שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מרוקו

הטיפוס לטובקל - 4167 מטרים בפסגת הרי האטלס

בהמשך למסע ג'יפים יצאנו לטפס על הטובקל - הפסגה הגבוהה ביותר ברכס הרי האטלס - 4,167 מטרים. הטיפוס והירידה קצרים בזמן - רק 36 שעות, אך "עבים" בקושי ובאתגר - כמעט 2,500 מטרים בגובה (ובירידה) וכ- 20 ק"מ בכל כיוון.
לסיום מסע הג'יפים והטיפוס הקשה התפנקנו ביום ולילה במרקש וקסמיה

על פסגת הטובקל

המשימה: טיפוס רגלי מאומץ עד לפסגת הטובקל וחזרה מטה במשך 36 שעות

לאחר שהחזרנו את כלי הרכב במרקש (קישור ליומן מסע הג'יפים שקדם לטיפוס) עלינו כל הקבוצה על מידיבוס ויצאנו לדרך משדה התעופה לעבר הרי האטלס.
הדרך מתפתלת ומטפסת מעלה אל ההרים הגבוהים ובינתיים השמש שוקעת ומסמנת את סיומו של יום צום הרמדאן, באוטובוס שלא צמים בו לחוצים מסיבה אחרת - הערב זה גמר ליגת האלופות באירופה עם המשחק הגורלי על אדמת ספרד בין שתי קבוצות מאנגליה - ליברפול וטוטנהאם. זה הספיק לאוהדי הכדורגל לעצור את האוטובוס בבית קפה על הדרך ההררית ולהזמין את כולנו לצפות במשחק יחד עם האוהדים המקומיים כשהשדרן המקומי בטלויזיה חותם את השידור במילים "ליברפול יא סאלאם!".
לאחר המשחק המשכנו בנסיעה וחיש קל, נלהבים ביותר, הגענו למלון הקטן שלנו בכפר הגבוה אימליל.
כאן מסתיים הכביש הסלול ומתחיל כפר שקט ופסטורלי השוכן בליבו של ערוץ ענק, הזורם כל השנה, ומסביב הכול ירוק. הבתים בנויים מאבן עבה, בלילה קר וביום נעים, האווירה שלווה והאנשים מחייכים כל הזמן. מסביב לאימליל כפרים קטנים ומשפחתיים נוספים שהגישה אליהם היא ברגל או באמצעות פרדות. רוב התושבים עוסקים בחקלאות ומעטם בתיירות הררית. אימליל, שהוא הכפר הגדול, משמש כתחנת יציאה לטרקים סביב הטובקל ובעיקר כתחנה מרכזית למקומיים ותיירים המגיעים וחוזרים ממרקש, העיר הגדולה השוכנת למרגלות האטלס.

יוצאים לדרך למבצע של 36 שעות הליכה

מטפסים רק בעלייה

ביום הראשון למסע הרגלי יצאנו בבוקר לטיפוס מהכפר אימליל לעבר הבקתה האלפינית הצרפתית: 12.5 ק''מ של הליכה, 1,310 מטרים של טיפוס בגובה, קצת למעלה מ-7 שעות של הליכה בעלייה כולל העצירות שבדרך - קפה (חובה במוסד!), נוף, ארוחת צהריים וגם קצת מנוחה על הדרך.
לקראת החשיכה הגענו לבקתה האלפינית הצרפתית שהייתה הומה במטפסים אירופאים מכול הגילאים. קיבלנו חדר גדול, עם מלא מיטות קומתיים צמודות ולאחר ארוחת ערב פרשנו לישון, מתרגשים לקראת יום הפסגה.

שיר ליום הטיפוס הראשון: עלינו ועל אוהלינו / א. שמיר

עלינו ועל אהלינו
שיוריק את העשב והיער
מכאן ועד עולם.

יום הפסגה - עבה ולא ממש קצר...

