מאוד. אבל החול גם מטעה – הוא דורש מהנהגים/ות עירונת גבוהה ומחייב הקפדה על הרבה מאוד כללים – ומי שטועה – ישקע ויזיע רבות בחילוצים מתישים.

ולכן אנו עורכים הדרכת נהיגה בחולות כהדרכה נפרדת, משלימה, להדרכת השטח הטרשי המקובלת. חולות הם עולם נפרד שיש להכיר אותו ואת ההתנהלות בו באופן ספציפי. ולצורך הזה מתייצבת בבוקר יום שישי, קבוצה של בעלי סאנגיונג רקסטון בתחנת הדלק הסמוכה לפארק השקמים ולדיונה הגדולה באשדוד. להבדיל מהדרכת החולות הקודמת שנערכה לאחר לילה רווי גשמים, הפעם הדיונה יבשה וטובענית כאיל ואנחנו בשיא הקיץ.... לא יהיה קל היום. ואולי טוב שכך, כי "יבש וטובעני" הוא המצב המייצג של דיונה ישראלית מצויה ברוב ימות השנה.

image

חלק מהמשתתפים כבר עברו את הדרכת נהיגת הטרשים ומכירים את הרכב, מי פחות ומי יותר. אחרים קצת פחות מנוסים ויש גם כאלה שלא עברו הדרכה ומעולם לא נהגו בשטח... ולכן על פרק התיאוריה אי אפשר לוותר וקודם כל מדברים על המבנה הכללי של רכב שטח בדגש על דגמי סאנגיונג רקסטון: הסבר על אופן הפעולה של מערכת הנעה שונות ברכב שטח, מתלים ברכב שטח, דיפרנציאלים, נעילות, מערכות עזר ובטיחות אלקטרוניות כגון ABS, בקרת יציבות, בקרת משיכה, בקרת ירידה. הכל בדגש מיוחד על סגנון הנהיגה שנדרש בחולות שצריך להיות מהיר וזורם עם הרבה תכנון מקדים – הפחתה מסיבית של לחץ האוויר בצמיגים, שמירה על תנופה, בחירה בקו נכון וזוית נכונה ב"ריצת ההמראה" לתוך דיונה תלולה, צמצום ככל האפשר של שימוש בבלמים, שמירת מרחק בין כלי הרכב והיגוי עדין ומתון.

ואז יצאנו אל הדיונה. היא מתנשאת מעלינו, גבוהה, מאיימת. מהר מאוד המודרכים מגלים כמה חשיבות יש לכל פרט ופרט – הפחתת לחץ אוויר שרבים נלחצים ממנה אבל מחוייבת המציאות. בחירת הקו הנכון בהיבטי זוית הכניסה לסכין, שיפוע הסכין ואורכו, למה, האם ומתי אפשר לשבור ל"טיפוס באלכסון", איך יורדים דיונה בצורה נכונה. אחד אחד החבר'ה מתחילים לטפס, מי בהצלחה רבה ומי לא, ואז יורדים ברוורס, מתקנים שגיאות ומצליחים.

image
ביימנו גם שקיעה בחולות כהלכתה, עד הגחון, ולמדנו לחלץ רכב ששקע בצורה נכונה ובטוחה – הן לאנשים והן לכלי הרכב ובכלל לדבר על חילוצים בהקשר של חולות ולהכיר את האבזרים הנחוצים. בין לבין, יכולנו להתרשם גם מתצוגת ביצועי-דיונה של נהג מקומי בג'יפ סופה פתוח וקל בעל מנוע בנזין חזק שמתנהג שונה לחלוטין בתנאים שכאלה.

image

יום-חולות שכזה הוא כיף גדול שעובר נורא מהר. עוד לא התחלנו והופ – כבר כמעט 3 אחר הצהריים. כמו תמיד, נהניתי לחלוק את הידע עם קבוצה טובה וקשובה.
מקווה שנהניתם ושניפגש שוב בשטח.

imageimageimageimageimageimage

image


imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

לעוד מסעות והדרכות בארץ ובעולם:

למסעות הבאים בארץ - הקלק כאן
למסעות הבאים בעולם - הקלק כאן
להדרכות הנהיגה הבאות - הקלק כאן