שטח 4X4 > כתבות > טכני

רצועות גרירה, שאקלים ואופן השימוש

לרצועה ולשאקלים יש תפקיד חשוב מאוד בכמעט כל חילוץ של כלי רכב - משקיעה בבוץ, בחול או בשלג ועד נפילה או החלקה לתוך התעלה.
לשם החילוץ נוצרה רצועת הגרירה - רצועה ייעודית לחילוץ וגרירת כלי רכב ולצידה כעזר בלתי נפרד - שאקלים / טבעות ברזל המשמשות לחיבור רצועת הגרירה אל כלי הרכב.
כתבה שתעשה לכם סדר ותיתן כמה טיפים לעגינה ולשימוש נכון

שימוש נכון ברצועות גרירה / רסן ושאקלים:

רצועת גרירה היא סוג של חבל שטוח התפור מסיבים של פוליאסטר / ניילון, חד שכבתי המאפשרת גמישות וספיגה, ותפקידה לחבר בין שני כלי רכב לצורך חילוץ וגרירה של אחד על ידי השני.
תפקיד נוסף הוא לשמש כרצועת הארכה בשימוש עם כננת או לחבוק עוגן על מנת להתחבר אליו עם רצועה אחרת או כננת.
רצועת גרירה חד-שכבתית תשמש לגרירה בלבד והיא שונה מרצועת ההרמה הדו שכבתית, המשמשת בעיקר מנופאים.

כוח הגרירה של הרצועה יהיה בהתאם לרוחבה, יופיע בפתקית התפורה לרצועה ויסומן בצבע מוסכם.
טבלת של כוח גרירה בהתאם לרוחב וצבע של רצועה דו שכבתית (תקן אירופאי):
(לרצועות גרירה אין תקן ועולם הגרירה נסמך על התקן המחמיר של רצועות ההרמה)
1 טון - רוחב 30 מ''מ בצבע סגול
2 טון - רוחב 60 מ''מ בצבע ירוק - שימושי לג'יפונים ורכבי שטח קלים.
3 טון - רוחב 90 מ''מ בצבע צהוב - הרצועה המקובלת לגרירה וחילוץ של ג'יפים גדולים בעלי הילוך כוח.
4 טון - רוחב 120 מ''מ בצבע אפור
5 טון - רוחב 150 מ''מ בצבע אדום

  • בחירת הרצועה בהתאם למשקל כלי הרכב הגורר או הנגרר.
  • שימו לב והבדילו בין עומס העבודה הבטוח S.W.L- SAFE WORKING LOAD הנקבע ברצועת גרירה או שאקל לפי משקל הרכב הכבד (הגורר או הנגרר) לבין עומס הקריעה - אליו אין להתקרב! כי זה העומס שהרצועה או השאקל קורסים!! ואז מדובר בסכנה עד כדי סכנת חיים למשתמש!!!

מקדם הבטחון של הרצועה צריך להופיע על הפתקית והוא לרוב 1:7 או 1:6 ומשמעותו היא שרצועת גרירה צהובה ברוחב 90 מ''מ ועם כוח גרירה של 3 טון תיקרע במאמץ של 21 או 18 טון לפחות (תלוי בתקן ובמקדם). המחמירים יטענו כי בשטח ובגלל שמדובר ברצועה חד שכבתית יש להפחית עד כדי 50% במקדם הבטחון כך שיש להתייחס לרצועה הצהובה כנקרעת ב 10.5 טון (שזה גם מספיק לשימוש רגיל בשטח).
אורך רצועת הגרירה המקובל הוא 9-10 מטרים (בהתאם ליצרן).
פחות מכך יכול לשמש כרצועת רסן אך לא מומלץ לגרירה וחילוץ.
יותר מכך אפשרי ולפעמים נחוץ (או כמה רצועות מחוברות עם שאקלים).

טיפ לשימוש נכון ברצועת הגרירה - בדקו שהרצועה מתוחה וישרה ללא פיתולים, קשרים או סיבוב המחלישים אותה והיה והרצועה בנקודת חיכוך עם אספלט, ברזל או סלע רפדו את משטח המגע בשטיחון מהרכב או בחולצה על מנת למנוע שחיקתה (וסכנת קריעה).

קישור לרצועת גרירה 9 מטרים צהובה
קישור לרצועת גרירה 9 מטרים ירוקה

רצועת רסן

רצועה קצרה, לרוב באורך של 3 מטרים, המשמשת ליצירת משולש בין שתי נקודות עיגון בכלי הרכב לרצועת הגרירה. השימוש ברצועת הרסן חשוב על מנת לחלק את עוצמת הגרירה בין שני צידי שלדת (רצפת) כלי הרכב וחלוקתו בין שתי נקודות עיגון בכלי הרכב.
רצועת הרסן מגיעה לרוב בצבע ירוק בחוזק של 2 טון גרירה או בצבע צהוב ובחוזק של 3 טון גרירה.

טיפ לעיגון הרצועות - בדקו את נקודות העיגון בכלי הרכב שלכם בטרם תצאו לשטח. התאימו את גודל השאקל לנקודת העיגון, וודאו כי אתם יודעים כיצד לחבר את נקודת העיגון אל הרצועות והשאקלים ובעיקר הכירו את נקודות העיגון והחיבור אליהן כשעוד קל לעשות כן ולא כשכלי הרכב שקוע עמוק בבוץ.