התערוננו מוקדם, עוד טרם זרחה השמש, בהתרגשות גדולה אכלנו ארוחת בוקר והתארגנו ליציאה כקבוצה - כולנו יחד!
בסך הכול 4.5 ק"מ של הליכה, אבל כל ק"מ בטיפוס עבה מקודמו וכל צעד וצעד עם הטיפוס בגובה הופך להיות קשה יותר! אך בנחישות של המשתתפים לא עוצרים וכנהוג (במוסד) גם לא עוצרים כשקשה. סלעים, שבילים צרים, קצת שלג וקרח ומעט מאוד אוויר. 1.1 ק"מ של טיפוס (ולייתר דיוק 1,040 מטרים) עד לפסגה המיוחלת - כאן האושר אדיר וההישג מכובד ביותר!!
ועכשיו מגיע החלק הקשה ביותר - הירידה!
עוד 4.5 ק"מ של הליכה מפסגת ההר לארוחת הצהריים בבקתה ועוד 12.5 ק"מ בירידה מהבקתה עד לאימליל. הירידה מתארכת בזמן וככול שחולפים הק"מ גם הקצב הופך להיות איטי והעצירות מתבקשות, אך המצב רוח עדיין בפסגה. כשעה לאחר השקיעה אנו יורדים בשביל הפנימי בתוך הכפר ומגיעים למלון שמחכה לנו עם ארוחת ערב. לאחריה מתרסקים לשינה טובה. לילה טוב לגיבורים!

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

שיר ליום הפסגה: שיר המעלות/ תהילים קכ"א

(א) שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי.

(ב) עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ.

(ג) אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ.

(ד) הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל.

(ה) ה' שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ.

(ו) יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה.

(ז) ה' יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ.

(ח) ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם.

imageimageimageimageimageimageimageimage

מרקש - פינוק תיירותי לסיום המסע

מרקש, העיר השנייה בגודלה במרוקו, היא גם בירת התרבות והתיירות של מרוקו, אחת מארבעת ערי המלוכה העתיקות, עיר המשלבת מזרח ומערב כמעט בכול תחום - קידמה, שטרם ראינו במרוקו, לצד אוטנטיות. נשים עם כיסוי פנים מלא לצד בחורות בג'ינס צמוד רוכבות על קטנוע, צריחי מסגדים מעל בתי קפה מערביים, מופעי רחוב, רוכלים דוברי שפות רבות, עגלה עם סוס לצד רכבי יוקרה, תיירים ומקומיים מעורבבים יחד בבליל של שפות.

יצאנו מהמלון המפנק שלנו, בשדרות מוחמד השישי, ונסענו ללב העיר העתיקה של מרקש. נכנסים בשער של חומת העיר העתיקה - באב אל ג'דיד, ומשם צעדנו לעבר מסגד הכתוביה לו הצריח הכי גבוה בעיר (77 מטרים). סמטאות העיר העתיקה מובילות אותנו דרך ארמון המלך, ובשעריו אנו מפתחים "שיחת חיילים" עם שומרי הארמון.
המשכנו ל"הצגה הכי טובה בעיר" בה מכרו לנו מור ולבונה, בשמים ותבלינים, לתפארת מרוקו, בבית מרקחת ותבלינים אותנטי. עוד הליכה בסמטאות צרות וצפופות רוכלים והגענו למלאח - הרובע היהודי של מרקש ובליבו בית הכנסת העתיק: סאלת לעזמה, שהוקם בשנת 1492 עם גירוש יהודי ספרד. כאן זכינו ל"דרשה" של גונן וכמובן השיר היומי.

את ארוחת צהרים אכלנו במסעדה מקומית מיוחדת ולאחריה צעדנו לכיכר ג'מע אל פנה - כיכר העיר היא גם כיכר המחוסלים ובה כמובן הגלב המפורסם שמחכה לנו לטיפול פינוק של תספורת וגילוח. אחר הצהריים אנו מבלים בבריכה של המלון וחלקנו חוזרים לכיכר ג'מע אל פנה להופעות של הלילה.

למחרת מוקדם בבוקר יצאנו לדרך צפונה על הכביש המהיר לעבר שדה התעופה ומשם בשתי טיסות חזרה ארצה. אין כמו לנחות בנתב''ג וגם הפעם לא כל המזוודות הגיעו.

שיר ליום של מרקש: למולדת שובי רוני / אשר מזרחי

אַךְ הַזְּמַן נִשְׁאָר חָקוּק בְּתוֹכְךָ

הוֹפֵךְ חֵלֶק מִמְּךָ.

בְּסוֹף הַמַּסָּע אֵינֶנִּי מַרְגִּישׁ מְנַצֵּחַ,

אֶלָּא יוֹתֵר אֲסִיר תּוֹדָה.

כְּאִלּוּ שֶׁהַדֶּרֶךְ עָבְרָה בְּתוֹכִי וְלֹא אֲנִי בְּתוֹכָהּ."