קישור לרצועת רסן 3 מטרים צהובה
קישור לרצועת רסן 3 מטרים ירוקה

שאקל - טבעת חיבור

השאקלים הם אותם טבעות ברזל המחברות בין הרצועות לנקודות העיגון ברכב או בין הרצועות לבין עצמן או לכננת.
שאקל תקני עשוי מברזל ועליו מוטבעות מידותיו ועוצמתו.
בתחום רכבי השטח מקובלות המידות הבאות: שאקל 1/2 אינץ ובעוצמה של 2 טון גרירה, שאקל 5/8 אינץ ובעוצמה של 3.25 טון גרירה ושאקל 3/4 אינץ ובעוצמה של 4.75 טון גרירה.
קיימים גם שאקלים מתקדמים ובטיחותיים העושים מחומר רך סינטטי (בדומה לחבל) וייתרונם הוא בבטיחותם ובנזק העדין יותר במקרה של קריעה.

טיפ לשימוש נכון בשאקל - סגרו את הפין עד סופו ופתחו חצי סיבוב בטרם תפעילו את כוח המשיכה / הגרירה בין שני כלי הרכב.

קישור לשאקל 1/2 אינץ ובעוצמה של 2 טון גרירה
קישור לשאקל 5/8 אינץ ובעוצמה של 3.25 טון גרירה
קישור לשאקל 3/4 אינץ ובעוצמה של 4.75 טון גרירה

ערכת חילוץ:

מכיוון שאביזר החילוץ הבסיסי ביותר לכלי רכב הוא רצועת הגרירה - בכל ערכה תהיה מינימום רצועה אחת עם שני שאקלים.
בערכת ג'יפון יש לרוב רק רצועת גרירה אחת ושני שאקלים שכן לרוב יש רק נקודת עיגון אחת בכלי הרכב.
בערכת החילוץ של הג'יפים נוספה גם רצועת רסן אחת.
טיפ לעגינה נכונה לכלי הרכב - כדאי שלא להשתמש ולהתחבר לוו הגרירה של כלי הרכב אלא לטבעות הייעודיות הקיימות בכלי הרכב לעיגון וגרירה.


קישור לערכת חילוץ ג'יפון
קישור לערכת חילוץ של רכב עם הילוך כוח

בטיחות! - שימו לב:

שימו לב כי שימוש באמצעי חילוץ וגרירה מחייב ידע וניסיון ויכול להיות מסוכן!
יש להרחיק את הצופים! ואת כלל האנשים מתחום הרצועות והשאקלים בשל סכנת ההצלפה ו/או כשל בחילוץ!
השתמשו אך ורק בציוד חילוץ איכותי שעליו תווית או הטבעה של תו תקן המפרט את היצרן ועומס הגרירה. כל ציוד אחר מסוכן וקטלני!
שימוש ברצועות קרועות או שאקלים שאינם שלמים מסוכן לחיי אדם!

1583173421523


תמונות חילוצים ממסעות אתר השטח מהארץ, ירדן, מונגוליה, מרוקו, גיאורגיה ואיסלנד:

158317340992815831734107701583173411758
15831734152911583173412742158317342492815831734139611583173416187158317341789715831734191201583173420111158317342237915831734236731583173426770

תגובות

3 תגובות

1

SixPac

12 במרץ ב 22:32

חסר לי דבר אחד. איך מחברים נכון שתי רצועות ארוכות?
אני יודע שאסור לחבר אותן עם שאקל בגלל הסכנה שחתיכת הברזל תעוף אם אחת מהרצועות תקרע או תשתחרר.
בכל דרך שקשרתי את שתי הרצועות היה לי קשה מאוד לשחרר אותן אחרי הפעלת כוח.
מארק.

2

Ogash Ofer

13 במרץ ב 07:24

SixPac כתב/ה:
"

חסר לי דבר אחד. איך מחברים נכון שתי רצועות ארוכות?
אני יודע שאסור לחבר אותן עם שאקל בגלל הסכנה שחתיכת הברזל תעוף אם אחת מהרצועות תקרע או תשתחרר.
בכל דרך שקשרתי את שתי הרצועות היה לי קשה מאוד לשחרר אותן אחרי הפעלת כוח.
מארק.

"
הפתרון הנכון הוא השאקל הסינטטי - שנותן את החיבור הבטיחותי והחזק ביותר.
אך זה פתרון יקר באופן יחסי (כ-250 ש"ח לשאקל שכזה).
עם זאת עם שאקל ברזל איכותי וגדול אפשר לחבר שתי רצועות ועדיף על קשר שמחליש את הרצועות.

3

Ogash Ofer

18 במרץ ב 09:45

בוקר טוב - בעקבות חידוד חשוב של דין לוי, נוספה ההערה הבאה:

שימו לב והבדילו ביןעומס העבודה הבטוח S.W.L- SAFE WORKING LOAD הנקבע ברצועת גרירה או שאקל לפי משקל הרכב הכבד (הגורר או הנגרר) לבין עומס הקריעה - אליו אין להתקרב! כי זה העומס שהרצועה או השאקל קורסים!! ואז מדובר בסכנה עד כדי סכנת חיים למשתמש!!!